Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.06.16 - klo:13:28
Rengas oli kyllä jo ajettu, mutta noin pystyssä renkaasta keskikohta käytössä joka ei ollut kulunut. Keula ei ollut pohjannut enkä mitään erikoista huomannut muutenkaan. Jarrupalat vaihdoin erinlaisiin ja keulaa nostin muutaman millin edelliseltä päivältä.

Oliko missä vaiheessa settiä? Meinaan meillä kokemusta että lämppäri jättää renkaan toiselta kyljeltä kylmäksi. Tämä tapahtui thermal technologyn lämpäreillä. Toihan on eka mutka vasemmalle missä jarrrutetaan..

menac

06.06.16 - klo:20:49 #706 Viimeisin muokkaus: 06.06.16 - klo:20:59 käyttäjältä menac
Samaa ollaan tässä mietitty, että kyllä tosi oudosti lähtee, voisiko rengas olla jäänyt kylmäksi? En itse muista oliko tuo alkuvaiheessa settiä vai milloin?

Nitrous

Joo, kannattaa kyllä tarkistaa lämppäreiden toiminta jos lähti setin alkupuolella.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Se oli siinä paluusuoralla vasempaan tultaessa.

slowrider

Renkaat oli lämpimät. Kokeilen ne kädellä ennen lähtöä. Kolmas kierros. Edellinen oli matalaa 1.14 rentoa ajoa ja tarkoitus pikkuhiljaa kiristää kun kroppa alkaa taittumaan mopon päälle.. Keli kyllä kylmä, mutta vauhti kaiketi sitä luokkaa, ettei ihan kylmäksi jähdy hetkessä

murmela

07.06.16 - klo:21:47 #710 Viimeisin muokkaus: 07.06.16 - klo:21:55 käyttäjältä murmela
Datasta katsoen:
Aivan pystystä lähtee, kallistus 6 astetta.
Jarruteho/ hidastuvuus "olematon", jotain 50-60%.
Eturengas ei lukkiudu, vaan jatkaa hetken, 0.2s, pyörimistä.
Hidastuvuus 50-55%.
Sit pito karkaa kokonaan, ja eturengas pysähtyy, kallistus siinäkin vaiheessa vasta 13 astetta.
Eli mopo on ihan pystyssä, eturengas "lukossa", mutta mopon kulku ei hidastu.
0,4 sekunttia myöhemmin, mopo on kylellään.
Oliko edeltävässä hitaassa ryhmässä ajelemassa joku jäteöljyvatkain, esim classikki, josta pääs radalle vähäsen öljyy tai glygolii?
Mitään muuta selitystä tolle kaadolle ei kyl ole kuin se ett se etusen pito karkas esim öjyn takia. Koska kulku ei hidastu vaikka eturengas on lukossa.

Edit: Ja tuosta hidastuvuudesta ilmanvastuksen osuus on jotain 10-20%, ja moottorijarrun ehkä jotain 5-10%, joten etujarrulle/renkaalle jää jotain luokkaa 30-40%, eli todella köykäsellä jarrulla on menty.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Loggeri+video on kyllä aika hyvä yhdistelmä :)

murmela

Juu, ikävä kyllä tulee hyvää matskuu asenteella "Ikinä en mene radalle ilman kameraa!" jibii_gif

Plus tietty se ett on kiva tietää mit vit oikein tapahtu...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mattirk

Nonnii, tulipahan tätäkin tänään kokeiltua, eipähän enää tartte stressata että milloin kontataan. Alastaron ykkösmutka aika lailla apexin kohdalla keula alta ja sitten mentiin, ensin asfaltilla ja sitten hiekalla kuski ja mopo. Jos ei olisi hiekalle asti menny niin aika vähillä olisi selvinnyt, käytännössä jäljet olivat mopon suojissa, pakoputkessa, vilkku, jalkatappi ja jotain pientä kosmeettista nirhaumaa katteiden alaosissa. Mutta kun se vauhti riitti hiekalle asti niin listaan sai laittaa myös takakatteen ja -penkin sekä pleksin, etukatteen vasemman puolen ja tankkiin kunnon naarmut. Jotain minimaalista jossain muualla mitä ei huomaa. Ihmeen vähän kyllä mitään, puoli rullaa jeesusteippiä niin tuolla olisi voinut vielä illalla ajaa nakkikioskille.

Puku sai asfaltista kohtuu rapeat naarmut, selän puolella oleva kankainen joustokohta meni puhki, vaatii muutenkin suutaria parista paikkaa, eipähän tartte tuon jälkeen enää kiilloitella. Kypärä osui tonttiin hyvin kevyesti vasta sitten kun hiekalle tullessa päätin heittää jonkin sortin voltin, jalat tulivat aika piiskana alas ja siltä tuntuu kans, tosin tuskin tuolta mitään rikki on. Täytyy huomenna katsella jos meinaa jomottaa.

Mistä lienee johtunut, setin kyyti oli hitaampaa kuin eilen AT4:sta ajaessa, ehkä sitten runttasin tuon vaan jotenkin liikaa. Jarrulla en kyllä mielestäni ollut, hyvin todennäköisesti kuitenkin jotain koomasin ihan itse. Ei siellä ainakaan hirviä näkynyt mitä olisin "väistänyt" ja tehnyt "hallitun kaadon".

Mutta kokemuksena aivan saa****an upea, ei tartte Linnanmäelle mennä tuon jälkeen! Siis tavallaan ihan v*tun siistiä, nyt sen tietää. Jotenkin ei edes vituta kun tiedossa on ollut että joskus se lähtee kuitenkin, ei tuolla varmaan kannattaisi käydä jos valmiiksi ajattelisi että kaikki on paskaa paitsi kusi. Meneehän tässä nyt touhutonni tai pari mutta onpahan liu'uttu satasta asfaltilla. Kasko kyllä on korotetulla omavastuulla mutta enpä tiedä laitanko edes sinne, saatan tuosta ilmon tehdä ja kahtoa mitä sanovat mutta tonnilla tuosta moposta saa tuohon touhuun jopa aikasempaa paremmin sopivan. Kypärä nyt olisi ensi vuonna päässyt eläkkeelle muutenkin varmaan.

juice09

06.07.16 - klo:05:34 #714 Viimeisin muokkaus: 06.07.16 - klo:05:37 käyttäjältä juice09
Nyt eletään heinäkuun alkua ja takana ajettuna kaikki 20 kierrosta. Tämän kesän ensimmäisellä ratapäivällä ja toisella kierroksella nurin ja peukalon tyvestä irtosi mukavan kokoinen pala. No käsi leikattiin ja luut naulattiin yhteen. Kuuden viikon päästä kipsi ja naulat pois. Tutkimuksissa havaittiin että murtumakohta on ok mutta peukalo on jäänyt väärään paikkaan. Nivelrikko siitä seuraa. Käsi on edelleen voimaton ja peukalo liikkuu huonosti. Syksyllä yritetään korjailla virheitä.

murmela

Itsehän en koomaillut kaudella 2017, mutta jos Joku Muu koomaili, niin oisiko jotain kaatoanalyyseejä/ spekuloitavaa tarjolla?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.10.17 - klo:23:14
Itsehän en koomaillut kaudella 2017, mutta jos Joku Muu koomaili, niin oisiko jotain kaatoanalyyseejä/ spekuloitavaa tarjolla?
Olis, pitää jossain välissä rustailla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

PrivateeR

18.04.18 - klo:13:39 #717 Viimeisin muokkaus: 18.04.18 - klo:13:45 käyttäjältä PrivateeR
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 07.03.12 - klo:08:57Myös polvella nosto on enemmän legendaa kuin totta. Koittakaapa mennä kyljeleen makaamaan ja kaveri laittaa levypainoja koukistetun polven päälle - paljoko nousee? Ukko mopoineen kun painaa jonkun 250+kg ja polvi on melko syvällä yläkropan vivun alla. Olen itsekin monta kertaa mennyt luisussa polven varassa, mutta avain ei ole se polvella nosto vaan että antaa mennä, pito palautuu jos on palautuakseen ja polvella noston suurin  hyöty onkin tässä. Jos sen sijaan kiristää/löysää kaasua, muuttaa jarrutehoa tms - game over.
Bumpataas nyt tämäki ku ei enää ole ihan pelkkä legenda :)
Eli jos joku ei ole nähnyt, niin:
https://www.youtube.com/watch?v=Gn7dZz2GyQ0

Mutta mitä tulee omiin kaatumisiin, niin radalla en oo kipannut kertaakaan, kadulla kerran keltanokkana ku olin omistanu BlackBirdin noin kuukauden... Etunen alta ku mentiin ylikovaa mutkaan ja siitä nätti liuku jalka prätkän alla (urheiluhousut jalassa) ja pitkä siivu nahkaa pois sääriluun päältä. Mutta opetti sen miltä se tuntuu ku etupää karkaa.

Mitä tohon itse polvella seivaamiseen tulee, ni uskallan vannoa että voiman puolesta ruutia löytyy tarpeeksi tehdä toi sama seivi minkä Marquez tossa tekee. Se että riittääkö refleksit tarpeeksi nopeesti rupee seivaamaan tuota, ja tekniikka ohjata tanko oikeaan suuntaan on sitte aivan toinen juttu.

Edit: Tuli tuosta vielä mieleen että viime Elokuussa Alastarolla oli takanakki jo aivan finito, ni tulin pitkää piirtoa koko Lemminkäisen läpi siitä ku kaasun avaa... about koko mutkan ajan piti kyllä työntää polvella asfalttiin vasten sen sijaan että ois vaa antanu sen raahata vasten. En tiiä miten lähellä oli lipat, mutta muistan vaa että normaalin polven raahaamisen sijaan siinä kyllä työnsin niin kovin että varikolla nivusiin sattui.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Nitrous

^Kokemuksesta voin sanoo, että jonkinlainen refleksi tulee kun etunen lipsahtaa, mutta mitään tietosta tossa ei ainakaan itse ehdi tekemään. Joskus on noussu, joskus on kaatunut. Ja noistakin missä pyörä on noussu, ei voi sanoa, että vaikuttiko se polvi vai oisko noussu ilmankin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Tossa polvella nostossa on varmaan avainasemassa se että polvi/kyynerpää/lantio pitää olla sentin päässä asfaltista siinä vaiheessa kun pito etuselta karkaa, jolloin mopo etusen osalta lähtee kulkemaan suoraan, keskipakoisvoima loppuu, ja kuski/ mopo tippuu suoraan alaspäin.
Toinen tekijä on varmaankin transitionopeus siinä suhteessa että onko kyseessä tilanne jossa ollaan pitkään oltu suht staattisesti pidon rajamailla, jolloin tilanteen seivaaminen onnistunee pienillä korjauksilla.
Vai onko kyseessä dynaaminen tilanne jossa on nopeasti kasvatettu pidon tarvetta, ja ylitetty se, ja senkin jälkeen tilanne pahenee edelleen, ennen kuin kuski ehti reagoimaan missään määrin. Siinä vaiheessa kuski ei omilla toimillaan pysty seivaamaan tilannetta, koska vaadittavan muutoksen suuruus on liian iso suhteessa tarjolla olevaan aikaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal