Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 16.06.15 - klo:05:08
Kamera on etukatteen alareunassa, pyörän yläpuolella. Kyllähän se naksun leveeksi menee munkin linjoista, saatoin saada hiukan normia enemmän kelattua vauhtia tuohon kun shikaani meni ok ja sieltä avaus. Paljon "pikkujuttuja", ehkä siellä oli vähän kahvalla vielä sormi. Vauhti oli lisääntynyt sekunti per setti tahdilla ja jäin tuossa naksun hitaamman kaverin taakse viiden kierroksen ajaksi ja en ollut joutunut jarruttamaan pahemmin mutkiin koko setillä, liekö etunen vielä vähän viilentynytkin.

Harmittavasti data oli just tuolta setiltä ihan paskaa. Kaikissa muissa tietenkin näyttää olevan ok. Pitää vähän katsoa tuota mutkaa mitä sielä yleensä on duunannut.

Tänään jopa suzuki lähti käyntiin, oli vähän sähköissäkin sanomista tuon mällin jälkeen...
Tän viestin kellonajasta vois äkkinäinen vetää semmosen johtopäätöksen, että aika pitkää iltaa menny tallilla?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

16.06.15 - klo:12:05 #646 Viimeisin muokkaus: 16.06.15 - klo:13:02 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.06.15 - klo:08:27
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 16.06.15 - klo:05:08
Kamera on etukatteen alareunassa, pyörän yläpuolella. Kyllähän se naksun leveeksi menee munkin linjoista, saatoin saada hiukan normia enemmän kelattua vauhtia tuohon kun shikaani meni ok ja sieltä avaus. Paljon "pikkujuttuja", ehkä siellä oli vähän kahvalla vielä sormi. Vauhti oli lisääntynyt sekunti per setti tahdilla ja jäin tuossa naksun hitaamman kaverin taakse viiden kierroksen ajaksi ja en ollut joutunut jarruttamaan pahemmin mutkiin koko setillä, liekö etunen vielä vähän viilentynytkin.

Harmittavasti data oli just tuolta setiltä ihan paskaa. Kaikissa muissa tietenkin näyttää olevan ok. Pitää vähän katsoa tuota mutkaa mitä sielä yleensä on duunannut.

Tänään jopa suzuki lähti käyntiin, oli vähän sähköissäkin sanomista tuon mällin jälkeen...
Tän viestin kellonajasta vois äkkinäinen vetää semmosen johtopäätöksen, että aika pitkää iltaa menny tallilla?
Paskantaako karhu metsään?

Oli joo tosiaan johtosarjasta pari piuhaa vähän vajaita ja siinä vertsun kans availtiin liittimiä yms. Vikakooditon käynnistys, se onni on!

edit: väsyneen duunarin lukihäiriöitä.

Cat

Vois kait näpytellä omasta lipasta, josko siitä joku oppisi.

3vk sitten botnialla päivän vika setti. Kierrosajat oli varmaan siellä 44 alkusia. Ei ollut kello päällä. Viime kesänä ajoin 41,8 joten yliyrittämisestä ei ollut kysymys, vaan höpsöstä virheestä.

Tunsin kuinka oikeelta puolelta rengas oli alkanut repeämään setin aikana. Pitkässä oikeassa avauksessa ennen shikaania piti ottaa vähän varman päälle, ettei käy hassusti. Ajoin kuitenkin, mutta tiedostin asian ja avauksissa maltoin aavistuksen. Tulin kikkamutkaan, vaihde jäi neloselle vaikka kolmoselle piti pudottaa. Koska oli kuitenkin sellainen reipas rytmi ajossa päällä ja tuntui hyvältä, niin pitihän se apeksin jälkeen avauksessa tiputtaa kolmoselle, eihän kusiainen siitä nelosella mihkä liiku.

Sit lähti. Muistan kun nousin penkistä kun takapää otti pitoa, niin ajattelin että on ihan hanskassa vielä. En muista mikä edellä tulin ekana alas. Polvet edellä tulin kerran kuin myös selkä edellä. Ekana perus "äkkiä pyörä sivuun ettei kukaan aja päin" ja vitut.

Saanut edes itteä ylös, sattu niin perkeleesti. Sain ryömittyä itteni nurmikon puolelle selälleen, ja aloin heiluttaa kättä epätoivosesti. Yritin näyttää että hengissä ollaan, mutta yritin myös hoputtaa että v***u se lanssi tänne ja äkkiä. v***u että teki kipeetä. Huusin kypärän sisällä v***ua ja per****ttä. Tai siis "huusin" sellasta hönkimistähän se oli kun ilmatkin pihalla. Ajattelin että otan hanskat pois valmiiks lanssia varten. Visiirin sain auki, en muuta. Sattu niin saatanasti.

Lanssi kun tuli niin huomas, että kipukin väheni. Eli varmaan osittain vähän henkimaailman juttuja. Hädissään ajatellu että v***u kuolen, ja kuvitellut kivunkin kovemmaksi.

Päädyin sitten lopulta seinäjoien keskussairaalaan. Nilkka kipsattiin. Telaluu murtunu koko matkalta. Pääsin sitten seuraavana päivänä lanssi kyydillä kotisohvalle asti, kun lanssi oli matkalla muutenkin Vantaalle. Kaikki kuvattiin, ja valitin erityisesti olkapäätä ja rannetta nilkan lisäksi.

Tapaturma sattui siis 1.8 lauantaina. Sain 6.8 kirjeessä yhteenvedon tapaturmasta, josta luin että myös kämmen murtunut!?!!? Olin ihmeissäni. Miksei asiasta mainittu mulle mitään Seinäjoen sairaalassa. Samalla kirjeessä käskettiin mua varaamaan itse jatkohoitoa Peijaksen sairaalasta Vantaalta, vaikka muistan selvästi, että mulle sanottiin Peijaksen olevan yhteydessä minuun. No varasin ajan Peijaksesta. Ajattelin, että kai se murtuma on kerrottu, mutta jostain syystä ei ole jäänyt mieleen. Miten tollaisen asian voisi unohtaa, joten epäilen ettei asiasta ole mainittu mulle mitään.

12.8 Peijaksen sairaalassa lääkäri luki tietoja. "Hetkonen, sullahan on kämmenkin murtunut, minkätakia se ei ole kipsissä?" Kaksi pientä murtumaa, mutta kuulema olisi ehdottomasti pitänyt kipsata heti seinäjoella. Samana päivänä sitten käsi kipsattiin ja kuvattiin peijaksessa. Valitin myös, että olkapää on edelleen pirun kipeä tietyssä asennossa. Tähän todettiin, ettei seinäjoella otetuissa kuvissa näy mitään, ja jos kerta omaa painoa kannattelen kepeillä, niin ei siellä oikein mitään voi olla. Olin vaan, että jahas.

Maalaisjärkikin sen sanoi, että v***u pakko siellä jotain on olla. Koska jäi sellainen kuva, ettei mua otettu peijaksessa tosissaan, niin varasin ajan yksityiselle Mehiläiseen. UÄ ja röntgen kuvat. Solisluussa murtuma. Paranee ajan kanssa.

Koska mulla on tylsää, niin kerroin pitkän tarinan. Mutta tarinan opetus: jos mutka menee vituiks, niin älkää alkako sählään, vaan minimoikaa tappiot ja ajakaa seuraavalla kierroksella paremmin. Vähän sama kun vauhti meinaa loppua ennen apeksia ja kaasulla sählätään koko mutka leveäksi. Mun olis pitänyt vaan ajaa nelosvaihteella eikä tiputtaa kolmoselle.
Nyt maksan tuosta virheestä vielä pitkän aikaa sohvalla. 

Toinen opetus: pitäkää ne vakuutukset kunnossa. Vaikka maksut on noussut niin nyt maksoi ittensä kyllä takas aika kirkkaasti.



tamik87

21.08.15 - klo:14:36 #648 Viimeisin muokkaus: 21.08.15 - klo:14:39 käyttäjältä tamik87
En viitsi lainata @Cat tekstiä ettei serveriltä lopu bitit kesken :D mutta kyllä se aina hiljaseks vetää nostella tuttuja lanssin paareille. Eiköhän tämä teksti rauhoita myös tulevan viikonlopun menohaluja itse kullekin. Rauhassa hyvä tulee! Paranemisia!

Muokkasu: En tiä maksaako vaivaa olla yhteydessä ko. sairaaloihin ja antaa hieman asiakaspalautetta, mutta ainakin yrityspuolella moiset asiakaspalautteet ovat ihan arvokkaita.

Nitrous

Joo, oli kyllä aika vittumaista kattoo kaverin ryömimistä radan yli kun tulin ekana paikalle. Tosin sen verran oli catilla suunnat sekasin, että ryömi 10metriä väärään suuntaan kun toiseen suuntaan olis ollu metri matkaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 21.08.15 - klo:14:13
Päädyin sitten lopulta seinäjoien keskussairaalaan.
Been there, done that. Mulla tosin on vaan positiivista sanottavaa ko mestasta. Pääni olin lyöny sen verran huolella että taju oli pois siellä soralla pötköttäessäni, ja muisti resetoi ensimmäisen puoli tuntia(?) minuutin tjsp välein. Alaselässä ja niskassa oli voimakasta kipua, ja olin täysin paketoituna pakettina paareilla. Häken saamat ensitiedot oli tyyliin "200 kmh vauhilla rengasvalliin ja siellä se makaa liikkumattomana." Josta seurauksena oli se että sit sairaalassa oli trauma-tiimi (joku 5-10hlö?) ottamassa vastaan, ja olin saman tien katetroituna :o , täynä johtoja ja tuubissa kuvattavana. Mitään hälyttävää ei kuvista löytynyt, joten ne kärräs mut jonnekkin. Sit lekuri tuli kyseleen vointia, ja sanoin ett oikee ranne/käsi särkee (enemmän kuin koko muu kroppa), niin ne kärräs mut takas käsiröntgeniin. Pikkulillissä hiusmurtuma  :) , joten ne lastotti sen. Yön ne piti siellä ton päävamman takia, lääkkeitä ois saanu aasta ööhön ihan vaan pyytämällä. Ja aamulla lekuri anto lähtöpassit.

Ainoo miinus tarvii antaa siit ett aina kun lekuri jossain välissä kyseli ett tarvinko kipulääkitystä niin sanoin että en. Siitä huolimatta se törkkäs jonkun pullon roikkumaan tipan kaveriks. Eikä suostunu edes kertomaan mitä se oli tai miksi, kun sitä kysyin. Niina sitten sattui saapumaan sopivasti ja kerto siitä pullon kyljestä että se oli Panadolia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Cat - 21.08.15 - klo:14:13
Vois kait näpytellä omasta lipasta, josko siitä joku oppisi.


Näin kun nousit komeaan käsinseisontaan (vastaava kuin alla). Pidit siis aika pitkään kahvoista kiinni. En oo ihan varma miten laskeuduit alas, mutta oli kyllä hurjaa katseltavaa.
Paranemisia.

murmela

29.09.15 - klo:23:55 #652 Viimeisin muokkaus: 29.09.15 - klo:23:57 käyttäjältä murmela
Tulimpa taas hieman tutkineeksi tuota botniaringin kippidataa, ja vertailtua tuon kakkosmutkan jarruja eri kierroksilla.

Ja yksi asia siitä ilmeni.

(En tiedä miksi nuo jarrupaineet ilmoitetaan tuossa datassa tuolla tavalla "prosentteina", mutta ne nyt vaan on silleen.)

Suoralla nopeutta 236 kmh.

Vaikka siirryin hitaasti kaasulta jarrulle (0,7s) antaen mopon mennä ensin moottorijarrulle, ja vasta sen jälkeen aloin jarruttamaan, ja aloin hitaasti lisätä jarruvoimaa.

Niin jostain syystä ABS oli sitä mieltä että sen täytyi puuttua peliin kun olin lisännyt jarrupainetta vasta 0,5 s ajan, siinä kohtaa nopeus oli 210 kmh, hidastuvuus "vain" 11,8 m/s2, jarrupaine "35%". Eli ABS vähentää jarrupainetta toisio, eli varsinaisesta etujarrupiiristä 35%->20%.

Ja samaan aikaan minä lisäsin hitaasti pehmeällä puristuksella lisää jarrupainetta ensiö, eli etujarrupääsylinterin piiriin.

Sitten ABS alkaa vähentämään jarrupaineen vähennystä, eli etujarrupaine lisääntyy 0,25-0,30 sekunnin kuluessa, 20%->36%, ja sen jälkeen perä alkaa nousemaan.

Ja koska olin ehtinyt puristaa kahvaa, niin jarrupaine nousee vielä 0,15 sekunnin kuluessa 36%-> 37%, ja sitten päästän jarrun 0,2 s kuluessa, koska perä on ilmassa ja alkaa tulemaan rinnalle ja paniikki iskee.

Datasta katsoen sama perännousuilmiö toistuu aina kun ABS puuttuu peliin, niin sen puuttumisen jälkeinen paineen lisäys aiheuttaa perän nousemista. Vaikka jarruvoimat tai hidastuvuudet eivät ole mitenkään suuria.

Sama toistuu myöskin radan muissa jarruissa, missä ABS aiheuttaa jarrupaineimpulsseja jolloin eturengas "tökkää" ABSin jälkeen, ja sen seurauksena perä pomppaa ilmaan.

Eli tuossa ehkä selitys sille miksi se perän ilmaan pomppaaminen pääs yllättämään niin totaalisesti. Koska se ei johtunut suoranaisesti siitä mitä minä tein jarrun kanssa, vaan yhdistettynä siihen mitä ABSi teki jarrussa.

Toihan vastais ihan samaa kuin jos vähän ennen maksimijarrua hölläis jarrua nopeasti, ja saman tien tökkäis jarrun uudestaan pohjaan. Ei kuulosta kovin terveeltä jarrutustekniikalta...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

^Ehkä sun olis hyvä vaan pysyä näissä meidän museoikäsissä laitteissa niin ei oo elektroniikka aiheuttamassa kaatoja. Sulle ei nimittäin selkeesti sovi ainakaan bemarin luistokontrolli eikä ABS:t. :D Tosin kyllähän tuo ABS:n peliin puuttuminen mun mielestä kertoo väärästä jarrutustekniikasta tai sitten siellä on joku täysin susi ohjelma jarrutusta sotkemassa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Jännä homma. Kun absit otin pois niin piti aina alkaa jarru varovasti kun meinas nostaa perän pystyyn.  Eli kun jarrut oli nii pirun tehokkaat. Sit loppulesästä taas absien kans ja ärsytti kun kahva vaan painuu ja pitää runtata sitä jarrua :) selkeesti tottumiskysymys

wbaum

Onko noista biimerin abseista ollut hyötyä radalla? Voiko noita säätää softassa jos on siihen palikat?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.09.15 - klo:08:30
^Ehkä sun olis hyvä vaan pysyä näissä meidän museoikäsissä laitteissa niin ei oo elektroniikka aiheuttamassa kaatoja. Sulle ei nimittäin selkeesti sovi ainakaan bemarin luistokontrolli eikä ABS:t. :D Tosin kyllähän tuo ABS:n peliin puuttuminen mun mielestä kertoo väärästä jarrutustekniikasta tai sitten siellä on joku täysin susi ohjelma jarrutusta sotkemassa.
Datasta kun katsoo, niin mopo on ihan pystysuorassa, molemmat renkaat on radassa ja pyörivät "samaa tahtia", lisäksi täysin kuiva keli, radassa erittäin hyvä pito, renkaassa hyvä pito, jarrupaine nousee hitaasti, niin mix vitus ABS päättää yhtäkkiä puuttua tossa vaiheessa peliin? Aidosti en ymmärrä.
Jos vielä ottaa huomioon että tuossa 200 kmh vauhdissa ilmanvastus aiheuttaa hidastuvuudesta jonkun 0.4-0.5 Geetä, moottorijarru 0.1-0.2 Geetä, eli hidastuvuus on 0.6-0.7 Geetä jo ennen jarruun koskemista, ja kun hidastuvuus on yhteensä 1.2 G siinä vaiheessa kun ABS tättärää, niin etujarrunosuus on noin 0.5-0.6 Geetä.
Eli todella vähän, jos vertaa siihen että eturenkaan pitomaksimi tuossa kohtaa on keposesti luokkaa 1.1, ehkä jopa 1.3.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 30.09.15 - klo:08:34
Jännä homma. Kun absit otin pois niin piti aina alkaa jarru varovasti kun meinas nostaa perän pystyyn.  Eli kun jarrut oli nii pirun tehokkaat. Sit loppulesästä taas absien kans ja ärsytti kun kahva vaan painuu ja pitää runtata sitä jarrua :) selkeesti tottumiskysymys
Ja riippunee varmaan myös siitä, mikä moodi (rain/sport/race/slick) on päällä, koska se vaikuttaa ABSin toimintaan.
Esim mulla oli kemoran paluusuoran jarrussa rain-moodilla kuivalla kelillä se ongelma että normaalillakaan jarrulla mopo "ei jarruttanut", koska luuli että on sadekeli, ja arpo sen perusteella eturenkaan jarruvoimaa pienemmäksi, varsinkin kun tuossa jarrussa mopo on vielä kallellaan, mikä on ihan Nou-Nou ABSin mielestä märällä kelillä.
Ihmettelin vaan ett mikä saa**na on ku mopo ei vaan hidastu vaikka puristaa kahvaa. Jälkikäteen datasta tuokin sit selkis.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 30.09.15 - klo:08:40
Onko noista biimerin abseista ollut hyötyä radalla?

Voiko noita säätää softassa jos on siihen palikat?
Jaa-a, en tiiä, jälkikäteen tuli mieleen, ett tos mun kipissä ois vaan pitäny jarru päällä lähtee kunnolla taittamaan mutkaan, nii ois absi saanu tehä työnsä. Sittehä ois nähny onk niistä hyötyäkin.

Kai niit pystyy säätämään. En sit tiiä kuinka paljon ja mistä vuosimallista lähtien, vaiko kaikissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

BMW ei tee virheitä. Paskat kuskit jatkuvasti.

Piste.

Powered by EzPortal