Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cat

01.05.13 - klo:21:27 #165 Viimeisin muokkaus: 01.05.13 - klo:21:35 käyttäjältä Cat
Ei saat*na, emmä ikinä opi ajamaan.

Nyt on alla uudet Pirelli Diablo suberbike sc2 120/70 ja 190/55. 3/4 päivästä meni, että oppi ajamaan noilla suoraan, loppuajasta sitten ehkä sain vähän kallistettuakin. Racechronon heivasin pois, kun huomasin, että ei tästä tuu yhtään mitään. vedin koko päivän hitaassa ryhmässä, matkapyörät meni molemmin puolin ohi. Ajaminen oli aivan kauheta. Pikaakaasun kanssa sai myös olla tarkkana, ei vanhassa tälläsia ollu. Ei oikein päässy sinuiksi pyörän kanssa tänään. Ajoasentokin ihan perseellään, kenkä raapas, polvesta tietoakaan.

Kun ajaa mutkaan, niin kesken kallistuksen "elää" jotenkin niin maan prkleesti. Vaikee pitää siinä tietyssä kulmassa. Loppupäivästä jonkunlaista tuntumaa sai, mutta kyllä jäi paska maku päivästä. Oli kokoajan lämppäreissä renkaat.

aikaisempaa kokemusta alastarosta on n.110 kierrosta, renkaina Michelin Pilot Powerit, niillä oli helppo ajaa. Tiesin, millon ne luistaa avauksessa, ja ei ollu tälläsiä ongelmia. Sillon paras 1.35, tänään ei alle 1.40 menty.. jeesus kristus..

Alusta on säädetty 17kg painavammalle, mutta sillä tuskin lienee merkitystä näillä vauhdeilla..

Noh, ajamaan oppii ajamalla, eikä netissä itkemällä, joten ei auta kuin päästä uudestaan.

tamik87

01.05.13 - klo:21:54 #166 Viimeisin muokkaus: 01.05.13 - klo:22:02 käyttäjältä tamik87
Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.05.13 - klo:21:27
Ei saat*na, emmä ikinä opi ajamaan.

Nyt on alla uudet Pirelli Diablo suberbike sc2 120/70 ja 190/55. 3/4 päivästä meni, että oppi ajamaan noilla suoraan, loppuajasta sitten ehkä sain vähän kallistettuakin. Racechronon heivasin pois, kun huomasin, että ei tästä tuu yhtään mitään. vedin koko päivän hitaassa ryhmässä, matkapyörät meni molemmin puolin ohi. Ajaminen oli aivan kauheta. Pikaakaasun kanssa sai myös olla tarkkana, ei vanhassa tälläsia ollu. Ei oikein päässy sinuiksi pyörän kanssa tänään. Ajoasentokin ihan perseellään, kenkä raapas, polvesta tietoakaan.

Kun ajaa mutkaan, niin kesken kallistuksen "elää" jotenkin niin maan prkleesti. Vaikee pitää siinä tietyssä kulmassa. Loppupäivästä jonkunlaista tuntumaa sai, mutta kyllä jäi paska maku päivästä. Oli kokoajan lämppäreissä renkaat.

aikaisempaa kokemusta alastarosta on n.110 kierrosta, renkaina Michelin Pilot Powerit, niillä oli helppo ajaa. Tiesin, millon ne luistaa avauksessa, ja ei ollu tälläsiä ongelmia. Sillon paras 1.35, tänään ei alle 1.40 menty.. jeesus kristus..

Alusta on säädetty 17kg painavammalle, mutta sillä tuskin lienee merkitystä näillä vauhdeilla..

Noh, ajamaan oppii ajamalla, eikä netissä itkemällä, joten ei auta kuin päästä uudestaan.

Se on valitettavaa, mutta alustan säädöt (ainakin esijännitykset) menevät uusiksi kun vaihdat rengasta ja etenkin rengas profiilia. Voisit aloittaa sillä, että ruuvaat suosiolla keulan esijännitystä muutaman viivan kireämmälle (tai vähennät perästä), ja niin kauan kun tuntuu aliohjaavalta niin otat esijännitystä auki. Jossain vaiheessa geometria menee liian jyrkäksi ja pyörä aliohjaa jälleen rankasti, tällöin laitetaan esijännitystä hivenen lisää. Ensiksi pitäisi tosin olla kyllä keulan ja perän vaimennukset balanssissa ennen kuin esijännityksiä säädetään. Tuo kesken kurvin eläminen kertoo siitä, että keula ja perä painuvat ja/tai nousevat eri tahtiin. Mikä puolestaan ilmenee alati muuttuvana yliohjaus/aliohjaus käyttäytymisenä kesken kurvin. Eli stonga heiluu hieman ja/tai perä heijaa. Compri?

Mutta pointtina se, ettei kannata tuudittautua siihen, että kun alusta on joskus kerran säädetty pari vuotta sitten ei siihen enää tarvitsisi koskea...  :)

Sen verran edittiä tähän ennenkuin joku rupeaa vouhoamaan minulle esijännityksen merkityksestä, että jos jousen kuorma pysyy samana, niin esijännityksellä säädetään vain iskarin pituutta, eli toisinsanoen korkeutta.

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.05.13 - klo:21:27
Kun ajaa mutkaan, niin kesken kallistuksen "elää" jotenkin niin maan prkleesti. Vaikee pitää siinä tietyssä kulmassa. Loppupäivästä jonkunlaista tuntumaa sai, mutta kyllä jäi paska maku päivästä. Oli kokoajan lämppäreissä renkaat.

Paljonko sulla oli paineet lämpimissä renkaissa? Ja paljonko oli paineet, kun tulit varikolle?

Cat

En mitannut. 2.0 kylmänä takana ja edessä 1.85 kylmänä.

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.05.13 - klo:22:21
En mitannut. 2.0 kylmänä takana ja edessä 1.85 kylmänä.

Villi arvaus, että edessä aivan liian vähän painetta. Miten sitten edes nousee lämppäreissä näillä keleillä ja ajossa taitaa sitten taas laskea. Jos siellä on ajaessa ollut vaikka 2.1 painetta, niin varmaan on ikävä ajaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.05.13 - klo:22:21
En mitannut. 2.0 kylmänä takana ja edessä 1.85 kylmänä.

Kokeile laittaa lämppäreistä lämpimänä 1.8 taakse ja 2.3 eteen. Ehkä jopa vähän enemmänkin. Nyt tais olla takana liikaa ja edessä liian vähän.

Alusta kannattaa ruuvata vaikka vakioasetuksiin, jos ei parempaakaan lähtökohtaa ole. Kaikista ostamistani pyöristä on alusta ollut enemmän tai vähemmän omituisissa asetuksissa. Keulan ja perän korkeus kohdalleen ja painaumat tontille, niin pitäs suurimmat ongelmat ohitettu. Vaikka mopolla olis joskus joku ajanut kovaa ei tarkoita etteikö alusta voisi olla päin honkia.

Cat

Hetkonen.. kyllä ne olikin lämppäreissä kun mittasin. Nyt on ORG päiville sunnuntaille lippu ostettu. Päästävä sinuiksi tän kanssa, jos meinaa YCC tänä vuonna koittaa. Vaihdevipukin v-mäisen ylhäällä, joutu koko jalkaa nostaan, pitää säätää. Shifteri ja luistokytkin vaikuttaa kyllä ihan mukavilta varusteilta.

Mikko K.

Täältä kans veikkaus rengaspaineille. Lämppärissä renkaat kuumiksi ja sen jälkeen kylmälle radalle uuteen mopoon totutellen --> paineet laskee liian alas ja pyörästä tulee just tollanen ajettava. Kokeile ens kerralla vaikka 0,2bar enemmän kumpaankin päähän.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.05.13 - klo:21:27
Ei saat*na, emmä ikinä opi ajamaan.

Nyt on alla uudet Pirelli Diablo suberbike sc2 120/70 ja 190/55. 3/4 päivästä meni, että oppi ajamaan noilla suoraan, loppuajasta sitten ehkä sain vähän kallistettuakin. Racechronon heivasin pois, kun huomasin, että ei tästä tuu yhtään mitään. vedin koko päivän hitaassa ryhmässä, matkapyörät meni molemmin puolin ohi. Ajaminen oli aivan kauheta. Pikaakaasun kanssa sai myös olla tarkkana, ei vanhassa tälläsia ollu. Ei oikein päässy sinuiksi pyörän kanssa tänään. Ajoasentokin ihan perseellään, kenkä raapas, polvesta tietoakaan.

Kun ajaa mutkaan, niin kesken kallistuksen "elää" jotenkin niin maan prkleesti. Vaikee pitää siinä tietyssä kulmassa. Loppupäivästä jonkunlaista tuntumaa sai, mutta kyllä jäi paska maku päivästä. Oli kokoajan lämppäreissä renkaat.

aikaisempaa kokemusta alastarosta on n.110 kierrosta, renkaina Michelin Pilot Powerit, niillä oli helppo ajaa. Tiesin, millon ne luistaa avauksessa, ja ei ollu tälläsiä ongelmia. Sillon paras 1.35, tänään ei alle 1.40 menty.. jeesus kristus..

