Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa


wbaum

07.10.15 - klo:14:24 #676 Viimeisin muokkaus: 07.10.15 - klo:14:25 käyttäjältä wbaum
^Kai tuon täytyy olla jo tekninen vika tai hanska kahvassa jumissa tai jotain? Takapyörä kuussa asti jo ja siitä vaan lisää painetta?

Cat

10.04.16 - klo:20:16 #677 Viimeisin muokkaus: 10.04.16 - klo:20:31 käyttäjältä Cat
Lainaus käyttäjältä: Cat - 21.08.15 - klo:14:13
Vois kait näpytellä omasta lipasta, josko siitä joku oppisi.

3vk sitten botnialla päivän vika setti. Kierrosajat oli varmaan siellä 44 alkusia. Ei ollut kello päällä. Viime kesänä ajoin 41,8 joten yliyrittämisestä ei ollut kysymys, vaan höpsöstä virheestä.

Tunsin kuinka oikeelta puolelta rengas oli alkanut repeämään setin aikana. Pitkässä oikeassa avauksessa ennen shikaania piti ottaa vähän varman päälle, ettei käy hassusti. Ajoin kuitenkin, mutta tiedostin asian ja avauksissa maltoin aavistuksen. Tulin kikkamutkaan, vaihde jäi neloselle vaikka kolmoselle piti pudottaa. Koska oli kuitenkin sellainen reipas rytmi ajossa päällä ja tuntui hyvältä, niin pitihän se apeksin jälkeen avauksessa tiputtaa kolmoselle, eihän kusiainen siitä nelosella mihkä liiku.

Sit lähti. Muistan kun nousin penkistä kun takapää otti pitoa, niin ajattelin että on ihan hanskassa vielä. En muista mikä edellä tulin ekana alas. Polvet edellä tulin kerran kuin myös selkä edellä. Ekana perus "äkkiä pyörä sivuun ettei kukaan aja päin" ja vitut.

Saanut edes itteä ylös, sattu niin perkeleesti. Sain ryömittyä itteni nurmikon puolelle selälleen, ja aloin heiluttaa kättä epätoivosesti. Yritin näyttää että hengissä ollaan, mutta yritin myös hoputtaa että v***u se lanssi tänne ja äkkiä. v***u että teki kipeetä. Huusin kypärän sisällä v***ua ja per****ttä. Tai siis "huusin" sellasta hönkimistähän se oli kun ilmatkin pihalla. Ajattelin että otan hanskat pois valmiiks lanssia varten. Visiirin sain auki, en muuta. Sattu niin saatanasti.

Lanssi kun tuli niin huomas, että kipukin väheni. Eli varmaan osittain vähän henkimaailman juttuja. Hädissään ajatellu että v***u kuolen, ja kuvitellut kivunkin kovemmaksi.

Päädyin sitten lopulta seinäjoien keskussairaalaan. Nilkka kipsattiin. Telaluu murtunu koko matkalta. Pääsin sitten seuraavana päivänä lanssi kyydillä kotisohvalle asti, kun lanssi oli matkalla muutenkin Vantaalle. Kaikki kuvattiin, ja valitin erityisesti olkapäätä ja rannetta nilkan lisäksi.

Tapaturma sattui siis 1.8 lauantaina. Sain 6.8 kirjeessä yhteenvedon tapaturmasta, josta luin että myös kämmen murtunut!?!!? Olin ihmeissäni. Miksei asiasta mainittu mulle mitään Seinäjoen sairaalassa. Samalla kirjeessä käskettiin mua varaamaan itse jatkohoitoa Peijaksen sairaalasta Vantaalta, vaikka muistan selvästi, että mulle sanottiin Peijaksen olevan yhteydessä minuun. No varasin ajan Peijaksesta. Ajattelin, että kai se murtuma on kerrottu, mutta jostain syystä ei ole jäänyt mieleen. Miten tollaisen asian voisi unohtaa, joten epäilen ettei asiasta ole mainittu mulle mitään.

12.8 Peijaksen sairaalassa lääkäri luki tietoja. "Hetkonen, sullahan on kämmenkin murtunut, minkätakia se ei ole kipsissä?" Kaksi pientä murtumaa, mutta kuulema olisi ehdottomasti pitänyt kipsata heti seinäjoella. Samana päivänä sitten käsi kipsattiin ja kuvattiin peijaksessa. Valitin myös, että olkapää on edelleen pirun kipeä tietyssä asennossa. Tähän todettiin, ettei seinäjoella otetuissa kuvissa näy mitään, ja jos kerta omaa painoa kannattelen kepeillä, niin ei siellä oikein mitään voi olla. Olin vaan, että jahas.

Maalaisjärkikin sen sanoi, että v***u pakko siellä jotain on olla. Koska jäi sellainen kuva, ettei mua otettu peijaksessa tosissaan, niin varasin ajan yksityiselle Mehiläiseen. UÄ ja röntgen kuvat. Solisluussa murtuma. Paranee ajan kanssa.

Koska mulla on tylsää, niin kerroin pitkän tarinan. Mutta tarinan opetus: jos mutka menee vituiks, niin älkää alkako sählään, vaan minimoikaa tappiot ja ajakaa seuraavalla kierroksella paremmin. Vähän sama kun vauhti meinaa loppua ennen apeksia ja kaasulla sählätään koko mutka leveäksi. Mun olis pitänyt vaan ajaa nelosvaihteella eikä tiputtaa kolmoselle.
Nyt maksan tuosta virheestä vielä pitkän aikaa sohvalla.

Toinen opetus: pitäkää ne vakuutukset kunnossa. Vaikka maksut on noussut niin nyt maksoi ittensä kyllä takas aika kirkkaasti.





Tämä vaihdemissihän meinas viedä mut koulunpenkille. Jalka ei meinannut luutua jostain syystä, ja kipuja oli. Sairaslomaa kertyi yhteensä 4,5kk kahdessa osassa. Jos jalkaa olisi jouduttu alkaa operoimaan, niin lääkärin mukaan olisi ollut todennäköistä, ettei sillä kintulla enää juostaisi tai tehtäisi rakennusalan töitä. Siinä vaiheessa alkoi kyllä alahuuli väpättämään. Että ihanko tosiaan yhden vaihdemissin takia kaikki. Tuo terveys on kyllä sellainen juttu, että sitä pitäisi osata arvostaa enemmän.

Itse taivaan herrako vai kuka kuuli rukoukseni, mutta telaluu on luutunut ja taas saa paiskia tönöö pystyyn. Se on mukavaa hommaa se.

Tässä härdellissä ei ole voinut kuin ihmetellä, kuinka hyvin vakuutusyhtiö IF on hoitanut sille kuuluvat asiat. Niin usein kuulee kauhutarinoita vakuutusyhtiöistä, että pitää omalta osalta kertoa positiivisesti. Niin tyytyväinen olen, että laitan myös heille kiitosta asiasta.

Maksusitoumukset kuvauksiin, lääkärikäynnit yksityisellä, fysioterapia, palkat yms. Kyllähän niiden kuuluukin ne hoitaa, mutta erityisen positiivista on ollut se ripeys millä ne on hoidettu. Aikalailla kaikki asiat on ollut seuraavana päivänä jo kunnossa. Kerran palkkaa ei tullut sairaslomalla. Lähetin vähän kireänsävyisen viestin, että mikä on. Tyyliin:"tiedättekö että mullakin on laskuja maksettavana, joten olisi kiva saada palkka" Lähetin viestin illalla, ja seuraavana aamuna puhelin soi. Kävi ilmi, ettei työnantaja ole toimittanut heille sairaslomatodistuksia. Tuollainen palvelu on ainakin omaan mieleeni. Ei tosin ole muuta kokemusta vahingoista vakuutusyhtiöissä, mutta toivottavasti se on muuallakin tällaista.



Muistakaahan ajaa järki päässä siellä radalla. Se lukema racechronossa ei ole sen arvoinen, että menee kintut murskaksi. Eipä se itselläkään tosin ollut yliyrittämistä, mutta virheitä sattuu, ja sen takia suojat ja vakuutukset pitää olla kunnossa.








jarska

Lainaus käyttäjältä: Cat - 10.04.16 - klo:20:16Itse taivaan herrako vai kuka kuuli rukoukseni, mutta telaluu on luutunut ja taas saa paiskia tönöö pystyyn

Se oli RR piru, joka luuduttaa vaivaisimmankin luun, jotta pääsemme taas radoille särkemään itsemme.
Piru, joka pilaa perheidemme lomareissut ja vie leivän lastemme suista.

Lainaus käyttäjältä: Cat - 10.04.16 - klo:20:16Muistakaahan ajaa järki päässä siellä radalla. Se lukema racechronossa ei ole sen arvoinen, että menee kintut murskaksi

On se ja kuuluu pirun suunnitelmaan.
Tämä on se musta raamattu, jota kavereiden kanssa luetaan iltanuotiolla, korva korvassa kiinni.
Aiheuttaa pahennusta, kateutta, ylpistelyä, suorituspaineita ja painajaisia.

juice09

Hyvää hyvää Kesää!
Tässä sitä ollaan botnialla nurin ja tyly diagnoosi, vasemman käden peukalon tyvestä luunpala irti ja maanantaina leikataan, V....u 8 viikkoa ja kuntoutus päälle. Huono ajoitus nyt kun ois ollu aikaa ajella.
Nämä nyt kuuluu tähän hommaan, no kisat alkaa kohta ja ykskätisellä alkaa Juhla-aika Teamin kans.

Grandi67

Poika nurin eilen Alastaron nopeessa vasurissa. Syy linkuston kolmiolevyt murtu poikki. Riumppikuskit,tarkistakaa linkustot hiusmurtumien varalta. Kauhasen Juha tekee mulle ne teräksestä. Kuski ok kuin ihmeen kaupalla

Nitrous

Kirjotellaanpas tänne vähän ajatuksia omasta kaadosta näin kauden alkuun.

Elikkäs kaatohan tapahtui Alastaron vikan mutkan ulostulossa ajolinjavirheen ja "hieman" optimistisen avauksen seurauksena. Missasin siis jarrumerkin ja linja valui jarrusta n. 2metriä leveäksi. Siellä keskellä rataa pyörän kääntymistä odotellessa vielä mietin, että "odota rauhassa ennen kuin menet kaasulle, anna pyörän kääntyä". Mielestäni maltoin riittävän pitkään odotella, mutta lopputuloksesta näkee, ettei näin ollut. Toki syynsä oli myös melko optimistisella kaasunkäytöllä. Koska olin mielestäni odottanut riittävän pitkään pyörän kääntymistä, työnsin pyörän pystyyn ja avasin mielestäni pyörä pystymmässä kuin normaalisti, joten myös kaasulle voi mennä kovempaa, eiks je? Noh, datasta kun kattelee niin sivuttaiskiihtyvyyttä oli vielä reilut 0,9g kun pitkittäin oli reilu 0,8. Tässä kohtaa vauhtia oli n. 55km/h ja kaasu tod. näk. kakkosella aika lähellä täysin auki (kusiaisella oppii muuten kivasti ton piiskakaasun). Karvan tuon jälkeen takanen sanoutui irti yhteistyöstä ja pito karkasi ns. veitsellä leikaten. Ekaa kertaa hokasin, että jotain on pielessä kun olin jo menossa perse ilmassa tangon yli ja pyörän perä menossa kovaa vauhtia vasemmalta oikealle. Max. nopeus tuossa ehti nousta 75-80km/h välimaastoon. Apeksista flikflok sarjan suorittamiseen kertyi matkaa kaikkiaan 30m. Pito irtosi jossain n. 10-17m välimaastossa. Että pirusti sitä ehtii ottamaankin vauhtia noin lyhyellä matkalla kaatoa varten. Asioita tietysti voisi oppia helpommallakin tavalla, mutta kantapään, tai tässä tapauksessa nilkan ja lompakon kautta oppi menee tehokkaimmin perille.

Mutta se varsinainen syy miksi tätä kirjoittelen, on ajovarusteet. Tällä kertaa selvittiin mustelmilla, ruhjeilla ja yhdellä murtuneella kylkiluulla sekä muutaman päivän sauvakävelyllä. Itsehän tulin tonttiin kirjaimellisesti naama edellä (kypärässä vauriot käytännössä pelkästään visiirissä, tosin voivat olla myös pyörimisen seurausta,) ja siitä sitten oikea olkapää/hartia, kyynerpää ja selkä edellä maahan ja jalat tuli ns.piiskana yli. Suorituksena siis aika tarkkaan samanlainen kuin CAT:n kaato, mutta hitaammasta vauhdista. Kyynerpäässä oli koko kyynersuojan muotoinen mustelma, mutta varsinaisesti kipeä se ei ollut, samoin hartiassa ja olkapäässä oli visuaalisesti melko katu-uskottavat ruhjeet. Suojat siis tekivät tehtävänsä. Polvisuojan reuna rikkoi ihon aika isolta alueelta, mutta polvi pelastui. Selän puolelta murtunut kylkiluu on aika tarkkaan selkäsuojan reunan kohdalla, ehkä yläselästä leveämpi suoja olisi estänyt tuonkin, mutta toisaalta ilman suojaa olisi varmasti ollut isompi kipeä. Ilmat kuitenkin lähti pihalle aika tehokkaasti. Kaikkein eniten kuitenkin kiitän Puman ajosaappaita, jossa on kova muovinen kuori koko kantapään ja nilkan ympäri. Isku tuli nilkan ulkosivuun ja vaikka mitään ei murtunutkaan, alkaa jalka nyt kolmen viikon jälkeen olla suht kivuton vaikka voimaa ja liikerataa vielä puuttuukin. Kävely ei edelleenkään ole ihan normaalia. Melko varmasti ilman tuota koko nilkan/kantapään ympäröivää muovikuorta olisi ollut luita rikki ja vähän pidempi ajotauko tiedossa. Katsokaa siis vähän sillä silmällä ajosaappaitanne, että kuinka paljon ne oikeasti antavat suojaa nilkalle. Osa radallekin tarkoitetuista popoista on aika heppoisen oloisia.

Ja loppuun vielä kiitokset kaikille takanatulijoille, että ehditte/osasitte väistellä keskellä ajolinjaa ilmat pihalla makaavan kuskin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

qazwsx

^  Noita ajovarusteita ei voi tässä lajissa liikaa korostaa, koska aina joskus tekevälle sattuu.
Itse kaaduin edellisen kerran Joulupäivänä Almerian radalla aika harmittoman tuntuisesti kun pyörä vain lähti alta 5-6 mutkien välissä.
Kuitenkin tuossa kohdistui nilkkaan jonkunlainen vääntö niin että kun pyöriminen viimein pysähtyi, ja pääsi tunnustelevasti ylös maasta, ei tullut mieleenkään yrittää nostaa pyörää pystyyn.
Sen verran kipeältä nilkka tuntui. Olkapääkivut ja liikkuvuuden rajoitukset huomasi vasta paljon myöhemmin.
Keppien kanssa viikonverran, mutta vieläkin tuo nilkka ei ole sellainen kuin ennen kaatumista. Työntekoa nuo ei onneksi haitanneet kun ei tämän ikäiseltä mieheltä kukaan enää oikein osaa vaatiakaan mitään akrobaatin peliliikkeitä.


murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.05.16 - klo:08:55
Elikkäs kaatohan tapahtui Alastaron vikan mutkan ulostulossa ajolinjavirheen ja "hieman" optimistisen avauksen seurauksena. Missasin siis jarrumerkin ja linja valui jarrusta n. 2metriä leveäksi. Siellä keskellä rataa pyörän kääntymistä odotellessa vielä mietin, että "odota rauhassa ennen kuin menet kaasulle, anna pyörän kääntyä". Mielestäni maltoin riittävän pitkään odotella, mutta lopputuloksesta näkee, ettei näin ollut. Toki syynsä oli myös melko optimistisella kaasunkäytöllä. Koska olin mielestäni odottanut riittävän pitkään pyörän kääntymistä, työnsin pyörän pystyyn ja avasin mielestäni pyörä pystymmässä kuin normaalisti, joten myös kaasulle voi mennä kovempaa, eiks je?
Kaasulla Paikkaaminen on aina pelimiehen liike. Sen jälkeen pelimiehen liike onkin usein vertikaalista/horisontaalista.

Ja jos joku vähemmän kokenut sattuu lueskelemaan, niin tossa lisää aiheesta, voi ehkä pelastaa jonkun alottelijan joskus (aina ajankohtainen vuosikertauusinta):
http://www.mprata.fi/index.php?topic=832.msg32849#msg32849
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Naama edellä tonttiin puhuis myös niskasuojan hommaamisen puolesta.

En tiä miksi ei saa aikaiseksi tilata, vähän kyl pelkään ettei siihen totu.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.05.16 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.05.16 - klo:08:55
Elikkäs kaatohan tapahtui Alastaron vikan mutkan ulostulossa ajolinjavirheen ja "hieman" optimistisen avauksen seurauksena. Missasin siis jarrumerkin ja linja valui jarrusta n. 2metriä leveäksi. Siellä keskellä rataa pyörän kääntymistä odotellessa vielä mietin, että "odota rauhassa ennen kuin menet kaasulle, anna pyörän kääntyä". Mielestäni maltoin riittävän pitkään odotella, mutta lopputuloksesta näkee, ettei näin ollut. Toki syynsä oli myös melko optimistisella kaasunkäytöllä. Koska olin mielestäni odottanut riittävän pitkään pyörän kääntymistä, työnsin pyörän pystyyn ja avasin mielestäni pyörä pystymmässä kuin normaalisti, joten myös kaasulle voi mennä kovempaa, eiks je?
Kaasulla Paikkaaminen on aina pelimiehen liike. Sen jälkeen pelimiehen liike onkin usein vertikaalista/horisontaalista.

Älä unohda pelimiehen kulmanopeutta. :D Sehän tossa kaasunkäytössä oli hauskaa, että aiemmilta kierroksilta oli kovempiakin combined g arvoja samasta paikasta, mutta silloin oltiin linjalla. Linjan sivussa ei sitten sitä pitoa ollutkaan enää samalla tavalla likaisuudesta/epätasaisuudesta tms. johtuen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Goofy S

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 27.05.16 - klo:12:43
Naama edellä tonttiin puhuis myös niskasuojan hommaamisen puolesta.

En tiä miksi ei saa aikaiseksi tilata, vähän kyl pelkään ettei siihen totu.

Kyllä siihen tottuu.
Jos sen hankkimista miettii niin se kannattaa hommata heti.
Vaikka onkin ihan sikakallis.
Jos jotain sattuis niin antaisko ikinä itelleen anteeksi...

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.05.16 - klo:13:51
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.05.16 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.05.16 - klo:08:55
Elikkäs kaatohan tapahtui Alastaron vikan mutkan ulostulossa ajolinjavirheen ja "hieman" optimistisen avauksen seurauksena. Missasin siis jarrumerkin ja linja valui jarrusta n. 2metriä leveäksi. Siellä keskellä rataa pyörän kääntymistä odotellessa vielä mietin, että "odota rauhassa ennen kuin menet kaasulle, anna pyörän kääntyä". Mielestäni maltoin riittävän pitkään odotella, mutta lopputuloksesta näkee, ettei näin ollut. Toki syynsä oli myös melko optimistisella kaasunkäytöllä. Koska olin mielestäni odottanut riittävän pitkään pyörän kääntymistä, työnsin pyörän pystyyn ja avasin mielestäni pyörä pystymmässä kuin normaalisti, joten myös kaasulle voi mennä kovempaa, eiks je?
Kaasulla Paikkaaminen on aina pelimiehen liike. Sen jälkeen pelimiehen liike onkin usein vertikaalista/horisontaalista.

Älä unohda pelimiehen kulmanopeutta. :D Sehän tossa kaasunkäytössä oli hauskaa, että aiemmilta kierroksilta oli kovempiakin combined g arvoja samasta paikasta, mutta silloin oltiin linjalla. Linjan sivussa ei sitten sitä pitoa ollutkaan enää samalla tavalla likaisuudesta/epätasaisuudesta tms. johtuen.

Toisaalta, oishan se perä voinu lähtee piirtämään/ haikkaroimaan normi/ puhtaalla linjallakin, johtuen normaalia nopeammasta(?) kaasukapulan vääntämisestä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Huttu

laitoin tänään tilaukseen FC-motolta Scott street neckbracen, vaikuttais leattin tekeleeltä tai suoralta kopiolta. Hintaa tänä kuun ajan alennuskoodilla kotiin kannettuna 230€. Niskatuki piti hankkia jo viimekaudelle, tosin vasta kelkkailukauden paketoiminen 15m ilmalentoon niskat edellä vahvisti ostopäätöksen. Toivottavasti kusti polkee tuen jo tulevalle viikonlopulle, vannoin etten aja moottorivehkeitä ilman niskatukea, saa nähdä joutuuko kusettamaan itseään vähän.

tuomas

Miten nuo neckbracet sopii kyttyrän kanssa?
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Powered by EzPortal