Kirjoittaja Aihe: Yamaha R1 -08 täristää  (Luettu 34040 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:29.04.18 - klo:11:32
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #60 : 08.07.15 - klo:07:28 »
Samaa vikaa pukkaa täällä päin. Minkä verran noissa saa heittoa? Kellotin toisesta 0,04mm ja toisesta 0,06mm. Onko joku kokeillut suihkia silikooni spreitä jarrusatulan mäntiin? Luulis auttavan. Missähän noita pääsis tässä jyväskylän lähellä testaan edes nelos vaihteelta, että toimiiko :D

vika on tullut ilmeisesti aika "hiipimällä", kun huomasin sen vasta kun ajoin kaverin mopolla.. oma tuntu sen jälkeen aika karseelta jarrutella.

Ne jarrusatulan mäntien kumit ei oikein tykkää silikoonista. Ota satulat irti, palat pois ja varovasti painelet mäntiä hiukan ulospäin. Sen jälkeen peset ne vaikka vanhalla hammasharjalla ja miedolla fairy liuoksella. Lopuksi huuhtelet vedellä kunnolla.

Hyvin suurella todennäköisyydellä jarrupölyä on vaan alkanut kerääntymään sinne tiivisteen kupeeseen ja se pikkusen estää mäntää palautumasta paikoilleen.

Toinen mitä voit koittaa on pyöritellä niitit auki, eli brake cleaneria sinne niittien väleihin samalla kun pyörittelet niittiä. Vedellä ja paineilmalla huuhtelu perään.

Noi temput on aina omiin jarrusatuloihin auttanut.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa mako

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 214
  • Paikalla:28.02.19 - klo:09:02
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 103
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #61 : 08.07.15 - klo:07:40 »
Ennenkuin joku fiksumpi vastailee , niin ei mulla puolikelluvissa oo juurikaan sivuttais liikettä . Mut brembot kyl heilus joka suuntaan .montako kierrosta sulla pyörähtää rengas ilmassa  , ittellä laahaili niin paljon ettei mennyt ku puoli kierrosta . Ei auttanut mäntien pesut,  kyl se vaan oli noi niitit jumissa toisessa levyssä . Sit hondassa ainakin täytyy olla pyörimissuunnat oikein muuten ei keskitä oikein  .
Edit : Fiksummat kerkes jo

Poissa Juha_K

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 29
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 887
  • Paikkakunta: Tampere
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:09:53
  • K5 1000
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 21
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #62 : 08.07.15 - klo:07:51 »
Ennenkuin joku fiksumpi vastailee , niin ei mulla puolikelluvissa oo juurikaan sivuttais liikettä . Mut brembot kyl heilus joka suuntaan.
Jep, ei noi puolikelluvat liiku juuri mihinkään. Näin ainakin mitä olen itse verrannut Braking ja Brembo puolikelluvia omiin kelluviin Brembon ja ISRn laikkoihin.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1211
  • Paikalla:18.06.19 - klo:23:27
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 286
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #63 : 08.07.15 - klo:11:42 »
Mäkin luulin että noi toiset levyt itellä oli puolikelluvat ja siksi eivät juuri sivuttain kalise. Sitten vaihdoin sen vanteen alle niin jarrut alkoivat laahata. Putsailin niitit ja jarrut niin laahaus katosi ja huomasin että tämäkin levy pääsee nyt sivuttainkin kalisemaan. En kyllä ihan ymmärrä miten tollasesta kelluvasta saa kierouden mitattua, sehän heiluu siihen suuntaan ku hullun mu***u?

edit: oikeestikko foorumi-softa sensuroi mu***u-sanan? :D

edit2: nyt ku katoin netistä full-floating rotors niin aloin funtsiin että onkohan noi omat levyt vaan kuluneita puolikelluvia, kikserin vakiot?

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 938
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 11:39
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 667
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #64 : 08.07.15 - klo:12:31 »
Mäkin luulin että noi toiset levyt itellä oli puolikelluvat ja siksi eivät juuri sivuttain kalise. Sitten vaihdoin sen vanteen alle niin jarrut alkoivat laahata. Putsailin niitit ja jarrut niin laahaus katosi ja huomasin että tämäkin levy pääsee nyt sivuttainkin kalisemaan. En kyllä ihan ymmärrä miten tollasesta kelluvasta saa kierouden mitattua, sehän heiluu siihen suuntaan ku hullun mu***u?

edit: oikeestikko foorumi-softa sensuroi mu***u-sanan? :D

edit2: nyt ku katoin netistä full-floating rotors niin aloin funtsiin että onkohan noi omat levyt vaan kuluneita puolikelluvia, kikserin vakiot?

No mennääs valmistustekniikkaan.. eli tuollainen levy on hiottu suoraksi tasohiomakoneella ja voidaan olettaa aika lailla tasavahvaksi jonkun tuhannesosan sisään. Heittokellolla mitatessa absoluuttista suoruutta ei saa tarkasti, mutta kelluvalla levyllä on yksi huippu ja yksi laaksokohta ja kaikki tällä välillä on aaltoja... merkkasin nuo molemmat kohdat levyyn ja heiluttelin sitä niiteissä sen aikaa, että nolla löytyi molemmista kohdista, eikä uutta ns. huippua ja laaksoa löydy muualtakaan.

Vaatii pientä pähkäilyä, mutta kyllä sieltä aaltomaisuuden erottaa "asemavirheestä". Siinä mielessä tuo 0,06mm tuntuu jo aika paljolta.


EDIT: "ja kaikki tällä välillä, jossa muutos ei ole "suunnilleen lineaarinen", ovat aaltoja.

EDIT2: Kawasaki  <-- ei tämäkään kaikki kirosano sensuroi... yamaha luetaankin voimasanaksi mosh_rok 

Poissa MikkoS

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Heinä 2012
  • Viestejä: 167
  • Ikä: 32
  • Paikkakunta: Imatra
  • Paikalla:26.12.18 - klo:11:52
  • R6
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 49
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #65 : 08.07.15 - klo:19:11 »
Eli sivuttausheittoa kuitenkin? Ei kai säteisheiton mittaaminen kerro kuin niittien väljyydestä?
Sivuttaista heittoa joo tietenki, piti niinku selittää että pannaan se mittakellon kärki sinne levyn isoimmalle halkaisijalle mitä käytännössä pystyy mut meni vähän puurot&vellit sekasin.


Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 938
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 11:39
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 667
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #66 : 08.07.15 - klo:20:26 »
No just näin tein.. levyt vaihdettu, männät pesty ( ei olllu kovi likasia), nesteet vaihdettu, levyt putsattu P80 Mirkalla, palat avattu ja ohjauslaakeri katottu. Jos vielä ravistaa, niin kisailen sitten tuolla vatkaimella. Ei siinä sen kummempaa...

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:29.04.18 - klo:11:32
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #67 : 09.07.15 - klo:08:02 »
Mikko K. Koskas olet viimeksi rasvannut pölysuojat ja stefat keulasta?

Tuli vaan villi ajatus mieleen, että jos ne on ihan rutikuituvat, niin voisko tuollainen aiheuttaa nypytystä kun asfaltti ei kuitenkaan mikään tasaisin ole?

Vai tuntuuko nypytys ihan jarrukahvassa asti?

Poissa vernerik

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 5
  • Liittynyt: Touko 2012
  • Viestejä: 133
  • Paikkakunta: Oulu
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 12:44
  • Yamaha R1 -08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 67
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #68 : 09.07.15 - klo:10:21 »
Mulle eräs huoltoukko suositteli, että käyttäis kaikki moottorin, swingin ja etupään kiinnityspultit löysällä ja laittais takas momenttiin. Näin voidaan poistaa mahdolliset jännitykset kaadon jäljiltä. Suosittelen tätä etenkin etupäähän ja laittamaan pultit kiinni huolella ja oikeaan momenttiin sekä siten, ettei jännityksiä jäisi.

Mullahan oli kyseessä siis kierot etulevyt, mutta uskon, että myös ohjauslaakerissa oli sanomista. Laitoin tilalle kartiolaakerin ja uudet jarrulevyt, niin ongelma loppui samantien. Tärinä oli aika voimakasta ja tuntui todella kevyelläkin jarrulla, etenkin käännyttäessä. Tämä aiheutti myös eturenkaan repeämisen pärnussa. Jarrulevyjen niittejä pyörittelin auki poralla ja mm. wd40 ja ne liikkuivat loistavasti, mutta lopputulokseen tällä ei ollut vaikutusta. Levyt olivat yamaha OEM, nyt tilalle braking. Braking on pidolta ja tuntumalta parempi, mutta syö paloja enemmän.
Yamaha R1 -08

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 938
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 11:39
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 667
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #69 : 09.07.15 - klo:21:29 »
Mikko K. Koskas olet viimeksi rasvannut pölysuojat ja stefat keulasta?

Tuli vaan villi ajatus mieleen, että jos ne on ihan rutikuituvat, niin voisko tuollainen aiheuttaa nypytystä kun asfaltti ei kuitenkaan mikään tasaisin ole?

Vai tuntuuko nypytys ihan jarrukahvassa asti?

Ei tunnu mun mielestä kahvaan ainakaan kovin voimakkaasti. Ja pölysuojat voidellaan joka ratapäivän jälkeen... huomenna vois koittaa testata tota pyörää jossain lähimaastossa.

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 26
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #70 : 10.07.15 - klo:22:16 »
Mulle eräs huoltoukko suositteli, että käyttäis kaikki moottorin, swingin ja etupään kiinnityspultit löysällä ja laittais takas momenttiin. Näin voidaan poistaa mahdolliset jännitykset kaadon jäljiltä. Suosittelen tätä etenkin etupäähän ja laittamaan pultit kiinni huolella ja oikeaan momenttiin sekä siten, ettei jännityksiä jäisi.



Tämähän kannattaisi tehdä aina kaadon jälkeen. En tiedä, onko turhaa hifistelyä, mutta sen verran kovan luokan mekaanikko tämän kertoi, joten olen noudattanut tätä ohjetta.

Yhden tarinan olen kuullut, kun oli purettu pyörää, niin oli keulakolmio oikeen "pongahtanut" kun oli avannut keulaputkien pultit.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:29.04.18 - klo:11:32
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #71 : 10.07.15 - klo:22:48 »
Mulle eräs huoltoukko suositteli, että käyttäis kaikki moottorin, swingin ja etupään kiinnityspultit löysällä ja laittais takas momenttiin. Näin voidaan poistaa mahdolliset jännitykset kaadon jäljiltä. Suosittelen tätä etenkin etupäähän ja laittamaan pultit kiinni huolella ja oikeaan momenttiin sekä siten, ettei jännityksiä jäisi.


Kaadon jälkeen noi on hyvä aukasta kaikki pultit löysälle ja kiristää takasin momenttiin. Saattaa runkoon jäädä outoja jännityksiä, kun kuitenkin lipassa yleensä tulee aika voimakkaita repäyksiä suuntaan tai toiseen ja esim. kone voi nitkahtaa rungossa jotenkin "jäkkiin".

Itse kisatessa tuota samaa sääntöä noudatin. Kun ei niitä pultteja tartte auki repiä kokonaan, riittää kun päästää vaan löysälle kaikki.
Tämähän kannattaisi tehdä aina kaadon jälkeen. En tiedä, onko turhaa hifistelyä, mutta sen verran kovan luokan mekaanikko tämän kertoi, joten olen noudattanut tätä ohjetta.

Yhden tarinan olen kuullut, kun oli purettu pyörää, niin oli keulakolmio oikeen "pongahtanut" kun oli avannut keulaputkien pultit.

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 26
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #72 : 10.07.15 - klo:22:56 »
Ja Mikko.K

Mulla tärräs keula viime kesänä. Käytin keulankin mittauksessa. Lopulta ennen pärnun kisaa tutkittiin pyörää porukalla ja joku hiplas ohjausakselin mutteria ... varmaan arvata saattaa :D

Löysällähän se oli. Pieni facepalm tuli. Olinhan olevinaan aloitteleva rasvanäppi. No, tärinä katos lähes kokonaan. Kisojen jälkeen Janzan kanssa purettiin vähän keulaa ja siellä oli koko laakeripakka löysällä. Sitten tärinä katosi iankaikkiseksi ajoiksi.

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:29.04.18 - klo:11:32
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Yamaha R1 -08 täristää
« Vastaus #73 : 20.12.15 - klo:12:02 »
Tuli yksi eriskummallinen tapaus vastaan, mikä voipi aiheuttaa tuota tärinää myös.

Kaadon yhteydessä oli päässyt narahtamaan keulaputket auki / löysälle alaistukoistaan. Toinen oli enää sormitiukkuudella ja toinen niin löysällä, että heilui liukuputkea vasten ihan silmin nähden.

Eli kannattaa ottaa eturengas irti ja kokeilla ihan vaikka aluksi käsin, että onko liukuputki vs. alaistukka löysällä. Jos väljyyttä huomaa edes inan, niin eikun alusta huoltoon välittömästi.

Tuo on mahdollista ihan siksi, kun käsittääkseni Yamaha ei käytä mitään lukitetta niissä orkkiksena.


  Aihe / Aloittaja Vastauksia / Lukukerrat Uusin viesti
xx
Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela

356 Vastauksia
99281 Lukukerrat
Uusin viesti 17.06.19 - klo:22:44
kirjoittanut Kolmone
xx
Yamaha R1 laiskottelee

Aloittaja vernerik

6 Vastauksia
996 Lukukerrat
Uusin viesti 29.06.18 - klo:00:29
kirjoittanut T1mppa
xx
Yamaha varaosaluettelot

Aloittaja Vuorela

9 Vastauksia
5962 Lukukerrat
Uusin viesti 13.04.13 - klo:10:25
kirjoittanut Heeppa
xx
Yamaha kiukuttelee

Aloittaja Mikko K.

15 Vastauksia
4179 Lukukerrat
Uusin viesti 23.05.17 - klo:17:28
kirjoittanut Mikko K.
 

Uudet viestit

Vs: Alastaro Circuit
murmela eilen kello 08:31
Vs: Kymi Ring 2013-?
Mikko K. 18.06.19 - klo:18:06
Vs: Yamaha R6R
Kolmone 17.06.19 - klo:22:44
Vs: Paras aikasi per rata
Kolmone 16.06.19 - klo:22:00
Vs: Kausi 2019
murmela 16.06.19 - klo:11:28
Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
tonde8 15.06.19 - klo:20:11
Imatranajot 2019
murmela 15.06.19 - klo:16:15
Vs: Mikon Yamaha kisakuntoon 2019
murmela 10.06.19 - klo:14:16
Vs: RR SM 2019
santerik 09.06.19 - klo:10:45
Vs: Tänään
jiknnn 04.06.19 - klo:18:28
Vs: Rengaslämmittimet
Damsku 03.06.19 - klo:13:05

MP-Ratatori

Pirelli Superbiker, uudet, etu (SC1) ja taka (SC2), yht.370€

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 01/06/2019
Kommentit (0)
M: 1 os nahkapuku, Dainese koko 56

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 26/05/2019
Kommentit (0)
Sweep T3 evo & Yamaha R6 power commander

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 01/05/2019
Kommentit (0)
GPFAX 390HH


Hinta: 50.00 EUR
Päiväys: 29/04/2019
Kommentit (0)
M: UUSIA Pirelli Superbike sliksit sc1 200/60/17 ja 120/70/17

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 27/04/2019
Kommentit (0)

MP-Ratagalleria