Siis käänneelläänkö niitä oikeesti ympäri, vai koijataanko tyhmää?
Jos oikein köyhä on, niin tulee pyöräytettyä rengasta useampaankin otteeseen jotta molemmat puolet ois yhtä kuluneet, ja alunperinkin alla on käytettyä nakkia.
Meikäläinen on kans harrastanut noita budjettirenkaita oikeastaan koko ratailun ajan. Vähän joutuu tinkimään siinä, että ne eivät ole ihan tuoreinta paistoa ja ovat jo valmiiksi vähän kuluneita alle laittaessa, mutta ei tuo menoa ole haitannut. Rengas kannattaa kääntää siinä vaiheessa kun n. 65-70% on kuluneemmasta puolesta kulunut, tällöin yhdellä käännöllä rengas on aikalailla samaan aikaan finiitto molemmin puolin. Jos tilaat uusia kumeja, ja ajat on siinä 1:30 haarukassa Alastarolla, ota mahdollisimman kovaa seosta taakse. Eli eteen joku medium ja taakse medium-hard tai hard.Jos meziä heittää alle, eteen k2 ja taakse k3 voisi olla soiva yhdistelmä ja kestää kierroksia. Dunlopilla muistaakseni 80 ja 54-loppuiset takaset ovat ihan loistavia treenirenkaita. Etusena 6704 tuntus toimivan kelillä kuin kelillä. Tahi GP Racerista Endurance seos taakse ja medium eteen. Softien käyttäminen harrastelijana on vähän sama kuin polttelisi 20€ seteleitä huvin vuoksi, lisäksi noissa softeissa on se huono puoli, että pitää olla kuuma keli, että rengas toimii (ainakin dunlopin tapauksessa). Poikkeuksena softien käyttöön tietenkin se, että saa suhteellisen hyväkuntoisia lähes ilmaiseksi (10-20€/kumi).
Alastaron 1:30 kyydeissä on vielä se kiva puoli, että rengas ei juurikaan kulu, joten sopivan kovalla seoksella treenaa useamman päivän. Tuosta kun tiputtaa viisi sekkaa pois, käyttää liian pehmeää seosta ja raiskaa rengasta kaasulla, alkaakin päivä samalla kumilla olemaan aika tiukassa vaikka sen kääntäisi välissä. Etuset kestää luonnollisesti paremmin ja niillä ajaa satoja kierroksia, mutta n. 100-150 kierroksen jälkeen profiili alkaa olemaan kantikas, jolloin rengas ei enää käänny kovin hyvin, mutta kyllä sillä ajaa.
Toinen juttu on noi paistopäivät. Välillä naurattaa kun keskiryhmän kuskeilla rengas kuulema lipsuu ja syynä on lähes vuoden vanhaa paistoa olevat kumit. Samaan aikaan nopeassa ryhmässä useampi kuski ajaa käytetyilllä 3-6vuotta vanhoilla paistoilla eikä vauhti ole pidosta kiinni. Toki renkaan saa auringonpaisteessa säilyttämällä tuhottua nopeastikin, mutta fiksusti säilyttämällä vanhemmatkin renkaat toimii harrastelijan ajoon ihan hyvin.