Yamaha R1 -08 täristää

Aloittaja vernerik, 17.07.14 - klo:22:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

parjan_fin

08.07.15 - klo:07:28 #60 Viimeisin muokkaus: 08.07.15 - klo:08:23 käyttäjältä parjan_fin
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 07.07.15 - klo:21:47
Samaa vikaa pukkaa täällä päin. Minkä verran noissa saa heittoa? Kellotin toisesta 0,04mm ja toisesta 0,06mm. Onko joku kokeillut suihkia silikooni spreitä jarrusatulan mäntiin? Luulis auttavan. Missähän noita pääsis tässä jyväskylän lähellä testaan edes nelos vaihteelta, että toimiiko :D

vika on tullut ilmeisesti aika "hiipimällä", kun huomasin sen vasta kun ajoin kaverin mopolla.. oma tuntu sen jälkeen aika karseelta jarrutella.

Ne jarrusatulan mäntien kumit ei oikein tykkää silikoonista. Ota satulat irti, palat pois ja varovasti painelet mäntiä hiukan ulospäin. Sen jälkeen peset ne vaikka vanhalla hammasharjalla ja miedolla fairy liuoksella. Lopuksi huuhtelet vedellä kunnolla.

Hyvin suurella todennäköisyydellä jarrupölyä on vaan alkanut kerääntymään sinne tiivisteen kupeeseen ja se pikkusen estää mäntää palautumasta paikoilleen.

Toinen mitä voit koittaa on pyöritellä niitit auki, eli brake cleaneria sinne niittien väleihin samalla kun pyörittelet niittiä. Vedellä ja paineilmalla huuhtelu perään.

Noi temput on aina omiin jarrusatuloihin auttanut.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

mako

08.07.15 - klo:07:40 #61 Viimeisin muokkaus: 08.07.15 - klo:07:44 käyttäjältä mako
Ennenkuin joku fiksumpi vastailee , niin ei mulla puolikelluvissa oo juurikaan sivuttais liikettä . Mut brembot kyl heilus joka suuntaan .montako kierrosta sulla pyörähtää rengas ilmassa  , ittellä laahaili niin paljon ettei mennyt ku puoli kierrosta . Ei auttanut mäntien pesut,  kyl se vaan oli noi niitit jumissa toisessa levyssä . Sit hondassa ainakin täytyy olla pyörimissuunnat oikein muuten ei keskitä oikein  .
Edit : Fiksummat kerkes jo

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: mako - 08.07.15 - klo:07:40
Ennenkuin joku fiksumpi vastailee , niin ei mulla puolikelluvissa oo juurikaan sivuttais liikettä . Mut brembot kyl heilus joka suuntaan.
Jep, ei noi puolikelluvat liiku juuri mihinkään. Näin ainakin mitä olen itse verrannut Braking ja Brembo puolikelluvia omiin kelluviin Brembon ja ISRn laikkoihin.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

wbaum

08.07.15 - klo:11:42 #63 Viimeisin muokkaus: 08.07.15 - klo:11:45 käyttäjältä wbaum
Mäkin luulin että noi toiset levyt itellä oli puolikelluvat ja siksi eivät juuri sivuttain kalise. Sitten vaihdoin sen vanteen alle niin jarrut alkoivat laahata. Putsailin niitit ja jarrut niin laahaus katosi ja huomasin että tämäkin levy pääsee nyt sivuttainkin kalisemaan. En kyllä ihan ymmärrä miten tollasesta kelluvasta saa kierouden mitattua, sehän heiluu siihen suuntaan ku hullun mu***u?

edit: oikeestikko foorumi-softa sensuroi mu***u-sanan? :D

edit2: nyt ku katoin netistä full-floating rotors niin aloin funtsiin että onkohan noi omat levyt vaan kuluneita puolikelluvia, kikserin vakiot?

Mikko K.

08.07.15 - klo:12:31 #64 Viimeisin muokkaus: 08.07.15 - klo:12:34 käyttäjältä Mikko K.
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 08.07.15 - klo:11:42
Mäkin luulin että noi toiset levyt itellä oli puolikelluvat ja siksi eivät juuri sivuttain kalise. Sitten vaihdoin sen vanteen alle niin jarrut alkoivat laahata. Putsailin niitit ja jarrut niin laahaus katosi ja huomasin että tämäkin levy pääsee nyt sivuttainkin kalisemaan. En kyllä ihan ymmärrä miten tollasesta kelluvasta saa kierouden mitattua, sehän heiluu siihen suuntaan ku hullun mu***u?

edit: oikeestikko foorumi-softa sensuroi mu***u-sanan? :D

edit2: nyt ku katoin netistä full-floating rotors niin aloin funtsiin että onkohan noi omat levyt vaan kuluneita puolikelluvia, kikserin vakiot?

No mennääs valmistustekniikkaan.. eli tuollainen levy on hiottu suoraksi tasohiomakoneella ja voidaan olettaa aika lailla tasavahvaksi jonkun tuhannesosan sisään. Heittokellolla mitatessa absoluuttista suoruutta ei saa tarkasti, mutta kelluvalla levyllä on yksi huippu ja yksi laaksokohta ja kaikki tällä välillä on aaltoja... merkkasin nuo molemmat kohdat levyyn ja heiluttelin sitä niiteissä sen aikaa, että nolla löytyi molemmista kohdista, eikä uutta ns. huippua ja laaksoa löydy muualtakaan.

Vaatii pientä pähkäilyä, mutta kyllä sieltä aaltomaisuuden erottaa "asemavirheestä". Siinä mielessä tuo 0,06mm tuntuu jo aika paljolta.


EDIT: "ja kaikki tällä välillä, jossa muutos ei ole "suunnilleen lineaarinen", ovat aaltoja.

EDIT2: Kawasaki  <-- ei tämäkään kaikki kirosano sensuroi... yamaha luetaankin voimasanaksi mosh_rok 

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 07.07.15 - klo:22:54
Eli sivuttausheittoa kuitenkin? Ei kai säteisheiton mittaaminen kerro kuin niittien väljyydestä?
Sivuttaista heittoa joo tietenki, piti niinku selittää että pannaan se mittakellon kärki sinne levyn isoimmalle halkaisijalle mitä käytännössä pystyy mut meni vähän puurot&vellit sekasin.


Mikko K.

No just näin tein.. levyt vaihdettu, männät pesty ( ei olllu kovi likasia), nesteet vaihdettu, levyt putsattu P80 Mirkalla, palat avattu ja ohjauslaakeri katottu. Jos vielä ravistaa, niin kisailen sitten tuolla vatkaimella. Ei siinä sen kummempaa...

parjan_fin

Mikko K. Koskas olet viimeksi rasvannut pölysuojat ja stefat keulasta?

Tuli vaan villi ajatus mieleen, että jos ne on ihan rutikuituvat, niin voisko tuollainen aiheuttaa nypytystä kun asfaltti ei kuitenkaan mikään tasaisin ole?

Vai tuntuuko nypytys ihan jarrukahvassa asti?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

vernerik

Mulle eräs huoltoukko suositteli, että käyttäis kaikki moottorin, swingin ja etupään kiinnityspultit löysällä ja laittais takas momenttiin. Näin voidaan poistaa mahdolliset jännitykset kaadon jäljiltä. Suosittelen tätä etenkin etupäähän ja laittamaan pultit kiinni huolella ja oikeaan momenttiin sekä siten, ettei jännityksiä jäisi.

Mullahan oli kyseessä siis kierot etulevyt, mutta uskon, että myös ohjauslaakerissa oli sanomista. Laitoin tilalle kartiolaakerin ja uudet jarrulevyt, niin ongelma loppui samantien. Tärinä oli aika voimakasta ja tuntui todella kevyelläkin jarrulla, etenkin käännyttäessä. Tämä aiheutti myös eturenkaan repeämisen pärnussa. Jarrulevyjen niittejä pyörittelin auki poralla ja mm. wd40 ja ne liikkuivat loistavasti, mutta lopputulokseen tällä ei ollut vaikutusta. Levyt olivat yamaha OEM, nyt tilalle braking. Braking on pidolta ja tuntumalta parempi, mutta syö paloja enemmän.
Yamaha R1 -08

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.07.15 - klo:08:02
Mikko K. Koskas olet viimeksi rasvannut pölysuojat ja stefat keulasta?

Tuli vaan villi ajatus mieleen, että jos ne on ihan rutikuituvat, niin voisko tuollainen aiheuttaa nypytystä kun asfaltti ei kuitenkaan mikään tasaisin ole?

Vai tuntuuko nypytys ihan jarrukahvassa asti?

Ei tunnu mun mielestä kahvaan ainakaan kovin voimakkaasti. Ja pölysuojat voidellaan joka ratapäivän jälkeen... huomenna vois koittaa testata tota pyörää jossain lähimaastossa.

Cat

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.07.15 - klo:10:21
Mulle eräs huoltoukko suositteli, että käyttäis kaikki moottorin, swingin ja etupään kiinnityspultit löysällä ja laittais takas momenttiin. Näin voidaan poistaa mahdolliset jännitykset kaadon jäljiltä. Suosittelen tätä etenkin etupäähän ja laittamaan pultit kiinni huolella ja oikeaan momenttiin sekä siten, ettei jännityksiä jäisi.



Tämähän kannattaisi tehdä aina kaadon jälkeen. En tiedä, onko turhaa hifistelyä, mutta sen verran kovan luokan mekaanikko tämän kertoi, joten olen noudattanut tätä ohjetta.

Yhden tarinan olen kuullut, kun oli purettu pyörää, niin oli keulakolmio oikeen "pongahtanut" kun oli avannut keulaputkien pultit.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Cat - 10.07.15 - klo:22:16
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.07.15 - klo:10:21
Mulle eräs huoltoukko suositteli, että käyttäis kaikki moottorin, swingin ja etupään kiinnityspultit löysällä ja laittais takas momenttiin. Näin voidaan poistaa mahdolliset jännitykset kaadon jäljiltä. Suosittelen tätä etenkin etupäähän ja laittamaan pultit kiinni huolella ja oikeaan momenttiin sekä siten, ettei jännityksiä jäisi.


Kaadon jälkeen noi on hyvä aukasta kaikki pultit löysälle ja kiristää takasin momenttiin. Saattaa runkoon jäädä outoja jännityksiä, kun kuitenkin lipassa yleensä tulee aika voimakkaita repäyksiä suuntaan tai toiseen ja esim. kone voi nitkahtaa rungossa jotenkin "jäkkiin".

Itse kisatessa tuota samaa sääntöä noudatin. Kun ei niitä pultteja tartte auki repiä kokonaan, riittää kun päästää vaan löysälle kaikki.
Tämähän kannattaisi tehdä aina kaadon jälkeen. En tiedä, onko turhaa hifistelyä, mutta sen verran kovan luokan mekaanikko tämän kertoi, joten olen noudattanut tätä ohjetta.

Yhden tarinan olen kuullut, kun oli purettu pyörää, niin oli keulakolmio oikeen "pongahtanut" kun oli avannut keulaputkien pultit.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Cat

Ja Mikko.K

Mulla tärräs keula viime kesänä. Käytin keulankin mittauksessa. Lopulta ennen pärnun kisaa tutkittiin pyörää porukalla ja joku hiplas ohjausakselin mutteria ... varmaan arvata saattaa :D

Löysällähän se oli. Pieni facepalm tuli. Olinhan olevinaan aloitteleva rasvanäppi. No, tärinä katos lähes kokonaan. Kisojen jälkeen Janzan kanssa purettiin vähän keulaa ja siellä oli koko laakeripakka löysällä. Sitten tärinä katosi iankaikkiseksi ajoiksi.

parjan_fin

Tuli yksi eriskummallinen tapaus vastaan, mikä voipi aiheuttaa tuota tärinää myös.

Kaadon yhteydessä oli päässyt narahtamaan keulaputket auki / löysälle alaistukoistaan. Toinen oli enää sormitiukkuudella ja toinen niin löysällä, että heilui liukuputkea vasten ihan silmin nähden.

Eli kannattaa ottaa eturengas irti ja kokeilla ihan vaikka aluksi käsin, että onko liukuputki vs. alaistukka löysällä. Jos väljyyttä huomaa edes inan, niin eikun alusta huoltoon välittömästi.

Tuo on mahdollista ihan siksi, kun käsittääkseni Yamaha ei käytä mitään lukitetta niissä orkkiksena.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal