Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Pakko kommentoida että 2 mm ei ole vähän. Jotta jousi painuisi 2 mm enemmän kasaan kuin normaalisti, pitää sitä kuormittaa perus 95 N / mm jousella melkein 20 kg! Noh oma mielipiteeni tuli selväksi varmaankin joten turhaa jankuttaa. Oletin vain että Cat on kumminkin jonkin sortin "tekijämiäs" jolla nyt mystisestä syystä ei ajo sujunut koska pyörä käyttäytyi oudosti.

Juha_K

Kyllä se 2mm on aika vähän, ainakin omasta mielestä. Ei tarvinu tehdä mitään muutoksia kun siirtyi 180/55 -> 200/60, tai sitten mun persdynossa on vikaa. :)
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 02.05.13 - klo:08:13
Pakko kommentoida että 2 mm ei ole vähän. Jotta jousi painuisi 2 mm enemmän kasaan kuin normaalisti, pitää sitä kuormittaa perus 95 N / mm jousella melkein 20 kg! Noh oma mielipiteeni tuli selväksi varmaankin joten turhaa jankuttaa. Oletin vain että Cat on kumminkin jonkin sortin "tekijämiäs" jolla nyt mystisestä syystä ei ajo sujunut koska pyörä käyttäytyi oudosti.

Jousivakion yksikkö on N/mm, mutta ilmoitetaanko nuo mopon etujouset muka tuossa yksikössä? Jos aletaan laskemaan, niin 80kg hemuli saa aikaan kahdelle etujouselle karkeasti ottaen 400N kuorman, jolloin painuman pitäisi olla 400N/(2*95 (N/mm)), josta tulee äkkiä laskettuna 2mm. Tuon luvun kun kertoo kymmenellä, niin siitä saadaan 20mm, joka tuntuu jo paljon uskottavammalle ainakin minun persdynoon ja silloin jousi olisi 95N/cm tai 9,5N/mm. Ja vielä kerran... Jos vauhdit on normi harrastelijan tasolla, niin Pirelliin ennemmin se 0,2bar liikaa painetta kuin saman verran liian vähän. Noilla pienemmillä paineilla joskus kokeilleena teki mieli etsiä lähin alkometri kuukauden selvän putken jälkeen.

Bobo

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 01.05.13 - klo:19:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.04.13 - klo:21:15
Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.04.13 - klo:20:35
Lainaus käyttäjältä: Cat - 30.04.13 - klo:15:40
Siis käänneelläänkö niitä oikeesti ympäri, vai koijataanko tyhmää?

Jos oikein köyhä on, niin tulee pyöräytettyä rengasta useampaankin otteeseen jotta molemmat puolet ois yhtä kuluneet, ja alunperinkin alla on käytettyä nakkia.
. Tahi GP Racerista Endurance seos taakse ja medium eteen.

Tuolla Nitrouksen suosittelemalla kuviollisella GP Racer yhdistelmällä ajeltiin tänään lähes vakio Yamaha R6:lla (vakiokeula, taka- ja ohjausiskari vaihdettu) Alastarolla + 10 asteen lämpötilassa tasaisia 1,22,x aikoja. Ei kuulemma minkäänlaisia vaikeuksia pidon kanssa. Joten riittää tuo vähän kovempaankin vauhtiin  :)  Sai taas vähän perspektiiviä tähän turhaan hifistelyyn renkaiden kanssa.

Unohtui vielä nuo paineet laittaa noille GP Racereille. Takana lämppäreistä 1,6 bar eli hieman enemmän kuin "oikeissa" kisadunlopeissa, vaikka molemmat matalapainerenkaita ovatkin. Edessä 2,3. Peitot lämppäreiden päällä olivat ainakin eilen tarpeen, muuten ei oikein jaksanut lämmittää tarpeeksi.
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.13 - klo:08:26
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 02.05.13 - klo:08:13
Pakko kommentoida että 2 mm ei ole vähän. Jotta jousi painuisi 2 mm enemmän kasaan kuin normaalisti, pitää sitä kuormittaa perus 95 N / mm jousella melkein 20 kg! Noh oma mielipiteeni tuli selväksi varmaankin joten turhaa jankuttaa. Oletin vain että Cat on kumminkin jonkin sortin "tekijämiäs" jolla nyt mystisestä syystä ei ajo sujunut koska pyörä käyttäytyi oudosti.

Jousivakion yksikkö on N/mm, mutta ilmoitetaanko nuo mopon etujouset muka tuossa yksikössä? Jos aletaan laskemaan, niin 80kg hemuli saa aikaan kahdelle etujouselle karkeasti ottaen 400N kuorman, jolloin painuman pitäisi olla 400N/(2*95 (N/mm)), josta tulee äkkiä laskettuna 2mm. Tuon luvun kun kertoo kymmenellä, niin siitä saadaan 20mm, joka tuntuu jo paljon uskottavammalle ainakin minun persdynoon ja silloin jousi olisi 95N/cm tai 9,5N/mm. Ja vielä kerran... Jos vauhdit on normi harrastelijan tasolla, niin Pirelliin ennemmin se 0,2bar liikaa painetta kuin saman verran liian vähän. Noilla pienemmillä paineilla joskus kokeilleena teki mieli etsiä lähin alkometri kuukauden selvän putken jälkeen.

Lisää lukuja:
9,5N/mm x 2 x (cos25)^2 = keulan pystysuuntainen jäykkyys 2,27 kg/mm.
Jos se 20 kilon ero menee 50-50, niin keulan muutos 10 kg -> eli pystysuuntainen painauman lisäys 4,4 mm -> putkien suuntainen painauman muutos 5,37 mm.
Perässä esim 100N/mm x (2:1)^2 = 2,45 kg/mm, 10 kg -> 4,08 mm.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: Cat - 01.05.13 - klo:22:37
Hetkonen.. kyllä ne olikin lämppäreissä kun mittasin. Nyt on ORG päiville sunnuntaille lippu ostettu. Päästävä sinuiksi tän kanssa, jos meinaa YCC tänä vuonna koittaa. Vaihdevipukin v-mäisen ylhäällä, joutu koko jalkaa nostaan, pitää säätää. Shifteri ja luistokytkin vaikuttaa kyllä ihan mukavilta varusteilta.

Eiköhän se vika ollut tuossa. Paineet vielä pudonneet tuosta ajossa, niin ei ihme että tuntuu kauheelta, jos etusessa esim. 1,7 painetta.
Laita Vuorelan ehdottamat paineet ja koita uudestaan. Jos paineet noista putoaa ajossa, niin nosta painetta lisää että pysyy ajossa noissa arvoissa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 02.05.13 - klo:09:03
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 01.05.13 - klo:19:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.04.13 - klo:21:15
Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.04.13 - klo:20:35
Lainaus käyttäjältä: Cat - 30.04.13 - klo:15:40
Siis käänneelläänkö niitä oikeesti ympäri, vai koijataanko tyhmää?

Jos oikein köyhä on, niin tulee pyöräytettyä rengasta useampaankin otteeseen jotta molemmat puolet ois yhtä kuluneet, ja alunperinkin alla on käytettyä nakkia.
. Tahi GP Racerista Endurance seos taakse ja medium eteen.

Tuolla Nitrouksen suosittelemalla kuviollisella GP Racer yhdistelmällä ajeltiin tänään lähes vakio Yamaha R6:lla (vakiokeula, taka- ja ohjausiskari vaihdettu) Alastarolla + 10 asteen lämpötilassa tasaisia 1,22,x aikoja. Ei kuulemma minkäänlaisia vaikeuksia pidon kanssa. Joten riittää tuo vähän kovempaankin vauhtiin  :)  Sai taas vähän perspektiiviä tähän turhaan hifistelyyn renkaiden kanssa.

Unohtui vielä nuo paineet laittaa noille GP Racereille. Takana lämppäreistä 1,6 bar eli hieman enemmän kuin "oikeissa" kisadunlopeissa, vaikka molemmat matalapainerenkaita ovatkin. Edessä 2,3. Peitot lämppäreiden päällä olivat ainakin eilen tarpeen, muuten ei oikein jaksanut lämmittää tarpeeksi.

Dunlopin etunen toimii hyvin tolla 2,3 paineellakin, mutta jos haluaa parempaa kääntyvyyttä, kannattaa kokeilla 2,4 tai 2,5bar paineella.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Tuota Dunloppi aihetta kun selaa, niin jännittää muuten jo etukäteen, että meneekö perjantain Dunlop - neitsytmatka ihan reisille repeilyn, muljuamisen, 0,05 bar väärien paineiden, väärän seoksen, ruoska kaasun, ei irc evo lämppäreiden, kulmaventtiilien puutteen, tehdas alustan ja jäykän kuskin takia katu Pirellien jälkeen. Koita sitten tämän jälkeen unohtaa renkaat ja keskittyä itse ajamiseen :)

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.13 - klo:11:23
Tuota Dunloppi aihetta kun selaa, niin jännittää muuten jo etukäteen, että meneekö perjantain Dunlop - neitsytmatka ihan reisille repeilyn, muljuamisen, 0,05 bar väärien paineiden, väärän seoksen, ruoska kaasun, ei irc evo lämppäreiden, kulmaventtiilien puutteen, tehdas alustan ja jäykän kuskin takia katu Pirellien jälkeen. Koita sitten tämän jälkeen unohtaa renkaat ja keskittyä itse ajamiseen :)

Niinno, Dunlop GP Pro ja sen versiot on suunnitellut voittamaan MM-luokan kilpailuerä. On selvää että ne ovat suunnietllut optimoidusti seoskohtaisesti toimimaan kapeassa haarukassa mahdollisimman hyvin. Harrastajalla käyttöhaarukka laajenee, mutta ei poista sitä että perusasioiden täytyy olla kohdallaan jotta ne toimisivat suurinpiirtein oikein. Vaikeata Dunloppien käyttäminen ei ole. Paine pitää olla aina oikein kelin mukaan, eli heti ajosta paineen mittaukseen jäähdyttelemättä vikaa kiekkaa. Ja seos suurinpiirtein oikein.

Jos ei jaksa muutaman päivän ekan setin jälkeen ajon jälkeisiä paineita mitata, on varmaan parempi pitäytyä vähemmän fokusoiduissa versioissa. Näitä renkaita ei ole suunniteltu pisaralla pisimmälle käyttöön, vaan kestämään se 40 min MM-erä, kun on oikea paine, seos ja osaava kuljettaja. En jaksa uskoa että tehdas olisi paljonkaan miettinyt sitä miten harrastaja voi samalla seoksella ja paineita tarkistelematta ajaa koko kesän Alastaroa ympäri.

Pointti on siis, kun menet kisaseosrenkaisiin, siinä mukana tulee myös kuskille joitain velvoitteita, muuten homma pissii.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.13 - klo:11:23
Tuota Dunloppi aihetta kun selaa, niin jännittää muuten jo etukäteen, että meneekö perjantain Dunlop - neitsytmatka ihan reisille repeilyn, muljuamisen, 0,05 bar väärien paineiden, väärän seoksen, ruoska kaasun, ei irc evo lämppäreiden, kulmaventtiilien puutteen, tehdas alustan ja jäykän kuskin takia katu Pirellien jälkeen. Koita sitten tämän jälkeen unohtaa renkaat ja keskittyä itse ajamiseen :)

Jos on mahdollista vielä valita niin laita mieluummin alle kovaa kuin pehmeää seosta niin riski repeilyyn kylmällä kelillä on pienempi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

qazwsx

Kysympä nyt kun olen monesti lukenut että porukat suosittelee eteen pehmeämpää seosta, ainakin Pirellin seostenkailla.
Mikä tuossa on ideana?
Kysyjänä on siis täysin noviisi jolla ekat seosrenkaat oli alla syksyn viimeisillä ratapäivillä.

Raaseri

Meistä juuri kukaan ei osaa/pysty raiskaamaan eturengasta jarruissa samalla tapaa kuin takista avauksissa. Koska käsittelemme eturengasta "hellästi" osaamattomuuttamme, voidaan käyttää pehmeämpää seosta. Kovalla seoksella lisäongelma voi olla, ettei saada lämpöjä pidettyä yllä.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 02.05.13 - klo:13:49
Meistä juuri kukaan ei osaa/pysty raiskaamaan eturengasta jarruissa samalla tapaa kuin takista avauksissa. Koska käsittelemme eturengasta "hellästi" osaamattomuuttamme, voidaan käyttää pehmeämpää seosta. Kovalla seoksella lisäongelma voi olla, ettei saada lämpöjä pidettyä yllä.

Seuraavat renkaat alle on noiden supercorsien jälkeen superbiket, ja ollut kahden vaiheilla laittaako nyt keväällä sc1 eteen vai sama kuin taakse eli sc2


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 02.05.13 - klo:14:22
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 02.05.13 - klo:13:49
Meistä juuri kukaan ei osaa/pysty raiskaamaan eturengasta jarruissa samalla tapaa kuin takista avauksissa. Koska käsittelemme eturengasta "hellästi" osaamattomuuttamme, voidaan käyttää pehmeämpää seosta. Kovalla seoksella lisäongelma voi olla, ettei saada lämpöjä pidettyä yllä.

Seuraavat renkaat alle on noiden supercorsien jälkeen superbiket, ja ollut kahden vaiheilla laittaako nyt keväällä sc1 eteen vai sama kuin taakse eli sc2

Itse en ole huomannut eroa SC1 ja SC2 etusten välillä ajettavuudessa tai pidossa. Tämä siis n. 1.25 kyydissä Alastarolla, eli jos oma vauhti poikkeaa tuosta suuresti, voi tilanne muuttua suuntaan tai toiseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

02.05.13 - klo:15:31 #194 Viimeisin muokkaus: 02.05.13 - klo:15:37 käyttäjältä T1mppa
Mitäs tämä nyt tarkoittaa? Miseliinimiehet sekoilee?

Liittenä on mukavasti kerrottu, että mikä seos sopii millekin lämpötilalle. Myös paineet on mainittu.

Slick A = soft
Slick B = Soft/Medium
Slick C = Medium

Liitteen 2 lisätiedot:
S1910B SOFT
S1920B REAR MEDIUM >20ºC (Relay)
S1930B REAR MEDIUM >10ºC (Endurance)

Tämähän menee ihan päin vastoin, mitä normaalisti sanotaan?

Useammasta paikasta katsoin, niin samaa infoa sanoi seoksista. (oli tosi huonosti esillä. Miseliinin sivut on surkeat)

Michelinillä on rungon rakenne huomattavasti erilainen Dunloppiin verrattuna. Olisiko niin, että Michelin puhuu rungon jäykkyydestä ja Dunlop kumiseoksesta? Tämä ihan villi arvaus.

Itselläni on yksi 19/69/17 miseliini. Täytyy tarkistaa tuo seos. Kovasti kehuvat sivuttaispitoa. Michelin teki 2011 uuden sliksin. Vanhassa oli kuulemma outoja pito-ongelmia. Saattoi karata yllättäen. Tämä tieto huhujen perusteelta.

edit: Nuo molemmat liitteeet ja seosmerkinnät ovat samasta sliksistä. (uusi malli)

Powered by EzPortal