Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 07.01.13 - klo:12:58
Just, kai sen noinkin voi käsittää. Toiset taas olettaa, että tuollaista asiaa ei tarvitse edes mainita, mutta se on kyllä moneen kertaan todettu, että olisi parempi vääntää asiat suoraan rautakangesta.

Varikolla näkee aika monta erilaista säätäjää ja täysin viturallaan olevia paineita on viimekin kesänä usealta korjattu kun on henkilö ihmetellyt mikä on radassa vikana kun niin kovin liukas on. Ongelmaahan ei silloin ole jos kuski lähtee varovasti ajamaan ja tunnustelee pyörän käyttäytymistä. Mutta aika yleistä on sellainen, että YCC:n kuski ajaa vanhemmilla renkailla (vaikkapa käytetyt kisarenkaat) treeniajonsa ja sitten kisaan ja/tai aika-ajoon uudet. Siitä se joulujuhla sitten alkaa kun ajattelee vaikkapa vuosimallia 2008 olevassa renkaassa olevan oikean paineen 2,2-2,3 kuumana (oikea päätelmä) ja 2012 mallissa saman. Ajatuspäätelmä jatkuu vielä niin, että nyt kun on ihan uusi rengas alla, niin pitoa on paljon enemmän kuin aiemmissa renkaissa, joten voin avata pikkaisen rajummin... ja lopputulos sitten onkin hajonneen pyörän pällistelyä isommalla joukolla ja syyn etsimistä.

Tuo on syy miksi ajokauden aikana pyrin käyttämään tismalleen samoja renkaita. Esim. 190/55-17 SC2 Supercorsa on ajotuntumaltaan aivan erilainen kuin 200/60-17 SC2 slicksi. Viime kauden ajelin 200/55-17 SC1 ja SC2 -renkailla, tulevalla kaudella varmaankin 200/60-17 koska kuviorenkaat eivät tunnu enää tekevän niin hyvin kauppaansa käytettyinä kuin aikaisemmin ja kuviorengas kuluu hieman nopeammin kuin slicksi, niin talouden kannalta se on vähän niin ja näin kummalla ajaminen lopulta on halvempaa.

Mutta pyritään olemaan näiden kanssa tarkkoina, ettei kukaan nyt itseään telo ymmärrettyään asiat väärin. 2008 ja 2012 Supercorsissa on enemmän eroa kuin 2006 ja 2012 mallin R6R:issä. Maallikon silmissä ihan samoja, mutta eroja on. Metzelerin vastaavaan sentään tekivät pikkaisen erilaisen kuvioinnin josta renkaan voi tunnistaa paistopäivää katsomatta. Pirellillä eroa ei paljain silmin huomaa (ainakaan minä en) ellei katso paistopäivää.

Alkoi jo kyllästyttämään mopoilu ja siihen liittyvät, joten lähdenpä salille ja kirjastoon...
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 07.01.13 - klo:15:09
Alkoi jo kyllästyttämään mopoilu ja siihen liittyvät, joten lähdenpä salille ja kirjastoon...

Lainaatko moottoripyöräaiheisen kirjan ja käyt polkemassa kuntopyörää?

app

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 07.01.13 - klo:15:09


Tuo on syy miksi ajokauden aikana pyrin käyttämään tismalleen samoja renkaita. Esim. 190/55-17 SC2 Supercorsa on ajotuntumaltaan aivan erilainen kuin 200/60-17 SC2 slicksi. Viime kauden ajelin 200/55-17 SC1 ja SC2 -renkailla, tulevalla kaudella varmaankin 200/60-17 koska kuviorenkaat eivät tunnu enää tekevän niin hyvin kauppaansa käytettyinä kuin aikaisemmin ja kuviorengas kuluu hieman nopeammin kuin slicksi, niin talouden kannalta se on vähän niin ja näin kummalla ajaminen lopulta on halvempaa.



Sama huomio Dunlopin 190/55 ja 195/65 välillä. Kemorassa olin ajaa kakkosmutkan sisäkanttaria päin heti ensimmäisellä kierroksella, kun vaihdoin matalammasta sliksiin. Niin paljon yliohjas. Mittauksen tuloksena kehä 42 mm suurempi sliksissä, eli perä nousi noin 8 mm. Itse ajan myös samalla profiililla koko tulevan kesän, ja aina muutenkin tulevaisuudessa. kKviollinen lähtee Dunlopissa repeämään kuvion reunasta ensimmäisenä. On myös hyvä tietää, että runko on noissa erilainen, eli 190/55 on löysempi, kun on tarkoitettu kuussataseen, ja 195 jäykempi. Kuparinen varoitti mua sotkemasta keskenään näitä, koska saatta mennä ajo sekaisin, ja tottahan se oli.
En tiedä Onko Pirellillä sama homma, mutta olettaa voi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 07.01.13 - klo:22:54
Sama huomio Dunlopin 190/55 ja 195/65 välillä. Kemorassa olin ajaa kakkosmutkan sisäkanttaria päin heti ensimmäisellä kierroksella, kun vaihdoin matalammasta sliksiin. Niin paljon yliohjas. Mittauksen tuloksena kehä 42 mm suurempi sliksissä, eli perä nousi noin 8 mm.
Pelkkää mutuu:
Tuntuu aika pieneltä erolta toi 8 mm, kun laskennallinen ero ois 19 mm (ts ympärysmitta ois viel 18mm enemmän ku mitä mittasit). Ja luulis ett varsinki toi sliksi on enemmän v-profiililla.
Eli en yhtää ihmettelis jos jo muutoinkin ketterä bemu alkaa yliohjaamaan ku tekee ton profiilivaihdoksen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

08.01.13 - klo:01:18 #79 Viimeisin muokkaus: 08.01.13 - klo:01:21 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.01.13 - klo:00:20
Lainaus käyttäjältä: app - 07.01.13 - klo:22:54
Sama huomio Dunlopin 190/55 ja 195/65 välillä. Kemorassa olin ajaa kakkosmutkan sisäkanttaria päin heti ensimmäisellä kierroksella, kun vaihdoin matalammasta sliksiin. Niin paljon yliohjas. Mittauksen tuloksena kehä 42 mm suurempi sliksissä, eli perä nousi noin 8 mm.
Pelkkää mutuu:
Tuntuu aika pieneltä erolta toi 8 mm, kun laskennallinen ero ois 19 mm (ts ympärysmitta ois viel 18mm enemmän ku mitä mittasit). Ja luulis ett varsinki toi sliksi on enemmän v-profiililla.
Eli en yhtää ihmettelis jos jo muutoinkin ketterä bemu alkaa yliohjaamaan ku tekee ton profiilivaihdoksen.

Mittasin paineistettuna nämä, ja kehä oli tosiaan se 42 mm pidempi sliksissä. Eli saadaan 6.7 mm korkeemmalle perää. Eri asia käytännössä matalapainerenkaissa varsinkin, kuinka paljon kehä muuttuu vauhdin noustessa, vai onko juurikaan vaikutusta?

Ai niin! Mittasin myös paineistamattomana Pirelli SC2 190/55, ja Dunlop195/65. Kehän mitat lähes identtiset. Ero vaan pari milliä, mutta en muista kumpaan suuntaan. Kertoo sen, että on kyllä aivan puuta heinää todellisuuden kanssa nämä mitat eri valmistajilla.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.01.13 - klo:22:28
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 07.01.13 - klo:15:09
Alkoi jo kyllästyttämään mopoilu ja siihen liittyvät, joten lähdenpä salille ja kirjastoon...

Lainaatko moottoripyöräaiheisen kirjan ja käyt polkemassa kuntopyörää?

En. Palautin äänikirjan Kuolema Niilillä (oli muuten paska, Tarzanitkin ovat uskottavampia) ja lainasin muutaman työkirjallisuuteen liittyvän. Joululahjoiksi tuli sen verran kirjoja, ettei "viihdekirjallisuutta" ole tarpeen hetkeen lainata. Eilen aloitin Antony Beevoryn Toinen Maailmansota-raamatun (960 s) lukemisen ja jäljellä olisi vielä reilut 800 sivua. Kuntosalille en viitsi mennä sen enempää juoksemaan matolle, polkemaan pyörällä kuin kävelemään lumikengilläkään, hoidan ne hommat raittiissa ilmassa. Salilla tuli pienoinen pettymys, käsipainoilla meni penkkiä vain 9 x 42,5 kg kun ennätys on 14 x 45 kg. Hukutin murheeni kaakaoon ja sen pohtimiseen mihin hintaan myisi nuo ylijäämärenkaat pois. Kaakao maistui, jälkimmäinen juttu ei.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

marko_

16.01.13 - klo:20:59 #81 Viimeisin muokkaus: 18.01.13 - klo:18:52 käyttäjältä marko_
No nyt on ylivuotista Dragon Supercorsa Proota vaatehuone täynnä. Renkaat 40/11 - 12/12
Onko noissa Dragoneissa sitä juttua että pitäis ajaa pienemmillä painella kun esim 10/10 paistetuilla vai koskeeko tuo paineen muutos mistä puhuitte vaan Supercorsaa?

Mikko_U

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 16.01.13 - klo:20:59
No nyt on ylivuotista Dragon Supercorsa Proota vaatehuonen täynnä. Renkaat 40/11 - 12/12
Onko noissa Dragoneissa sitä juttua että pitäis ajaa pienemmillä painella kun esim 10/10 paistetuilla vai koskeeko tuo paineen muutos mistä puhuitte vaan Supercorsaa?

Veikkaisin, että tuossa puhutaan Diablo Supercorsasta, eli Dragonin jälkeen tulleesta mallista.
Ei kovaa mutta täysillä!

marko_

Lainaus käyttäjältä: Mikko_U - 17.01.13 - klo:19:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 16.01.13 - klo:20:59
No nyt on ylivuotista Dragon Supercorsa Proota vaatehuonen täynnä. Renkaat 40/11 - 12/12
Onko noissa Dragoneissa sitä juttua että pitäis ajaa pienemmillä painella kun esim 10/10 paistetuilla vai koskeeko tuo paineen muutos mistä puhuitte vaan Supercorsaa?

Veikkaisin, että tuossa puhutaan Diablo Supercorsasta, eli Dragonin jälkeen tulleesta mallista.

Samaa kans veikkaisin mutta yritin saada varmuuden asiaan...

Nitrous

17.01.13 - klo:20:05 #84 Viimeisin muokkaus: 17.01.13 - klo:20:07 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 17.01.13 - klo:19:17
Lainaus käyttäjältä: Mikko_U - 17.01.13 - klo:19:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 16.01.13 - klo:20:59
No nyt on ylivuotista Dragon Supercorsa Proota vaatehuonen täynnä. Renkaat 40/11 - 12/12
Onko noissa Dragoneissa sitä juttua että pitäis ajaa pienemmillä painella kun esim 10/10 paistetuilla vai koskeeko tuo paineen muutos mistä puhuitte vaan Supercorsaa?

Veikkaisin, että tuossa puhutaan Diablo Supercorsasta, eli Dragonin jälkeen tulleesta mallista.

Samaa kans veikkaisin mutta yritin saada varmuuden asiaan...

Dragonin ja Diablon erottaa kuviosta jos en muista kovin pahasti metsään.

Edit. Googlen kuvahaku auttaa tässäkin. Diablossa kevyempi nuolimainen kuviointi ja Dragonissa enempi kuvioo ja kuvio neliskanttisempi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 17.01.13 - klo:20:05
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 17.01.13 - klo:19:17
Lainaus käyttäjältä: Mikko_U - 17.01.13 - klo:19:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 16.01.13 - klo:20:59
No nyt on ylivuotista Dragon Supercorsa Proota vaatehuonen täynnä. Renkaat 40/11 - 12/12
Onko noissa Dragoneissa sitä juttua että pitäis ajaa pienemmillä painella kun esim 10/10 paistetuilla vai koskeeko tuo paineen muutos mistä puhuitte vaan Supercorsaa?

Veikkaisin, että tuossa puhutaan Diablo Supercorsasta, eli Dragonin jälkeen tulleesta mallista.

Samaa kans veikkaisin mutta yritin saada varmuuden asiaan...

Dragonin ja Diablon erottaa kuviosta jos en muista kovin pahasti metsään.

Edit. Googlen kuvahaku auttaa tässäkin. Diablossa kevyempi nuolimainen kuviointi ja Dragonissa enempi kuvioo ja kuvio neliskanttisempi.

Kumit on dragoneita, se tiedetään.
Kyse oli tuosta ilmanpaine asiasta mistä tässä ketjussa aiemmin on puhuttu.
Koskeeko sama dragon supercorsaa ja diablo supercorsaa että vuonna 12 paistetuissa tulee käyttää matalampia paineita kuin vaikka vuonna 10 paistetuissa?

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 17.01.13 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 17.01.13 - klo:20:05
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 17.01.13 - klo:19:17
Lainaus käyttäjältä: Mikko_U - 17.01.13 - klo:19:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 16.01.13 - klo:20:59
No nyt on ylivuotista Dragon Supercorsa Proota vaatehuonen täynnä. Renkaat 40/11 - 12/12
Onko noissa Dragoneissa sitä juttua että pitäis ajaa pienemmillä painella kun esim 10/10 paistetuilla vai koskeeko tuo paineen muutos mistä puhuitte vaan Supercorsaa?

Veikkaisin, että tuossa puhutaan Diablo Supercorsasta, eli Dragonin jälkeen tulleesta mallista.

Samaa kans veikkaisin mutta yritin saada varmuuden asiaan...

Dragonin ja Diablon erottaa kuviosta jos en muista kovin pahasti metsään.

Edit. Googlen kuvahaku auttaa tässäkin. Diablossa kevyempi nuolimainen kuviointi ja Dragonissa enempi kuvioo ja kuvio neliskanttisempi.

Kumit on dragoneita, se tiedetään.
Kyse oli tuosta ilmanpaine asiasta mistä tässä ketjussa aiemmin on puhuttu.
Koskeeko sama dragon supercorsaa ja diablo supercorsaa että vuonna 12 paistetuissa tulee käyttää matalampia paineita kuin vaikka vuonna 10 paistetuissa?

Mielestäni korkeammat paineet noihin. Vertaisin niitä renkaina Metzelerin K3:seen muutenkin, katu/ratakumi.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 17.01.13 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 17.01.13 - klo:20:05
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 17.01.13 - klo:19:17
Lainaus käyttäjältä: Mikko_U - 17.01.13 - klo:19:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 16.01.13 - klo:20:59
No nyt on ylivuotista Dragon Supercorsa Proota vaatehuonen täynnä. Renkaat 40/11 - 12/12
Onko noissa Dragoneissa sitä juttua että pitäis ajaa pienemmillä painella kun esim 10/10 paistetuilla vai koskeeko tuo paineen muutos mistä puhuitte vaan Supercorsaa?

Veikkaisin, että tuossa puhutaan Diablo Supercorsasta, eli Dragonin jälkeen tulleesta mallista.

Samaa kans veikkaisin mutta yritin saada varmuuden asiaan...

Dragonin ja Diablon erottaa kuviosta jos en muista kovin pahasti metsään.

Edit. Googlen kuvahaku auttaa tässäkin. Diablossa kevyempi nuolimainen kuviointi ja Dragonissa enempi kuvioo ja kuvio neliskanttisempi.

Kumit on dragoneita, se tiedetään.
Kyse oli tuosta ilmanpaine asiasta mistä tässä ketjussa aiemmin on puhuttu.
Koskeeko sama dragon supercorsaa ja diablo supercorsaa että vuonna 12 paistetuissa tulee käyttää matalampia paineita kuin vaikka vuonna 10 paistetuissa?

Sattui siis pikkainen ymmärrysvirhe täällä päässä. Ymmärtääkseni tuo Dragon on (lähes) sama kumi kuin Metzin Racetec, joten korkeampaa painetta kehiin vaan. Jos epäilyttää niin heitä meiliä suoraan pirellille, sieltä ainakin löytyy vastaus.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko_U

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.01.13 - klo:07:44
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 17.01.13 - klo:22:49

Mielestäni korkeammat paineet noihin. Vertaisin niitä renkaina Metzelerin K3:seen muutenkin, katu/ratakumi.

Ymmärtääkseni tuo Dragon on (lähes) sama kumi kuin Metzin Racetec, joten korkeampaa painetta kehiin vaan. Jos epäilyttää niin heitä meiliä suoraan pirellille, sieltä ainakin löytyy vastaus.

Oletan, että marko_ tarkoittaa seosversiota.
En vertaisi Dragon Supercorsaa missään nimessä Metzelerin Racetec K3:een. Dragon on kumminkin seosrengas jota on saanut väliltä SC0 -SC3 Slickinä tai kuviollisena Supercorsana. "Parasta mitä rahalla sai" ennen Diablon tuloa markkinoille.

Dragon ja Metzelerin Racetec (ei Interact) ovat tosiaan lähestulkoon samoja renkaita. Muistan kuulleeni villin varikkohuhun vuosien varrelta, että tulivat aikonaan samalta linjalta tehtaasta ulos.
Saatan olla pahasti väärässä mutta eikös Metzelerin kohdalla painemuutokset alkaneet siitä kun malli vaihtui Interact- versioon? Kaudelle 2010?
Pirellin Dragon Supercorsa ei mielestäni ole muuttunut rungoltaan millään tavalla vuosien varrella.

Itse olen ajanut Dragon Supercorsalla kaudesta 2009. Etusen seos SC1 ja takasen SC2. Renkaiden vuosileimat on olleet 2008-2012. Hirsimäen Jere aikanaan opetti että, kylmäpaineet; 2,1 eteen ja 1,9 taakse. Lämminpaineet nousevat kutakuinkin 2,4 paikkeille. Minkäänlaista muutosta en ole havainnut renkaan kulumisessa tai käytöksessä vuosien varrella. Tai no, tietysti kun oma kehitys menee eteenpäin ja kierrosajat paranevat niin tottakai sitä kautta rengas kuluukin nopeammin. Mutta yhtään rengasta en ole saanut revittyä piloille.

Viime syksynä mentiin tuollaista vauhtia; http://www.lundahl.info/amb2live/view.php?id=605&mode=qual
Omasta mielestä "vieläkö noilla joku ajaa"- rengas ei ole rajoittava tekijä vaan oma tekeminen. Aion ostaa tänäkin talvena Dragonia jos Rodamoto sitä vielä myy ;)
Ei kovaa mutta täysillä!

marko_

Joo seos dragoneita tarkotin.
Samoja on mullaki tuola
SC1 eteen ja SC2 taakse.

Joku mulle sano paineista että Lämpimiin(80celsius) laittaa:
Eteen 2,1
Taakse 1,8

Mulla oli viimeks kun ajoin (mun ajo lämpimät):
Edessä 2,4
Takana 2,2

Powered by EzPortal