Alusta on säädetty 17kg painavammalle, mutta sillä tuskin lienee merkitystä näillä vauhdeilla..

Noh, ajamaan oppii ajamalla, eikä netissä itkemällä, joten ei auta kuin päästä uudestaan.

Mä veikkaisin ett noi kaikki ongelmat johtuu ihan vaan siitä että sulla ei oo rutiinia, mutta sen sijaa intoa ja yritystä löytyy, ja mopokin oli outo, joten ajoasento oli hakusella, joten rentoudesta ei tietookaan, varsinkaan kun pikakaasuu joutu varomaan ja vaihdepoljin väärässä asennossa, joten kaikki pienet pomput menee jäykkien käsien kautta ohjaukseen, ja mopo elää sen takia mutkissa, ja kuski pelkää, ja työtää mopoa nurin mutkiin, ja on ite selkä pystyssä paskajäykkänä satulassa.

Mutta älä huoli, tuo on ihan tyypillistä alottelijalle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

late

Eka päivä talven jälkeen on aina yhtä hirveä, varsinkin jos uusi mopo ja pikakaasut ekaa kertaa yms. Kyllä se siitä, viimeistään kun muutaman päivän käy ajamassa - monesti jopa se nukuttu yö auttaa. Pidä huoli, että rengaspaineet on kohdillaan ja katso ne painumat ja tappien asento - ei muuta. Ja mieti seuraavan kerran ajoasentoa, ajolinjoja jne.

Pahin virhe mitä voit tehdä, on se että lähdet veivaamaan alustaa kun vika ilmiselvästi roikkuu tangossa. Noilla vauhdeilla (yli 1.40?) keskivertokyykyn alustan säätötarve on vielä lähes kahdenkymmenen sekunnin päässä.

late

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 01.05.13 - klo:21:54

Se on valitettavaa, mutta alustan säädöt (ainakin esijännitykset) menevät uusiksi kun vaihdat rengasta ja etenkin rengas profiilia. Voisit aloittaa sillä, että ruuvaat suosiolla keulan esijännitystä muutaman viivan kireämmälle (tai vähennät perästä), ja niin kauan kun tuntuu aliohjaavalta niin otat esijännitystä auki. Jossain vaiheessa geometria menee liian jyrkäksi ja pyörä aliohjaa jälleen rankasti, tällöin laitetaan esijännitystä hivenen lisää. Ensiksi pitäisi tosin olla kyllä keulan ja perän vaimennukset balanssissa ennen kuin esijännityksiä säädetään. Tuo kesken kurvin eläminen kertoo siitä, että keula ja perä painuvat ja/tai nousevat eri tahtiin. Mikä puolestaan ilmenee alati muuttuvana yliohjaus/aliohjaus käyttäytymisenä kesken kurvin. Eli stonga heiluu hieman ja/tai perä heijaa. Compri?

Mutta pointtina se, ettei kannata tuudittautua siihen, että kun alusta on joskus kerran säädetty pari vuotta sitten ei siihen enää tarvitsisi koskea...  :)

Sen verran edittiä tähän ennenkuin joku rupeaa vouhoamaan minulle esijännityksen merkityksestä, että jos jousen kuorma pysyy samana, niin esijännityksellä säädetään vain iskarin pituutta, eli toisinsanoen korkeutta.

Olen kyllä hiukkasen mieltä. Kyllä homma lähtee ihan siitä, että kokeillaan miltä pyörä tuntuu ja jos menee suht niinkuin pitääkin, ei siihen alustaan kannata koskea. Ja vaikkei menisikään niin siihen alustaan kannattaa kajota vasta sitten, kun on varma ettei omassa ajossa tehdyt virheet ensisijaisesti vaikuttaneet asiaan. Voin ihan kokemuksesta tämän sanoa, kun jokunen rengasmerkki ja profiilivaihto tullut tehtyä ilman mitään tarvetta ruuvata alustaa suuntaan tai toiseen.

Teoriaa, kuten yllä, tai sitä mitä SBK-tiimit tekee maailmalla ei aina kannata ilman maalaisjärkeä tai todellista asiantuntemusta implementoida harrastelutasolle.

