Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PetsuZX

Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.03.13 - klo:13:21
Ovikello soi ja postipoika toi ison pahvilaatikon.
Avasin sen ja sisällä oli Kooykköstä keulaan ja Kookakkosta taakse.

Löysin myös kirjekuoren, jossa Metzelerin ylin myyntijohto kirjoitti näin:(vapaasti saksasta suomennettuna)

Hyvä jarska,
olemme kuulleet siellä pohjolan perukoilla suhteellisen kovaa radalla ajavasta, nuorehkosta miehestä...
joten päätimme lähestyä kevätterveisin ja toimittaa sinulle testattavaksi muutaman renkulin.

Olisitko niin ystävällinen ja kokeilisit näitä, jonka jälkeen antaisit melko rehellistä palautetta.

terkuin Hans ja Gruger

No, testataan nyt sitte...vaikkakin pitkin hampain.

Siellähän on näköjään käynyt jo joku renkaanpotkija paikkalla :)

jarska

Lainaus käyttäjältä: PetsuZX - 11.03.13 - klo:13:36
Siellähän on näköjään käynyt jo joku renkaanpotkija paikkalla :)

Minä potkasin yhtä rengasta ja sadattelin. *kaikenlaista mulle tuovat, mokomat*

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.03.13 - klo:13:58
Lainaus käyttäjältä: PetsuZX - 11.03.13 - klo:13:36
Siellähän on näköjään käynyt jo joku renkaanpotkija paikkalla :)

Minä potkasin yhtä rengasta ja sadattelin. *kaikenlaista mulle tuovat, mokomat*

Kehitys kehittyy näemmä. Niin vain Jarskakin siirtyy pikkuhiljaa Siltakivi-merkkisistä vannesuojista askel askeleelta kohti ratarengastusta. Joko jo 2014 näemme alla peräti Dunloppia?

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 11.03.13 - klo:14:05
Joko jo 2014 näemme alla peräti Dunloppia?

Olen mä jo kokeillu Tunloppia pariinki kertaan.
En tykänny yhtään, minusta ne muljuu kummallisesti ja ovat ku mun pakarat...nopean suunnanvaihdon jälkeen aina väärällä puolella.

T1mppa

Kun joskus saat dunlopin lämpimäksi, niin muljuminen loppuu. Se tosin vaatii hyvät lämppärit + kovaa ajoa.

Lämmin dunloppi ei minun alla muljunut milliäkään. Pitoa oli enemmän, mitä kuski osasi hyödyntää. Ja meno oli todella vakaata ja yllätyksetöntä.

Ja Pirelliin nähden kulutuskestävyys huippuluokkaa.

Loppukommenttina: Erittäin hienon ja mukavan paketin sait. Toivottavasti niillä on kiva ajella.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.03.13 - klo:15:51

Ja Pirelliin nähden kulutuskestävyys huippuluokkaa.


Oman kokemuksen mukaan Pirelli kyllä hakkaa Dunlopin kulutuskestävyydessä (silloinkin kun Dunlopista sattuu oikea seos oikeilla paineilla alle) ja on lisäksi anteeksiantavampi paineiden ja lämpötilan suhteen. Pirelliä sen sijaan ei ihan helposti saa tuhottua yhdessä setissä, mikä taas Dunlopeilla onnistuu helposti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

11.03.13 - klo:18:54 #111 Viimeisin muokkaus: 11.03.13 - klo:18:58 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.03.13 - klo:16:34
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.03.13 - klo:15:51

Ja Pirelliin nähden kulutuskestävyys huippuluokkaa.


Oman kokemuksen mukaan Pirelli kyllä hakkaa Dunlopin kulutuskestävyydessä (silloinkin kun Dunlopista sattuu oikea seos oikeilla paineilla alle) ja on lisäksi anteeksiantavampi paineiden ja lämpötilan suhteen. Pirelliä sen sijaan ei ihan helposti saa tuhottua yhdessä setissä, mikä taas Dunlopeilla onnistuu helposti.

Dunlopilla on laaja skaala eri seoksia. Eri radan lämpötiloille jne. Pirellillä vähemmän valikoimaa. Et voi verrata suoraan näitä, jos et omaa riittävää kokemusta ja tietoa.  Mä voin vakuuttaa sulle että Med/hard ja siitä kovemmat Dunlopit kestää erittäin hyvin kenen alla tahansa (esim 8854), eivätkä ole lämpötiloille ja paineille kriittisiä.
Löytyy myös liimakumia, jotka hakkaa kirkkaasti kaikki pirellit Pidossa. Se vaan pitää hyväksyä, ettei pehmosimmat seokset ole tarkoitettukaan kestämään pitkään. 8817 pitää 10-15 kierrosta kun tauti, ja sitten repeää. Eikä auta niiden alustakikkelien ruuvailut.
Kannattaa ehdottomasti kysyä Paljon kisaa ajaneelta, ja treenanneelta henkilöltä, mille kelille ja mihin tarkoitukseen kyseinen kumi on tehty, ennen kun laittaa 300,- väärään nakkiin, joka sitten alkaa luistamaan jo ekan setin lopussa, ja on riekaleina toisen jälkeen.

Itse olen pirun tyytyväinen, kun löysin vihdoin viime kesän lopulla seoksia, joilla pystyn ajamaan riittävästi kierroksia, ja silti pitoa riittää omien ennätysten tekemiseen. Budjettikaan ei tule kovin isoksi, kun on vihdoin, kiitos wehnän, Raaserin, ja Kuparisen Eskon kokemuksen ja vinkkien löytänyt järkeviä renkaita Dunlopilta.

Ostan kesäksi pari Pirelliä myös, kun en ole 11 sekuntiin testannut. Tiijä vaikka oisin oppinut sen verran ajamaankin, että nekin tuntuu hyviltä.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.03.13 - klo:13:58
Lainaus käyttäjältä: PetsuZX - 11.03.13 - klo:13:36
Siellähän on näköjään käynyt jo joku renkaanpotkija paikkalla :)

Minä potkasin yhtä rengasta ja sadattelin. *kaikenlaista mulle tuovat, mokomat*

Pyörittele huolella gummit läpi ja kato etteivät ole pakkasen puremia...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

jarska

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 11.03.13 - klo:19:48
Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.03.13 - klo:13:58
Lainaus käyttäjältä: PetsuZX - 11.03.13 - klo:13:36
Siellähän on näköjään käynyt jo joku renkaanpotkija paikkalla :)

Minä potkasin yhtä rengasta ja sadattelin. *kaikenlaista mulle tuovat, mokomat*

Pyörittele huolella gummit läpi ja kato etteivät ole pakkasen puremia...

Joo, toki tsekkasin ja priimaa oli tavara.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 11.03.13 - klo:18:54
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.03.13 - klo:16:34
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.03.13 - klo:15:51

Ja Pirelliin nähden kulutuskestävyys huippuluokkaa.


Oman kokemuksen mukaan Pirelli kyllä hakkaa Dunlopin kulutuskestävyydessä (silloinkin kun Dunlopista sattuu oikea seos oikeilla paineilla alle) ja on lisäksi anteeksiantavampi paineiden ja lämpötilan suhteen. Pirelliä sen sijaan ei ihan helposti saa tuhottua yhdessä setissä, mikä taas Dunlopeilla onnistuu helposti.

Dunlopilla on laaja skaala eri seoksia. Eri radan lämpötiloille jne. Pirellillä vähemmän valikoimaa. Et voi verrata suoraan näitä, jos et omaa riittävää kokemusta ja tietoa.  Mä voin vakuuttaa sulle että Med/hard ja siitä kovemmat Dunlopit kestää erittäin hyvin kenen alla tahansa (esim 8854), eivätkä ole lämpötiloille ja paineille kriittisiä.

Viime kesältä sen verran kokemusta, että 8654(saatto olla kyllä 8854 rengaskin?) kesti kaikki 25 kierrosta kun heitin uutena alle. Paine ehkä karvan (0,15) pielessä ja paljon rengasta kuluttava rata tuhosi kumin hetkessä. Itseasiassa toinen laita renkaasta oli pilalla jo n. 10 kierroksen jälkeen. Kääntämällä sai vähän pelastettua tilannetta, mutta kyllähän tarjoilu reiluja sladeja toiselle puolelle.
Lainaus käyttäjältä: app - 11.03.13 - klo:18:54
Löytyy myös liimakumia, jotka hakkaa kirkkaasti kaikki pirellit Pidossa. Se vaan pitää hyväksyä, ettei pehmosimmat seokset ole tarkoitettukaan kestämään pitkään. 8817 pitää 10-15 kierrosta kun tauti, ja sitten repeää. Eikä auta niiden alustakikkelien ruuvailut.
Kannattaa ehdottomasti kysyä Paljon kisaa ajaneelta, ja treenanneelta henkilöltä, mille kelille ja mihin tarkoitukseen kyseinen kumi on tehty, ennen kun laittaa 300,- väärään nakkiin, joka sitten alkaa luistamaan jo ekan setin lopussa, ja on riekaleina toisen jälkeen.
Näissä harrastelijavauhdeissa ei noiden pehmeiden seosten pitoa pysty hyödyntämään. Itseasiassa tässä maassa taitaa olla kahden käden sormiin mahtuva määrä kavereita, jotka saa tuon pehmeän renkaan edun hyödynnettyä. Vaatisi pirusti treeniä pehmeällä renkaalla, että pidosta saisi edes osan irti ja se on tässä vaiheessa harrastusta rahan hukkaan heittämistä. Kun vaan Suomessakin kisat pitenisi sen verran, ettei softit kestä koko kisaa, tulisi varmaan käytettyjä med/hard-seoksia paremmin markkinoille. Nyt on vähän tiukassa löytää kovia kumeja alle.
Lainaus käyttäjältä: app - 11.03.13 - klo:18:54
Itse olen pirun tyytyväinen, kun löysin vihdoin viime kesän lopulla seoksia, joilla pystyn ajamaan riittävästi kierroksia, ja silti pitoa riittää omien ennätysten tekemiseen. Budjettikaan ei tule kovin isoksi, kun on vihdoin, kiitos wehnän, Raaserin, ja Kuparisen Eskon kokemuksen ja vinkkien löytänyt järkeviä renkaita Dunlopilta.

Ostan kesäksi pari Pirelliä myös, kun en ole 11 sekuntiin testannut. Tiijä vaikka oisin oppinut sen verran ajamaankin, että nekin tuntuu hyviltä.
Sama juttu itselläni viime kesän lopulla. Pirellin melkein loppuunajetuilla SC2:lla tuli Alastarossa uusi enkka. Olisiko mennyt kovempaa pehmeämmällä seoksella? Ehkä, ehkä ei, mutta jo nyt pitoa oli sen verran, että takaiskari alkoi ilmoitella avauksissa huollon tarvetta. Ensi kesän aion jatkaa samalla tyylillä. Mahdollisimman usein SC2 Pirelli tai vastaava alle ja paljon kierroksia, että oppisi edes auttavasti ajolinjat sekä avaamisen ja jarruttamisen. Dunloppeja käytän jos halvalla jotain kovempia seoksia saa. Renkaiden repiminen ei enää kiinnosta, koska se muistuttaa liikaa seteleiden polttamista.

Dunlopin ongelma harrastajan näkökulmasta on mielestäni juurikin tuo renkaiden suuri määrä ja niiden kapeat toiminta-alueet. Varsinkin kun persaukisena ei ole varaa ajaa koko aikaa uusilla, on eri vuoden paistojen ja seosten ja paineiden ja toimintalämpöjen perässä lähes mahdoton pysyä. Tosin repeilyongelma vaivaa myös Dunlopin GP Raceria, jossa ymmärtääkseni pitäisi olla laajempi käyttöalue, joten omasta näkökulmastani Dunlopilta puuttuu valikoimasta hyvä harrastelijalle sopiva rengas. Tuo 8854 on kyllä Suomen radoilla ilmeisesti toiminut hyvin, joten sitä saattaisi ehkä uskaltaakin kokeilla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.03.13 - klo:21:28
Viime kesältä sen verran kokemusta, että 8654(saatto olla kyllä 8854 rengaskin?) kesti kaikki 25 kierrosta kun heitin uutena alle..

Metkaa, kun A-luokan superikuskitkin saa kestämään treeneissä 8854sen liki sata kierrosta. Makuasioita, Pirellistä ei ole kokemusta. Mutta sataa kiekkaa ja päälle Dunlopilla pääsen takana, edessä kestää kesätolkulla.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 11.03.13 - klo:21:59
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.03.13 - klo:21:28
Viime kesältä sen verran kokemusta, että 8654(saatto olla kyllä 8854 rengaskin?) kesti kaikki 25 kierrosta kun heitin uutena alle..

Metkaa, kun A-luokan superikuskitkin saa kestämään treeneissä 8854sen liki sata kierrosta. Makuasioita, Pirellistä ei ole kokemusta. Mutta sataa kiekkaa ja päälle Dunlopilla pääsen takana, edessä kestää kesätolkulla.

Sitä samaa tässä on moni muukin ihmetelly, mutta mitään järkevää selitystä asialle en ole saanut. 10 kierroksen aikana oli toinen laita kuitenkin revennyt todella pahasti. Ilmeisesti Gotlannin rata ei vain sovi tuolle renkaalle. Tuo vain olisi ollut kiva tietää ennen kuin sinne meni. Samalla radalla SC2 Pirelli kului todella nätisti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

No, en menisi tuomitsemaan yhden kokemuksen perusteella kumia jolla on voitettu vissiin sekä sbk että stk mestaruudet järjestään viimesen 5v aikana...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 11.03.13 - klo:22:18
No, en menisi tuomitsemaan yhden kokemuksen perusteella kumia jolla on voitettu vissiin sekä sbk että stk mestaruudet järjestään viimesen 5v aikana...

Käytännössä jokainen Dunlop yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta on mulla revennyt, tuo 54-seos oli oikeastaan se viimeinen pisara tässä meressä. Nuo repeämättömät todistavat kai sen, että joskus on vahingossa sattunut keliin sopiva seoskin alle. Tämä siis luonnollisesti koskee takasia, Dunlopin etuset ovat toimineet hienosti.
Eikä tosiaan ole tarkoitus tuomita Dunlopia rengasvalmistajana, koska ilmiselvästi tekevät loistavia tuotteita, minkä nuo mestaruudetkin todistaa. Enemmänkin tarkoituksena on tuoda esille, että Dunlop ei ole välttämättä se kaikkein helpoin rengas tavalliselle harrastelijalle, varsinkin jos ei pysty ajamaan jatkuvasti uudella renkaalla. Meikäläisen vauhdeilla ajamisessa on vielä niin paljon opittavaa, että radalla keskittyy mieluummin oman tekemisen parantamiseen kuin rengaspaineiden, seosten ja alustasäätöjen rukkaamiseen, että saisi sillä hetkellä alla olevan kumin toimimaan edes auttavasti. Käytännössä siis haluan renkaan, johon voin aamulla tyrkätä paineen, ajaa sillä puoli päivää-päivän ja illalla lähteä kotiin riippumatta siitä onko lämpötila päivän aikana muuttunut 2 vai 20 astetta. Ainakin itselleni tähän tarkoitukseen Pirelli, Mezi ja jopa muutama muu vanteensuojia valmistava yritys tarjoavat paremman tuotteen. Siinä vaiheessa kun tilanne on se, että ajan tosissaan kilpaa ja se puuttuva sekunti kärkeen johtuu renkaasta, olen valmis käyttämään pelkästään uusia ja minua nopeampien parhaaksi todistamia renkaita vaikka se kukkaroon kävisikin.

Toinen pointti minkä haluan tuoda tavalliselle harrastajalle esille on se, että kannattaa hieman miettiä onko siitä alle heitetystä Super-Soft seoksesta oikeasti mitään hyötyä vai olisiko kierrosajan kehittymisen kannalta parempi keskittyä vaikkapa rutiinin kasvattamiseen.

Eli loppujen lopuksi eihän tämä muuta ole kuin persaukisen itkua harrastuksen kalleudesta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.03.13 - klo:22:04
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 11.03.13 - klo:21:59
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.03.13 - klo:21:28
Viime kesältä sen verran kokemusta, että 8654(saatto olla kyllä 8854 rengaskin?) kesti kaikki 25 kierrosta kun heitin uutena alle..

Metkaa, kun A-luokan superikuskitkin saa kestämään treeneissä 8854sen liki sata kierrosta. Makuasioita, Pirellistä ei ole kokemusta. Mutta sataa kiekkaa ja päälle Dunlopilla pääsen takana, edessä kestää kesätolkulla.

Sitä samaa tässä on moni muukin ihmetelly, mutta mitään järkevää selitystä asialle en ole saanut. 10 kierroksen aikana oli toinen laita kuitenkin revennyt todella pahasti. Ilmeisesti Gotlannin rata ei vain sovi tuolle renkaalle. Tuo vain olisi ollut kiva tietää ennen kuin sinne meni. Samalla radalla SC2 Pirelli kului todella nätisti.

8854 oli ainoa dunloppi mikä Gotlannissa tuntui toimivan. Ainakin omista ja muutaman naapuriteltan kuskien kokemusten perusteella. Ettei olis ollu joku muu seos.

Tuon rengaslämppärikeskustelun perusteella tulee ajatuksena mieleen noiden perus 80 asteen lämppäreiden riittävyys näille renkaille. Vaatii vähintään jonkun suojan vanteen jäähtymiselle ja reilun lämmitysajan, jos ei satu se kesän ainoa tuuleton hellepäivä kohdalle.

Powered by EzPortal