Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 02.06.15 - klo:13:19
Ilmeisesti tossa keula dippasi niin, että takanen nousi vauhdilla(ja sivuun) ja oli pakko löysätä jarru. Syksyllä oli täällä vähän juttua siitä, että olis turvallisempaa löysemmällä jarrulla hakee mutkavauhdit ensin kohdalleen :).
Joo, oli vähä sitä ongelmaa että keula ei jaksanu kantaa jarruja vaikka jarruttelin itselle normaalia pehmeämmin.
Mut mut, datasta ku kattoo, niin jarrun alotus oli lähes täsmälleen samanlainen ku edellisellä kierroksella, ett senkin takia tuo rodeo pääs hieman yllättämään.
Tarkoitan siis sitä että en tarkoituksella hakenut mitään jarrumaksimeja tai jarrumerkin siirtoa, vaan ajoin sen samalla tavalla kuin koko päivän olin tehnyt, 37 kierrosta ennen tuota.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 02.06.15 - klo:13:13
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.06.15 - klo:12:13
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.06.15 - klo:12:06
Toki jälkikäteen helppo sanoo mitä olis pitäny tehdä.
Mut se on silti avain siihen, että ens kerralla joka saletisti tulee, en tee samaa virhettä. Ja toivottavasti ei tee kukaan muukaan. Aika hel***in monelta virheeltä olen välttynyt sen takia että joku muu on tehnyt virheen, ja sitten on jälkiviisasteltu siitä mitä ois pitäny tehdä.

Tyhmä ihminen toistaa samoja virheitä odottaen että lopputulos muuttuu. Muistaakseni olen ton joskus sinunkin suusta kuullut.


Tosiaan yrittää löytää myös tapa välttää kokonaan ulosajo. Tällä kertaa olis varmaan pysynyt radalla, jos olis yrittänyt taittaa mutkaan. Eli keventää jarrua niin että rodeo loppuu, sit jatkaa jarrutusta(tai aloittaa uudestaan jarrutus) ja jarruttaa vaikka sen koko mutkan läpi. Linja valuu leveäksi, mutta ulostulossa on paljon tilaa, kun ei olla avaamassa.

Toinen juttu on sitten se että jos ajaa setillä saman jarrun kaikilla kierroksilla pitkäksi, niin ei kannata yrittää siirtää sitä jarrumerkkiä eteenpäin ennen kuin osutaan apeksiin. Sitten kun osutaan apeksiin, niin kevennetylläkin jarrulla riittää radassa leveyttä ajaa mutka läpi vähän leveämmällä jarrulla.

Tota itsekkin katselin, että kyseinen kurvi meni joka kierroksella pipariksi...ja sitten vähän vielä enemmän :)

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.06.15 - klo:13:40Mut mut, datasta ku kattoo, niin jarrun alotus oli lähes täsmälleen samanlainen ku edellisellä kierroksella, ett senkin takia tuo rodeo pääs hieman yllättämään.
Tarkoitan siis sitä että en tarkoituksella hakenut mitään jarrumaksimeja tai jarrumerkin siirtoa, vaan ajoin sen samalla tavalla kuin koko päivän olin tehnyt, 37 kierrosta ennen tuota.

Eikös tuo juurikin tarkoita että jarru(teho) on ollut limitillä koko ajan ? Periaatteessa voi olla että takanakki on ollut ilmassa joka kiekalla, mutta tossa se vaan lähti vinoon ? ...tai sitten keula pohjasi ja pomppasi sivuun ?
Voisko olla keulassa ölppää/puristusvaimennusklikkeriä liian vähän ? öljyt lienee vasta vaihdettu ?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 02.06.15 - klo:14:35
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.06.15 - klo:13:40Mut mut, datasta ku kattoo, niin jarrun alotus oli lähes täsmälleen samanlainen ku edellisellä kierroksella, ett senkin takia tuo rodeo pääs hieman yllättämään.
Tarkoitan siis sitä että en tarkoituksella hakenut mitään jarrumaksimeja tai jarrumerkin siirtoa, vaan ajoin sen samalla tavalla kuin koko päivän olin tehnyt, 37 kierrosta ennen tuota.

Eikös tuo juurikin tarkoita että jarru(teho) on ollut limitillä koko ajan ? Periaatteessa voi olla että takanakki on ollut ilmassa joka kiekalla, mutta tossa se vaan lähti vinoon ? ...tai sitten keula pohjasi ja pomppasi sivuun ?
Voisko olla keulassa ölppää/puristusvaimennusklikkeriä liian vähän ? öljyt lienee vasta vaihdettu ?
Ei keula mihkään pomppaa vaikka se pohjaisikin. Perä nousi maasta irti, vaelsi vähän sivulle (epätasapainonen ajoasento, kova tuuli tms. syynä), tippui jarrun hölläyksen jälkeen tonttiin ja ravisti kuskin jalat tapeilta ja pasmat sekaisin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.06.15 - klo:14:51Ei keula mihkään pomppaa vaikka se pohjaisikin.

eikö ?
https://www.youtube.com/watch?v=iuhQK3xLRpo
tommosia pikku uhkupatteja jäällä ja kyllähän se vähän näyttäis pomppaavan :)

Nitrous

Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.06.15 - klo:11:50Kommentteja kiitos?

Mitään järkevää osaa kommentoida mutta:
Harmi kun ajoit ulos. Onneks ei isompaa. Toivottavasti pikkusormi ei estä ajamista.
Kiitos kun jaot kokemuksen muiden kanssa.
Oliko taas alla se "noiduttu" bemari ?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 02.06.15 - klo:17:31
Oliko taas alla se "noiduttu" bemari ?
Ei se mikään noiduttu ole, kuski vaan on välillä vähä kädetön.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

02.06.15 - klo:21:50 #578 Viimeisin muokkaus: 02.06.15 - klo:21:52 käyttäjältä slowrider
Aletaanko taas vääntään siitä täyskaasu/täysjarru siirron nopeuden vaikutuksesta kierrosaikaan ;)  (tää iänikunen vääntö=inside läppä) 

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 02.06.15 - klo:21:50
Aletaanko taas vääntään siitä täyskaasu/täysjarru siirron nopeuden vaikutuksesta kierrosaikaan ;)  (tää iänikunen vääntö=inside läppä)
Täl kertaa ongelma ei ehkä kuitenkan ollut se, koska siirryin täyskaasulta täysjarrulle tuplasti hitaammin kuin kawalla ajaessa (jossa keula riittää mun painolle) juuri sen takia että yritin mennä jarrulle mahdollisimman hitaasti, jotta keula ei pohjaisi. Eli esim täyskaasulta jarrulle noin 0,5s ja täyskaasulta täysjarrulle 1,5s. Kun taasen kawalla ajaessa noi ajat on keskimäärin 0,3s ja 0,7s.
Mut ei se keula siltikään jaksanu kantaa vaan varmaakin pohjasi.
Eli tällä kertaa korjaus olis ollu se että ois vaan jarruttanu pienemmällä teholla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Mun mielestä ongelma taas just se et liika nopea jarru ja siksi jarrun säätövaraa ei ollu

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 02.06.15 - klo:22:49
Mun mielestä ongelma taas just se et liika nopea jarru ja siksi jarrun säätövaraa ei ollu
Eli jarrumerkki ois pitäny olla aikasemmin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Aikasemmin kevyemmin aloitettu jarru niin ei olisi niin nopea painonsiirto.  Tai sit takajarrulla sitonu?  Itse ainaki joudun tuossa jarruttaa kiristyvällä jarrulla.  Jos suoraan runttaa niin perä nousee

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.06.15 - klo:06:15
Aikasemmin kevyemmin aloitettu jarru niin ei olisi niin nopea painonsiirto.  Tai sit takajarrulla sitonu?  Itse ainaki joudun tuossa jarruttaa kiristyvällä jarrulla.  Jos suoraan runttaa niin perä nousee
Tuo pehmeempi alotus toimii jos keula on vaan karvan verran liian pehmonen jarrussa, mutta jos se pohjaa käytännössä joka paikassa, ei tuosta pehmeestä alotuksestakaan oikein ole iloa vaan ainut tapa on tinkiä jarrutehosta. Esim. tuo meikäläisen mopon keula ei antanu viime kaudella jarruttaa kuin max 0,8g ennen pohjaamista ja perän nousua ilmaan. Uusilla sisuskaluilla ainakin 1,2g hidastuvuuksiin asti on ihan tunnokas eikä perä pyri ilmaan. Nimim. Viime kausi kaikki jarrut keula pohjassa mutkaan sisään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.06.15 - klo:06:15
Aikasemmin kevyemmin aloitettu jarru niin ei olisi niin nopea painonsiirto.  Tai sit takajarrulla sitonu?  Itse ainaki joudun tuossa jarruttaa kiristyvällä jarrulla.  Jos suoraan runttaa niin perä nousee
Eikös se nyt ole lähes sama, aloittaako runttaamalla, vai pehmeästi kiristämällä, jos maksimi jarruteho (vs keulan kantavuus) on niin suuri että keula menee sen takia pohjaan ja pysyy siellä?
Runttaamalla keula menee nopeammin pohjaan ja pysyy siellä ja perä nousee.
Pehmeästi kiristämällä keula menee hitaammin pohjaan ja pysyy siellä ja perä nousee.
Tämä siis tilanteessa jossa keula ei jaksa kantaa jarrumaksimia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal