Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Vuorela

Joo, takasia en ole tasapainottanut. Takavanteen olen tasapainottanut. Eikä tuosta nytkään mitään tärinää tuntunut. Noissa muutamissa nopeissa kohdissa oli pikkusen epävakaa. Ei edes samaan tapaan epävakaa mitä entinen K4 gixxerini normaalisti, mutta poikkeaman normaalista huomasi ja olisi pitänyt tutkia asiaa tarkemmin.

Takaset tulee tästä lähtien tasapainotettua. Mitähän muita juttuja pitäis osata ottaa huomioon tai muuttaa ettei tarttis tämmösiä oppitunteja enempää ottaa?

mako

oli tossa edellisellä ratailu kerralla vähän huono fiilis päällä ja mopokin hyppis miten sattui ( laskin rengaspaineet liian alas ja myöhemmin huomasin et ketjut oli ollut ihan liian kireellä eikä ollu rengaskaan suorassa ).no onneksi ymmärsin lähtee ajoissa pois .

Nitrous

Menee vähän aiheen viereen, mutta eikös tuo takasen epätasapainon aiheuttama aika korkeataajuuksinen liike lämmitä iskaria aika tehokkaasti? Vai hukkuuko toi tärinä liikkuviin massoihin ennen iskaria?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 27.06.12 - klo:19:07

Takaset tulee tästä lähtien tasapainotettua. Mitähän muita juttuja pitäis osata ottaa huomioon tai muuttaa ettei tarttis tämmösiä oppitunteja enempää ottaa?

Omalla kohdallani liian suuri tilannenopeus on aiheuttanut mopolle hiekkakasautumia ja ruohomättäitä katteiden väleihin.

Vuorela

Jos on tarpeeksi epätasapainossa, että saa iskarin liikkeelle niin lämmittäähän se. Mikä on sitten tarpeeksi... Tuossa omassa tapauksessa oli käytössä PVM kevyempi aluvanne joka varmaankin edesauttoi ongelmaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 28.06.12 - klo:09:36
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 27.06.12 - klo:19:07

Takaset tulee tästä lähtien tasapainotettua. Mitähän muita juttuja pitäis osata ottaa huomioon tai muuttaa ettei tarttis tämmösiä oppitunteja enempää ottaa?

Omalla kohdallani liian suuri tilannenopeus on aiheuttanut mopolle hiekkakasautumia ja ruohomättäitä katteiden väleihin.

Kilpailun voittamisen yrittäminen ensimmäisellä kierroksella sadekelillä aiheutti pientä hässäkkää viime kesänä. Las palmasissa sisäkanttarin monttuun jarruttaminen aiheutti katteisiin kulumaa.

Noille oli yhteistä liian suuri yritys ajaa kovempaa. Ensimmäinen avauksissa ja toinen jarruissa.

Muuta huomioitavaa mitä tuosta aiemmasta kysymyksestäni tulee mieleen:
-Lähtee radalle vasta kun renkaat on oikeasti lämpimät ja tarkastaa sen ennen lähtöä. Esim. ottaa lämppärit pois ilman hanskoja.
-Tarkastaa renkaiden paineet kun renkaat on lämpimät.
-Eka kierros rauhallisesti että tietää radan ja pyörän olevan kunnossa.
-Ketjujen kunnon ja kireyden tarkastus.
-Pitää pyörän puhtaana ja seuraa ettei mistään vuoda mitään.
-Jarrusatuloihin aina varmistukset kun ne laittaa kiinni, niin voi helposti nähdä radalle mennessä että jarrut myös on kiinni.
-Sama muissa varmistuksissa että pysyy öljyt koneessa.
-Seuraa että ruuvit pysyy kiinni etenkin röykkyisemmillä radoilla.
-Jos pyörä on epävakaa, niin se pitää saada vakaaksi ennen kuin kannattaa jatkaa.
-Pysytään ajolinjalla, jos ajautuu siitä pois pitää päästä takas linjalle ennen kuin voi jatkaa kovaa ajamista. Omassa ajossa luistot ja ongelmat tulee kun ei pysytä linjalla.

jarska

Heitänpä myös oman kyssärin, kippaamisen tiimoilta...
miten osaan välttää parhaiten etten joudu hätäjarruttamaan toista kertaa?

Omalla pikku järjellä ajateltuna on pakko "roikkua" suht lähellä kuitenkin, miten sieltä kaukaa ohittaa, vai?
Vaikka ajolinja olis suurinpiirtein lähellä omaani, otanko kuitenkin toisen linjan vai vaikeuttaako se taas mua nopeempia jos haluavat päästä ohi samaisesta possujunasta?
Puskenko heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ohi, vai kattelenko edelleen mahdollisimman turvallista paikkaa ohittaa?
En haluis kuitenkaan aiheuttaa muille vaaratilanteita, eikä kokemuksia ohituksista paljoa ole, poislukien hitaan ryhmän kuskit.

Jukka muistaakseni antoi myös vinkkinä, et pysy kaukana kuskista, joka ei ole sulle tuttu ja jonka perässä et ole ennen ajanut, jotenkin näin?

pienisopoapina

Ton Murmelan viestin vois laittaa oman ketjun aloitukseksi: "Ohittaminen".

Mulla oli pari noloa tilannetta viime Kemoran vierailulla.
Paluusuoran jarrussa pohdin hitaamman ohitusta. Ensin tuntui, että pääsen reilusti sisältä ohi. Kaveri näytti kuitenkin jarruttavan riittävän myöhään ja leikkaavan hyvin mutkaan. Aloin epäröimään ja hieman hidastin. Hetkeä myöhemmin sisäpuolelta ohitus tuntuikin hyvältä ja vedin sinne. Ohitus onnistui, mutta tuon pienen epäröintini johdosta taisin säikäyttää kaverin. Varmaan auttaa kun kokemus karttuu ja arviointikyky sitä myöten paranee.
Toinen paha tapa on kun ohittamisen jälkeen tulee liian kiireen tuntu.  Ajattelen, että hyvä vauhtini on johtunut kaverin vetoavusta ja epäilen vauhtini hidastuvan ilman vetoapua. Viimeksi vedin ulos kun pakotilanteessa avasin ruoskakaasulla ja säikähdin äkillistä luistoa -> pyörä pystyyn ja nurmelle.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.06.12 - klo:10:36
Jukka muistaakseni antoi myös vinkkinä, et pysy kaukana kuskista, joka ei ole sulle tuttu ja jonka perässä et ole ennen ajanut, jotenkin näin?

Jos en tunne edellä ajavaa ja hänen tyyliään ja tapaansa ajaa, pidän riittävän hajuraon. Riittävä tässä yhteydessä tarkoittanee sitä, etten ole 12 kesän aikana törmännyt kertaakaan kehenkään. Itseeni on törmätty reilut 10 kertaa, joka kertoo joko toisten varomattomuudesta tai siitä, että ajelen aivan holtittomasti ja arvaamattomasti. Kerran olen ajanut eteeni tipahtaneen kuskin yli, kyse oli kilpailutilanteesta ja silloin ajetaan hieman suuremmalla riskillä kuin treeneissä. Keskiryhmä on mielestäni vaarallisin ryhmä. Hitaassa tiedetään ettei osata ajaa ja nopeassa osataan jo vähän ajaa. Keskiryhmässä on jo unohdettu se, ettei osata ajaa, muttei ole vielä opittu ajamaan ja silloin niitä vahinkoja syntyy.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 26.06.12 - klo:23:40
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.06.12 - klo:19:31
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 26.06.12 - klo:13:26
Manaillessani omaa paskahousuisuuttani ja uskalluksen puutetta ajaa kovempaa
Tos on semmonen psykologinen juttu, ett jos ajattelee olevansa paskahousu ja uskaltamaton, edes alitajuisesti, niin se sitten realisoituu siel radalla, halusi tai ei.
Itsesuggestio/ itsensä etukäteen psyykkaaminen on yllättävän toimiva juttu, sekä hyvässä että pahassa.
Se itsensä voittaminen tapahtuu etukäteen siel varikolla, ei siel radalla settiä ajaessa.
Jep, sen on tosiaan tänä vuonna huomannut. Kun ei ole sellaista ajofiilistä ja poltetta kuin viime vuonna, niin ei se kello siitä tykkää.
Tulipa neljäntenä gotland ring päivänä tehtyä semmonen, ett 20 minsaa ennen settiä aloin miettimään askel askeleelta rataa läpi, mitä teen siellä, ja miten sitä pitäis muuttaa.
Täys fokus päälle, ja radalle.
Edellisenä päivänä olin ajanu 1.34.942
Ekassa setissä 1.34.577.
Sit toi fokussetti -> 1.33.395, eli enkka parani 1,375 sekkaa.
Yks setti välissä 1.33.903.
Päivän viimesessä setissä ajoin vaan naula päässä fiilistellen ku ei ollu enää välii pysyyks pystyssä vai ei ja 1.33.212 ja 5/6 kierrosta oli 33-alkusia.

Ja jottei liian kauaks eksyis topikista, niin ekana päivänä pääsuoralla huomasin ett nyt menee jarru pitkäks, ja rupesin paniikissa miettiin ett mikäs per**le se toimintamalli olikaan tähän. Raks raks raks hetken aikaa, ja sit löyty jostain lokerosta ett:"Ai niin! Etujarru pois ja takajarru pohjaan!"
Sit ku mopo oli pysähtyny sinne hiekalle, niin oli hetken aikaa olo ett mitäs vittuu tapahtu? No eiku mopo käyntiin ja kelasin ykkösen päälle, ja puisss...
Tein saman myös toisena ja kolmantena päivänä....

Ja mitenkäkö liittyy kaatumiseen? Noh, kysykää siltä joka veti ko kohdassa kans pitkäks, ja jolla ei ollu takajarru toimivana.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

aapolas

No niin kaatoryypyn paikka. Kevyt highsideri kahvilamutkassa. Kosteutta mahdollisesti oli tai sitten ei. Itse komeasti pleksin läpi ja vanhalle tyylille uskollisesti jalkojen kautta pää edellä maahan. Uusi Shoei oli ensinmäistä päivää radalla ja hyvin tuo asiansa ajoi. APP taisi samalla kierroksella olla samassa paikassa lähellä kans.

Pyörä pelaa ja mies pelaa. Foxmanniin kaatoryypylle ja huomenna uudestaan.

P.S kiitos kaikille avuliaille ihmisille pyörän auttamisessa ja mokkulan etsinnässä. Loistavaa porukkaa.

Fasu

Lainaus käyttäjältä: aapolas - 13.07.12 - klo:20:45
No niin kaatoryypyn paikka. Kevyt highsideri kahvilamutkassa. Kosteutta mahdollisesti oli tai sitten ei. Itse komeasti pleksin läpi ja vanhalle tyylille uskollisesti jalkojen kautta pää edellä maahan. Uusi Shoei oli ensinmäistä päivää radalla ja hyvin tuo asiansa ajoi. APP taisi samalla kierroksella olla samassa paikassa lähellä kans.

Pyörä pelaa ja mies pelaa. Foxmanniin kaatoryypylle ja huomenna uudestaan.

P.S kiitos kaikille avuliaille ihmisille pyörän auttamisessa ja mokkulan etsinnässä. Loistavaa porukkaa.

T1mppa ehtikin laitta linkin,josta löytyy tarvittavat varaosat!
VV

Murikka

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.07.12 - klo:19:15
Tulipa neljäntenä gotland ring päivänä tehtyä semmonen, ett 20 minsaa ennen settiä aloin miettimään askel askeleelta rataa läpi, mitä teen siellä, ja miten sitä pitäis muuttaa.
Täys fokus päälle, ja radalle.
Edellisenä päivänä olin ajanu 1.34.942
Ekassa setissä 1.34.577.
Sit toi fokussetti -> 1.33.395, eli enkka parani 1,375 sekkaa.
Yks setti välissä 1.33.903.
Päivän viimesessä setissä ajoin vaan naula päässä fiilistellen ku ei ollu enää välii pysyyks pystyssä vai ei ja 1.33.212 ja 5/6 kierrosta oli 33-alkusia.

Noista 1.34 ajoista pitäisi pystyä puristamaan aikaa pois vaikka fiikus kainalossa. Mun mielestä mallia pitäisi ottaa siitä bemarikuskista joka vetää zetaa varikolla, herää 5 min ennen settiä ja käy rykäisemässä kolme kierrosta radalla ->1.28.0. Tais muuten olla sen kolmas setti tuolla reissulla ja kaikilla alle 5 kierrosta. Siinä saa tuo muutamien kymmenyksien hinkkaaminen yli 5 sekuntia hitaammilla kierrosajoilla vähän perspektiiviä.

Sen tunnustan, että jos keskittyminen herpaantuu itsellänikin, niin kaislikko suhisee hyvin helposti. Siitä syystä itse poistun radalta aina siinä vaiheessa kun nuppi ei pysy kasassa tai karkeita virheitä alkaa kertymään yhdessä setissä liikaa.

Mentaalipuolen treenistä voisi kommentoida sen verran, että sattaa toimia joillekin. Paranee vaan varoa ettei käy kuten eräälle kuskille joka kävi muutamaa rataa läpi päässään talven aikana ja kevään ensimmäisellä ratapäivällä huomasi, että oli unohtanut radasta yhden mutkan... Sopivasti oli talven mielikuvatreenit sotkeneet ne viimeisetkin ajolinjojen rippeet mitä kesästä oli jäljellä.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: aapolas - 13.07.12 - klo:20:45
No niin kaatoryypyn paikka. Kevyt highsideri kahvilamutkassa. Kosteutta mahdollisesti oli tai sitten ei. Itse komeasti pleksin läpi ja vanhalle tyylille uskollisesti jalkojen kautta pää edellä maahan. Uusi Shoei oli ensinmäistä päivää radalla ja hyvin tuo asiansa ajoi. APP taisi samalla kierroksella olla samassa paikassa lähellä kans.

Pyörä pelaa ja mies pelaa. Foxmanniin kaatoryypylle ja huomenna uudestaan.

P.S kiitos kaikille avuliaille ihmisille pyörän auttamisessa ja mokkulan etsinnässä. Loistavaa porukkaa.

Ja sitten Akaan mp:n vuorolle jatkaan 30.7. tietysti.....
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

BANDIT-R

Kaatuminen, no onhan mulle siitä nyt kokemusta.
Pyörä on jo ajokunnossa mutta aika naarmunenhan tuo on.
Botnialla vika oikea ja etunen luisti alta.
Kohti ääretöntä ja sen yli
Valomainoksia ja tarroja työkseen tekevä/myyvä

Powered by EzPortal