Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jaria

Jotta tuosta mun typerästä kaatumisesta saatais jotain irti, niin tsekatkaa oston jälkeen pyörä niin pirun huolella ennen ensimmäisiä ratapäiviä. Minulla tuli oston jälkeen kiire kun ekat ratapäivät pukkasivat päälle, niin jäi pyörä huoltamatta. Tiedä sitten vaikuttiko miten kaatumiseen nuo kaksi ensimmäistä, mutta minulla siis oli tilanne tämä näin jälkikäteen:

-Takaiskarista oli paineet ja öljyt kadonneet

-Linkuston laakerit olivat todella huonossa kunnossa -> rohisivat ja olivat ruosteessa

-Jarrut jumittivat -> piti purkaa satulat ja vaihtaa tiivisteet

-Hämmentäviä sähkövirityksiä. Esim. staattorille menevät liitokset kärtsäsivät johtosarjaa ja olisivat voineet aiheuttaa tulipalon helposti

- Pultteja irti, vanteet epätasapainossa, paisarin letku irti, tulpat huonosti kiinni jne...

Ens viikolla alkais olemaan koko pyörä käyty läpi moottoria lukuunottamatta. Onneks tietää mitä talvella tekee :)


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 03.07.14 - klo:12:23
Jotta tuosta mun typerästä kaatumisesta saatais jotain irti, niin tsekatkaa oston jälkeen pyörä niin pirun huolella ennen ensimmäisiä ratapäiviä. Minulla tuli oston jälkeen kiire kun ekat ratapäivät pukkasivat päälle, niin jäi pyörä huoltamatta. Tiedä sitten vaikuttiko miten kaatumiseen nuo kaksi ensimmäistä, mutta minulla siis oli tilanne tämä näin jälkikäteen:

-Takaiskarista oli paineet ja öljyt kadonneet

-Linkuston laakerit olivat todella huonossa kunnossa -> rohisivat ja olivat ruosteessa

-Jarrut jumittivat -> piti purkaa satulat ja vaihtaa tiivisteet

-Hämmentäviä sähkövirityksiä. Esim. staattorille menevät liitokset kärtsäsivät johtosarjaa ja olisivat voineet aiheuttaa tulipalon helposti

- Pultteja irti, vanteet epätasapainossa, paisarin letku irti, tulpat huonosti kiinni jne...

Ens viikolla alkais olemaan koko pyörä käyty läpi moottoria lukuunottamatta. Onneks tietää mitä talvella tekee :)

Se on aina yhtä kivaa huomata, että pyörän edellinen omistaja on ollut teknisesti lahjakas henkilö.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 03.07.14 - klo:12:23
Jotta tuosta mun typerästä kaatumisesta saatais jotain irti, niin tsekatkaa oston jälkeen pyörä niin pirun huolella ennen ensimmäisiä ratapäiviä. Minulla tuli oston jälkeen kiire kun ekat ratapäivät pukkasivat päälle, niin jäi pyörä huoltamatta. Tiedä sitten vaikuttiko miten kaatumiseen nuo kaksi ensimmäistä, mutta minulla siis oli tilanne tämä näin jälkikäteen:

-Takaiskarista oli paineet ja öljyt kadonneet

-Linkuston laakerit olivat todella huonossa kunnossa -> rohisivat ja olivat ruosteessa

-Jarrut jumittivat -> piti purkaa satulat ja vaihtaa tiivisteet

-Hämmentäviä sähkövirityksiä. Esim. staattorille menevät liitokset kärtsäsivät johtosarjaa ja olisivat voineet aiheuttaa tulipalon helposti

- Pultteja irti, vanteet epätasapainossa, paisarin letku irti, tulpat huonosti kiinni jne...

Ens viikolla alkais olemaan koko pyörä käyty läpi moottoria lukuunottamatta. Onneks tietää mitä talvella tekee :)

Pelkästään tuo takaiskarin toimiminen pelkkänä jousena on voinut aiheuttaa tuon kaatumisen.

murmela

Älä katso sinne minne et halua mennä, katso sinne minne haluat mennä.


https://www.youtube.com/watch?v=38av4Ns-SJM&list=PLIbhJ2KkG1rZsKs1zLymd8dNu0q4GL-6M
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

02.06.15 - klo:09:53 #560 Viimeisin muokkaus: 03.06.15 - klo:11:03 käyttäjältä murmela
Aivotärähdys, niskassa/kaulassa retkahdusvamma, ja oikean käden pikkulillissä pikkuruinen hiusmurtuma. murmispalm
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Tässä kohtaa mopon nokka osottaa tonne, mutta mopon kulkusuunta on suoraan vasemmalle, minä edelleen kyydissä, ja ainoa ajatus:"Kohta sattuu..."
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Ja sit spekulointiosuus, eli mitä tästä töpeksimisestä pitäisi ehkä taas oppia.

Jarrurodeon ja sitä seuranneen pikku woblin takia jalat ei ollu kunnolla tapeillaan ja sen takia keskityin liikaa takajarrun löytämiseen. Vauhtia oli tuon jälkeen normaalia enemmän koska osa normaalista jarruajasta oli käytetty tuohon jarrurodeoon ja wobliin. Eli marginaalit oli käytetty jo siinä vaiheessa. Seuraava virhe siis sinetöisi kohtalon.

Paniikissa tuijotin turva-aluetta ja mietin mitä tapahtuu jos en löydä takajarrua, virhe, vaihtoehdoksi olis jäänyt vetästä keula alta etujarrulla siinä soralla. Parempi sekin kuin vauhdilla rengasaitaan. Samalla keskityin myös voimakkaaseen jarrutukseen etujarrulla.

En nostanut mopoa ihan täysin pystyyn, vaan se oli 10 astetta kallellaan, virhe, jolloin nurmikolla moottorijarrun vaikutuksesta mopo kiertyi sekunnissa noin 90 astetta pystyakselinsa ympäri, ennen kuin sivuttain töppäsi soraan. Ja meikäläinen siirty ballistiselle radalle. Joten en päässyt edes soralle asti mopon kanssa.

Mitä ehkä olisi pitänyt tehdä:

Joko taittaa mutkaan vaikka tilanne ei ollut hallussa/ jalat ei ollu normaalisti tapeilla, koska siinä yrityksessä kaatuminen ehkä ois siltikin parempi vaihtoehto kuin ajaa jarruttomana turva-alueen läpi ja törmätä vauhdilla rengasvalliin.

Tai nostaa mopo täysin pystyyn, ja sen jälkeen napsasta moottori sammuksiin tappokatkasijalla, ja sen jälkeen jatkaa takajarrun etsimistä. Ja katsoo miten käy.

Molempi pahempi? Kommentteja kiitos?

Kaikkein tärkein seikka ollee taas se että tuohonkin tilanteeseen ois pitäny olla valmiiksi ajatellut toimintamallit, jolloin aikaa olisi hukkunut huomattavasti vähemmän ja toiminta ois ollu paljon järkevämpää, ja edellytykset seivaamiseen ois ollu moninkertaiset.

Olen radalla jarruttanyt mutkaan luokkaa 100 000 kertaa (200 pv * 5 settiä * 10 kierrosta * 10 mutkaa), joten valheellista rutiinia on kertynyt liikaa. Siitä syystä takaraivossa ollee petollinen turvallisuuden tunne. Olen monta kertaa ollut menossa radalta ulos, ja mennytkin, ja niissä ulosajoissa takajarru on aina pelastanut tilanteen.

Tuo oli ensimmäinen kerta kun olen tilanteessa jossa olen tod näk menossa radalta ulos ja mopossa on toimiva takajarru, mutta minulla ei ole takajarru hallinnassa. Ja aika kului miettimiseen mitä tehdä. Virhe.

Eli ei se kokemus mitään auta, jos ei ole tietoa eikä taitoa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

^Ehkä tossa tilanteessa olis vaan heti ravistuksen jälkeen pitäny etsiä katseella se ajolinja sinne mutkaan ja jarruttaa sisään sillä menttaliteetilla, että vauhtia vaan mahdollisimman paljon pois ennen ulkokanttaria. Tod. näk. mopo olis taipunu ja vaikutus kierrosaikaankaan ei olis ollu sekuntia isompi. Toki jälkikäteen helppo sanoo mitä olis pitäny tehdä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.06.15 - klo:12:06
Toki jälkikäteen helppo sanoo mitä olis pitäny tehdä.
Mut se on silti avain siihen, että ens kerralla joka saletisti tulee, en tee samaa virhettä. Ja toivottavasti ei tee kukaan muukaan. Aika hel***in monelta virheeltä olen välttynyt sen takia että joku muu on tehnyt virheen, ja sitten on jälkiviisasteltu siitä mitä ois pitäny tehdä.

Tyhmä ihminen toistaa samoja virheitä odottaen että lopputulos muuttuu. Muistaakseni olen ton joskus sinunkin suusta kuullut.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.06.15 - klo:12:13
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.06.15 - klo:12:06
Toki jälkikäteen helppo sanoo mitä olis pitäny tehdä.
Tyhmä ihminen toistaa samoja virheitä odottaen että lopputulos muuttuu. Muistaakseni olen ton joskus sinunkin suusta kuullut.

Kuulostaa hirveen fiksulta mun sanomaks, joten en tunnusta. ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

02.06.15 - klo:13:07 #566 Viimeisin muokkaus: 02.06.15 - klo:13:08 käyttäjältä wbaum
Mites se noin woblas? Varmaan jarruteho ehtinyt nousta isoimmaksi ja kroppa nostettu laskuvarjoksi about noilla kohin. Hankalahan tuo enää oikein ajaa jos tapeilta jalat lentää.

Tuossa varmaan snadi marginaali olisi vielä kääntää mutkaan kun exit ei oo ulkokanttareella, mutta päätä kyl vaatii.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.06.15 - klo:12:13
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.06.15 - klo:12:06
Toki jälkikäteen helppo sanoo mitä olis pitäny tehdä.
Mut se on silti avain siihen, että ens kerralla joka saletisti tulee, en tee samaa virhettä. Ja toivottavasti ei tee kukaan muukaan. Aika hel***in monelta virheeltä olen välttynyt sen takia että joku muu on tehnyt virheen, ja sitten on jälkiviisasteltu siitä mitä ois pitäny tehdä.

Tyhmä ihminen toistaa samoja virheitä odottaen että lopputulos muuttuu. Muistaakseni olen ton joskus sinunkin suusta kuullut.


Tosiaan yrittää löytää myös tapa välttää kokonaan ulosajo. Tällä kertaa olis varmaan pysynyt radalla, jos olis yrittänyt taittaa mutkaan. Eli keventää jarrua niin että rodeo loppuu, sit jatkaa jarrutusta(tai aloittaa uudestaan jarrutus) ja jarruttaa vaikka sen koko mutkan läpi. Linja valuu leveäksi, mutta ulostulossa on paljon tilaa, kun ei olla avaamassa.

Toinen juttu on sitten se että jos ajaa setillä saman jarrun kaikilla kierroksilla pitkäksi, niin ei kannata yrittää siirtää sitä jarrumerkkiä eteenpäin ennen kuin osutaan apeksiin. Sitten kun osutaan apeksiin, niin kevennetylläkin jarrulla riittää radassa leveyttä ajaa mutka läpi vähän leveämmällä jarrulla.

jiknnn

vauhtia oli about 80 kun meni nurtsille. jos olisit vaan kääntänyt niin siellä ulkoreunassa mutkan jälkeen olis ehkä ollut saman verran ja todnäk olis menny vaan kalsarinvaihdolla. Kun nyt valitsit off-roadin niin olis tosiaan pitäny olla pyörä tasan pystyssä. luultavasti olisit joutunut kippaamaan ennen rengasvallia, mutta vauhti olis tosta 80kmh tippunu aika pieneksi ja olis ollut pikku muksaus.

Ite kun enimmäkseen tiellä ajelen, niin olen päättänyt että päällysteen päällä kaadun. eli olisin etujarrulla jarruttanut sen minkä uskaltaa ja yrittänyt kääntää. kuitenkin mitä enemmän saa käännettyä, niin rengasvalliin jää enemmän matkaa nurtsilla / kulma loivenee.

Ilmeisesti tossa keula dippasi niin, että takanen nousi vauhdilla(ja sivuun) ja oli pakko löysätä jarru. Syksyllä oli täällä vähän juttua siitä, että olis turvallisempaa löysemmällä jarrulla hakee mutkavauhdit ensin kohdalleen :).
Mutta eipä sen puoleen, ite voin olla seuraavana nurtsilla. Tilanteet kun tulee juurikin noin niinkuin ne tossa tuli... Ja kun rajoilla menee niin marginaalit on pieniä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 02.06.15 - klo:13:07
Mites se noin woblas?
Perä nous ilmaan ja oikealle sivulle. Siit sit "poikittain" alas jne.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal