Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

Lainaus käyttäjältä: wehna - 04.06.15 - klo:23:25
Lainaus käyttäjältä: app - 04.06.15 - klo:21:29
Katselin tuon wehnän videon. Taidan sittenkin mennä Botnialle vielä tänä kesänä.. Laitoin filmin talteen, ja ajan samalla tavalla. Helppoa kuin... :)




Periaatteessa ajamien on helppoa. Tekee vaan samat liikkeet kierroksesta toiseen ja vääntää kaasua :P

Vaikeaksi homman tekee se, että aikaikkuna liikkeille on pieni. Jos teet liikkeen 0,5sek liian aikaisin tai liian myöhään niin ei tule hyvä.

Ajaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja pitäkää se mahdollisimman yksinkertaisena. Mutkia on oikeastaan kolme tyyppiä:
-90
-180 tiukka
-180 loiva

Jokaiselle mutkalle on perustyyli miten ne ajetaan ja kaikki radat on noista mutkista tehty.


Äh. Tuleppa mun kans ottaan matsi slot rasingissa. Lupaan olla yhtä wiisas, mutta enemmän nopee 30 v tauon jälkeenkin.

Kirjoittaa tähän formula avoimen ja vakio junnujen alle 18 v kaksin kertainen suomen mestari. 

Sitä paitsi; noin sekunti menee paikaltaan nollasta sataan 

app

05.06.15 - klo:01:32 #616 Viimeisin muokkaus: 05.06.15 - klo:22:17 käyttäjältä app
.

wehna

05.06.15 - klo:10:46 #617 Viimeisin muokkaus: 05.06.15 - klo:10:49 käyttäjältä wehna
Lainaus käyttäjältä: app - 05.06.15 - klo:01:32
Lainaus käyttäjältä: app - 05.06.15 - klo:01:30
Lainaus käyttäjältä: wehna - 04.06.15 - klo:23:25
Lainaus käyttäjältä: app - 04.06.15 - klo:21:29
Katselin tuon wehnän videon. Taidan sittenkin mennä Botnialle vielä tänä kesänä.. Laitoin filmin talteen, ja ajan samalla tavalla. Helppoa kuin... :)




Periaatteessa ajamien on helppoa. Tekee vaan samat liikkeet kierroksesta toiseen ja vääntää kaasua :P

Vaikeaksi homman tekee se, että aikaikkuna liikkeille on pieni. Jos teet liikkeen 0,5sek liian aikaisin tai liian myöhään niin ei tule hyvä.

Ajaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja pitäkää se mahdollisimman yksinkertaisena. Mutkia on oikeastaan kolme tyyppiä:
-90
-180 tiukka
-180 loiva

Jokaiselle mutkalle on perustyyli miten ne ajetaan ja kaikki radat on noista mutkista tehty.


Äh. Tuleppa mun kans ottaan matsi slot rasingissa. Lupaan olla yhtä wiisas, mutta enemmän nopee 30 v tauon jälkeenkin.

Kirjoittaa tähän formula avoimen ja vakio junnujen alle 18 v kaksin kertainen suomen mestari.

Sitä paitsi; noin sekunti menee paikaltaan nollasta sataan avoimen luokan autolla   :P


Piti ihan goolettaa mitä slot racing on :)
Pikkupojan ja vähän isommankin pojan unelmahommaa näyttäisi olevan.

Taitaa vaatia tarkkaa kaasukättä ettei auto lähde lapasesta?
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: wehna - 04.06.15 - klo:23:16
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.06.15 - klo:20:36
@wehna , nii mites näyttääkös tuo edellinen setti "samanlaiselta"?


Hmmmmm... mistähän sitä aloittaisi.

KIERROKSET 1-4:
Alkuosa on oikeastaan kohtuu hyvä eteenkin kun katsoo vain ulostuloja.
-lähtee aika hyvin sisäkantin vierestä ja on ihan kohtuullisen näköistä

*Aina kun suuntaa pitää muuttaa niin kevennä vetoa jos linja tuntuu menevän yhtään leveäksi. Pyörä kääntyy oleellisesti paremmin, siis PALJON PAREMMIN kun hieman löysää vetoa:

-uuden osan shikaanin sisääntulossa hieman vetoa pois ja kun shikaani ohi, niin kiihdytys. Nyt yrität ajaa shikaanin mahdollisimman kovaa läpi. Aja mielummin kovaa ennen ja jälkeen shikaanin, koska siellä riski on pieni vaikka vauhtia nostaakin

-vauhti vasuri menee reilusti leveäksi kun yrität ajaa sen vetopäällä läpi. On jo aika vaarallisen näköinen linja. Aja hieman pidempään vetopäällä ja sitten pieni kevennys. Huomaat kuinka pyörä kääntyy kuin itsestään. Heti sen jälkeen saakin lisätä vetoa uudelleen

-jotta vetoa voi keventää, niin pitää kiihdyttää hieman reilummin edellisestä mutkasta

*Muutamassa mutkassa kierrät sisääntulossa tosi kaukaa -> pyörä on pitkään kallellaan ja riski kasvaa tarpeettomasti
-uuden osan eka vasuri
-kikkamutka
-vanha neulansilmä vasuri
-Aja mielummin jarrupäällä pikkasen aikaisemmin sisään ja tee terävämpi käännös. Riski laskee ja matkakin lyhenee

Kierrokset 5- loppu:
*Nyt tapahtuu jotain, mikä ei selvinnyt minulle. Tulee vaihdemissejä ja rytmi hukkuu melko pahasti. Onko ajoasento hankala tai jotain muuta, joka vaikeauttaa ajoa paljon?
-rytmin hukkumisen seurauksena linja karkaa välillä aika reilusti
-kierrosaika heittelee välillä
-välillä ajat paikkoja eri vaihteella kuin aikaisemmin
-vaihdemissejä tulee liikaa ja niille pitää etsiä syy. Ehdoton maksimi on 1-2/ ajovuoro
-iskeekö väsymys vai alkaako ajatus muuten harhailemaa vai onko ajoasento epämiellyttävä? Nuo ei selviä videolta

Yleisilme ajossa on hieman hapuileva. Kierrokset 1-4 on ok, mutta sitten pakka menee pahemman kerran sekaisin. Muista, että ajolinja on vain seuraus ja virhe on tapahtunut jo aikaisemmin.

Jos kamera kuvaisi kuskia, niin kommenttia olisi paljon helpompi antaa. Nyt tulee lähinnä vain arvailtua mitä on tapahtunut. Kysy vaan rohkeasti, jos et kommenttejani ymmärtänyt. En pahastu vaikka joku kyseenalaistaisi oppini :)


Oikeessa ennen shikaania kiihdytin puolella teholla, yrittäen vain osua siihen katkoviivan kohdille (se vasemmalla oleva ennen shikaania) ja saada siitä linjan shikaanin oikeeseen siten että pystyy heittämään mopon kylelleen ennen kuin on ohittanut shikaanin vasurin. Niin sen takia mulla oli lähes aina liian vähän vauhtia, mutta siltikin kevensin kaasua tyyliin 50%->20%. Se ehkä on niin vähän että sitä ei videolta huomaa. Ja sit shikaanin jälkeen uudestaan kaasulle. Tarkistin vielä datasta että joka kerta kyllä kevensin kaasua.

Vauhtivasurissa mulla on tarkotuksella levee linja koska kapeemmalla linjalla mä osuin aina siinä lopussa olevaan isoon pattiin, ja mun mielestä se patti oli helpompi ajaa ulkokautta ohi. Koska loppumutkan tiukalla linjalla mulla tahtoo olla sitä ongelmaa että sisäreuna tulee silmille sen jälkeen kun keventää siinä puolivälissä sitä mutkaa, ja joutuu nostamaan mopoa pystyyn ja sit uudestaan takas kallelleen.
Ja vaikka mulla oli levee linja niin en mä ajanu tasasella vedolla läpi, vaan kevensin varmaankin just siinä kohdassa mitä sä tarkotat. Koska muutenhan siitä mutkasta vetäis pihalle, oli sit kapee tai levee linja? Datasta tarkistin tämänkin ett joka kerta kevensin.

Avaukset oli tarkotuksella normaalia vähän pehmeämpiä, koska muuten paketti ois ollu koko ajan ihan levällään, koska jos apeksi sattu osumaan nappiin ja siitä avaa normaalisti, niin jarrumerkki ois taas ihan väärässä paikassa. Ts yritin vähäsen kasvattaa marginaalia noilla avauksilla, jotta paketti edes joten kuten pysyisi kasassa.

Moni sisääntulo meni sen takia poskelleen ku pää ei tahtonu millään oppia ajamaan pehmeellä jarrulla (bimmerillä ensimmäistä kertaa botniaringillä). Kun keskitty siihen pehmeeseen jarrun alotukseen, niin huomas ett "jaha taas taitto myöhässä".


Kierrokset 5-
Päästä varmaankin loppu virta. Kun kokoajan joutuu opettelemaan uutta, niin huomasin sen minisupermopollakin, ett kroppa kyl jaksais, mut pää ei.
Ajoasento oli ehkä ihan ok koska mikään paikka ei jumittanu settien jälkeen. Se on sit taas ihan eri asia onko painonsiirto sitä mitä sen pitäis olla.


Olikohan näissä mun selityksissä yhtään mitään järkee? Varsinkaan kun vertaa lopputulokseen, eli niskatukeen ja nallekarkkeihin... murmispalm
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wehna

Reenaa ensin pelkkää ulostuloa kaikista mutkista ja unohda kaikki muu. Lopeta veto riittävän ajoissa että varmasti ehdit valmistautua seuraavaan mutkaan.
Sitten kun ulostulot alkaa onnistua siirry reenaamaan jarrutuksia. Ihan viimeisenä vasta kaarrenopeus muutaman päivän jälkeen.

Keventää pitää enemmän noissa shikaanissa ja vauhtivasurissa. Pitää näkyä selvä painonsiirto.

Kommentoin huomenna lisää, pohdi alkuun noita ;)
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

app

05.06.15 - klo:22:36 #620 Viimeisin muokkaus: 05.06.15 - klo:22:38 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: wehna - 05.06.15 - klo:10:46
Piti ihan goolettaa mitä slot racing on :)
Pikkupojan ja vähän isommankin pojan unelmahommaa näyttäisi olevan.

Taitaa vaatia tarkkaa kaasukättä ettei auto lähde lapasesta?


Kaasua ei ole, mutta "kahva" on. Tasavirtamoottori, ja pistoolin muotoisella säätövastuksella rajoitetaan moottorin jännitettä/virtaa.

Avoimen luokan moottorissa oli jo tuolloin paksuimmalla käämityksellä noin 400-500 w tehoa. Auto 1/24 kokoa, ja runkona vaan messinkinen tai teräksinen peltilevy, joka katsastuksessa sai olla vähintään 1,5 mm radan pinnasta. Moottori vinottain heti jäykän taka-akselin edessä, ja pinioni suoraan akselissa olevassa isorattaassa. Takarenkaat pehmeää vaahtokumia, ja eturenkaat äärimmäisen kevyet ohuet alumiinirattaat. Katsastuksessa vaadittiin ainoastaan eturenkaita muistuttavien pikku kiekkojen olemassaolo, ja että ne ohuen pianolangan painamina koskettivat radan pintaa. Paino tietenkin täysin takatassujen ja ohjurin varassa.
Rungon ja moottorin päällä ohut Lexan-muovinen proto-mallinen kori, jonka nokka viritettiin aivan radan pintaan kiinni, ja se nousee kiilamaisesti takaosaan asti, jotta ilmanpaine painaa vauhdin lisääntyessä voimakkaasti autoa alas. Korin sivuilla liimattuna samasta Lexan-muovista 60 mm korkeat sivuspoilerit, jotka sivulta katsoen suorakaiteen muotoiset. Suorilla vauhdin kiihtyessä nuo sivuspoilerit taipuvat etuosasta voimakkaasti sivulle, painaen ohjuria alas, ehkäistäkseen keulimisen. Kuten myös antamaan lisää painetta taakse.
Sivuspolereiden osuus erittäin merkittävä. Iman niitä tasmälleen samalla autolla ajettiin "starttikokeessa" (30 s ) Blue King radalla, joka 42 m (standardirata kaikissa isommissa kisoissa) parhaimmillaan 5.1-5.2 kierrosta. "Siipiautolla", eli sillä samalla spolereiden kera ajettiin 7.1-7.2 kierrosta, koska ilman siipipaineita ajaminen muistutti jäärataa, tehoa kun oli painoon nähden aika mukavasti, siinä 250 w/100 g.

app

05.06.15 - klo:22:47 #621 Viimeisin muokkaus: 05.06.15 - klo:22:58 käyttäjältä app
Laitan tähän vielä Slottikisasta videon, niin näette kuinka vikkelästi autot liikkuu. Ajaminen avoimen luokan autolla ei tapahdu pelkästään katsekontaktilla, vaan tuossa mennään lähes puhtaasti rytmillä. Tosin alkeet opetellaan hitailla autoilla, ja nämä kuskit on jo huippuja.

Edit: Tällä samaisella radalla olen ajanut monet kisat Helsingissä. Rata tosin varmastikin uusittu, mutta muoto täsmälleen sama. Katsokaapa tämä, niin näette syyn, miksi slottikisojen televisiointi lopetettiin jo 60-luvun lopussa.

https://www.youtube.com/watch?v=GtwkRd6zHwg

Sippe

Lainaus käyttäjältä: app - 05.06.15 - klo:22:47
Laitan tähän vielä Slottikisasta videon, niin näette kuinka vikkelästi autot liikkuu. Ajaminen avoimen luokan autolla ei tapahdu pelkästään katsekontaktilla, vaan tuossa mennään lähes puhtaasti rytmillä. Tosin alkeet opetellaan hitailla autoilla, ja nämä kuskit on jo huippuja.

Edit: Tällä samaisella radalla olen ajanut monet kisat Helsingissä. Rata tosin varmastikin uusittu, mutta muoto täsmälleen sama. Katsokaapa tämä, niin näette syyn, miksi slottikisojen televisiointi lopetettiin jo 60-luvun lopussa.

https://www.youtube.com/watch?v=GtwkRd6zHwg

Noihan menee ihan älytömän lujaa, keskinopeus?

app

06.06.15 - klo:00:15 #623 Viimeisin muokkaus: 06.06.15 - klo:00:17 käyttäjältä app
Radan mitta on 42 m. 30 sekunnin starttikokeessa, joka vastaa aika-ajoa, mentiin mun aikana 7.1-7.2 kierrosta. Keskinopeus ei ole kovin suuri, mutta kiihyvyydet ovat. Tuo pääsuora on 12 m, ja se kalteva mutka sen päässä ajetaan torvi auki. Pitoaine ja siipipaineet mahdollistavat sen. Kaltevan jälkeen siinä pikku suoralla nopeus n. 140 km/h. jarru liisterimäisen pitoaineen avittamana n. 2-3 m ennen tiukkaa mutkaa. Taitolaji oli sekin kun hiittien (kisassa kaikki ajaa vuorotellen jokaista uraa "hiitin") välissä piti levittää itselle sopiva pito rataan; Renkaat vaahtokumia, ja pitoaine paksua moottoriölyä, johon auto jää kuin täi tervaan, jos liikaa laittaa.

wehna

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.06.15 - klo:11:43
Lainaus käyttäjältä: wehna - 04.06.15 - klo:23:16
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.06.15 - klo:20:36
@wehna , nii mites näyttääkös tuo edellinen setti "samanlaiselta"?


Hmmmmm... mistähän sitä aloittaisi.

KIERROKSET 1-4:
Alkuosa on oikeastaan kohtuu hyvä eteenkin kun katsoo vain ulostuloja.
-lähtee aika hyvin sisäkantin vierestä ja on ihan kohtuullisen näköistä

*Aina kun suuntaa pitää muuttaa niin kevennä vetoa jos linja tuntuu menevän yhtään leveäksi. Pyörä kääntyy oleellisesti paremmin, siis PALJON PAREMMIN kun hieman löysää vetoa:

-uuden osan shikaanin sisääntulossa hieman vetoa pois ja kun shikaani ohi, niin kiihdytys. Nyt yrität ajaa shikaanin mahdollisimman kovaa läpi. Aja mielummin kovaa ennen ja jälkeen shikaanin, koska siellä riski on pieni vaikka vauhtia nostaakin

-vauhti vasuri menee reilusti leveäksi kun yrität ajaa sen vetopäällä läpi. On jo aika vaarallisen näköinen linja. Aja hieman pidempään vetopäällä ja sitten pieni kevennys. Huomaat kuinka pyörä kääntyy kuin itsestään. Heti sen jälkeen saakin lisätä vetoa uudelleen

-jotta vetoa voi keventää, niin pitää kiihdyttää hieman reilummin edellisestä mutkasta

*Muutamassa mutkassa kierrät sisääntulossa tosi kaukaa -> pyörä on pitkään kallellaan ja riski kasvaa tarpeettomasti
-uuden osan eka vasuri
-kikkamutka
-vanha neulansilmä vasuri
-Aja mielummin jarrupäällä pikkasen aikaisemmin sisään ja tee terävämpi käännös. Riski laskee ja matkakin lyhenee

Kierrokset 5- loppu:
*Nyt tapahtuu jotain, mikä ei selvinnyt minulle. Tulee vaihdemissejä ja rytmi hukkuu melko pahasti. Onko ajoasento hankala tai jotain muuta, joka vaikeauttaa ajoa paljon?
-rytmin hukkumisen seurauksena linja karkaa välillä aika reilusti
-kierrosaika heittelee välillä
-välillä ajat paikkoja eri vaihteella kuin aikaisemmin
-vaihdemissejä tulee liikaa ja niille pitää etsiä syy. Ehdoton maksimi on 1-2/ ajovuoro
-iskeekö väsymys vai alkaako ajatus muuten harhailemaa vai onko ajoasento epämiellyttävä? Nuo ei selviä videolta

Yleisilme ajossa on hieman hapuileva. Kierrokset 1-4 on ok, mutta sitten pakka menee pahemman kerran sekaisin. Muista, että ajolinja on vain seuraus ja virhe on tapahtunut jo aikaisemmin.

Jos kamera kuvaisi kuskia, niin kommenttia olisi paljon helpompi antaa. Nyt tulee lähinnä vain arvailtua mitä on tapahtunut. Kysy vaan rohkeasti, jos et kommenttejani ymmärtänyt. En pahastu vaikka joku kyseenalaistaisi oppini :)


Oikeessa ennen shikaania kiihdytin puolella teholla, yrittäen vain osua siihen katkoviivan kohdille (se vasemmalla oleva ennen shikaania) ja saada siitä linjan shikaanin oikeeseen siten että pystyy heittämään mopon kylelleen ennen kuin on ohittanut shikaanin vasurin. Niin sen takia mulla oli lähes aina liian vähän vauhtia, mutta siltikin kevensin kaasua tyyliin 50%->20%. Se ehkä on niin vähän että sitä ei videolta huomaa. Ja sit shikaanin jälkeen uudestaan kaasulle. Tarkistin vielä datasta että joka kerta kyllä kevensin kaasua.

Vauhtivasurissa mulla on tarkotuksella levee linja koska kapeemmalla linjalla mä osuin aina siinä lopussa olevaan isoon pattiin, ja mun mielestä se patti oli helpompi ajaa ulkokautta ohi. Koska loppumutkan tiukalla linjalla mulla tahtoo olla sitä ongelmaa että sisäreuna tulee silmille sen jälkeen kun keventää siinä puolivälissä sitä mutkaa, ja joutuu nostamaan mopoa pystyyn ja sit uudestaan takas kallelleen.
Ja vaikka mulla oli levee linja niin en mä ajanu tasasella vedolla läpi, vaan kevensin varmaankin just siinä kohdassa mitä sä tarkotat. Koska muutenhan siitä mutkasta vetäis pihalle, oli sit kapee tai levee linja? Datasta tarkistin tämänkin ett joka kerta kevensin.

Avaukset oli tarkotuksella normaalia vähän pehmeämpiä, koska muuten paketti ois ollu koko ajan ihan levällään, koska jos apeksi sattu osumaan nappiin ja siitä avaa normaalisti, niin jarrumerkki ois taas ihan väärässä paikassa. Ts yritin vähäsen kasvattaa marginaalia noilla avauksilla, jotta paketti edes joten kuten pysyisi kasassa.

Moni sisääntulo meni sen takia poskelleen ku pää ei tahtonu millään oppia ajamaan pehmeellä jarrulla (bimmerillä ensimmäistä kertaa botniaringillä). Kun keskitty siihen pehmeeseen jarrun alotukseen, niin huomas ett "jaha taas taitto myöhässä".


Kierrokset 5-
Päästä varmaankin loppu virta. Kun kokoajan joutuu opettelemaan uutta, niin huomasin sen minisupermopollakin, ett kroppa kyl jaksais, mut pää ei.
Ajoasento oli ehkä ihan ok koska mikään paikka ei jumittanu settien jälkeen. Se on sit taas ihan eri asia onko painonsiirto sitä mitä sen pitäis olla.


Olikohan näissä mun selityksissä yhtään mitään järkee? Varsinkaan kun vertaa lopputulokseen, eli niskatukeen ja nallekarkkeihin... murmispalm

Katselin taas videoita...
Joo teet varmaankin ihan oikein tuon vedon kevennyksen kanssa, mutta siinä ei vaan tapahdu painonsiirtoa juurikaan. Nyt kevennät ja sitten alat saattamaan pyörää kaasulla mutkaan (kuuluu kierrosten aaltoilua kun kaasu pumppaa hieman).
Tee mielummin niin, että kiihdytä ulos kaikessa rauhassa ja kevennä kaasua, mutta älä yritä sovittaaa vauhtia mutkaan kaasulla. kaasua saa lisätä vasta sitten kun pyörä on saatu lähelle mutkan keskikohtaa.
Eli kevennys, kääntö ja kun suunta hyvä (pääset ulostulossa aina sisäkanttarin viereen) niin lisää vetoa. Jos tuntuu että vauhti loppuu kesken mutkassa niin kevennä vetoa myöhemmin.

...vauhtivasurissa ajetaan sen pompun sisäpuolelta ulostulossa.

Toivottavasti nallekarkit tehoaa :)
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wehna - 09.06.15 - klo:07:10
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.06.15 - klo:11:43
Lainaus käyttäjältä: wehna - 04.06.15 - klo:23:16
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.06.15 - klo:20:36
@wehna , nii mites näyttääkös tuo edellinen setti "samanlaiselta"?


Hmmmmm... mistähän sitä aloittaisi.

KIERROKSET 1-4:
Alkuosa on oikeastaan kohtuu hyvä eteenkin kun katsoo vain ulostuloja.
-lähtee aika hyvin sisäkantin vierestä ja on ihan kohtuullisen näköistä

*Aina kun suuntaa pitää muuttaa niin kevennä vetoa jos linja tuntuu menevän yhtään leveäksi. Pyörä kääntyy oleellisesti paremmin, siis PALJON PAREMMIN kun hieman löysää vetoa:

-uuden osan shikaanin sisääntulossa hieman vetoa pois ja kun shikaani ohi, niin kiihdytys. Nyt yrität ajaa shikaanin mahdollisimman kovaa läpi. Aja mielummin kovaa ennen ja jälkeen shikaanin, koska siellä riski on pieni vaikka vauhtia nostaakin

-vauhti vasuri menee reilusti leveäksi kun yrität ajaa sen vetopäällä läpi. On jo aika vaarallisen näköinen linja. Aja hieman pidempään vetopäällä ja sitten pieni kevennys. Huomaat kuinka pyörä kääntyy kuin itsestään. Heti sen jälkeen saakin lisätä vetoa uudelleen

-jotta vetoa voi keventää, niin pitää kiihdyttää hieman reilummin edellisestä mutkasta

*Muutamassa mutkassa kierrät sisääntulossa tosi kaukaa -> pyörä on pitkään kallellaan ja riski kasvaa tarpeettomasti
-uuden osan eka vasuri
-kikkamutka
-vanha neulansilmä vasuri
-Aja mielummin jarrupäällä pikkasen aikaisemmin sisään ja tee terävämpi käännös. Riski laskee ja matkakin lyhenee

Kierrokset 5- loppu:
*Nyt tapahtuu jotain, mikä ei selvinnyt minulle. Tulee vaihdemissejä ja rytmi hukkuu melko pahasti. Onko ajoasento hankala tai jotain muuta, joka vaikeauttaa ajoa paljon?
-rytmin hukkumisen seurauksena linja karkaa välillä aika reilusti
-kierrosaika heittelee välillä
-välillä ajat paikkoja eri vaihteella kuin aikaisemmin
-vaihdemissejä tulee liikaa ja niille pitää etsiä syy. Ehdoton maksimi on 1-2/ ajovuoro
-iskeekö väsymys vai alkaako ajatus muuten harhailemaa vai onko ajoasento epämiellyttävä? Nuo ei selviä videolta

Yleisilme ajossa on hieman hapuileva. Kierrokset 1-4 on ok, mutta sitten pakka menee pahemman kerran sekaisin. Muista, että ajolinja on vain seuraus ja virhe on tapahtunut jo aikaisemmin.

Jos kamera kuvaisi kuskia, niin kommenttia olisi paljon helpompi antaa. Nyt tulee lähinnä vain arvailtua mitä on tapahtunut. Kysy vaan rohkeasti, jos et kommenttejani ymmärtänyt. En pahastu vaikka joku kyseenalaistaisi oppini :)


Oikeessa ennen shikaania kiihdytin puolella teholla, yrittäen vain osua siihen katkoviivan kohdille (se vasemmalla oleva ennen shikaania) ja saada siitä linjan shikaanin oikeeseen siten että pystyy heittämään mopon kylelleen ennen kuin on ohittanut shikaanin vasurin. Niin sen takia mulla oli lähes aina liian vähän vauhtia, mutta siltikin kevensin kaasua tyyliin 50%->20%. Se ehkä on niin vähän että sitä ei videolta huomaa. Ja sit shikaanin jälkeen uudestaan kaasulle. Tarkistin vielä datasta että joka kerta kyllä kevensin kaasua.

Vauhtivasurissa mulla on tarkotuksella levee linja koska kapeemmalla linjalla mä osuin aina siinä lopussa olevaan isoon pattiin, ja mun mielestä se patti oli helpompi ajaa ulkokautta ohi. Koska loppumutkan tiukalla linjalla mulla tahtoo olla sitä ongelmaa että sisäreuna tulee silmille sen jälkeen kun keventää siinä puolivälissä sitä mutkaa, ja joutuu nostamaan mopoa pystyyn ja sit uudestaan takas kallelleen.
Ja vaikka mulla oli levee linja niin en mä ajanu tasasella vedolla läpi, vaan kevensin varmaankin just siinä kohdassa mitä sä tarkotat. Koska muutenhan siitä mutkasta vetäis pihalle, oli sit kapee tai levee linja? Datasta tarkistin tämänkin ett joka kerta kevensin.

Avaukset oli tarkotuksella normaalia vähän pehmeämpiä, koska muuten paketti ois ollu koko ajan ihan levällään, koska jos apeksi sattu osumaan nappiin ja siitä avaa normaalisti, niin jarrumerkki ois taas ihan väärässä paikassa. Ts yritin vähäsen kasvattaa marginaalia noilla avauksilla, jotta paketti edes joten kuten pysyisi kasassa.

Moni sisääntulo meni sen takia poskelleen ku pää ei tahtonu millään oppia ajamaan pehmeellä jarrulla (bimmerillä ensimmäistä kertaa botniaringillä). Kun keskitty siihen pehmeeseen jarrun alotukseen, niin huomas ett "jaha taas taitto myöhässä".


Kierrokset 5-
Päästä varmaankin loppu virta. Kun kokoajan joutuu opettelemaan uutta, niin huomasin sen minisupermopollakin, ett kroppa kyl jaksais, mut pää ei.
Ajoasento oli ehkä ihan ok koska mikään paikka ei jumittanu settien jälkeen. Se on sit taas ihan eri asia onko painonsiirto sitä mitä sen pitäis olla.


Olikohan näissä mun selityksissä yhtään mitään järkee? Varsinkaan kun vertaa lopputulokseen, eli niskatukeen ja nallekarkkeihin... murmispalm

Katselin taas videoita...
Joo teet varmaankin ihan oikein tuon vedon kevennyksen kanssa, mutta siinä ei vaan tapahdu painonsiirtoa juurikaan. Nyt kevennät ja sitten alat saattamaan pyörää kaasulla mutkaan (kuuluu kierrosten aaltoilua kun kaasu pumppaa hieman).
Tee mielummin niin, että kiihdytä ulos kaikessa rauhassa ja kevennä kaasua, mutta älä yritä sovittaaa vauhtia mutkaan kaasulla. kaasua saa lisätä vasta sitten kun pyörä on saatu lähelle mutkan keskikohtaa.
Eli kevennys, kääntö ja kun suunta hyvä (pääset ulostulossa aina sisäkanttarin viereen) niin lisää vetoa. Jos tuntuu että vauhti loppuu kesken mutkassa niin kevennä vetoa myöhemmin.

...vauhtivasurissa ajetaan sen pompun sisäpuolelta ulostulossa.

Toivottavasti nallekarkit tehoaa :)

Hei, nyt kun innostuit neuvomaan niin yks asia jäi askarruttamaan. Sanoit, että asiat laitetaan kuntoon järjestyksessä avaus, jarru ja mutkanopeus. Ite kuitenkin olen pyrkinyt heti keväällä hakemaan tuon mutkanopeuden suhteellisen hyvälle tasolle ajamalla pehmeillä jarruilla. Suhteellisen hyvä tässä kohtaa ehkä karkeasti arvattuna n. 90% maksimista. Siis sen verran reipas, että ajo on jouhean tuntuista. Pitäisikö kuitenkin vielä enempi keskittyä avaukseen ja jarruun ja tinkiä mutkanopeudesta vielä vähän pois? Viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä kurvailemaan Motoparkkiin sillä ajatuksella, että kaikki yrittäminen pois ja hierotaan asioita kuntoon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wehna

Juurkin ei noin :)
Jos kiihdytys ja jarrutus on hukassa niin riskitaso nousee huomattavasti jos yrität ajaa mutkat lähellä maksimia. Eli jos et tiedä mistä kohdalta jarrutat ja kuinka paljon ja yrität ajaa mutkan kovaa läpi niin huono on lopputulos. Sama pätee ulostuloon. 99% kaatumisista tapahtuu mutkassa niin siksi ei kannata turhaan nostaa riskitasoa.

Eli reenaa ensin ajolinjaa ja hae ulostulon linja kohdalleen joka mutkasta. Reenaa kiihdytyksiä kunnes saat kaiken kohdalleen. Jarrut ja mutkat aja varmanpäälle. Ei tarvii madella mutta yhtään virhettä ei saa tulla sisääntulossa.
Sitten kun ulostulo alkaa luonnistumaan niin alat reenmaan jarrutuksia. Oleellista on että jarrun jälkeen pääset pisteeseen mistä ulostulo alkaa.
Lopuksi vasta hierot kaarrenopeutta jarrumerkkiä viimeistelemällä ja miten paljon jarruttaa.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wehna - 09.06.15 - klo:13:45
Juurkin ei noin :)
Jos kiihdytys ja jarrutus on hukassa niin riskitaso nousee huomattavasti jos yrität ajaa mutkat lähellä maksimia. Eli jos et tiedä mistä kohdalta jarrutat ja kuinka paljon ja yrität ajaa mutkan kovaa läpi niin huono on lopputulos. Sama pätee ulostuloon. 99% kaatumisista tapahtuu mutkassa niin siksi ei kannata turhaan nostaa riskitasoa.

Eli reenaa ensin ajolinjaa ja hae ulostulon linja kohdalleen joka mutkasta. Reenaa kiihdytyksiä kunnes saat kaiken kohdalleen. Jarrut ja mutkat aja varmanpäälle. Ei tarvii madella mutta yhtään virhettä ei saa tulla sisääntulossa.
Sitten kun ulostulo alkaa luonnistumaan niin alat reenmaan jarrutuksia. Oleellista on että jarrun jälkeen pääset pisteeseen mistä ulostulo alkaa.
Lopuksi vasta hierot kaarrenopeutta jarrumerkkiä viimeistelemällä ja miten paljon jarruttaa.
Ok, eli aika pitkälti samaa olen yrittänyt toteuttaa, mitä sinäkin tarkoitit.  Tällä kaudella olen ajolinjassa yrittänyt keskittyä nimenomaan tuon avauspaikan löytämiseen ja muutamassa paikassa luulen jopa onnistuneeni siinä. Tietysti kun tekee ite ilman ulkopuolisen ohjetta ja palautetta niin on välillä vaikea tietää onko oikeassa. Eli aika fiilispohjalta mennään. Nyt sitten vaan lauantaina kruisailemaan rentoa ajoa parkkia ympäri ja hakemaan avauslinja kuntoon. Sunnuntaina aamupäivästä opetellaan sit jarruttamaan ja iltapäivästä voikin laittaa rataenkan uusiksi...vai oliko tuo se kohta kun piti herätä ja päästää kissa ulos?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.06.15 - klo:14:51
Tällä kaudella olen ajolinjassa yrittänyt keskittyä nimenomaan tuon avauspaikan löytämiseen ja muutamassa paikassa luulen jopa onnistuneeni siinä. Tietysti kun tekee ite ilman ulkopuolisen ohjetta ja palautetta niin on välillä vaikea tietää onko oikeassa. Eli aika fiilispohjalta mennään. Nyt sitten vaan lauantaina kruisailemaan rentoa ajoa parkkia ympäri ja hakemaan avauslinja kuntoon. Sunnuntaina aamupäivästä opetellaan sit jarruttamaan ja iltapäivästä voikin laittaa rataenkan uusiksi...vai oliko tuo se kohta kun piti herätä ja päästää kissa ulos?
Onhan sulla Vahti niskassa koko ajan?
http://www.mprata.fi/index.php?topic=307.msg32773#msg32773
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.06.15 - klo:15:09
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.06.15 - klo:14:51
Tällä kaudella olen ajolinjassa yrittänyt keskittyä nimenomaan tuon avauspaikan löytämiseen ja muutamassa paikassa luulen jopa onnistuneeni siinä. Tietysti kun tekee ite ilman ulkopuolisen ohjetta ja palautetta niin on välillä vaikea tietää onko oikeassa. Eli aika fiilispohjalta mennään. Nyt sitten vaan lauantaina kruisailemaan rentoa ajoa parkkia ympäri ja hakemaan avauslinja kuntoon. Sunnuntaina aamupäivästä opetellaan sit jarruttamaan ja iltapäivästä voikin laittaa rataenkan uusiksi...vai oliko tuo se kohta kun piti herätä ja päästää kissa ulos?
Onhan sulla Vahti niskassa koko ajan?
http://www.mprata.fi/index.php?topic=307.msg32773#msg32773
Joo, vahti on, mutta sekään ei anna välitöntä sanallista palautetta eikä meikäläisen datalyysi taidot riitä kertomaan onko linja puol metriä pielessä vai ei.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal