Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jiknnn

02.05.13 - klo:17:01 #195 Viimeisin muokkaus: 02.05.13 - klo:17:03 käyttäjältä jiknnn
itse itseäni lainaten...
Misukalla näyttäisi edelleen olevan suosituksena softit  kylmälle ja kovat kuumalle kelille.
http://michelin-power.com/en/range

Pirellin kuvista ainakin itse ymmärsin että niillä menee takanakissa pehmeät kuumalle/kovat kylmälle  ja etunakissa pehmeät kylmälle ja kovat kuumalle kelille...
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_superbike.html?url=%3Fsubtype%3Dtrack

elikkä pirellillä menee etusella ja takasella nuo seokset ristiin kelien suhteen... , misukalla on mun mielestä aina ollut softit kylmälle/sileälle ja hardit kuumalle/karkealle.

edit : Ja aina lienee ollut myös niin, että misukat luistaa ellei ne ole toimintalämmöissä. 2000-luvun alussa pilot-race katuseosrenkaat oli todella luikkaat tiellä, mutta aivan mahtavat radalla.

oukkis

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.13 - klo:11:23
Tuota Dunloppi aihetta kun selaa, niin jännittää muuten jo etukäteen, että meneekö perjantain Dunlop - neitsytmatka ihan reisille repeilyn, muljuamisen, 0,05 bar väärien paineiden, väärän seoksen, ruoska kaasun, ei irc evo lämppäreiden, kulmaventtiilien puutteen, tehdas alustan ja jäykän kuskin takia katu Pirellien jälkeen. Koita sitten tämän jälkeen unohtaa renkaat ja keskittyä itse ajamiseen :)

Kun tosta on väännetty, niin pitää pistää omat kokemukset...

Mulla oli dunlopin slicksit (K7 1000:ssa) kun kierrosajat Alastarossa oli 1:4x, ja siitä alas 1:3x -aikoihin. Kumit eivät kuluneet mihinkään mutta pitivät kuin tauti, vaikka varmasti ei oltu käyttölämpötiloissa tai -alueella tai missään muuallakaan. Välillä jopa ajelin ilman jarruja ja kevyellä kaasulla, mikä lienee noin 100% väärä ajotyyli noille. Jos lämppäreistä otti suoraan radalle niin lämpöö riitti ihan hyvin 20 minsan setin loppuun asti mummovauhdillakin.

Jos siis lämppärit on olemassa ja mistään kotoisin, niin kyllä ne pitää jos ei käy kahvitauolla ennen radalle menoa. Takuuseen en mee jos lämpötila on pakkasilla, mutta 15+ asteissa ainakin toimi. Eli eihän ne kumit oo ollenkaan tehty tohon käyttöön, parempiakin on ja varmaan ne itkee tuskasta mutta hyvin ne piti.


Cat

02.05.13 - klo:19:05 #197 Viimeisin muokkaus: 02.05.13 - klo:19:38 käyttäjältä Cat
Murmela osu naulan kantaan. Taidot loppuu ennen intoa. Ei auta kuin jättää juustokin pois leivän päältä, reeniä reeniä..

Jos sunnuntaina sataa, niin mitkä on hyvät paineet Pirelli Dragon Rain renkaille? Ajamattomat. Täytyy ottaa töistä kompressori lainaan. Luulin, että noi slicksit vaatii lämpöä, eikä mun vauhdilla saa niitä tarpeeksi lämpimäksi, jonka takia ne ei pelitä.

Laitan kylmät renkaat lämppäreihin, annan olla tunnin ja sitten paineet kohdilleen. Ok menetelmä?

On auki vähän suunnitelma Mp tuen päivien suhteen, toisaalta tekis mielli olla koko neljä päivää, en tiä saa nähä. Mutta jos sunnuntaina olen, niin tuleen nykäsemään hihasta Nitrous.

Noni, lippu ostettu sunnuntaille. Siellä nähdään Nitrous.

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: Cat - 02.05.13 - klo:19:05
Laitan kylmät renkaat lämppäreihin, annan olla tunnin ja sitten paineet kohdilleen. Ok menetelmä?

Seuraa myös tunnin jälkeen paineita, sekä kun tulet radalta ja ennen kuin taas lähde radalle ja sitten kun taas tulet radalta ja... Eli seuraa niitä kokoajan. Ilman lämpötila vaikuttaa, sun nopeus radalla vaikuttaa yms. Ei riitä, että aamulla pistää kerran paineet kohdilleen. Seuraa myös renkaan kulumista jatkuvasti. Jos alkaa repeileen tms. niin paineilla voit mahdollisesti korjata tilannetta.

Mikko K.

Päivän vinkki, et tarkastakaa välillä se rengaspainemittari. Onneks kattelin omaani äsken tallilla ja aloin vertaileen muihin. Näytti tasan 0,4bar liian vähän, ts. mulla on ollu pirelleissä 2,6 ja 2,5 bar kuuma paineet viime kesän reissuilla. Joku taitavampi kaveri ois varmaan huomannu jo ajossa jotain :D

marko_

Lainaus käyttäjältä: Cat - 02.05.13 - klo:19:05


Jos sunnuntaina sataa, niin mitkä on hyvät paineet Pirelli Dragon Rain renkaille? Ajamattomat. Täytyy ottaa töistä kompressori lainaan. Luulin, että noi slicksit vaatii lämpöä, eikä mun vauhdilla saa niitä tarpeeksi lämpimäksi, jonka takia ne ei pelitä.



Täällä jotain sade pirellien paineita:
http://www.mprata.fi/renkaat-and-vanteet/13/renkaista/112/msg10953#msg10953

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.13 - klo:20:16
Päivän vinkki, et tarkastakaa välillä se rengaspainemittari. Onneks kattelin omaani äsken tallilla ja aloin vertaileen muihin. Näytti tasan 0,4bar liian vähän, ts. mulla on ollu pirelleissä 2,6 ja 2,5 bar kuuma paineet viime kesän reissuilla. Joku taitavampi kaveri ois varmaan huomannu jo ajossa jotain :D
Renkaan pintaa kannattaa välillä tuijotella. Jos näyttää hyvältä, niin antaa paineiden olla, oli ne sit mittarin mukaan muutaman kymmenyksen pielessä tai ei.
Jos näyttää pahalta, niin sit vaan muuttaa 0.05 tai 0.1 baarii seuraavaan settiin, ja seuraavan setin jälkeen kattoo milt ne näyttää.
Liian suuresta tai pienestä paineesta johtuvan "kuvion" oppii tunnistamaan helposti. Ts rengas neuvoo mihin suuntaan painetta pitäis muuttaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

tosta näki aika hyvin, että etukumi ei oo menny reunalle asti ja takana käyny himpun verran kuumana. Vaikee sanoa muuta. Ei tullu tuijoteltua silloin, kun oli muutakin mietittävää vauhdin suhteen.

marko_

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.05.13 - klo:20:39
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 02.05.13 - klo:20:16
Päivän vinkki, et tarkastakaa välillä se rengaspainemittari. Onneks kattelin omaani äsken tallilla ja aloin vertaileen muihin. Näytti tasan 0,4bar liian vähän, ts. mulla on ollu pirelleissä 2,6 ja 2,5 bar kuuma paineet viime kesän reissuilla. Joku taitavampi kaveri ois varmaan huomannu jo ajossa jotain :D
Renkaan pintaa kannattaa välillä tuijotella. Jos näyttää hyvältä, niin antaa paineiden olla, oli ne sit mittarin mukaan muutaman kymmenyksen pielessä tai ei.
Jos näyttää pahalta, niin sit vaan muuttaa 0.05 tai 0.1 baarii seuraavaan settiin, ja seuraavan setin jälkeen kattoo milt ne näyttää.
Liian suuresta tai pienestä paineesta johtuvan "kuvion" oppii tunnistamaan helposti. Ts rengas neuvoo mihin suuntaan painetta pitäis muuttaa.

Mitä tää rengas tahtoo sanoa?  :)


Mikko K.

Dunlopit koettu. Eivät revenneet, räjähtäneet tai mitään muutakaan dramaattista ei tapahtunut. Paineet edessä ajosta 2,3 ja 1,5  ja lämppäreissä suunnilleen samat. Seokset edessä joku pehmeä ja takana 7712. tosin vauhtikaan ei ollut mitään kovin repivää... täytyy kokeilla kemorassa noiden pidon rajoja. Ahvenisto ei ole siihen oikea paikka.

Pyörä elää avauksissa vähän enemmän omaa elämää, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Jarrutuntumasta vaikea sanoa mitään, kun niitä on muutenkin paranneltu. Kaiken kaikkian hienot renkaat. muutaman viikon päästä saadaankin sitten tietää, miten nuo oikeasti vaikuttaa menoon.

slowrider

Dunlopit piti hyvin. Edessä 3.25bar ja takana 1.5. Persdyno rikki ku 190/55→190/65 eroa en huomannut ajossa

marko_

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.05.13 - klo:21:51
Persdyno rikki ku 190/55→190/65 eroa en huomannut ajossa

Pistetään kevään piikkiin  ;D


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 03.05.13 - klo:21:51
Dunlopit piti hyvin. Edessä 3.25bar ja takana 1.5. Persdyno rikki ku 190/55→190/65 eroa en huomannut ajossa

Aika karu paine etusessa. :D
Jotenkin tulee tuosta profiilin muutoksesta mieleen tuo viime viikkoinen alustakeskustelu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

raukkis

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.04.13 - klo:21:15
Toki renkaan saa auringonpaisteessa säilyttämällä tuhottua nopeastikin, mutta fiksusti säilyttämällä vanhemmatkin renkaat toimii harrastelijan ajoon ihan hyvin.

Mistä renkaasta huomaa päällepäin onko se säilytetty hyvin vai hyvin huonosti?

Powered by EzPortal