Supercorsa SP

Aloittaja Grass, 27.07.14 - klo:19:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Grass

Kuomat. Antakaahan vinkkiä. Aamupäivän Alastaron ajelun jälkeen Supercorsa SP näyttää tältä. Aikaisemmin on kulunut todella nätisti mutta helteet ja ehkä hieman kasvanut vauhti on pintauttanut ongelman joko paineissa (lämmin 2.4) tai alustassa (painuma 30mm).



Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

tamik87

27.07.14 - klo:21:49 #1 Viimeisin muokkaus: 27.07.14 - klo:21:53 käyttäjältä tamik87
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:19:37
Kuomat. Antakaahan vinkkiä. Aamupäivän Alastaron ajelun jälkeen Supercorsa SP näyttää tältä. Aikaisemmin on kulunut todella nätisti mutta helteet ja ehkä hieman kasvanut vauhti on pintauttanut ongelman joko paineissa (lämmin 2.4) tai alustassa (painuma 30mm).




Törkeästi liikaa painetta. Pitäisi olla luokkaa 1,7-1,8 ajossa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.07.14 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:19:37Kuomat. Antakaahan vinkkiä. Aamupäivän Alastaron ajelun jälkeen Supercorsa SP näyttää tältä. Aikaisemmin on kulunut todella nätisti mutta helteet ja ehkä hieman kasvanut vauhti on pintauttanut ongelman joko paineissa (lämmin 2.4) tai alustassa (painuma 30mm).
Törkeästi liikaa painetta. Pitäisi olla luokkaa 1,7-1,8 ajossa.
Ja noi jäljet renkaassa on aika tyypillinen (liikaa painetta josta seuraa; se että rengas ei elä eli ei lämpene ja; liian pieni kontaktipinta-ala) kylmärepeämä, eli abaut peukalon levynen jälki.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.07.14 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.07.14 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:19:37Kuomat. Antakaahan vinkkiä. Aamupäivän Alastaron ajelun jälkeen Supercorsa SP näyttää tältä. Aikaisemmin on kulunut todella nätisti mutta helteet ja ehkä hieman kasvanut vauhti on pintauttanut ongelman joko paineissa (lämmin 2.4) tai alustassa (painuma 30mm).
Törkeästi liikaa painetta. Pitäisi olla luokkaa 1,7-1,8 ajossa.
Ja noi jäljet renkaassa on aika tyypillinen (liikaa painetta josta seuraa; se että rengas ei elä eli ei lämpene ja; liian pieni kontaktipinta-ala) kylmärepeämä, eli abaut peukalon levynen jälki.
Plus rengas on vaarallisen liukas.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.07.14 - klo:22:14Plus rengas on vaarallisen liukas.
Son hyvä vaan jos alottelija pääsee heti reenaamaan sladissa vetämistä. Syntyy ns vetomies alta aikayksikön.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Grass

Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. 
Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar. 

Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

murmela

Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:22:51Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar.
Oisko sulla linkkiä ko tauluun?

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Grass

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.07.14 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:22:51Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar.
Oisko sulla linkkiä ko tauluun?

Oheisen linkin takaa löytyy parikin pdf fileä. Jälkimmäisen lähteenä on Nort America Pirelli Moto.
Pirelli pressure pdf files
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

murmela

Lainaus käyttäjältä: Grass - 28.07.14 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.07.14 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:22:51Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar.
Oisko sulla linkkiä ko tauluun?
Oheisen linkin takaa löytyy parikin pdf fileä. Jälkimmäisen lähteenä on Nort America Pirelli Moto. Pirelli pressure pdf files
Kyseinen triidi näytää olevan vuodelta -11, ja jälkimmäisessä filussa ei edes mainita erikseen SP-mallia.
Seuraavalla kerralla kannattaa mielummin ihan rohkeasti kysellä vaikkapa tällä foorumilla infoa siitä, mitä rengaspaineita kannattaisi minkäkin renkaan kanssa käyttää; renkaasta/radasta/nopeudesta/jne riippuen. Nii hyvin todennäköisesti saa ajantasaista ja käytännössä testattua tietoa.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Coo

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.07.14 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: Grass - 28.07.14 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.07.14 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: Grass - 27.07.14 - klo:22:51Kiitos näistä. Aloittelija pudottelee paineita. Interwebin ihmeellisestä maailmasta löyty Pirellin itsensä tekemä taulukko joka suosittelee kuumapaineiksi ratakäyttöön Supercorsa eturenkaalle 32psi ja takarenkaalle 28psi eli kääntyy etu about 2.2bar ja taka 1,95bar.
Oisko sulla linkkiä ko tauluun?
Oheisen linkin takaa löytyy parikin pdf fileä. Jälkimmäisen lähteenä on Nort America Pirelli Moto. Pirelli pressure pdf files
Kyseinen triidi näytää olevan vuodelta -11, ja jälkimmäisessä filussa ei edes mainita erikseen SP-mallia.
Seuraavalla kerralla kannattaa mielummin ihan rohkeasti kysellä vaikkapa tällä foorumilla infoa siitä, mitä rengaspaineita kannattaisi minkäkin renkaan kanssa käyttää; renkaasta/radasta/nopeudesta/jne riippuen. Nii hyvin todennäköisesti saa ajantasaista ja käytännössä testattua tietoa.



2.4 kuulostaa korkealta ja onhan se reilusti korkeampi, mitä tuossa vanhassa tiedostossakin jo sanottiin. Mutta oliko jengillä siis nimenomaan SP-mallista kokemusta ja mitä paineita nyt vaikka Alastarossa keskiryhmän vauhdeissa pitäisi käyttää kuten kysyjän tapauksessa tilanne oli? Tuolla tuli ehdotuksena 1.7-1.8 aiemmin, joka perustuu mihin....kokemukseen/taulukkoon/muuhun...ja jos kokemukseen, mitkä ovat olleet muut speksit (rata, lämpötila, vauhdit....)? Jos taulukkoon, löytyykö linkkiä?

Sippe

Lainaus käyttäjältä: Coo - 28.07.14 - klo:22:11SP-mallista kokemusta ja mitä paineita nyt vaikka Alastarossa keskiryhmän vauhdeissa pitäisi käyttää kuten kysyjän tapauksessa tilanne oli? Tuolla tuli ehdotuksena 1.7-1.8 aiemmin, joka perustuu mihin....kokemukseen/taulukkoo

Samaa jäin miettimään, kuten aiemmin kirjoitin olen ajanut 2.0-2,1(taka 2012 paisto) lämminpaineilla. Tieto siitä että ajonopeuksilla olisi merkitystä oli myös uusi, kuvittelin että vain ja ainoastaan lämminpaineet ratkaisee. Mieluusti otan vastaan parempia ehdotuksia paineista Alastarolle jos nämä nyt meni metsään..

tamik87

Jos luitte tarkasti niin sanoin että ajossa tulisi olla 1,7-1,8. Se mitä laitetaan lämppäripaineiksi riippuu kelistä, lämppäreistä ja kuskin vauhdista. Vähän enemmän paineita jos ajellaan hissukseen ja vähän vähemmän jos ajetaan kovasti. Minulla on kokemusta 1:26 ajoista SPllä alastatossa ja pelasi hyvin 1.7 lämppäripaineikka, kului kuin vauvan pylly ja piti.

Sippe

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 28.07.14 - klo:23:31
Jos luitte tarkasti niin sanoin että ajossa tulisi olla 1,7-1,8. Se mitä laitetaan lämppäripaineiksi riippuu kelistä, lämppäreistä ja kuskin vauhdista. Vähän enemmän paineita jos ajellaan hissukseen ja vähän vähemmän jos ajetaan kovasti. Minulla on kokemusta 1:26 ajoista SPllä alastatossa ja pelasi hyvin 1.7 lämppäripaineikka, kului kuin vauvan pylly ja piti.

OK  asia selvä, eli tuosta päätellen paineet omaan ajoon olisi aika kohdallaan, myös silmämääräinen tarkastelu tukee tätä. Tietysti voi koettaa vielä alemmilla, liialla paluuvaimennuksella varmaan vain parantaa tilannetta (säätövarat loppuu sano Murmela). Ilmeisesti SP ei sitten valmistusvuosien suhteen ole kovinkaan erilainen paineiden suhteen.

Coo

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 28.07.14 - klo:23:31
Jos luitte tarkasti niin sanoin että ajossa tulisi olla 1,7-1,8. Se mitä laitetaan lämppäripaineiksi riippuu kelistä, lämppäreistä ja kuskin vauhdista. Vähän enemmän paineita jos ajellaan hissukseen ja vähän vähemmän jos ajetaan kovasti. Minulla on kokemusta 1:26 ajoista SPllä alastatossa ja pelasi hyvin 1.7 lämppäripaineikka, kului kuin vauvan pylly ja piti.

Jep, kursorisestikin luettuna tuli kyllä selväksi, että puhuit lämminpaineista, mutta ainakin alkuun sopivasti tontille arpominen ja ilman lämppäreitä kuten ymmärtääkseni alkuperäisellä kysyjällä tilanne on, tietenkin riippuu myös sitten noista muista parametreista (radan lämpötila, oletettu vauhti jne.), mitä Murmela mainitsi. Lisäksi moni joka ajaa paikalle ja pudottelee paineita heti paikalle päästyään tekee itse asissa kylmämittauksen jo hiukan lämmenneestä renkaasta. Lisäksi kerran tehty lämminmittauskaan ei välttämättä auta, jos vauhdit kasvaa ja radan lämpökin päivän mittaan nousee.

Ja noista 1.7-1.8 paineista ei ollut aluksi selvyyttä, että mihin perustui, mutta kokemukseen myöskin nähtävästi. Kiitokset. Ja kului kuin vauvan pylly...tiedä sitten miten se kuluu, kun en ole vauvojen kanssa ollut juuri tekemisissä, mutta varmasti hyvä asia  :P :D Tuollaiset 1.7-1.8 lämminpaineet vaativat aika pieneltä tuntuvia kylmäpaineita, jos on tottunut laittamaan aina jotain 2 barin päälle.

Ja vaikka tilastollisesti onkin aika heikko otos vieläkin eiköhän tosta suunta löydy. Grass, osaatko sanoa, että mitkä paineet lämpimänä sulla oli silloin, kun rengas kului nätisti? Samat 2.4 vai mahdollisesti jotain muuta? Mittasitko kerran lämpimänä vai useasti päivän mittaan ja erityisesti mittasitko sen jälkeen, kun alkoi tuo rengas kulumaan ikävästi? Teitkö mitään korjausta tuon jälkeen?

app

Ajelin ensimmäisenä ratakautenani Supercorsa SP:llä joitakin ratapäiviä, ja muistaisin tiputtaneeni radalle tullessani hiukan kahden kilon alle. Vauhdit oli silloin Ahvenistolla ja Alastarossa 1.35-40 luokkaa. Mulle jäi hyvä mielikuva tuosta renkaasta.
Alastarossa oli vkl radan pinta 45+ -50 astetta, ja se kyllä meinaa sitä että saa laittaa kylmänä tuohon 1.7 tienoille huoletta, jos ajaa esim. keskiryhmän vauhteja.
En usko homman olevan pilkuntarkkaa, kunhan ei tee kuten minä viimeisenä Apparan reissullani; ajoin koko päivän, ja ihmettelin kun on niin liukas rata, ja ajat jäi koko ajan viittä sekuntia enkastani, joka edellisellä kerralla, 1.36. Paluumatkalla pysähdyin Hyvinkäällä huoltsille laittamaan katupainmeet takas, ja siellähän olikin 2.8. Olin unohtanut tiputtaa tullessa   :)

Powered by EzPortal