Tehokkaampaa alle?

Aloittaja pienisopoapina, 24.06.14 - klo:15:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

24.06.14 - klo:15:50 Viimeisin muokkaus: 25.06.14 - klo:08:33 käyttäjältä pienisopoapina
Jatkoa dynoketjusta:

Eihän sillä paperilla ajeta, tuo Jarskan mopoon vertaaminen oli heitto.
Nykyisessä mopossani on vakio K2 moottori, jotain 140 heppaa takarenkaalta. Uudemmissa ratalaitteissa takarengastehoa on jotain 170-180 hv. Alkoi viime YCC:ssä tuntumaan, että menevät kovempaa pääsuoralla.
Kilpipelin tarttisin, jotta voisi joskus tielläkin ajella. Bemarista joutuisi maksamaan 14 ke. Tommosen K7:n saisi puolella siitä. Jos tuo 170 hv on lähelläkään uudempien lukemaa, niin se lienee vielä kilpailukykyinen laite.  
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

slowrider

Alkakaa vertailemaan vaikka sitä kuinka monta sekuntia uskallatte pitää kaasun 100%auki/kierros :-) nimim. Kaasu auki jotain 3s/kierros :-D

Marko_ pisti jokuaika sitten käppyrää. Yli 170 muistaakseni ja k4

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 24.06.14 - klo:15:50
Eihän sillä paperilla ajeta, tuo Jarskan mopoon vertaaminen oli heitto.
Nykyisessä mopossani on vakio K2 moottori, jotain 140 heppaa takarenkaalta. Uudemmissa ratalaitteissa takarengastehoa on jotain 170-180 hv. Alkoi viime YCC:ssä tuntumaan, että menevät kovempaa pääsuoralla.
Kilpipelin tarttisin, jotta voisi joskus tielläkin ajella. Bemarista joutuisi maksamaan 14 ke. Tommosen K7:n saisi puolella siitä. Jos tuo 170 hv on lähelläkään uudempien lukemaa, niin se lienee vielä kilpailukykyinen laite.  
Arvaas miltä tuntuu kusiaisen puikoissa kun takapallolla on kaikki 108 konia?  :P

Mut tommonen k7 taitaa työntää vakiona n. 160-165 takapallolle ja täysputkiston yms. perushilppeen (ohuempi kansipahvi yms.) kans hyvä yksilö päässee johonkin 170-180 huitteille. Saman ikäluokan rytkönen antaa sekin n. 180 heppaa samoilla vireillä. Luvut ulkomuistista, joten voivat heittää jonkin verran. Jos on vara valita niin noista ehdottamasti valitsisin Rytkösen, koska siinä on moottorin lisäksi jarrut, toisin kuin gixerissä. Lisäksi se on vakiogeometrialla jonkin verran ketterämpi kun taas tuo gixu on aika lehmä. Tosin siitäkin saa ihan hyvän kun vaan hakee geometrian kohdilleen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.06.14 - klo:16:02
Alkakaa vertailemaan vaikka sitä kuinka monta sekuntia uskallatte pitää kaasun 100%auki/kierros :-) nimim. Kaasu auki jotain 3s/kierros :-D


Toi on ihan totta. :D Kusiaisella uskaltaa pitää vähän kauemmin kaasua kokonaan auki, mutta se johtuukin siitä, että suorat jotenkin pidentyy sen puikoissa ja joutuu odottelemaan jarrua pirun pitkään. :P 
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.06.14 - klo:16:06
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.06.14 - klo:16:02
Kaasu auki jotain 3s/kierros :-D
Millä radalla?

Suunnilleen kaikissa :-) yleensä kun muka jo ajaa täydellä kaasulla niin todellisuus jotain 80% luokkaa

Nitrous

Lisätään vielä sen verran, että kaikki yli 150 hepan alkaa olemaan sellaista, että merkitys kierrosaikaan on aika pientä. Enemmän tosiaan vaikuttaa se kuinka hyvin kuski pääsee mutkasta ulos ja siihen taas vaikuttaa paljon enemmän alusta kuin moottorin teho. Kannattaa vertailla omia suoranopeuksia esim. slowriderin viime kesäsiin kusiaisella ajettuihin käppyröihin. Jos eroa tonnarin hyväksi on alle 15km/h, ei lisäteholle vielä ole juurikaan tarvetta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Itseasiassa tuota k7 vs bmw tehoeroa tuli kemorassa testattua kun eri_ernestin perässä ajelin. Tehoeroa kai noissa jonkinverran, mutta kun kuskit aika lailla samantasoiset niin ei sitä vain kiihdytyksessä/suorilla ohi pääse. Kyllä se vain jarrussa oli yritettävä

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.06.14 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.06.14 - klo:16:06
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.06.14 - klo:16:02
Kaasu auki jotain 3s/kierros :-D
Millä radalla?

Suunnilleen kaikissa :-) yleensä kun muka jo ajaa täydellä kaasulla niin todellisuus jotain 80% luokkaa

No toi on jo aika hyvin, ett edes 3s torvi auki per kierros.
Kattelin just ett motoparkissa mulla noin 30s per kierros. Jarrulla 25s. Eli 45s jää arpomiselle per kierros... hihi1
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

24.06.14 - klo:16:35 #9 Viimeisin muokkaus: 24.06.14 - klo:16:52 käyttäjältä Cat
Eikös tehohävikki ole näissä 8 % luokkaa koneelta takarenkaalle?

E: eiku v***u, tarkotin 13 %. Ketjuvetoisissa tuo 13% vissiin sellainen yleisohje?

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Cat - 24.06.14 - klo:16:35
Eikös tehohävikki ole näissä 8 % luokkaa koneelta takarenkaalle?

Jossain oli mainittu jopa 15%.

On kysymys pienestäsöpöstäapinasta + moposta. Apina ajaa samalla lailla, mopossa teho lisääntyy 30 heppaa, paraneeko kierrosaika, helpottuuko ohitukset, vaikeutuuko apinan ohittaminen?
Ilman muuta apina opettelee ajamaan paremmin, aukoo paremmin, pitää kaasua enempi auki, säätää jousitusta vaikka alla ois teholukemiltaan erilaiset mopot. Melko varmasti tehokkaammalla mopolla se menee nopeempaa, pysyy paremmin toisten perässä ja jopa ohittaa niitä. (ja uhooaa kaljoissaan Jarskalle tehoista)


 
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

slowrider

24.06.14 - klo:17:39 #11 Viimeisin muokkaus: 24.06.14 - klo:17:49 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 24.06.14 - klo:16:51
Lainaus käyttäjältä: Cat - 24.06.14 - klo:16:35
Eikös tehohävikki ole näissä 8 % luokkaa koneelta takarenkaalle?

Jossain oli mainittu jopa 15%.

On kysymys pienestäsöpöstäapinasta + moposta. Apina ajaa samalla lailla, mopossa teho lisääntyy 30 heppaa, paraneeko kierrosaika, helpottuuko ohitukset, vaikeutuuko apinan ohittaminen?
Ilman muuta apina opettelee ajamaan paremmin, aukoo paremmin, pitää kaasua enempi auki, säätää jousitusta vaikka alla ois teholukemiltaan erilaiset mopot. Melko varmasti tehokkaammalla mopolla se menee nopeempaa, pysyy paremmin toisten perässä ja jopa ohittaa niitä. (ja uhooaa kaljoissaan Jarskalle tehoista)




Eikös tässä nyt ollut enemmänkin puhe siitä k7 vs bmw tehoerosta joka ei ole mitään 30hv. Sillon uskallan kyllä väittää, että esim.10hv tehokkaammalla et mene sen tehon takia lujempaa jos kaikki muut muuttujat olisivat edes teoriassa vakiota ;)

edit: Eli jos vaikka toisessa koneessa on viimisen 1000 kierroksen aikana 10hv enemmän kun toisessa ja lasketaan paljon se kone on sillä tehoalueella kierroksen aikana, niin siitä voi päätellä paljon se käytännössä vaikuttaa. siihen kun ympätään alustan säätö,geometriat yms sekaan, niin minusta siinä on jo aika turha alkaa hieromaan penkistä sitä viimistä paria pollea ;)  Sitten tietenkin eri asia kun penkillä istuu joku oikeasti nopea kuski joka osaa tehon hyödyntää

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.06.14 - klo:17:39
edit: Eli jos vaikka toisessa koneessa on viimisen 1000 kierroksen aikana 10hv enemmän kun toisessa ja lasketaan paljon se kone on sillä tehoalueella kierroksen aikana, niin siitä voi päätellä paljon se käytännössä vaikuttaa.
Mulla on kierrokset "aina" tuolla alueella, eli tarvitsen siis lisää tehoa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

24.06.14 - klo:17:51 #13 Viimeisin muokkaus: 24.06.14 - klo:17:53 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.06.14 - klo:17:50
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.06.14 - klo:17:39
edit: Eli jos vaikka toisessa koneessa on viimisen 1000 kierroksen aikana 10hv enemmän kun toisessa ja lasketaan paljon se kone on sillä tehoalueella kierroksen aikana, niin siitä voi päätellä paljon se käytännössä vaikuttaa.
Mulla on kierrokset "aina" tuolla alueella, eli tarvitsen siis lisää tehoa.

jaa kilosella jossa on se 170-180hv mistä tässä oli puhe?

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.06.14 - klo:17:39
Eikös tässä nyt ollut enemmänkin puhe siitä k7 vs bmw tehoerosta joka ei ole mitään 30hv. Sillon uskallan kyllä väittää, että esim.10hv tehokkaammalla et mene sen tehon takia lujempaa jos kaikki muut muuttujat olisivat edes teoriassa vakiota ;)

Mulla tuli taas ilmaisuvihre. Nykyinen on K2/140hv. Harkitsen K7/170hv tai jopa RR/180 hv. Ja ihan alkuperäinen ajatukseni oli pohtia onko tuo K7/170 hv/TT Motorsport lähellä samaa kuin Jarskan Kawa/175hv/Bikefox. Kawa oli vertailuna kun se mielestäni on tosi likellä YCC:n huippua.
Enkä edes tiedä onko tuo mun mopo 140 hv. Alunperin 12v sitten vakioputkella 160 kampiakselilta. Nyt avonainen putki, mutta varmaan 12 vuotta on vieny jo voimiakin. Meinasin viedä testiin, mutta ajan sillä rahalla yhden ratapäivän.

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Powered by EzPortal