Ennenkuin joku vouhoaa minulle millimetreistä ja renkaiden halkaisijoista yms. niin voin etukäteen todeta että renkaissa ehdottomasti tärkeintä on oikeat lämminpaineet ja kunnon lämmitys (=myös vanne ts. renkaan runko on kunnolla lämmin). Noissakin tuntuu olevan jos jonkinlaista puutetta, vuodesta toiseen.

Tässä keississä vapun lämpötiloilla 1.40 vauhdeilla on varmaan aika vaikea pitää lämmöt kumeissa, kuulemma aika vilpoista oli. Jos sitten radalle on tyrkätty suoraan lämppäreistä "kisapaineilla", voi se vähän vaaputella muutaman kierroksen jälkeen...

tamik87

02.05.13 - klo:06:56 #176 Viimeisin muokkaus: 02.05.13 - klo:07:24 käyttäjältä tamik87
Jos takanakki on 2 mm korkeampi kuin edellinen todellisuudessa, niin se vaan on valitettavasti melko paljon ja sen huomaa ajossa selkeästi. Mun mielipide on, että ennenkuin ruvetaan yrittämään kierrosenkkoja alustan pitää olla kunnossa. Mutta tämä alustan säätö on monelle niin mustaa magiaa että kun ei itse ymmärrä niin ei kukaan muu kuin wehnä saa niistä ymmärtää ;)

Eli kuten sanoit late, jos pyörä ei tunnu hyvältä niin paha olla nopea. Jos ei ikinä uskalla koskea pyörän sääntöihin kun kaikki aina hakevat ettei niihin kannata koskea jos ei tiedä mitä tekee, niin eihän sitä ikinä sitten opikaan! Ei se voi olla niin että sitten kun ajaa alle 1:30 saa hyväksynnän käyttää ratarenkaita ja siitä vielä 1:25 niin saa säätää alustaa.

Nitrous

02.05.13 - klo:08:02 #177 Viimeisin muokkaus: 02.05.13 - klo:08:26 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 02.05.13 - klo:06:56
Jos takanakki on 2 mm korkeampi kuin edellinen todellisuudessa, niin se vaan on valitettavasti melko paljon ja sen huomaa ajossa selkeästi. Mun mielipide on, että ennenkuin ruvetaan yrittämään kierrosenkkoja alustan pitää olla kunnossa. Mutta tämä alustan säätö on monelle niin mustaa magiaa että kun ei itse ymmärrä niin ei kukaan muu kuin wehnä saa niistä ymmärtää ;)

Lyön munkkikahvit sun kanssa vetoa, että voin ruuvata sun mopoa tuon 2mm jompaan kumpaan suuntaa, etkä huomaa eroa ajossa jos en kerro mitä olen tehnyt ja vielä vähemmän sitä huomaa kuski, joka ajaa 1:40 kieppeille. (Edit. en kyllä tiedä sinunkaan vauhtiasi, mutta ohjeista päätellen lähempänä 1:25 kuin 1:30) 2mm esijännityksissä on vähän ja tuollainen ero tulee jo ajoasennon pienestä muuttumisesta päivän aikana. Nykyisten kyykkyjen alustoilla mennään Alastarossa kevyesti alle 1:30 ilman, että esijännityksiä lukuunottamatta tarvitsee koskea tehtaan säätöihin. Yleensä tosin esijännityksiinkän ei tarvitse koskea, mutta saahan ne mittaamalla mopon suurinpiirtein oikeaan asentoon.
Jos rataennätystä lähdetään hakemaan, silloin alustan on oltava tip top, mutta milläs pirulla säädät alustaa jos vauhti ei piisaa siihen, että alusta tekisi mitään omituista?
Ja varsinkaan jos ei nää kuskin ajamista, ei ole mitään järkeä lähteä neuvomaan netissä alustan säätöjen muuttamista, koska 95% tapauksissa se pyörän vika on siinä satulan ja tangon välissä.

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 02.05.13 - klo:06:56
Eli kuten sanoit late, jos pyörä ei tunnu hyvältä niin paha olla nopea. Jos ei ikinä uskalla koskea pyörän sääntöihin kun kaikki aina hakevat ettei niihin kannata koskea jos ei tiedä mitä tekee, niin eihän sitä ikinä sitten opikaan! Ei se voi olla niin että sitten kun ajaa alle 1:30 saa hyväksynnän käyttää ratarenkaita ja siitä vielä 1:25 niin saa säätää alustaa.

Kyllä alustaa saa ja pitääkin säätää jos vika on alustassa, mutta jos vauhti on tuolla 1:40 huitteilla, on se ensiksi korjattava ongelma ihan jossain muualla kuin alustassa.

Renkaiden profiileista: Meikäläinen on käyttänyt saman päivän aikana peräkkäin 190/55 profiilista ja 200/60 profiilista takasta. Eroahan noiden halkaisijassa on nimellisesti useampi milli, mutta käytännön ero ajettavuudessa on 200/60 profiilin paremmassa avauspidossa, ei niinkään kääntyvyydessä. Tai kyllähän pyörä lähtee karvan ketterämmin kääntymään tuolla 200/60 takasella, mutta muutaman asteen kallistuksen jälkeen ei eroa enää havaitse, koska renkaan kehän pieneneminen kallistaessa syö tuon eri profiilien korkeuden eron. Eli ainakin mun kokemuksen perusteella renkaan profiilin muutoksen vaikutus pyörän toimintaan radalla ei mene lähellekään 1:1 verrattuna siihen, että pyörän asentoa muutetaan perää nostamalla tai keulaa laskemalla. Toki voin olla väärässäkin, mutta tälläinen on oma fiilis asiasta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Vuorelan kanssa samoilla linjoilla. Rengaspaineita voisi seuraavalla kerralla koittaa muuttaa.
Eli rengas kunnolla lämpimäksi (koittaa myös paljaalla kädellä vannetta, että sekin on lämmin. -> Nyt on koko paketti lämmin, eikä pelkästään kuori). Sitten laittaa Vuorelan ilmoittamat paineet. Veikkaisin, että tämä tuo tukevuutta ajoon.

Murmela mumisi myös aika asiaa. Rentona jos pystyy ajamaan, niin kaikki toimii. Jännittyneenä kroppa laittaa kaikessa vastaan ja mikään ei toimi. Tähän ei auta muu kuin toistot. Niitä onkin jo onneksi tulossa :)

Onnea uusiin kamppailuihin!

Itse suosittelen keskittymään ajamiseen ja unohtaa alustan. Jos sarvista vänkää vastaan, ei alustan naksut paljoa auta. Jos kuitenkin jotain haluaa tehdä, niin ottaa nykyiset asetukset ylös lapulle ja laittaa tehdasasetukset paikalleen. Itselläni on tehtaansuosittelemat naksut ja katsellaan sitten muutaman ajopäivän jälkeen, kuinka niitä ruuvaillaan, jos ruuvaillaan.

Jos ajo tuntuu keinuvalta mutkassa, niin uskon sen poistuvan sillä, kun ajoon saa rutiinia ja sitä kauta hieman tasaisuutta ja vauhtia. Tähän auttaa hyvät ajolinjat, kropan käyttö ja jarrupaikkkojen tietäminen. Pienin askelin eteenpäin, niin rupeaa se ajokin rentoutumaan. Kun jossain vaiheessa saa sopivan vauhdin päälle, niin korjaustoimet nopeampaan suoritukseen olisi hyvä toteuttaa yksi muutos kerrallaan. Ja ajatus aina mukana tekemisessä. Koittaa keskittyä, mitä tekee erilailla muutettavassa ajolinjassa, jarrussa, avauksessa, ajoasennossa tai katseen käytössä. Voi sitten myöhemmin unissaan ajella samaa mutkaa edes-takas ja saada tulevaisuudessa se taas paremmaksi. Kylläpä tuli pitkä tarina.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.05.13 - klo:22:21
En mitannut. 2.0 kylmänä takana ja edessä 1.85 kylmänä.

Superbike sliksiin menee eteen 2,3bar  ja taakse 1,7-1,75bar lämpimänä* mikäli nuo on suhteellisen tuoretta paistoa. Jos paineet on ollut tuota tasoa, mitä kerroit, on etusessa ollut reilusti liian vähän painetta, jolloin rengas luikertaa todella pahasti koko ajan. Viileässä kelissä paineet tuppaa vielä radalla laskemaan lämppäripaineisiin verrattuna, joten liian pieni paine aiheuttaa vielä helpommin ongelmia. Jos bongaat keltasen Rytkösen ens sunnuntaina varikolta niin tule nykäisemään hihasta, voin tulla vilkaisemaan miltä sun ajaminen näyttää niin saadaan sut kunnolla vauhtiin heti kauden alusta.

*Tämä on siis käyttöpaine radalla. Kelistä ja vauhdista riippuen lämppäripaine voi olla pienempi tai isompi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal