Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

slowrider

06.01.13 - klo:12:00 #60 Viimeisin muokkaus: 06.01.13 - klo:12:12 käyttäjältä slowrider
Onko jollain kuukausien/vuoden "vanhoilla" paistoilla oikeasti merkitystä jos ajelee vaikka keskiryhmän tai nopean ryhmän hitaampien vauhteja? Siis olettaen että se vuosikin on säilytetty sitä rengasta asiallisesti valolta suojattuna lämpimässä eikä jossain pakkasessa ulkovarastossa..

Tietenkin pro kuskithan tarvii parasta, mutta jos nyt otetaan esimerkiksi joku supercorsa sp. jos sellasetkin alle syksyllä pistää niin aika harva taitaa niitäkään pois jumppailla seuraavaksi kesäksi?


Edit: Niin ja on sattunut niinkin että ihan suomalaisesta liikkeestä on löytynyt "vanhoja" paistoja ;) eikä ollu kuukausi tai kaksi.....

Juha_K

06.01.13 - klo:12:15 #61 Viimeisin muokkaus: 06.01.13 - klo:13:18 käyttäjältä Juha_K
Jenkkien foorumilla yksi ratailija oli juuri saanut 4507 Ntec slicksit (16.5") ja kysyi asiasta Dunlopilta:

What customer service!
I emailed dunlopracing.com, and 20 minutes later I was on the phone with Steve Brubaker.
He spent 30 minutes on the phone going over everything with me.
He told me not to worry about on the born on date. The only advantage is newer technology.

Mikäli rengas on säilytetty asiallisesti ja ei kilpaile SM kärkisijoista niin ei pitäisi olla ongelmia. En minä ainakaan huomannut mitään eroa 08 Supercorsalla ja 11 mallilla.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

app

Vuoden vanhat renkaat ovat ihan uutta vastaavia, jos ei saunasssa ole säilytetty. Itse ostin syksyllä ens kesän renkaat, ja luokkavoittoja ajaneet kaverit, muun muassa Raaseri ovat vahvistaneet, että kyllä säilyy kumi kuin kumi ainakin yhden vuoden hivan samanlaisena asiallisesti säilytettynä.

santerik

Tässä hiljattain luin jostain (olikohan ratas lehti) notta Korpiaho on ajellut mestaruuksiakin muutaman vuoden vanhoilla renkailla. Tämän "legendan" kertoja tosin taisi olla jonkun gummivalmistajan myyntitykki, joten pidettäköön pieni lähdekritiikki...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.01.13 - klo:12:00
Onko jollain kuukausien/vuoden "vanhoilla" paistoilla oikeasti merkitystä jos ajelee vaikka keskiryhmän tai nopean ryhmän hitaampien vauhteja? Siis olettaen että se vuosikin on säilytetty sitä rengasta asiallisesti valolta suojattuna lämpimässä eikä jossain pakkasessa ulkovarastossa..

En nyt tiedä onko silla merkitystä ja missä vaiheessa sen huomaa. Viime kesänä tuorein rengas alla taisi olla jopa -11 paistettu, mutta käytännössä kaikki kumit millä ajelin oli 2008-2010 välillä paistettuja. Vanhin alla pyörinyt taisi olla vuodelta 2006. Noilla eväillä mentiin Kemorassa 1:12.5 ja Alastarossa 1:24.8. Lisähuomiona mainittakoon, että koko kauden aikana pyörän alla oli 1 uusi takanen, kaikki muut oli käytettyjä jo alle laittaessa. Vuorela voinee kertoa lisää vanhoilla renkailla ajelusta, kun taisi ajaa vielä vanhemmilla suurimman osan kaudesta kuin minä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Lainaus käyttäjältä: brand - 03.01.13 - klo:20:43
Tervehdys rata-miehet/naiset. Mitäs Pirellin rengasmallia suosittelette katu/rata käyttöön?  pääpainona rata.
Rengaslämppäreitä ei ole käytössä, ja ajaen radalle useimmiten. Diablo Rosso Corsa oli viime kesänä käytössä..

Täälä joku kauppaa supercorsa sp:tä

http://gixxer.fi/foorumi/index.php?topic=6910.0

jiknnn

mynetmotosta oon tilannu katu/krossi/ratakumit muutaman vuoden ajan, eikä valittamista ole ollut. Kerran paketin lähetys viipyi vähän ja kaveri vastasi skype-chattiin samantien ja paketti lähti tulemaan...

ja paketti tulee kotiovelle(tai mihin vaan) sillä 25€:llä. Kaikki kumit olleet saman vuoden paistoja.

toki firmasta menee varmasti läpi kumi poikineen, niin virheitä varmasti joskus tulee. Omassa paketissa tuli kerran yksi ylimääräinen kumi, mutta purin hammasta enkä valittanut.

sebimotolta voi joskus saada ylivuotisia todella edukkaasti...

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.01.13 - klo:14:36
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.01.13 - klo:12:00
Onko jollain kuukausien/vuoden "vanhoilla" paistoilla oikeasti merkitystä jos ajelee vaikka keskiryhmän tai nopean ryhmän hitaampien vauhteja? Siis olettaen että se vuosikin on säilytetty sitä rengasta asiallisesti valolta suojattuna lämpimässä eikä jossain pakkasessa ulkovarastossa..

En nyt tiedä onko silla merkitystä ja missä vaiheessa sen huomaa. Viime kesänä tuorein rengas alla taisi olla jopa -11 paistettu, mutta käytännössä kaikki kumit millä ajelin oli 2008-2010 välillä paistettuja. Vanhin alla pyörinyt taisi olla vuodelta 2006. Noilla eväillä mentiin Kemorassa 1:12.5 ja Alastarossa 1:24.8. Lisähuomiona mainittakoon, että koko kauden aikana pyörän alla oli 1 uusi takanen, kaikki muut oli käytettyjä jo alle laittaessa. Vuorela voinee kertoa lisää vanhoilla renkailla ajelusta, kun taisi ajaa vielä vanhemmilla suurimman osan kaudesta kuin minä.

Jos nyt alkuu vaikka laittaisi tämmöisen kommentin: Suosittelen kaikille mahdollisimman hyviä, pehmeitä ja mielellään uusia renkaita kuin perse vaan kestää ostaa.

Samassa 2008-2010 ikäluokassa noi munkin renkaat pääsääntoisesti oli. Niitä kun tuli joskus ostettua vähän reilummin kerralla :). Joitain yksittäisi 2007 malleja ja sitten se joku vanhempi mitä Gotlannissa ihmeteltiin. Olisko ollut 2006 paistoa. Vastaavasti sitten joitain 2011 ja 2012 käytettyjä oli myös alla. Paha vertailla uusiin, kun ei ole niitä tullut juuri ajettua. Viime kesänä ostin ensimmäistä kertaa uusiakin ratarenkaita. Noilla ajoin syyskuun ratapäivillä, mukaan lukien vikan kerhokisan. Kyllä noista kaiken vanhimmista huomaa hyvin ettei ole samaa pitoa tarjolla kuin uudemmissa. Tai renkaasta huomaa kun se vaan on liian vanha tai kulunut. Vastaavasti sitten hyväkuntoinen käytetty parikin vuotta vanha tuntuu omassa ajossa samalta kuin uusikin rengas. Enemmän tuntuma on kiinni renkaan kunnosta kuin iästä, kunhan nyt alle neljä tai viisi vuotta vanhoja ja oikein säilytettyjä ovat.

Kaikki omat kisat viimeistä kerhokisaa lukuunottamatta olen ajanut käytetyillä renkailla. Yleensä myös tuoreimmillaan ovat olleet vähintään vuoden vanhoja. Jatkossa olisi tarkoitus panostaa tähänkin puoleen, jos budjetti antaa periksi ja ajaa uusilla renkailla ainakin kisat. Saa siitä sitten vaikka henkiselle puolelle etua tai ei.

Ongelmat mitä omaan ajamiseen tulee löytyy kyllä ihan muualta kuin renkaista. Yleensä sieltä kypärän sisältä. Edes kypäröiden vaihtaminen ei tunnu auttavan.

Yleisesti jos käyttää vähän järkeä miten ja millaisilla renkailla ajaa, niin pärjää kyllä. Jos haluaa kokeilla joitain todellisia saippuapaloja, niin tekee sen asian mukaisella varovaisuudella. Kisoissakin toisinaan ajetaan slikseillä sateessa kun sopiva välikeli osuu kohdalle.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 05.01.13 - klo:21:52
Mihin hintaan noita ylivuotisia sais? Voisi hyvinkin kiinnostaa jos vain säilytetty asiallisesti. Mulla oli viime kesänä käytettyjä -08 paistojakin alla :)

Markkinahintaan. Eli varastossa roikkuu nyt 8-10 kpl 180/55-17 sc1 gummeja jotka laitan lähipäivinä läjänä huutokauppaan (en siis ala luovuttelemaan ja laskuttelemaan yhtä kumia kerrallaan kun kate on negatiivinen joka tapauksessa). Renkaat on säilytetty niin maahantuojalla kuin meilläkin asianmukaisesti, eli lämpimässä ja pimeässä varastossa.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 05.01.13 - klo:23:03

Moro!

Yksäri näky olevan blokattu, niin utelempa näin...
Mitä viime vuoden pirelliä sulla on jääny jemmaan? Sileitä 200/60 takasia lainkan?

Ei ole 200/60 renkaita lainkaan. Joitain muita hajakokoja on, keskustelussa ollutta SP:tä myös. Kyseisen renkaan paisto on viime vuodelta (2012) ja olettaen tuoreempi siis kuin jobbareiden myymät. Laittelen poistomyyntiin jahka jaksan inventoida varaston. Myynnissä on myös ovh-hinnaltaan 990,- olevaa yksiosaista uutta kisapukua (ylivuotista, käyttämätöntä) koossa 52. Lupaan myydä 50 euroa halvemmalla miltä täsmälleen vastaavan on todisteellisesti tilannut ulkomailta.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 06.01.13 - klo:12:15
Mikäli rengas on säilytetty asiallisesti ja ei kilpaile SM kärkisijoista niin ei pitäisi olla ongelmia. En minä ainakaan huomannut mitään eroa 08 Supercorsalla ja 11 mallilla.

Joku toinen saattaisi huomata tai ainakin ambulanssihenkilökunta saattaisi huomata. Näin ulkomuistista heitettynä Supercorsassa lämminpaineiden suosituksissa 08:n ja 11 (ja 12) mallien välillä on n. 0,5 bar heitto. Jos rengas toimii +80c lämmössä parhaiten 1,7 bar paineella ja siihen runtaakin 2,2 bar, niin voipi lähteä lapasesta kuten lähti lapasesta eräällä Tommi H:lla muutama vuosi sitten kun tietämättään laittoikin matalapaineslicksit alle ja paineet kuten "tavalliseen". Tuossa on yksi, eikä välttämättä vähäisin, syy siihen miksi itse ostan vain sellaisia renkaita joista tiedän varmasti miten niiden kanssa pelataan. Ulkoisesti renkaat ovat käytännössä identtisiä ja harvempi perusharrastaja noita eroja tietää/muistaa.

Vaikken itse SM- tai MM-tasolla ajakaan, niin huomaan kyllä ajossa eron noissa renkaissa. Mutta kukin tyylillään. Kiinasta saa lähes primalta näyttäviä ketjuja ja vääntyneen jarrukahvan voi aina itse korjata kuten korjasi Jannekin kerran Alastarolla. Janne säästi 10 euroa ja pari kierrosta myöhemmin sai lisää korjattavaa, tosin säästöä ei sillä kertaa tullut kun meni Kawa ns. päreiksi kun jäi jarrussa kahvasta puolet käteen ja mopo lepikkoon. Itse ostan mieluiten renkaat luotettavalta toimittajalta, bensan ABC:ltä (tiedän, Venäjältä saa paljon halvemmalla) ja mopon viralliselta maahantuojalta (olen ostanut kerran harmaatuojalta ja vain 8 kuukautta jouduin odottelemaan omaani). Pyöräni laitatan mieluiten osaajalla (kuten Wehnällä) enkä ala niitä itse ropeltamaan koska en ymmärrä tekniikasta paskaakaan.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: app - 05.01.13 - klo:23:14
Sinäkö myyt uutta SP:tä 125-130 €/kpl? Siis uusia. Minä kirjoitin että Mynetmoto myy tällä hetkellä 149,- takasen. Kolmen renkaan rahti suomeen 25,-.

Voin tuohon hintaan myydä uuden (ei tietenkään tämän vuoden paisto). Hinta on tuo noudettaessa. Voin myös postittaa renkaan. Postituskulut yksityishenkilöltä 100 euroa/h (sis. alv 24 %) + km-korvaus siltä ajalta mikä menee Matkahuoltoon ja takaisin (tuohon hintaan tuon kotiovellekin, ihan mihin päin tahansa maailmaa, mitä kauemmas, sitä parempi).

Purematta en niele kuitenkaan sitä, että renkaita voi myydä laillisella ja kannattavalla liiketoiminnalla ulos (mistä päin tahansa Eurooppaa) halvemmalla kuin millä suomalainen maahantuoja saa ne ostettua tehtaalta. Jos näin olisi, suomalainen maahantuoja ei varmaankaan ostaisi niitä tehtaalta vaan ostaisi jälleenmyyjältä. Kyseistä firmaa en tunne, mutta Reifenilta ja Rodamotolta tilasin nelinumeroisen määrän renkaita aikoinaan ja joskus kumit olivat yli neljä vuotta vanhoja ja osa oli kyllä ladossa säilytettyjä kun olivat aivan paskaisia ja jotain heiniä kiinni kaupan päälle. JOS rengas on hyvin säilytetty, se on täsmälleen identtinen kuin uusinkin versio jne. niin SILLOIN paistopäivällä ei ole merkitystä tavalliselle harrastajalle, kuten itselleni, jos rengas on korkeintaan 4-5 vuotta vanha. Mutta kun noissa renkaissakin tapahtuu lähes vuosittain tuotekehittelyä, niin vuoden 2008 rengas on ihan eri rengas kuin vuoden 2012 rengas. Toki vuoden 2006 R6R näyttää aivan samalta maallikon silmissä kuin vuoden 2012, mutta sopii alkaa sovittamaan osia keskenään... Uusi se ajamaton 06:nkin on, mutta ihan eri hinnalla myydään kuin viimeisin uutuus.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 07.01.13 - klo:12:24
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 06.01.13 - klo:12:15
Mikäli rengas on säilytetty asiallisesti ja ei kilpaile SM kärkisijoista niin ei pitäisi olla ongelmia. En minä ainakaan huomannut mitään eroa 08 Supercorsalla ja 11 mallilla.

Joku toinen saattaisi huomata tai ainakin ambulanssihenkilökunta saattaisi huomata. Näin ulkomuistista heitettynä Supercorsassa lämminpaineiden suosituksissa 08:n ja 11 (ja 12) mallien välillä on n. 0,5 bar heitto. Jos rengas toimii +80c lämmössä parhaiten 1,7 bar paineella ja siihen runtaakin 2,2 bar, niin voipi lähteä lapasesta kuten lähti lapasesta eräällä Tommi H:lla muutama vuosi sitten kun tietämättään laittoikin matalapaineslicksit alle ja paineet kuten "tavalliseen". Tuossa on yksi, eikä välttämättä vähäisin, syy siihen miksi itse ostan vain sellaisia renkaita joista tiedän varmasti miten niiden kanssa pelataan. Ulkoisesti renkaat ovat käytännössä identtisiä ja harvempi perusharrastaja noita eroja tietää/muistaa.


No sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että tietää mikä rinkula on milloinkin alla. Se ei ihan hirveästi vaadi. Veikkaisin että esim. vuoden 2005 renkailla on menty suhteellisen lujaa ja monella ei vauhdin puolesta olisi ongelmaa niidenkään kanssa, jos renkaat olisivat muuten kunnossa.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 07.01.13 - klo:12:35
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 07.01.13 - klo:12:24
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 06.01.13 - klo:12:15
Mikäli rengas on säilytetty asiallisesti ja ei kilpaile SM kärkisijoista niin ei pitäisi olla ongelmia. En minä ainakaan huomannut mitään eroa 08 Supercorsalla ja 11 mallilla.

Joku toinen saattaisi huomata tai ainakin ambulanssihenkilökunta saattaisi huomata. Näin ulkomuistista heitettynä Supercorsassa lämminpaineiden suosituksissa 08:n ja 11 (ja 12) mallien välillä on n. 0,5 bar heitto. Jos rengas toimii +80c lämmössä parhaiten 1,7 bar paineella ja siihen runtaakin 2,2 bar, niin voipi lähteä lapasesta kuten lähti lapasesta eräällä Tommi H:lla muutama vuosi sitten kun tietämättään laittoikin matalapaineslicksit alle ja paineet kuten "tavalliseen". Tuossa on yksi, eikä välttämättä vähäisin, syy siihen miksi itse ostan vain sellaisia renkaita joista tiedän varmasti miten niiden kanssa pelataan. Ulkoisesti renkaat ovat käytännössä identtisiä ja harvempi perusharrastaja noita eroja tietää/muistaa.


No sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että tietää mikä rinkula on milloinkin alla. Se ei ihan hirveästi vaadi. Veikkaisin että esim. vuoden 2005 renkailla on menty suhteellisen lujaa ja monella ei vauhdin puolesta olisi ongelmaa niidenkään kanssa, jos renkaat olisivat muuten kunnossa.

Ymmärtääkseni kirjoitit, ettet huomannut MITÄÄN eroa. Minä ymmärrän sen siten, että sinun mielestä ja kokemustesi perusteella ne ovat täysin samanlaiset. Jos minä (jokusen sata ratapäivää ajanut ja useamman sata rengasta tuhonneena) ymmärrän, että ne olisivat identtisiä, niin saattaisi joku aloittelija pitää kommenttisi lukemista tuon "vaivan näkemisenä" ja voisi kokeillessaan vammautua tai jopa kuolla. Sangen yksinkertaisten mokien ja väärinymmärrysten takia on aika monen kuskin harrastus päättynyt ja tunnen sellaisia useampiakin, eli mistään teoreettisesta asiasta nyt ei ole kyse.

Toivoisinkin, ettei näissä asioissa hirveästi viljeltäisi mutua faktana. Osaaja ajaa varmasti viisi vuotta vanhoilla renkailla ja katulaillisella pyörällä kovempaa kuin minä uusimmilla renkailla ja MotoGp-pyörällä, mutta aivan yhtä varmasti tuo osaajakin on naamallaan jos ensin on ajanut omaa kovaa vuoden 2008 renkaalla 2,2 bar paineilla ja sitten laitetaan 2012 malli alle ja siihen 2,2 bar. Väittää saa vastaan ja voidaan tehdä ensi kesänä sitten empiirinen testi (allekirjoittaneelle vastuuvapautuslappu ja käyn kuskin tietämättä joku päivä kesken treenien täräyttämässä 0,5 bar lisää painetta kumiin ja katsotaan kuinka ukolle (tai akalle) käy.) Pointti tuli varmasti niille selväksi jotka eivät ole sukua Paavo Väyryselle.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Juha_K

07.01.13 - klo:12:58 #74 Viimeisin muokkaus: 07.01.13 - klo:13:01 käyttäjältä Juha_K
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 07.01.13 - klo:12:45
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 07.01.13 - klo:12:35
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 07.01.13 - klo:12:24
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 06.01.13 - klo:12:15
Mikäli rengas on säilytetty asiallisesti ja ei kilpaile SM kärkisijoista niin ei pitäisi olla ongelmia. En minä ainakaan huomannut mitään eroa 08 Supercorsalla ja 11 mallilla.

Joku toinen saattaisi huomata tai ainakin ambulanssihenkilökunta saattaisi huomata. Näin ulkomuistista heitettynä Supercorsassa lämminpaineiden suosituksissa 08:n ja 11 (ja 12) mallien välillä on n. 0,5 bar heitto. Jos rengas toimii +80c lämmössä parhaiten 1,7 bar paineella ja siihen runtaakin 2,2 bar, niin voipi lähteä lapasesta kuten lähti lapasesta eräällä Tommi H:lla muutama vuosi sitten kun tietämättään laittoikin matalapaineslicksit alle ja paineet kuten "tavalliseen". Tuossa on yksi, eikä välttämättä vähäisin, syy siihen miksi itse ostan vain sellaisia renkaita joista tiedän varmasti miten niiden kanssa pelataan. Ulkoisesti renkaat ovat käytännössä identtisiä ja harvempi perusharrastaja noita eroja tietää/muistaa.


No sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että tietää mikä rinkula on milloinkin alla. Se ei ihan hirveästi vaadi. Veikkaisin että esim. vuoden 2005 renkailla on menty suhteellisen lujaa ja monella ei vauhdin puolesta olisi ongelmaa niidenkään kanssa, jos renkaat olisivat muuten kunnossa.

Ymmärtääkseni kirjoitit, ettet huomannut MITÄÄN eroa. Minä ymmärrän sen siten, että sinun mielestä ja kokemustesi perusteella ne ovat täysin samanlaiset. Jos minä (jokusen sata ratapäivää ajanut ja useamman sata rengasta tuhonneena) ymmärrän, että ne olisivat identtisiä, niin saattaisi joku aloittelija pitää kommenttisi lukemista tuon "vaivan näkemisenä" ja voisi kokeillessaan vammautua tai jopa kuolla. Sangen yksinkertaisten mokien ja väärinymmärrysten takia on aika monen kuskin harrastus päättynyt ja tunnen sellaisia useampiakin, eli mistään teoreettisesta asiasta nyt ei ole kyse.

Just, kai sen noinkin voi käsittää. Toiset taas olettaa, että tuollaista asiaa ei tarvitse edes mainita, mutta se on kyllä moneen kertaan todettu, että olisi parempi vääntää asiat suoraan rautakangesta.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Powered by EzPortal