Takarenkaan tasapainotus

Aloittaja murmela, 08.09.14 - klo:17:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tasapainotatko takarenkaan?

Aina
Usein
Harvoin
En koskaan
Kaveri hoitaa

murmela

Tulipa tuossa botnialla ihmeteltyä lähes uuden takanakin repimistä. Ennen ensimmäistä settiä se oli täysin sileä. Kummallisinta siinä oli se että yhdessä kohtaa renkaan kehää rengas näytti olevan lähes ok. Kun taasen toisessa kohtaa kehää rengas repi kämmenen levyiseltä alueelta. Ripari oli pari naksuu liian löysällä (veikkasin, koska repimisen raja oli epäsymmetrinen, eli rengas pääsi elämään liikaa jousen varassa), joten pistin sitä pari naksuu kireemmälle. Ei oikein auttanut. Ajoin vielä kaks settiä. Sit otin renkaan irti ja tasapainotin sen uudelleen. Meni 55g, ja otin pois vastakkaiselta puolelta 10g vanhan painon.

No, rengas oli nyt uudelleen tasapainossa. Ja suoraan ajaessa se oli ok. Mutta heti kun lähti kallistamaan oikealle, niin rengas rupesi täristämään. Koska edelleen siitä yhdestä kohtaa pintaa oli jäljellä varmaan joku 80%, mutta sitten taasen vastakkaiselta kohdalta kehää rengasta oli jäljellä ehkä 40%. Eli vaikka rengas oli nyt painoltaan tasapainossa, niin renkaan kehä oli kulunut liian epäkeskoksi. Ei auttanu muuta ku rengas pois ja toinen tilalle.

Varmaankin aluksi rengas oli ollut aavistuksen epätasapainossa, ja liian vähäinen ripari päästi elämään sen liikaa, jolloin se kului epäkeskoksi. Ja renkaan kuluessa/repiessä "vain" sieltä kevyemmältä puolelta, epätasapaino paheni. Koska äkkiseltään ajatellen renkaan painavamman osan ollessa matkalla ylös, se nostaa rengasta hieman radasta, jolloin se kevyempi puoli repii ja kevenee entisestään.

Eli jos tästä nyt ehkä jotain vois oppia, niin sen että jos riparia on sopivasti ja rengas tasapainossa, se kuluu koko kehän matkalta tasaisesti ja kulumiskuvion raja on suora.
Jos taasen riparia on liian vähän, ja rengas tasapainossa, niin se kuluu koko kehän matkalta tasaisesti mutta kulumiskuvion reuna on epämääräisen sahalaitainen.
Jos taasen riparia on liikaa, ja rengas tasapainossa, niin se repii koko kehän matkalta tasaisesti ja repimisen raja on suht suoraviivainen.
Jos taasen riparia on liian vähän, ja rengas epätasapainossa, niin se kuluu kehän matkalta epätasaisesti ja kulumiskuvion reuna on epämääräisen sahalaitainen.
Jos taasen riparia on liikaa, ja rengas epätasapainossa, niin se repii koko kehän matkalta näennäisen tasaisesti ja repimisen raja on suht suoraviivainen.

Olisko raati samaa mieltä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Mäkin sain botnialla revittyä misukan b-slickin niin että 2/3 kehästä repesi kevyesti "haineville" ja 1/3 oli melkein virheetön. Mun alusta nyt toki alkaa olla niin loppu että ei se tienny paljon mitään vaikka vetäsin 5 naksua rebaria ja 3 comppia löysemmäksi.

Powered by EzPortal