Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.06.15 - klo:16:13
Joo, vahti on, mutta sekään ei anna välitöntä sanallista palautetta eikä meikäläisen datalyysi taidot riitä kertomaan onko linja puol metriä pielessä vai ei.
Veikkaisin että sun virheet on puoli hehtaaria, ainakin datasta katottuna.
Eli niin kauan ku datassa näkyy kaasussa vähänkään arpomista ennen varsinaista avausta, nii sä ett oo lähimaillakaan sitä puolta metrii.
Ts ei se datan tulkinta niin vaikeeta oo ku sä luulet.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.06.15 - klo:16:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.06.15 - klo:16:13
Joo, vahti on, mutta sekään ei anna välitöntä sanallista palautetta eikä meikäläisen datalyysi taidot riitä kertomaan onko linja puol metriä pielessä vai ei.
Veikkaisin että sun virheet on puoli hehtaaria, ainakin datasta katottuna.
Eli niin kauan ku datassa näkyy kaasussa vähänkään arpomista ennen varsinaista avausta, nii sä ett oo lähimaillakaan sitä puolta metrii.
Ts ei se datan tulkinta niin vaikeeta oo ku sä luulet.

Laitoin ihan sun iloks tonne Alastaro-topiciin pari uutta arvontalappua tältä kaudelta. Samalla hehtaarilla nyt pysyin kuin viimeksikin, mutta sitä en menis vannomaan onko niissä mitään parannusta aiempaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.06.15 - klo:16:45
Laitoin ihan sun iloks tonne Alastaro-topiciin pari uutta arvontalappua tältä kaudelta. Samalla hehtaarilla nyt pysyin kuin viimeksikin, mutta sitä en menis vannomaan onko niissä mitään parannusta aiempaan.
Varmaan itekkin näät missä on kaasuarpajaiset ja missä ei, ku vertaat niitä siihen edelliseen lappuun?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: wehna - 09.06.15 - klo:13:45Sitten kun ulostulo alkaa luonnistumaan niin alat reenmaan jarrutuksia. Oleellista on että jarrun jälkeen pääset pisteeseen mistä ulostulo alkaa.
Lopuksi vasta hierot kaarrenopeutta jarrumerkkiä viimeistelemällä ja miten paljon jarruttaa.

Pakko tunnustaa, että ainakin omalla kohdalla olen tästä eri mieltä. Kun mutkanopeutta on tarkoitus nostaa, niin jarruja joutuu löysäämään sekä tehon että jarrumerkin puolesta. Mulla vaikein osuus on mutkaan mennessä arvioida vauhti oikein ja siinä ei mitään ylimääräistä toimintaa saa olla aivoilla. Sitten kun sisäänmeno alkaa olla kohdallaan ja vauhti on automaagisesti ok, niin voi alkaa jarrua kiristämään tehokkaammaksi ja myöhemmäksi.
Jos ensin hakee tappojarrut ja siitä lähtee mutkaan lisäämään vauhtia, niin paareja tarvitaan. Toki ensin voi kokeilla maksimijarrut, mutta sitten pakittaa jarruja kun lähtee mutkaan vauhtia lisäämään.
Hyvä huomio kuitenkin on, että ajolinjan pitäisi pitää aina. Riippumatta siitä miten vauhtia lähtee kasvattamaan.

Joskus Wehnä Kemoran paluujarrussa demosi hyvin miten siinä mennään. Meni heittämällä edelle vaikka itse tulin siinä about perä ilmassa ja katsoin ettei voi kääntyä tosta vauhdista, mutta niin se vain kääntyi ilman mitään probleemia. Sama case parikin kertaa. Myöhemmin ajelin Wehnästä edelle, kun hän keräili kamoja takalenkillä ja siinä ymmärsin vähän syvällisemmin harrastelijan ja pron eron. Pron pitää ne rajat vaan hakea ja siihen kuuluu että aina joskus kolahtaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.06.15 - klo:16:57
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.06.15 - klo:16:45
Laitoin ihan sun iloks tonne Alastaro-topiciin pari uutta arvontalappua tältä kaudelta. Samalla hehtaarilla nyt pysyin kuin viimeksikin, mutta sitä en menis vannomaan onko niissä mitään parannusta aiempaan.
Varmaan itekkin näät missä on kaasuarpajaiset ja missä ei, ku vertaat niitä siihen edelliseen lappuun?

Ihan samoissa paikoissa kuin ennenkin ja lisäksi pari yllätysmuuttujaa. Tosin kahvilanmutka alkaa parhaillaan osumaan ihan hyvin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.06.15 - klo:17:14
Ihan samoissa paikoissa kuin ennenkin ja lisäksi pari yllätysmuuttujaa. Tosin kahvilanmutka alkaa parhaillaan osumaan ihan hyvin.
Nii-i, miksi oi miksi...? :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wehna

Toi perstuntuma on ihan hyvä mittari onnistumisesta. Kelloa tarviit vaan siinä, että osaat menna radalle oikeaan aikaan :)

Kun tuntuu hyvältä niin jatka samaa rataa ja jos ongelmia niin mieti varikolla mitä korjata. Linjan täytyy kuitenkin pitää aina.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

wbaum

14.06.15 - klo:00:38 #637 Viimeisin muokkaus: 14.06.15 - klo:00:40 käyttäjältä wbaum
https://www.youtube.com/watch?v=78qGdp81LHw

Tämmönen tuli. Etunen alta jostain syystä, vähän ahnaasti tulin tuohon. Eipä tuossa kohti ollut mitään ohjelmaa missään vaiheessa päivää niin vähän ihmetytti miten helposti lähti. Ei kauhean kipeää tullut mutta kalusto kärsi turhan paljon tappiota.

wbaum

Kai tuossa keula lähti pompottamaan jäljistäkin päätellen.

qazwsx

No hyvä jos kalustovaurioilla selvisit. Linja aika kaukana sisäkanttarista syynä mun mielestä tuohon kaatoon tai ainakin osasyynä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 14.06.15 - klo:00:38
Tämmönen tuli. Etunen alta jostain syystä, vähän ahnaasti tulin tuohon. Eipä tuossa kohti ollut mitään ohjelmaa missään vaiheessa päivää niin vähän ihmetytti miten helposti lähti.
Hyvin tyypillinen tiedostamaton ongelma jarruissa on se, että sillon kun mopo on pystyssä/ vähän kallellaan, on jarrutehoa aivan liian vähän suhteessa tarjolla olevaan jarrupitoon. Ja tarjolla olevan jarrupidon määrä laskee vain vähän verrattuna kallistuskulmaan siinä vaiheessa kun alkaa kallistaa mopo/ ensimmäiset 0-10-20-30(-40) astetta. Mutta siinä vaiheessa kun mopo on jo melkein apeksissa, ja kallistuskulma on 40-50-60 astetta, niin tarjolla oleva jarrupito romahtaa nollaan.
Toi johtuu siitä että jos nyt vaikka hihasta heittää esim laskennallisesti että 0-30 astetta jarrupito laskee puoleen, ja seuraava 20 astetta jarrupito laskee nollaan. Eli se laskee progressiivisesti suhteessa kallistuskulmaan.
Lisäksi alustan toiminta heikkenee kallistuskulman lisääntyessä, joten sekin lisää tuota käytännön jarrupidon vähenemisen progressiivisuutta.
Lisäksi jarruvoiman annostelu on huomattavasti helpompaa silloin kun voi pystyssä käyttää 100% tehoa vs lintallaan 1-5% ero jarrutehossa voi aiheuttaa etusen lipsahduksen.
Käytännössä toi näkyy siten että tyypillinen nopean ryhmän kaato on normaalilla jarrulla etunen alta just ennen apeksia, ja kuski miettii ett lähtipä se helposti.Ts kuski ajaa tietämättään aivan pidon limitillä juuri ennen apeksia, vaikka ajaa ihan normaalia perus omaa kovaa ilman mitään rypistystä.
Tosta voi saada suuntaa antavaa dataa esim tutkailemalla Circuit Toolsin Combined G-käppyrää (arvo tapissa aina just ennen apeksia).Tai Performance Toolsin G-plottia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

vernerik

Ei mennyt "Team-Oululla" vahvasti lauantaina iltapäivällä. Sattui itelle virhearvio edellä ajavan jarrupaikasta ja linjasta. Säikähdin, että päin mennään ja jarruttelin sen pois mitä osasin. Sitten ei jäänyt ulkolaidalle rataa enää tilaa, joten ohjasin hiekalle, turha kolata kaveria mukaan. Kai tuosta ois vielä vetomies pyörän pitänyt asfaltilla, mutta kun on rossin kaasukäsi ja omat ajotaidot, niin tässä on lopputulos. Katteisiin naarmuja ja hiekkaa joka paikassa, muuten kunnossa. Heti videon alussa ykkösmutkassa pientä ohjelmaa.

https://www.youtube.com/watch?v=CgLuYum-ivQ

ps. alustahuolto "wbaum&vertzu" ajeli näköjään ttx:n takaiskarissa paineilla 12bar. Oli aika levoton tuo vehje, etenkin avauksissa. Vois laittaa sen ohjekirjan 6bar niin alkais pyörä toimia. Tämä meidän taktiikka, että ajetaan alkukaudesta paskoilla vehkeillä ja säädöillä kantaa toivottavasti hedelmää loppukaudesta! Ainakin tuo 4998 dunlop piti hyvin, vaikka iskari oli mitä oli, toki pinta hävisi todella vauhdilla ja rengas kävi todella kuumana. 1.31.4 sain kuitenkin puoli väkisin survottua.
Yamaha R1 -08

wehna

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 14.06.15 - klo:08:37
No hyvä jos kalustovaurioilla selvisit. Linja aika kaukana sisäkanttarista syynä mun mielestä tuohon kaatoon tai ainakin osasyynä.

Jep, vähän meni leveäksi = pyörä liian kallellaan.

Jos jotain arvata pitää niin menikö jarrumerkki hieman pitkäksi tai jäikö jarrutus hieman liian keveäksi?
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: wehna - 15.06.15 - klo:23:48
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 14.06.15 - klo:08:37
No hyvä jos kalustovaurioilla selvisit. Linja aika kaukana sisäkanttarista syynä mun mielestä tuohon kaatoon tai ainakin osasyynä.

Jep, vähän meni leveäksi = pyörä liian kallellaan.

Jos jotain arvata pitää niin menikö jarrumerkki hieman pitkäksi tai jäikö jarrutus hieman liian keveäksi?
Voipi johtua myös vähäsen näkökulmaerosta, eli tuo on (ikävä kyllä) aivan tavallinen (virheellinen) ajolinja apeksissa nopeen ryhmän harrastelijalle. Kisakuskin silmin katsottuna se näyttää menevän leveeksi koska harrastelijakuskin pää menee siitä kohtaa mistä kisakuskilla renkaat. Harrastelijalle jää se reilu metri rakoo siihen kanttareeseen. Lisäksi se ajolinja vaihtelee sen +-1m joka kierroksella/ se tuntuu harrastelijasta täysin normaalilta. Sit kun harrastelija saa vähän toistoja alle, niin polvipala alkaa menemään siitä radan ja kanttareen saumaa pitkin, ainakin ehkä joskus, oi sitä onnistumisen iloa. Eli edelleen jää vajaa metrin leveeks. Sen parempia suorituksia näkee aika harvakseltaan nopeessa ryhmässä. Ja jos näkee, nii ne onki sit melkeimpä kaikki kisakuskeja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Kamera on etukatteen alareunassa, pyörän yläpuolella. Kyllähän se naksun leveeksi menee munkin linjoista, saatoin saada hiukan normia enemmän kelattua vauhtia tuohon kun shikaani meni ok ja sieltä avaus. Paljon "pikkujuttuja", ehkä siellä oli vähän kahvalla vielä sormi. Vauhti oli lisääntynyt sekunti per setti tahdilla ja jäin tuossa naksun hitaamman kaverin taakse viiden kierroksen ajaksi ja en ollut joutunut jarruttamaan pahemmin mutkiin koko setillä, liekö etunen vielä vähän viilentynytkin.

Harmittavasti data oli just tuolta setiltä ihan paskaa. Kaikissa muissa tietenkin näyttää olevan ok. Pitää vähän katsoa tuota mutkaa mitä sielä yleensä on duunannut.

Tänään jopa suzuki lähti käyntiin, oli vähän sähköissäkin sanomista tuon mällin jälkeen...

Powered by EzPortal