Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

slowrider

Onhan se nyt selvä et kun pikkuhiljaa kirit ja perä nousee niin helpompi pikkasen vähentää jarrutehoa ja pitää edelleen kova jarru päällä.  Kun vertaa tilanteeseen jossa perä ampuu ylös kerralla.  Ei mulla ainakaan näpit riitä siinä tilanteessa säätään enää jarrutehoa vaan tulee löysättyä liikaa

juhu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.06.15 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.06.15 - klo:06:15
Aikasemmin kevyemmin aloitettu jarru niin ei olisi niin nopea painonsiirto.  Tai sit takajarrulla sitonu?  Itse ainaki joudun tuossa jarruttaa kiristyvällä jarrulla.  Jos suoraan runttaa niin perä nousee
Eikös se nyt ole lähes sama, aloittaako runttaamalla, vai pehmeästi kiristämällä, jos maksimi jarruteho (vs keulan kantavuus) on niin suuri että keula menee sen takia pohjaan ja pysyy siellä?
Runttaamalla keula menee nopeammin pohjaan ja pysyy siellä ja perä nousee.
Pehmeästi kiristämällä keula menee hitaammin pohjaan ja pysyy siellä ja perä nousee.
Tämä siis tilanteessa jossa keula ei jaksa kantaa jarrumaksimia.
Jos keula on pehmeän oloinen niin eikö sen huomaa jo kahdella ensimmäisellä kierroksella? ei silloin tarvitse 37 kierrosta ajaa vaan kahden kierroksen jälkeen tai ekan setin jälkeen laittaa joko eri jousen tai kiristää esijännitystä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.06.15 - klo:10:06
Onhan se nyt selvä et kun pikkuhiljaa kirit ja perä nousee niin helpompi pikkasen vähentää jarrutehoa ja pitää edelleen kova jarru päällä.  Kun vertaa tilanteeseen jossa perä ampuu ylös kerralla.  Ei mulla ainakaan näpit riitä siinä tilanteessa säätään enää jarrutehoa vaan tulee löysättyä liikaa
Ok, nyt mä tajuun mitä sä tarkotit.

Entäs sit kun keula jaksaa kantaa maksimijarrun, niin voikos sillon runtata jarrun kerralla maksimiin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.06.15 - klo:10:43
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.06.15 - klo:10:06
Onhan se nyt selvä et kun pikkuhiljaa kirit ja perä nousee niin helpompi pikkasen vähentää jarrutehoa ja pitää edelleen kova jarru päällä.  Kun vertaa tilanteeseen jossa perä ampuu ylös kerralla.  Ei mulla ainakaan näpit riitä siinä tilanteessa säätään enää jarrutehoa vaan tulee löysättyä liikaa
Ok, nyt mä tajuun mitä sä tarkotit.

Entäs sit kun keula jaksaa kantaa maksimijarrun, niin voikos sillon runtata jarrun kerralla maksimiin?
En tiiä ajaessa onko keula millä syvyydellä tms.  Jarrutan sen mukaan riittääkö pito, nouseeko perä ja riittääkö vauhti mutkaan.

Eli en osaa sanoa tohon kysymykseen mitään.   Sen vaan huomannut että nopealla runttauksella perä nousee ja kiristämällä ei

murmela

Lainaus käyttäjältä: juhu - 03.06.15 - klo:10:35
Jos keula on pehmeän oloinen niin eikö sen huomaa jo kahdella ensimmäisellä kierroksella? ei silloin tarvitse 37 kierrosta ajaa vaan kahden kierroksen jälkeen tai ekan setin jälkeen laittaa joko eri jousen tai kiristää esijännitystä.
No kun oli lainamopo, niin se on vähä 50-60 viittiikö säätöihin koskea, vai yrittääkö mielummin ajaa silleen kun sen mopon ominaisuudet antaa myöden. Itselle normaalia pehmeämminhän mä sillä jarruttelin juuri siitä syystä että keula ei kantanu mun normijarruja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.06.15 - klo:10:48
Eli en osaa sanoa tohon kysymykseen mitään.   Sen vaan huomannut että nopealla runttauksella perä nousee ja kiristämällä ei
Eikös tuo nyt tuu jo siitä kun perä on vielä läjässä kun annetaan hanaa ja siitä runttaava jarru niin perähän oikein antaa vauhtia itselleen hypätä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 03.06.15 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.06.15 - klo:10:48
Eli en osaa sanoa tohon kysymykseen mitään.   Sen vaan huomannut että nopealla runttauksella perä nousee ja kiristämällä ei
Eikös tuo nyt tuu jo siitä kun perä on vielä läjässä kun annetaan hanaa ja siitä runttaava jarru niin perähän oikein antaa vauhtia itselleen hypätä.
Jos se perä toimii oikein niin se on aika normi painaumassa/ ketjuvoima pyrkii aukaisemaan perää. Jos se toimii väärin, niin se on läjässä kaasusta ja avauspito on olematon.
Lisäksi paluuvaimennus vaimentaa perän aukipyrkimystä, ja jousivoima pienenee koko ajan, siinä vaiheessa kun menee jarrulle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Kommentoinpa minäkin tätä. Ensin nostaisin kepin nokkaan sen että yläkatteeseen kiinnitetty kamera vähättelee pyörän vikuroimista, siihen nähden mikä tilanne on livenä. Tuossa kun mennään 200 vauhdissa lähes sekuntti takapyörän ollessa ilmassa, kääntyen ennen maakontaktia aavistuksen sivulle, on hyvinkin luonnollinen reaktio keskittyä tappamaan vauhti, ja pyrkiä vaan pitämään mopo pystyssä, ja antaa mennä nurtsille/hiekalle, kun tilaa kerran on. Liike-energia oli vaan aikamoinen, eikä mopon vakautumisen jälkeen ollut juurikaan keinoja kääntää enää sen kulkusuuntaa oikealle radan suuntaan.

Uskoisin että tuossa oli päällimmäisenä syynä vähäiset ratakierrokset tässä kohtaa kautta, puolituttu mopo, ja kierrosaikojen jyrkän nousujohteinen petraantuminen saman päivän aikana. ... Pieni ajatuskatkos suoran päässä, ja jarrukahvan puristus selkärangasta, johon on kouliintunut Kawan enemmän pusitusvoimaa vaatimat jarrut, lisänä pornomopon pehmeä keula kuljettajan painoon nähden. Keula kolahtamalla pohjaan, ja sen jälkeen ainoa asia, joka oli merkitsevä, oli kuskin kova pää ja riittävän pehmeä sora.

wehna

Saanko mäkin kommentoida :)

Videota katsoessani oletan kuskin ajotekniikassa olevan jonkinlainen järjestelmällinen virhe. Ajolinja heittelee aika paljon ja kierrokset poikkeavat toisistaan. Eli todennäköisesti ajotekniikan perusteissa on joku vähän viksallaan kun toistotarkkuus kärsii (pikku virheitä tulee usein).

Kun ajetaan maksimilla niin virheitä tulee kaikille. Tässä kuitenkin näyttäisi siltä, että kuski kokee ajavansa turvallisesti eikä tunnista virhettä. Perusajossa riskitaso on aika korkealla ja kun tulee hieman isompi virhe niin sitten hietikko kutsuu. Järjestelmällistä virhettä on vaikea tunnistaa itse, koska virheen toistaa luultavasti melkein joka mutkassa ja sen olettaa olevan normaalia.

Näin lonkalta heitettynä poikkeamisia ajolinjalta (yli 1m) saisi tulla kerran kymmenessä kierroksessa. Tällöin toistotarkkuus on hyvä ja luultavasti ajotekniikka on kunnossa. Videolla kohtuu reiluja poikkeamia tulee usein ja oletan että kuski ei kiinnitä niihin huomiota.  

Kun ajotekniikassa on joku järjestelmällinen virhe niin yleensä aina kaatuminen tulee aivan odottamatta. Samoin kaatumiseen on vaikea löytää yksiselitteistä syytä jälkeenpäin. Usein kehitellään teorioita pyörän säätöjen kautta, mutta ne ovat todella harvoin syynä kaatumiseen. Virhe on radalta ulos ajautuminen, mutta syy on jossain, mikä ei videolta selviä. Pyörän säädöissä voi olla vikaa, mutta tuskin ovat pääsyyllisiä.

Eli oppina kaikille voisi olla:
Selvitä ajamisen perusteet ja ajolinja. Sitä linjaa pitäisi pystyä ajamaan kierroksesta toiseen oli nopeus mikä tahansa. Jos siitä poikkeat tärkeissä paikoissa yli metrin niin joku meni pieleen. Kun pystyt toistamaan suorituksen viiden kierroksen ajan niin olet oppinut jotain :)
Niin ja on ihan oikeasti oleellista pitää ajolinja. Tehokkailla pyörillä ei riitä että ajaa vähän sinne päin. Kun vauhtia nostaa oman taitotason yläpuolelle niin takuulla pusikko kutsuu jos ei huomaa omia virheitä.

Toivottavasti kommenttini eivät loukkaa ketään. Sanon tämän siksi, että itse olen tehnyt VUOSIA urallani kaiken maailman virheitä ja kaatunut monesti ja omasta mielestäni täysin hallinnassa olevasta tilanteesta. Jälkeenpäin harmittaa kun kukaan ei koskaan kommentoinut ajoani ja sanonut, että mitäpä jos Kari opeteltaisiin ihan perusjuttuja ja sitten aletaan vasta ajamaan kovaa. Kenties minustakin olisi tullut jotain :)

Liitteenä video ensimmäisistä kierroksista Botniaringin uudella radalla. Vaikka mennään ihan matelemalla niin linjan linjan täytyy pitää joka ikinen kierros :)

Tsemppiä kaikille harjoitteluun, yritän järjestää koulutuksia mitä vaan ehdin :)
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

wehna

...perhana eipä tullut tuo liite, yritän uudelleen.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wehna - 04.06.15 - klo:07:02
Saanko mäkin kommentoida :)

Videota katsoessani oletan kuskin ajotekniikassa olevan jonkinlainen järjestelmällinen virhe. Ajolinja heittelee aika paljon ja kierrokset poikkeavat toisistaan. Eli todennäköisesti ajotekniikan perusteissa on joku vähän viksallaan kun toistotarkkuus kärsii (pikku virheitä tulee usein).

Kun ajetaan maksimilla niin virheitä tulee kaikille. Tässä kuitenkin näyttäisi siltä, että kuski kokee ajavansa turvallisesti eikä tunnista virhettä. Perusajossa riskitaso on aika korkealla ja kun tulee hieman isompi virhe niin sitten hietikko kutsuu. Järjestelmällistä virhettä on vaikea tunnistaa itse, koska virheen toistaa luultavasti melkein joka mutkassa ja sen olettaa olevan normaalia.

Näin lonkalta heitettynä poikkeamisia ajolinjalta (yli 1m) saisi tulla kerran kymmenessä kierroksessa. Tällöin toistotarkkuus on hyvä ja luultavasti ajotekniikka on kunnossa. Videolla kohtuu reiluja poikkeamia tulee usein ja oletan että kuski ei kiinnitä niihin huomiota. 

Kun ajotekniikassa on joku järjestelmällinen virhe niin yleensä aina kaatuminen tulee aivan odottamatta. Samoin kaatumiseen on vaikea löytää yksiselitteistä syytä jälkeenpäin. Usein kehitellään teorioita pyörän säätöjen kautta, mutta ne ovat todella harvoin syynä kaatumiseen. Virhe on radalta ulos ajautuminen, mutta syy on jossain, mikä ei videolta selviä. Pyörän säädöissä voi olla vikaa, mutta tuskin ovat pääsyyllisiä.

Eli oppina kaikille voisi olla:
Selvitä ajamisen perusteet ja ajolinja. Sitä linjaa pitäisi pystyä ajamaan kierroksesta toiseen oli nopeus mikä tahansa. Jos siitä poikkeat tärkeissä paikoissa yli metrin niin joku meni pieleen. Kun pystyt toistamaan suorituksen viiden kierroksen ajan niin olet oppinut jotain :)
Niin ja on ihan oikeasti oleellista pitää ajolinja. Tehokkailla pyörillä ei riitä että ajaa vähän sinne päin. Kun vauhtia nostaa oman taitotason yläpuolelle niin takuulla pusikko kutsuu jos ei huomaa omia virheitä.

Toivottavasti kommenttini eivät loukkaa ketään. Sanon tämän siksi, että itse olen tehnyt VUOSIA urallani kaiken maailman virheitä ja kaatunut monesti ja omasta mielestäni täysin hallinnassa olevasta tilanteesta. Jälkeenpäin harmittaa kun kukaan ei koskaan kommentoinut ajoani ja sanonut, että mitäpä jos Kari opeteltaisiin ihan perusjuttuja ja sitten aletaan vasta ajamaan kovaa. Kenties minustakin olisi tullut jotain :)

Liitteenä video ensimmäisistä kierroksista Botniaringin uudella radalla. Vaikka mennään ihan matelemalla niin linjan linjan täytyy pitää joka ikinen kierros :)

Tsemppiä kaikille harjoitteluun, yritän järjestää koulutuksia mitä vaan ehdin :)
Hieno teksti vaikkakin toi kirjoittamasi tuosta ajolinjasta pistää pikkasen masentamaan. :D Tässä on kuitenkin useampi vuosi tahkottu rataa ja tuo ajolinjan pitäminen edes tuon metrin sisällä kierroksesta toiseen on pirullisen vaikeaa. Mitään yksittäistä syytä ajolinjan heittelylle en ole keksinyt, mutta isoimpana tekijänä on varmasti selkeiden ajolinjamerkkien puute tietyissä paikoissa ja toiseksi suurimpana virheet katseen käytössä. Mitä muita syitä sun mielestä voisi olla jos ajolinja heittelee jatkuvasti? Ja kuinka tuon ajolinjan saisi korjattua kuntoon? Onko ainut tapa vain tiputtaa niin paljon vauhtia, että linja alkaa pysymään joka kierroksella vai olisiko tässä olemassa jotain oikotietä onneen?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

04.06.15 - klo:08:09 #596 Viimeisin muokkaus: 04.06.15 - klo:08:12 käyttäjältä Juha_K
Simon on Wehnän kanssa samoilla linjoilla.  "new addition to my Motovudu rules of riding fast: 'ACCURACY BEFORE SPEED' (Accuracy takes priority over speed)."

"I believe that accuracy is the foundation that good riders build their speed on. Without accuracy a rider has nothing, because without accuracy, speed and aggression is dangerous. "

http://www.motovudu.com/blog/view/latest-motovudu-rule-of-riding-fast.html
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: wehna - 04.06.15 - klo:07:02
Saanko mäkin kommentoida :)

Videota katsoessani oletan kuskin ajotekniikassa olevan jonkinlainen järjestelmällinen virhe. Ajolinja heittelee aika paljon ja kierrokset poikkeavat toisistaan. Eli todennäköisesti ajotekniikan perusteissa on joku vähän viksallaan kun toistotarkkuus kärsii (pikku virheitä tulee usein).

Kun ajetaan maksimilla niin virheitä tulee kaikille. Tässä kuitenkin näyttäisi siltä, että kuski kokee ajavansa turvallisesti eikä tunnista virhettä. Perusajossa riskitaso on aika korkealla ja kun tulee hieman isompi virhe niin sitten hietikko kutsuu. Järjestelmällistä virhettä on vaikea tunnistaa itse, koska virheen toistaa luultavasti melkein joka mutkassa ja sen olettaa olevan normaalia.

Näin lonkalta heitettynä poikkeamisia ajolinjalta (yli 1m) saisi tulla kerran kymmenessä kierroksessa. Tällöin toistotarkkuus on hyvä ja luultavasti ajotekniikka on kunnossa. Videolla kohtuu reiluja poikkeamia tulee usein ja oletan että kuski ei kiinnitä niihin huomiota. 

Kun ajotekniikassa on joku järjestelmällinen virhe niin yleensä aina kaatuminen tulee aivan odottamatta. Samoin kaatumiseen on vaikea löytää yksiselitteistä syytä jälkeenpäin. Usein kehitellään teorioita pyörän säätöjen kautta, mutta ne ovat todella harvoin syynä kaatumiseen. Virhe on radalta ulos ajautuminen, mutta syy on jossain, mikä ei videolta selviä. Pyörän säädöissä voi olla vikaa, mutta tuskin ovat pääsyyllisiä.
Kommentit tosiaan tervetulleita, kiitos.

Näyttääkös tuo edellinen setti "samanlaiselta"?

https://www.youtube.com/watch?v=pmcfxHbtlDs
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wehna

Hyvä jos kukaan ei pahastunut :)

Itse katson radasta merkkejä "joita pitkin" ajan. Eli esim. jarrutus tuosta laikusta, sisäkanttarin viereen , ulostulo kanttarin päähän. Nuo kun alkaa löytymään niin pitäisi mennä samaa rataa kierros toisensa jälkeen.

390 kotari on aivan loistava peli tarkkuuden harjoitteluun. Ajan sillä muuten aivan samalla tavalla kuin bemarilla mutta jarrutus 50-100m myöhemmin. Bemarilla homma on oikeasti vaativaa hommaa jos mielii ajaa kovaa. 390 kotarilla ehtii valmistautumaan mutkaan ennen kuin tilanne tulee silmille.

...katon ton murmelan videon kun pääsen paremman yhteyden päähän.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

murmela

04.06.15 - klo:12:59 #599 Viimeisin muokkaus: 05.06.15 - klo:16:41 käyttäjältä murmela
...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal