Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

jiknnn

mikä mode tossa lipassa oli? Luulis, että extreme modessa se oikeasti estäis vain luistoa, nythän se ennakoi tilannetta ja oletti että kuski ei tiedä mitä tekee ?

eikös kahvaan olis sama laittaa vaan kytkin, että on joko kaasu tai jarru pohjassa ja antaa tietsikan hoitaa ? ;)

murmela

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 30.09.15 - klo:18:42
mikä mode tossa lipassa oli? Luulis, että extreme modessa se oikeasti estäis vain luistoa, nythän se ennakoi tilannetta ja oletti että kuski ei tiedä mitä tekee ?

eikös kahvaan olis sama laittaa vaan kytkin, että on joko kaasu tai jarru pohjassa ja antaa tietsikan hoitaa ? ;)
Race-ecu ja slick-moodi. Eli se minkä pitäis kaikkein vähiten sotkeutua jarruun.

Miksi turhaan laittaa edes kytkintä, koska jarrumerkin ja apeksin paikka voidaan ottaa esim gepsillä. ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jiknnn

30.09.15 - klo:19:07 #662 Viimeisin muokkaus: 30.09.15 - klo:19:09 käyttäjältä jiknnn
ja voishan sen kuskinkin jättää pois, niin teho/paino suhde olis optimi...
https://www.youtube.com/watch?v=Ol3g7i64RAI

Olisko siinä bimmerissä volkkarin tekemät softat ?

Huttu

Tuli könyttyä ekat lipar radalla kauden vimesenö päivänä ja viimeiseksi suunnitellulla setillä Mp- tuen Alastaron pääätöspäivänä. Ajelin pari settiä nopeemman kaverin perässä ja ihmettelin kun se alottaa jarrun mua aikaisemmin ja samalla tietysti avaa aoeksista aiemmin, kun itse olen vielä kevyseti jarrulla apeksilla. Samalla huomasin että parissa jarrussa keula alko pompottamaan ja ahjattelin että liian pitkään mennään jarrulla.
No, sitten vaan kokeilemaan perässä ja jarrrua aiemmaksi jotta saa avauksen lähtemään apeksista, todellla kevyellä avauksella mentiiin kuitenkin. Ajat pysy samalla tasolla kun omat enkat 1.25,  mutta ilman suurempaa puristamista.

Lemminkäisessä lähti sitten keskellä mutkaa, avauksen alussa tän jarru-avaus muutoksen tai jonkun muun kämmin takia keula alta, ei tullut onneksi mitään pahempaa damagea kun vaan liuku perseellään hiekalle. Koko kauden ollut karsee luotto jaruun ja tuntunut että jarrussa keula ei ainakaan lähde alta vaikka menis kuinka pitkälle jarrun kanssa. Hitto kun tietäis miten ensi kaudella alottaa ettei tuu toi liukastelu tavaksi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Huttu - 30.09.15 - klo:22:40
Tuli könyttyä ekat lipar radalla kauden vimesenö päivänä ja viimeiseksi suunnitellulla setillä Mp- tuen Alastaron pääätöspäivänä. Ajelin pari settiä nopeemman kaverin perässä ja ihmettelin kun se alottaa jarrun mua aikaisemmin ja samalla tietysti avaa aoeksista aiemmin, kun itse olen vielä kevyseti jarrulla apeksilla. Samalla huomasin että parissa jarrussa keula alko pompottamaan ja ahjattelin että liian pitkään mennään jarrulla.
No, sitten vaan kokeilemaan perässä ja jarrrua aiemmaksi jotta saa avauksen lähtemään apeksista, todellla kevyellä avauksella mentiiin kuitenkin. Ajat pysy samalla tasolla kun omat enkat 1.25,  mutta ilman suurempaa puristamista.

Lemminkäisessä lähti sitten keskellä mutkaa, avauksen alussa tän jarru-avaus muutoksen tai jonkun muun kämmin takia keula alta, ei tullut onneksi mitään pahempaa damagea kun vaan liuku perseellään hiekalle. Koko kauden ollut karsee luotto jaruun ja tuntunut että jarrussa keula ei ainakaan lähde alta vaikka menis kuinka pitkälle jarrun kanssa. Hitto kun tietäis miten ensi kaudella alottaa ettei tuu toi liukastelu tavaksi.
Mikä mopo? Vakio keula?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Huttu

Pyörä on k9 1000 gikseri, vakiokeulalla. Ei tuu itselle mieleen että keulassa olis rajat vastassa, hyvin pelannu tähän saakka.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Huttu - 30.09.15 - klo:23:57
Pyörä on k9 1000 gikseri, vakiokeulalla. Ei tuu itselle mieleen että keulassa olis rajat vastassa, hyvin pelannu tähän saakka.
Vakiokeulassa ollee hydraulistopparit jotka syö viimeset 20-30 mm joustosta. Eli keula käytännössä pohjaa jo kevyellä jarrulla*, ja varsinkin siinä vaiheessa kun taittaa jarrun kanssa mutkaan jolloin keulaa painaa kasaan sekä jarruvoima että painonsiirtymä että keskihakuisvoima.

*Eli keula pohjaa niihin hydraulistoppareihin ja pompottaa sen takia/ nipparianalyysin perusteella keula jää mekaanisesta pohjasta 20-30 millin päähän, eli liukuputkea jää näkyviin 20-30 milliä, koska se on se kohta missä keula pohjaa niihin hydraulistoppareihin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Huttu

Saattaa se hyvinjkin olla , kyllä tuota on tullut viimsiset vuodet taitettua mutkaan jarulla. MIetin vaan tässä että pitääkö jatkaa samalla "jarrulla apeksiin ja sitten avaus" tyylillä ja säätä sitä jarrua vai muuttaa jarrua/avausta aikaisemmaksi, vai alkaako tällä jarru ja avaus aiemmin tyylillä ennenäkemätön lowsider-kesä 2016.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Huttu - 01.10.15 - klo:09:40
Saattaa se hyvinjkin olla , kyllä tuota on tullut viimsiset vuodet taitettua mutkaan jarulla. MIetin vaan tässä että pitääkö jatkaa samalla "jarrulla apeksiin ja sitten avaus" tyylillä ja säätä sitä jarrua vai muuttaa jarrua/avausta aikaisemmaksi, vai alkaako tällä jarru ja avaus aiemmin tyylillä ennenäkemätön lowsider-kesä 2016.
En kyllä yhtään ymmärrä mitä ajat takaa tuolla jarru ja avaus aiemmin. Perushomma kuitenkin on, että kaasuun ei kosketa ennen kuin keula osoittaa oikeaan suuntaan ja siihen asti pitäs kuitenkin hidastaa. Toki ajolinjaa muuttamalla voi jonkin verran vaikuttaa tuohon avauspaikkaan, mutta silti periaate säilyy samana.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Huttu

Pitää yrittää olla anmalyyttisempi. Järkeilin että jos keula pomputtaa jarrussa niin mennään liian pitkään jarulle. Lisäksi  huomasin  että olen esim palmasissa sormi jarrulla siinä vaiheessa kun edellä menevä on jo selkeästi siirtynyt kaasulle ja mulla vaan jarru laahaa kevyesti kohti apeksia.

Ajattelin että jarrulta pois pikkasen aikaisemmin-avaus aikaisemmin tuottaisi paremman mutkanopeuden, mutta siinä per**le lipsahtikin keula alta. Kun on mennyt n 100 ratapäivää kippaamatta, ajattelin että vois koittaa muuttaa tota mutka-ajamista, sais palmasin ja kahvilan mutkaan pikkasen lisää nopeutta. Oma fiilis (vois melkein pitää faktana) on se, että jarru ei kuitenkaan ole itsellä niin kova että edellyttäisi noin pitkälle jarulla laahaamisen. Mutta kai se pitää siihen apeksiin asti mennä sitten jarrulla jotta painetta on eturenkaalla riittävästi.

Otan kyllä mielelläni kommenttja vastaan, tidän että itseäni nopeammat tekevät asioita mua paremmin.


Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Huttu - 01.10.15 - klo:12:44
Pitää yrittää olla anmalyyttisempi. Järkeilin että jos keula pomputtaa jarrussa niin mennään liian pitkään jarulle. Lisäksi  huomasin  että olen esim palmasissa sormi jarrulla siinä vaiheessa kun edellä menevä on jo selkeästi siirtynyt kaasulle ja mulla vaan jarru laahaa kevyesti kohti apeksia.

Ajattelin että jarrulta pois pikkasen aikaisemmin-avaus aikaisemmin tuottaisi paremman mutkanopeuden, mutta siinä per**le lipsahtikin keula alta. Kun on mennyt n 100 ratapäivää kippaamatta, ajattelin että vois koittaa muuttaa tota mutka-ajamista, sais palmasin ja kahvilan mutkaan pikkasen lisää nopeutta. Oma fiilis (vois melkein pitää faktana) on se, että jarru ei kuitenkaan ole itsellä niin kova että edellyttäisi noin pitkälle jarulla laahaamisen. Mutta kai se pitää siihen apeksiin asti mennä sitten jarrulla jotta painetta on eturenkaalla riittävästi.

Otan kyllä mielelläni kommenttja vastaan, tidän että itseäni nopeammat tekevät asioita mua paremmin.



Luistiko keula alta siis siinä kohtaa kun päästit jarrun, rullatessa ilman kaasua tai jarrua vai olitko kaasulla. Jos luisti silloin kun päästit jarrun, niin olisko jarrun päästö ollut liian nopea tai epälineaarinen? Noi kaks muuta sitten tarkoittais ettei ole tarpeeksi painoa etusella ja sen takia huonompi pito. Tähän jos lisää vielä aiempaa suuremman mutkanopeuden, niin kaato riski on kyllä kohdallaan.

Alastarossa(ja miksei muuallakin) mun mielestä kannattaa mopo kääntää hidastamalla pitkään ja avaamalla vasta kun saa samalla nostettua mopoa nopeasti pystyyn. Pitoa on tehokkaaseen avaamiseen paremmin ja helpompi hallita takasen luistoa avatessa. Mopo menee avatessa kuitenkin sinne minne keula osoittaa, joten ennen apeksia availusta ei yleensä ole kuin haittaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Huttu - 01.10.15 - klo:12:44
Lisäksi huomasin  että olen esim palmasissa sormi jarrulla siinä vaiheessa kun edellä menevä on jo selkeästi siirtynyt kaasulle ja mulla vaan jarru laahaa kevyesti kohti apeksia.
Tuossa vaiheessa kannattaa lähinnä ajatella:"Sehän ajelee ihan päin v***ua."

Lainaa
Ajattelin että jarrulta pois pikkasen aikaisemmin-avaus aikaisemmin tuottaisi paremman mutkanopeuden, mutta siinä per**le lipsahtikin keula alta. Kun on mennyt n 100 ratapäivää kippaamatta, ajattelin että vois koittaa muuttaa tota mutka-ajamista, sais palmasin ja kahvilan mutkaan pikkasen lisää nopeutta. Oma fiilis (vois melkein pitää faktana) on se, että jarru ei kuitenkaan ole itsellä niin kova että edellyttäisi noin pitkälle jarulla laahaamisen. Mutta kai se pitää siihen apeksiin asti mennä sitten jarrulla jotta painetta on eturenkaalla riittävästi.
Keula pompottaa, koska se on viimeinen varoitus ennen pidon menetystä. Ja sä "korjaat" asian ajamalla mutkan kovempaa.
Priceless... :)
No eipä mitään, itselläni on tullut ihan samanveroisia aivopieruja. ~200 ratapäivää.

Hitaat mutkat on just ne viimeset, missä ylipäätän pitäis yrittää nostaa mutkanopeutta. Jos ei oo käsii, niin sillä yrityksellä häviää ihan vitusti. Se aika tehdään avauksessa ja suoralla. Ja sen jälkeen jarrussa sinne mutkaan. Ei siinä mutkassa/apeksissa/apeksinopeudella.

Voithan sä kuvitella että jollain taikatempuilla pystyis ajamalla parantamaan noissa vauhdeissa toimimattoman vakiokeulan. Mut ku se nyt vaan ei oo niin. Yrittää voit, ja kaatuilla, niin kauan että mietit ett eihän täs oo yhtää mitää järkee. Jotkut on niin puupäitä ett yks kaato ei riitä.

Painon sinne eturenkaalle saa myös moottorijarrulla ja yläkropalla. Jos koskee vähänkään kaasuun ja ajaa selkä pystyssä, niin eihän siel etusella painoo ole.

Lainaa
Otan kyllä mielelläni kommenttja vastaan, tidän että itseäni nopeammat tekevät asioita mua paremmin.
Ei välttämättä. Nopeampi voi tehdä vain yhden asian vähäce eri tavalla päin v***ua, ja kaikki muut asiat ihan yhtä paljon päin v***ua.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Huttu



Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.10.15 - klo:14:05Keula pompottaa, koska se on viimeinen varoitus ennen pidon menetystä. Ja sä "korjaat" asian ajamalla mutkan kovempaa.
Priceless... 
No eipä mitään, itselläni on tullut ihan samanveroisia aivopieruja. ~200 ratapäivää.

Pitää täsmentää että keula alko pompottamaan jarrussa, aivan apeksiss sellanen pikku studaaminen. Ajattelin että tätä ei korjata sillä että ollaan omalla maksimilintalla kovalla jarrulla.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.10.15 - klo:14:05Se aika tehdään avauksessa ja suoralla. Ja sen jälkeen jarrussa sinne mutkaan. Ei siinä mutkassa/apeksissa/apeksinopeudella.

Kokeilun tarkoituksena oli myös saada avaus aikasemmaksi, se edellä menevä kuski kun tuntu karkaavan hitaiden mutkien jälkeisissä avauksissa.

No, tietää että jatkaa tolla kjarrulla apeksiin asti vastasuudessakin ja keskittyy enemmän vaikka siihen ajolinjaan. Jos sitä kautta menis ajat alasatrollakin uudelle sekuntiluvulle.



murmela

Lainaus käyttäjältä: Huttu - 01.10.15 - klo:14:47
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.10.15 - klo:14:05Se aika tehdään avauksessa ja suoralla. Ja sen jälkeen jarrussa sinne mutkaan. Ei siinä mutkassa/apeksissa/apeksinopeudella.
Kokeilun tarkoituksena oli myös saada avaus aikasemmaksi, se edellä menevä kuski kun tuntu karkaavan hitaiden mutkien jälkeisissä avauksissa.

No, tietää että jatkaa tolla kjarrulla apeksiin asti vastasuudessakin ja keskittyy enemmän vaikka siihen ajolinjaan. Jos sitä kautta menis ajat alasatrollakin uudelle sekuntiluvulle.
Voisin melkein veikata, ett se karkaa sen takia ett se avaa myöhemmin (verrattuna sinuun) ja nopeammin.
Tai se saa apeksin paremmin kiinni, jolloin samassa kohtaa rataa sen mopo on kääntynyt enemmän kuin sun mopo, jolloin se pääsee avaamaan nopeammin (ei aikaisemmin).

Ja päivitä se keula toimimaan rata-ajossa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.09.15 - klo:15:12
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 30.09.15 - klo:08:40
Onko noista biimerin abseista ollut hyötyä radalla?

Voiko noita säätää softassa jos on siihen palikat?
Jaa-a, en tiiä, jälkikäteen tuli mieleen, ett tos mun kipissä ois vaan pitäny jarru päällä lähtee kunnolla taittamaan mutkaan, nii ois absi saanu tehä työnsä. Sittehä ois nähny onk niistä hyötyäkin.

Kai niit pystyy säätämään. En sit tiiä kuinka paljon ja mistä vuosimallista lähtien, vaiko kaikissa.

HP Race Calibration Kit 1 &2 Operating instructions -manuaaleja selaamalla, voisin veikata että CK1:ssa (-2011) ei ole ABS:n säätöä ollenkaan.
CK2:ssa (2012-2014), on valittavana neljä eri valmista vaihtoehtoa, eli siinäkään ei varsinaisesti pääse säätämään.
CK3 2015- :stä en tiiä ku en oo viel löytäny sen manuaalii, mutta mutulla veikkaisin että tuskimpa siinäkään BMWn inssit päästää ABSia säätämään ettei tuu sanomista.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal