Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

marko_

16.06.13 - klo:21:57 #240 Viimeisin muokkaus: 16.06.13 - klo:22:08 käyttäjältä marko_
^^Mulla on kans ollu tommonen app:n käytetty alla. Noin 100 kierrosta ajanu sillä.  Kestää mulla varmaan vielä toiset sata kierrosta.
Tosi hyvä treeni rengas, luistaa välillä tosi helposti mutta aina hallitusti. Riippuu kelistä tuo luistaminen, kun asfaltti on liian lämmin niin pito heikkenee, varmaan Itsestäänselvyys kun kyseessä "kova" rengas.
Minä oon oppinu paljon uutta tään renkaan avulla ja on käyny mielessä ostaa ihan uusi samanlainen.  peukku_1

Taffu

Noniin, nyt sitä sitten ollaan täällä isojen poikien ketjussa kyselemässä. Pyörä kun tuli kipattua ympäri ämpäri, enkä jaksa sitä nyt katukuosiin laittaa, niin tarvitsenkin neuvoja mitkä renkaat alle lämppäreiden kera (heh heh).  :-\

Eli CBR1000RR -08 ja nopeimmaksi mitatuksi ajaksi ennen kippiä jäi 1:24. Mikä olisi semmonen seoskumi, mikä tossa vauhdissa vielä toimisi, mutta toki myös nopeammissakin jatkossa? Olin ajatellut tuota supercorsa sc2 taakse ja mahdollisesti se sc1 eteen? Tuleeko sitten ongelmaksi se, että pito loppuu kun renkaat jäähtyvät, jos ajan liian hiljaa? Onko eri merkkien välillä paljonkin eroa, mitkä sopivat mihinkin vauhtiin parhaiten?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 25.06.13 - klo:20:29
Noniin, nyt sitä sitten ollaan täällä isojen poikien ketjussa kyselemässä. Pyörä kun tuli kipattua ympäri ämpäri, enkä jaksa sitä nyt katukuosiin laittaa, niin tarvitsenkin neuvoja mitkä renkaat alle lämppäreiden kera (heh heh).  :-\

Eli CBR1000RR -08 ja nopeimmaksi mitatuksi ajaksi ennen kippiä jäi 1:24. Mikä olisi semmonen seoskumi, mikä tossa vauhdissa vielä toimisi, mutta toki myös nopeammissakin jatkossa? Olin ajatellut tuota supercorsa sc2 taakse ja mahdollisesti se sc1 eteen? Tuleeko sitten ongelmaksi se, että pito loppuu kun renkaat jäähtyvät, jos ajan liian hiljaa? Onko eri merkkien välillä paljonkin eroa, mitkä sopivat mihinkin vauhtiin parhaiten?

Supercorsa tai Superbike toimii varmasti hyvin tuossa ja nopeammassakin ajossa. Ajetaanhan noilla kadullakin, joten ei ne ihan saippuaksi mene jäähtyessäänkään. Eikä pitäisi noilla kierrosajoilla olla ongelma. Itse ajelen nykyään pääsääntöisesti samalla yhdistelmällä reilut 10s kovempaa eikä vauhti tosiaan ole pidosta kiinni.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 25.06.13 - klo:20:29
Noniin, nyt sitä sitten ollaan täällä isojen poikien ketjussa kyselemässä. Pyörä kun tuli kipattua ympäri ämpäri, enkä jaksa sitä nyt katukuosiin laittaa, niin tarvitsenkin neuvoja mitkä renkaat alle lämppäreiden kera (heh heh).  :-\

Eli CBR1000RR -08 ja nopeimmaksi mitatuksi ajaksi ennen kippiä jäi 1:24. Mikä olisi semmonen seoskumi, mikä tossa vauhdissa vielä toimisi, mutta toki myös nopeammissakin jatkossa? Olin ajatellut tuota supercorsa sc2 taakse ja mahdollisesti se sc1 eteen? Tuleeko sitten ongelmaksi se, että pito loppuu kun renkaat jäähtyvät, jos ajan liian hiljaa? Onko eri merkkien välillä paljonkin eroa, mitkä sopivat mihinkin vauhtiin parhaiten?

Esim. nuo tai sitten ihan sama mitkä muut seosrenkaat. Ei ne nyt niin liukkaat ole. Joku peruslämpö tollakin kyydillä pysyy ja jos vauhti kasvaa, kuten uskoisin tapahtuvan, niin ongelma on ratkaistu. Takana kannattaa suosia kovia seoksia alkuun, jos rahan menolla on jotain merkitystä.

EDIT: Enemmän seoskumeilla ajanut ehti ensin :P

murmela

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 25.06.13 - klo:20:29
Noniin, nyt sitä sitten ollaan täällä isojen poikien ketjussa kyselemässä. Pyörä kun tuli kipattua ympäri ämpäri, enkä jaksa sitä nyt katukuosiin laittaa, niin tarvitsenkin neuvoja mitkä renkaat alle lämppäreiden kera (heh heh).  :-\

Eli CBR1000RR -08 ja nopeimmaksi mitatuksi ajaksi ennen kippiä jäi 1:24. Mikä olisi semmonen seoskumi, mikä tossa vauhdissa vielä toimisi, mutta toki myös nopeammissakin jatkossa? Olin ajatellut tuota supercorsa sc2 taakse ja mahdollisesti se sc1 eteen? Tuleeko sitten ongelmaksi se, että pito loppuu kun renkaat jäähtyvät, jos ajan liian hiljaa? Onko eri merkkien välillä paljonkin eroa, mitkä sopivat mihinkin vauhtiin parhaiten?

Mun Mutu: Toi supercorsa sc2 takana, toimii lähes missä tahansa vauhdissa ja lämpötilassa, kunhan vähän jaksaa säätää renkaan painetta. Keskiryhmän häntäpää, ilma +5, asfaltti +5 .... nopeen ryhmän puoliväli, ilma +35, asfaltti +50, on ollu baut skaala missä mä oon sillä ajellu.
Dunlopin hipohipo-ntecit taitaa olla ainoot jotka oikeesti on kranttuja lämpöjen, paineiden ja rasituksen suhteen. Muilla merkeillä huomattavasti helpompaa/ laajempi käyttöskaala.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.06.13 - klo:20:43
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 25.06.13 - klo:20:29
Noniin, nyt sitä sitten ollaan täällä isojen poikien ketjussa kyselemässä. Pyörä kun tuli kipattua ympäri ämpäri, enkä jaksa sitä nyt katukuosiin laittaa, niin tarvitsenkin neuvoja mitkä renkaat alle lämppäreiden kera (heh heh).  :-\

Eli CBR1000RR -08 ja nopeimmaksi mitatuksi ajaksi ennen kippiä jäi 1:24. Mikä olisi semmonen seoskumi, mikä tossa vauhdissa vielä toimisi, mutta toki myös nopeammissakin jatkossa? Olin ajatellut tuota supercorsa sc2 taakse ja mahdollisesti se sc1 eteen? Tuleeko sitten ongelmaksi se, että pito loppuu kun renkaat jäähtyvät, jos ajan liian hiljaa? Onko eri merkkien välillä paljonkin eroa, mitkä sopivat mihinkin vauhtiin parhaiten?

Mun Mutu: Toi supercorsa sc2 takana, toimii lähes missä tahansa vauhdissa ja lämpötilassa, kunhan vähän jaksaa säätää renkaan painetta. Keskiryhmän häntäpää, ilma +5, asfaltti +5 .... nopeen ryhmän puoliväli, ilma +35, asfaltti +50, on ollu baut skaala missä mä oon sillä ajellu.
Dunlopin hipohipo-ntecit taitaa olla ainoot jotka oikeesti on kranttuja lämpöjen, paineiden ja rasituksen suhteen. Muilla merkeillä huomattavasti helpompaa/ laajempi käyttöskaala.

Kuumalla tuosta tulee liukas kuten monesta muustakin kovasta seoksesta, silloin SC1 on parempi valinta. Aika vähän noita helleratapäiviä kuitenkin vuoteen osuu.

Paineista ei ole järin tarkka kulumisen suhteen, ainakaan omassa mopossa missä alusta on nykyään varsin hyvällä tasolla. Pidon puolesta sitten on enemmän paineella merkitystä. Omat kokeilut takana väliltä 1.6-2.2 baria ja yksi setti 3bar paineella omaa hölmöyttä. Jos on turhan paljon painetta rengas vaan alkaa luistaa eikä pidä. Sopiva paine on siinä 1.6-1.9 haarukassa. Repeemään en noita ole saanut, mutta sitäkin on näkynyt alustan ongelmien tai kaasun käytön vuoksi. Nopeammilla voi sitten olla renkaan pidon ja kestävyyden kanssa erilaisia ongelmia.

app

25.06.13 - klo:21:12 #246 Viimeisin muokkaus: 25.06.13 - klo:21:18 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.06.13 - klo:20:43
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 25.06.13 - klo:20:29
Noniin, nyt sitä sitten ollaan täällä isojen poikien ketjussa kyselemässä. Pyörä kun tuli kipattua ympäri ämpäri, enkä jaksa sitä nyt katukuosiin laittaa, niin tarvitsenkin neuvoja mitkä renkaat alle lämppäreiden kera (heh heh).  :-\

Eli CBR1000RR -08 ja nopeimmaksi mitatuksi ajaksi ennen kippiä jäi 1:24. Mikä olisi semmonen seoskumi, mikä tossa vauhdissa vielä toimisi, mutta toki myös nopeammissakin jatkossa? Olin ajatellut tuota supercorsa sc2 taakse ja mahdollisesti se sc1 eteen? Tuleeko sitten ongelmaksi se, että pito loppuu kun renkaat jäähtyvät, jos ajan liian hiljaa? Onko eri merkkien välillä paljonkin eroa, mitkä sopivat mihinkin vauhtiin parhaiten?

Mun Mutu: Toi supercorsa sc2 takana, toimii lähes missä tahansa vauhdissa ja lämpötilassa, kunhan vähän jaksaa säätää renkaan painetta. Keskiryhmän häntäpää, ilma +5, asfaltti +5 .... nopeen ryhmän puoliväli, ilma +35, asfaltti +50, on ollu baut skaala missä mä oon sillä ajellu.
Dunlopin hipohipo-ntecit taitaa olla ainoot jotka oikeesti on kranttuja lämpöjen, paineiden ja rasituksen suhteen. Muilla merkeillä huomattavasti helpompaa/ laajempi käyttöskaala.

Ollaan ajeltu tuttujen kanssa Dunlopin Nteceillä erittäin vaihtelevilla paineilla, eikä tunnu välittävän niin tarkaan niistä lämppärilämpötiloistakaan. ~85 riittää. Ainoa asia mikä pitää tietää, on se että pehmeimmät seokset pitää kuin tauti, ja tuhoutuvat sitä nopeammin, mitä nopempi kuski. Ja repeävät lopussa aina. Ihan turhaa mennä rapeltämään niitä alustan säätöpotikoita. Rengas kestää kelillä kuin kelillä, kunhan on riittävän kova seos. Oli merkki kyljessä mikä tahansa.

Eräskin Dunlopilla ajeleva, kursssejakin vetelevä herra laittoi mulle aamulla kylmään takaseen 1.1 paineen, ja totesi että ei tartte tänään enää tarkistella. Eikä tarttenut.

Ja nämä Ntecit ovat hinnaltaan 0-30% kalliimpia kuin Pirellit, Riippuen mistä ostaa. Minä saan tällä hetkellä halvimmalla Dunloppia, ja niissä pysyn, kun olen tottunut. Turha vaihtaa siis merkkiä, kun kustanuksetkin pysyy kurissa. Harjoitellessa, eli käytännössä aina minun tapauksessani ajan useita ratapäiviä samalla takasella, ja riittää vielä kaverille käytettynä toiseen mokomaan. Etusia menee 2/kausi, eikä tee tiukkaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.06.13 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.06.13 - klo:20:43
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 25.06.13 - klo:20:29
Noniin, nyt sitä sitten ollaan täällä isojen poikien ketjussa kyselemässä. Pyörä kun tuli kipattua ympäri ämpäri, enkä jaksa sitä nyt katukuosiin laittaa, niin tarvitsenkin neuvoja mitkä renkaat alle lämppäreiden kera (heh heh).  :-\

Eli CBR1000RR -08 ja nopeimmaksi mitatuksi ajaksi ennen kippiä jäi 1:24. Mikä olisi semmonen seoskumi, mikä tossa vauhdissa vielä toimisi, mutta toki myös nopeammissakin jatkossa? Olin ajatellut tuota supercorsa sc2 taakse ja mahdollisesti se sc1 eteen? Tuleeko sitten ongelmaksi se, että pito loppuu kun renkaat jäähtyvät, jos ajan liian hiljaa? Onko eri merkkien välillä paljonkin eroa, mitkä sopivat mihinkin vauhtiin parhaiten?

Mun Mutu: Toi supercorsa sc2 takana, toimii lähes missä tahansa vauhdissa ja lämpötilassa, kunhan vähän jaksaa säätää renkaan painetta. Keskiryhmän häntäpää, ilma +5, asfaltti +5 .... nopeen ryhmän puoliväli, ilma +35, asfaltti +50, on ollu baut skaala missä mä oon sillä ajellu.
Dunlopin hipohipo-ntecit taitaa olla ainoot jotka oikeesti on kranttuja lämpöjen, paineiden ja rasituksen suhteen. Muilla merkeillä huomattavasti helpompaa/ laajempi käyttöskaala.

Kuumalla tuosta tulee liukas kuten monesta muustakin kovasta seoksesta, silloin SC1 on parempi valinta. Aika vähän noita helleratapäiviä kuitenkin vuoteen osuu.

Sc3 on se varsinainen kova seos?
Ja jos vauhtia on "vähän" niin se kompensoi hyvin sit taas ilman/radan lämpöä, tuota sc2:sen käyttöä kuumassa ajatellen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.06.13 - klo:21:05

Paineista ei ole järin tarkka kulumisen suhteen, ainakaan omassa mopossa missä alusta on nykyään varsin hyvällä tasolla. Pidon puolesta sitten on enemmän paineella merkitystä. Omat kokeilut takana väliltä 1.6-2.2 baria ja yksi setti 3bar paineella omaa hölmöyttä. Jos on turhan paljon painetta rengas vaan alkaa luistaa eikä pidä. Sopiva paine on siinä 1.6-1.9 haarukassa. Repeemään en noita ole saanut, mutta sitäkin on näkynyt alustan ongelmien tai kaasun käytön vuoksi. Nopeammilla voi sitten olla renkaan pidon ja kestävyyden kanssa erilaisia ongelmia.

Täsmälleen sama havainto itsellä Dunlopilla. Kuluneella "med/hard"-seoksella pito paranee, kun pudottaa paineen suosituksen alarajalle, tai alle. Helteellä pito maksaa maltaita, ne softit kun menee päivässä näillä köntysvauhdeillakin. Nopeilla 10-20 kierrosta, jos sitäkään.

Cat

niin mitenkäs tuo pirellin sc1 nyt sitten toimii 20 asteessa? Repeääkö?

Mulla on bränikkä tuollanen pirelli ja ajattelin jos sen laittaisin kisaan?

E. tai siis "bränikkä" eli paisto varmaan 09 en muista mutta ajamaton, sain sen pyörän mukana

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.06.13 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.06.13 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.06.13 - klo:20:43
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 25.06.13 - klo:20:29
Noniin, nyt sitä sitten ollaan täällä isojen poikien ketjussa kyselemässä. Pyörä kun tuli kipattua ympäri ämpäri, enkä jaksa sitä nyt katukuosiin laittaa, niin tarvitsenkin neuvoja mitkä renkaat alle lämppäreiden kera (heh heh).  :-\

Eli CBR1000RR -08 ja nopeimmaksi mitatuksi ajaksi ennen kippiä jäi 1:24. Mikä olisi semmonen seoskumi, mikä tossa vauhdissa vielä toimisi, mutta toki myös nopeammissakin jatkossa? Olin ajatellut tuota supercorsa sc2 taakse ja mahdollisesti se sc1 eteen? Tuleeko sitten ongelmaksi se, että pito loppuu kun renkaat jäähtyvät, jos ajan liian hiljaa? Onko eri merkkien välillä paljonkin eroa, mitkä sopivat mihinkin vauhtiin parhaiten?

Mun Mutu: Toi supercorsa sc2 takana, toimii lähes missä tahansa vauhdissa ja lämpötilassa, kunhan vähän jaksaa säätää renkaan painetta. Keskiryhmän häntäpää, ilma +5, asfaltti +5 .... nopeen ryhmän puoliväli, ilma +35, asfaltti +50, on ollu baut skaala missä mä oon sillä ajellu.
Dunlopin hipohipo-ntecit taitaa olla ainoot jotka oikeesti on kranttuja lämpöjen, paineiden ja rasituksen suhteen. Muilla merkeillä huomattavasti helpompaa/ laajempi käyttöskaala.

Kuumalla tuosta tulee liukas kuten monesta muustakin kovasta seoksesta, silloin SC1 on parempi valinta. Aika vähän noita helleratapäiviä kuitenkin vuoteen osuu.

Sc3 on se varsinainen kova seos?
Ja jos vauhtia on "vähän" niin se kompensoi hyvin sit taas ilman/radan lämpöä, tuota sc2:sen käyttöä kuumassa ajatellen.

SC2 on ollut kovin seos jo jonkun aikaa. Omat jutut siis viime ja tämän vuoden puolella paistetuista renkaista jolloin takaset on 200 leveitä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 25.06.13 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.06.13 - klo:21:05

Paineista ei ole järin tarkka kulumisen suhteen, ainakaan omassa mopossa missä alusta on nykyään varsin hyvällä tasolla. Pidon puolesta sitten on enemmän paineella merkitystä. Omat kokeilut takana väliltä 1.6-2.2 baria ja yksi setti 3bar paineella omaa hölmöyttä. Jos on turhan paljon painetta rengas vaan alkaa luistaa eikä pidä. Sopiva paine on siinä 1.6-1.9 haarukassa. Repeemään en noita ole saanut, mutta sitäkin on näkynyt alustan ongelmien tai kaasun käytön vuoksi. Nopeammilla voi sitten olla renkaan pidon ja kestävyyden kanssa erilaisia ongelmia.

Täsmälleen sama havainto itsellä Dunlopilla. Kuluneella "med/hard"-seoksella pito paranee, kun pudottaa paineen suosituksen alarajalle, tai alle. Helteellä pito maksaa maltaita, ne softit kun menee päivässä näillä köntysvauhdeillakin. Nopeilla 10-20 kierrosta, jos sitäkään.

Dunlopilta omien vähäisten havaintojen perusteella viime vuodesta eteenpäin on rankaat olleet paljon helpompia paineen, lämmön ja radan suhteen kuin mitä ne oli joskus 2010 ja aikaisemmin. Tosin ei kovin kummoista kokemusta näistä uusista ole. Kovemmat seokset on aina itellä kestäneet myös Dunlopilta hyvin.

Missäs hintaluokassa sulla toi Dunlop menee, kun itsellä laskelmissa toi on ostohinnaltaan pirusti Pirelliä kalliimpi? Laita vaikka YV:tä, ihan mielenkiinnosta kyselen, omat tän kesän renkaat on toki jo ostettu.

Taffu

Onkos väellä informaatiota näistä renkaista:

Pirelli Diablo Superbike pro (Ei siis Diablo Superbike, vaan ilmeisesti harjoituskäyttöversio, eli jkv kestävämpi)

Metsu Racetec Slick CompK

Jos jollain sattuis pyörimään mulle sopiva rengassarja tallissa, mille ite ei löydy käyttöä, niin saa myös pistää privaa :)

santerik

Kertokkee tyhmälle mikä tekee seosrenkaasta seosrenkaan? Ittelle tulee termistä ekana mieleen tourinkikummit jotka on keskeltä kovemmat, onko tässä sama homma paremmin radalle sopivin seoksin?

app

Lainaus käyttäjältä: santerik - 27.06.13 - klo:21:14
Kertokkee tyhmälle mikä tekee seosrenkaasta seosrenkaan? Ittelle tulee termistä ekana mieleen tourinkikummit jotka on keskeltä kovemmat, onko tässä sama homma paremmin radalle sopivin seoksin?
Hyvä kysymys. Tuskin raakakumirenkaita nykyään on kaupan. Itse ihmetellyt samaa asiaa, kun noissa touringrenkaissa näyttää mainosten mukaan olevan jos jonkinlaista eri materiaalia eri kehillä.

Powered by EzPortal