Supercorsa SP

Aloittaja Grass, 27.07.14 - klo:19:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Grass

Coo, kiitos kysymästä. Valitettavasti en osaa sanoa. Aloitin mittaukset vasta kun renkaassa ilmeni "rakkuloita" - silloin mittasin takarenkaasta 2.3 varikolla - ajettuani pitkän kaavan mukaisesti & rauhallisesti takaisin sekä stripattuani hanskat/kypärät/pukkua yms. Johan siinä rengas on ehtinyt jäähtyä / paine laskea...näinollen tuo mainitemani lämminpaine 2.4 on lähempänä totuutta kun mittaustulos 2.3.  Huom! täysin subjektiivinen arvio jäähtymisestä.

Hieman lisää dataa case Alastaro, Renkaana nuo Supercorsa SP ja pyöränä Aprilia RSV 1000.
- Ilman lämpötila nousi settien aikana aikana about 25->29 astetta
- Kierrosajat paranivat 1:36->1:34

Puolihaaleaan renkaaseen (siirtyminen Alastaroon ajen pyörällä)  ennen radalle menoa laitoin painetta 2.1.  -> Rakkulat -> Paineiden mittaukset. Mittausten jälkeen pudotin painetta marginaaliset 0.1 jonka jälkeen ajoin vain yhden setin hieman norminopeuksia hitaammin -> Ei vaikutusta renkaan kulumiseen. Lipsumisia tai oleellisia pito-ongelmia en havainnut radalla vrt aikaisempi Rosso Corsa.

Tamik ajoi selkeästi matalammilla paineilla ja lujaa. Sippe hieman korkeammilla. Uskoisin että näillä opeilla pääsen "tontille". Oppina a) Painetta pois reilummin tähdäten seuraavaksi max 2.0 lämminpaineisiin  b) lisää mittauksia päivän aikana c) lämppärit olisivat hyvät vakioiden edes hieman tuota "kylmäpaineen" säätöä. Tarkkuutta voisi parantaa pintalämpötilamittarilla jos/kun edelleen ajelen Apikalla radalle.

Nähtäväsi samaisella renkaalla ajaa pari muutakin henkilöä, joten saatta olla perusteltua avata oma "Supercorsa SP" triidi tuonne rengas/vanne osioon. Sinne voi sitten kynnellekykenevät kasata kokemuksia ja oppeja.
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

Grass

17.08.14 - klo:22:07 #16 Viimeisin muokkaus: 18.08.14 - klo:18:57 käyttäjältä Grass
Repiminen takapallossa jatkui tänään Alastaron radalla.
Paineita pudottelin huolella vinkkien mukaisesti
- haaleaan rankaaseen tuuppasin 1.7. Heiti ajon jälkeen 1.9.
- lämpötilat tänään selkeästi hellelukemien alla eli about 20 astetta (vrt ennen noin 30)
- kierrosajat keskiryhmää ollen 1:32-1:34.

Meni siis huonompaan suuntaan.

En ollut ainoa jolla oli samainen ongelma Supercorsa SPssä. Honda Repsol-kuski nopeassa (noin 1:30-1:31 ajoilla) taisteli tismalleen saman ongelman kanssa. Hänen renkaansa näytti 1:1 samalta.
Uskaltaakohan vielä lasketella paineita vai onkohan suosiolla vaihdettava rengasta.....vai onkohan vielä konsteja?

Kuvan rengas on nyt kärsinyt kaksi puolikasta ratapäivää.
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

tamik87

18.08.14 - klo:07:14 #17 Viimeisin muokkaus: 18.08.14 - klo:07:17 käyttäjältä tamik87
Lainaus käyttäjältä: Grass - 17.08.14 - klo:22:07
Repiminen takapallossa jatkui tänään Alastaron radalla.
Paineita pudottelin huolella vinkkien mukaisesti
- haaleaan rankaaseen tuuppasin 1.7. Heiti ajon jälkeen 1.9.
- lämpötilat tänän selkeästi hellelukemien alla eli about 20 astetta (vrt ennen noin 30)
- kierrosajat keskiryhmää ollen 1:32-1:34.

Meni siis huonompaan suuntaan.

En ollut ainoa jolla oli samainen ongelma Supercorsa SPssä. Honda Repsol-kuski nopeassa (noin 1:30-1:31 ajoilla) taisteli tismalleen saman ongelman kanssa. Hänen renkaansa näytti 1:1 samalta.
Uskaltaakohan vielä lasketella paineita vai onkohan suosiolla vaihdettava rengasta.....vai onkohan vielä konsteja?

Kuvan rengas on nyt kärsinyt kaksi puolikasta ratapäivää.
No se tuli nyt kokeiltua. Kun ei auttanut on vika luultavimmin liian kovassa alustassa. Kokeile vähentää takaa meno ja paluu vaimennuksia. Itselläni oli takarenkaan repimisongelmia mikä ratkesi em. keinoin.

Edit: 1,7 bar paineilla ajettu 1:26 kyytiä Alastarolla ja SP kului tosi nätisti.

Grass

Kiitos Tamik. Pitääpä lähteä opiskelemaan tuota alustan säätöä.    peukku_1
Siinä onkin täysin neitseellinen tieteenala meikäläiselle.
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

pr7

Terve.

Oma Mille söi takarengasta kunnes säätelin reboundia eli auki 8 kliksausta.

El Gordo

18.08.14 - klo:11:05 #20 Viimeisin muokkaus: 19.08.14 - klo:08:19 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Grass - 17.08.14 - klo:22:07Honda Repsol-kuski nopeassa (noin 1:30-1:31 ajoilla) taisteli tismalleen saman ongelman kanssa. Hänen renkaansa näytti 1:1 samalta.

Jep, mun SP: takanen on samanlainen kun Grassin kuvissa ja mulla oli samat paineet. Olen ajanut muutamat SP:t eri pyörällä ja jopa 1,9-2,0 lämmin paineilla takasella ilman repeily ongelmia ja melkein samoja aikoja Alastarossa. Se mietityttää kun ei launtaina repeillyt ollenkaan vaan kului tosi nätisti ja sain ajettua enkkani 1:26:69 ja alle 30:nenkin muutaman kerran. Eli se sai kyllä ihan kunnolla käskyä. Alusta tuntui musta ihan hyvältä enkä kaivannut koko viikonloppuna mitään suurempia säätöjä siihen, ehkä siksikin kun olin ekaa kertaa kyykyllä radalla eikä paremmasta kokemusta...tai no, kyllä mä vähän sitä tehtaan perusasetuksista muuttelin.
Sitten sunnuntaina se repes heti ekan setin jälkeen ja asiaa pähkäiltiinkin, sekä todettiin että klassinen kylmärepeäminen. Otin siis ekan setin varovasti ja lämmittäen renkaita mutta ei auttannut. Mulla ei siis lämppäreitä käytössä.
Kokeilin myös pari settiä pahemmin avaamatta jos se olis tasottunut vähän, mutta en siinä ihan onnistunut. Sitten tulikin kehotus siirtyä nopeaan ryhmään ja jännät housuissa revenneellä takasella radalle. Onnex kaikki meni ihan ok, eikä se SP tehnyt mitään temppuja. Kyllä mä hivenen avauksissa sitä kuitenkin varoin.
Ajattelin kääntää sen toisin päin ja ajaa loppuun sekä opiskella alustan säätöjä lisää.

T: se Honda Repsol -kuski joka ostaa lämppärit asap.

Ain't No Fun Waiting Around To Be a Millionaire...

Powered by EzPortal