Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

marko_

Lainaus käyttäjältä: Cat - 12.09.13 - klo:21:36
Ok, joskus kuullut että sc2 alkaisi kuumalla ja auringonpaisteella lipsumaan, takarenkaasta siis kyse.

Lipsumaan se alkaa

Cat

Lainaus käyttäjältä: jarska - 12.09.13 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: Cat - 12.09.13 - klo:21:36
Ok, joskus kuullut että sc2 alkaisi kuumalla ja auringonpaisteella lipsumaan, takarenkaasta siis kyse.

Uusi lekurimorsian ja heti Espanjan radat kutsuu?

Joo tää tyt...nainen on se oikee <3 ei espanjaan, vaan italiaan. Harmi kun hän ei itse mahtunut mukaan, finnairilla täyttä ja vaan minä ja kawa mahduttiin.


jiknnn

tämä kesä meni misukoilla. pyörä on rsvr. kylmänä laittelin taakse sen 1.3-1.4 baria ja hyvin pelasi.

aluksi oli pirellin sc1 etu ja misukan 20/69 B taka.
kemorassa 43 kiekkaa, kääntö ja 47 kiekkaa ja vaihtoon (234km)

sitten on misukan 12/60 B etunen ja 20/69 C takanen
71 kiekkaa, kääntö 62 kiekkaa ja takanen vaihtoon (345km)

20/69 C takanen
50 kiekkaa, kääntö 69 kiekkaa ja vaihtoon(309km)

etusessa vielä about 2 milliä pintaa mutta vaihtoon menee sekin  seuraavaksi kesäksi.(654km)

etunen on ehkä jyrkempi profiilinen kuin pirellit ja metukat, mutten kyllä ajossa huomaa mitään eroa. etunen ei koko kesänä tehnyt mitään epäilyttävää.
Takasen profiili lienee melko samanlainen kuin pirelli/metukka. takasen sai luistamaan siinä 14.2 vauhdissa, mutta saattoi olla tiessäkin jotain vikaa kun se päästeli aina samassa kohdassa.  Ei ehkä ollut yhtä hanakka uria seuraamaan kuluneena kuin pirelli/metukka, mutta nyt oli nuo paineet kohillaan toisin kuin pirelli/metukka kumeilla, eli eipä noissa keskenään saa mitään eroja mun vauhdeilla aikaiseksi.

semmonen vika noissa oli, että takasen rungot oli "nipussa" eli vanteelle tulevat reunat osoitti suoraan sisäänpäin eikä ne lähteneet nousemaan vanteelle. Vedin sitten liinan ympäri ja sillä kiristin rengasta kasaan, niin että ne reunat sai nousemaan vanteelle ja ilma alkoi pysyä sisällä.


Lars


Quote Kallio: " but what impressed me most were the Michelin tyres, which are at a completely different level to anything I've experienced before"

Toimitetaankohan misukalta tuonne eri kumia kuin Suomeen? En ole moista kehua kotimaassa kuullut. Ensi kesänä puhutaankin sitten vain A,B ja C seoksista vai? :-\


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Lars - 19.09.13 - klo:12:40

Quote Kallio: " but what impressed me most were the Michelin tyres, which are at a completely different level to anything I've experienced before"

Toimitetaankohan misukalta tuonne eri kumia kuin Suomeen? En ole moista kehua kotimaassa kuullut. Ensi kesänä puhutaankin sitten vain A,B ja C seoksista vai? :-\

Misukka haluaa Kallion rengastestiä ajamaan. Misukka maksaa rengastestistä Kalliolle sopivan summan rahaa. Kallio kehuu Misukkaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Lars

Taidetaan tietysti testeissäkin ajaa vähän eri kumeilla kuin mitä kaupan hyllyltä saa...

jarska

Nyt kun katseeni ja koinsyömä lompakkoni suuntautuvat Mynetmotoon, pari mietettä/kysymystä.

Koska olen avauskammonen, niin ajattelin kokeilla Pirellin 200/60 renkulia, SC2 seoksella.
Jos vertaa tuota 190/55 samaiseen seokseen, niin saanko avauspidossa merkittävää etua, vähän etua, ei juur olleskaan?
Hintaeroa noilla ei kauheesti ole, mut mahtuuko 200/60 edes pyörimään kymppiärrässä, kukaan kokeillu?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.11.13 - klo:14:08
Nyt kun katseeni ja koinsyömä lompakkoni suuntautuvat Mynetmotoon, pari mietettä/kysymystä.

Koska olen avauskammonen, niin ajattelin kokeilla Pirellin 200/60 renkulia, SC2 seoksella.
Jos vertaa tuota 190/55 samaiseen seokseen, niin saanko avauspidossa merkittävää etua, vähän etua, ei juur olleskaan?
Hintaeroa noilla ei kauheesti ole, mut mahtuuko 200/60 edes pyörimään kymppiärrässä, kukaan kokeillu?
Jos sulle lyödään varikolla sokkona jompikumpi kumi noista alle, et radalla todennäköisesti huomaa mitään eroa. Teoriassa tuolla 200-leveellä kai voi avata vähän kovempaa, mutta mitään käytännön merkitystä tuolla ei liene jos ei vauhdit ole A-kuskien luokkaa.

Tosin mitäpä minä näistä tiedän kun alla pyörii pääasiassa niitä Mikon avaruusjärjestön hyväksymiksi nimittämiä jätekumin paloja.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.11.13 - klo:14:33
Jos sulle lyödään varikolla sokkona jompikumpi kumi noista alle, et radalla todennäköisesti huomaa mitään eroa. Teoriassa tuolla 200-leveellä kai voi avata vähän kovempaa, mutta mitään käytännön merkitystä tuolla ei liene jos ei vauhdit ole A-kuskien luokkaa.

Tosin mitäpä minä näistä tiedän kun alla pyörii pääasiassa niitä Mikon avaruusjärjestön hyväksymiksi nimittämiä jätekumin paloja.
Näin se voi olla.
Käänteisesti ajatellen, jos luulen allani olevan leveät ja pitävät läskit, avaukseni paranevat ja ajan kohta A-kuskien seassa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.11.13 - klo:14:08
Nyt kun katseeni ja koinsyömä lompakkoni suuntautuvat Mynetmotoon, pari mietettä/kysymystä.

Koska olen avauskammonen, niin ajattelin kokeilla Pirellin 200/60 renkulia, SC2 seoksella.
Jos vertaa tuota 190/55 samaiseen seokseen, niin saanko avauspidossa merkittävää etua, vähän etua, ei juur olleskaan?
Hintaeroa noilla ei kauheesti ole, mut mahtuuko 200/60 edes pyörimään kymppiärrässä, kukaan kokeillu?
Ota vaan tuota uudempaa 200 leveetä. Sillä itsekin ajoin viime kesänä suurimman osan ajoistani. Toi 190 poistui 2012 valikoimasta, joten mitäpä sitä vuosikertarenkailla ajamaan, jos uusia on ostamassa.

Muistaakseni tuossa 190->200 muutoksessa muuttui myös seokset, joten on jonkun verran eri renkaita.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.11.13 - klo:14:08
Nyt kun katseeni ja koinsyömä lompakkoni suuntautuvat Mynetmotoon, pari mietettä/kysymystä.

Koska olen avauskammonen, niin ajattelin kokeilla Pirellin 200/60 renkulia, SC2 seoksella.
Jos vertaa tuota 190/55 samaiseen seokseen, niin saanko avauspidossa merkittävää etua, vähän etua, ei juur olleskaan?
Hintaeroa noilla ei kauheesti ole, mut mahtuuko 200/60 edes pyörimään kymppiärrässä, kukaan kokeillu?
Hyvä rengas. Ota kesän hellepäiville myös sc1 takasia. Enkat paukkuu taas sit sulla. Vähän kankeamman oloinen aluksi kuin 190-leveä, mutta mielestäni parempi muuten. Halkaisija/kehä vanteella paineisena olevalla kumilla kokolailla samaa tasoa kuin metzin 190/60 gummilla. Mittailin super tarkalla stanleyn rullamitalla viime kesänä. :)  Saatoin olla myös hiukan krapulainen, eli vastuu siirtyy lukijalle, vaikka en savosta olekkaan. hihi1
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

rni1

Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.11.13 - klo:14:08
Nyt kun katseeni ja koinsyömä lompakkoni suuntautuvat Mynetmotoon, pari mietettä/kysymystä.

Koska olen avauskammonen, niin ajattelin kokeilla Pirellin 200/60 renkulia, SC2 seoksella.
Jos vertaa tuota 190/55 samaiseen seokseen, niin saanko avauspidossa merkittävää etua, vähän etua, ei juur olleskaan?
Hintaeroa noilla ei kauheesti ole, mut mahtuuko 200/60 edes pyörimään kymppiärrässä, kukaan kokeillu?

Viime kesän ajoin Pirelleillä. Hyvä ja loogisesti toimiva rengas kunhan ei yritä merkkiä aivan loppun asti ajaa.  
SC2 takana toimi Kemorassa ja Jurvassa hyvin, Motoparkissa SC1.  Pyöränä -08 10r

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: rni1 - 01.12.13 - klo:10:12
Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.11.13 - klo:14:08
Nyt kun katseeni ja koinsyömä lompakkoni suuntautuvat Mynetmotoon, pari mietettä/kysymystä.

Koska olen avauskammonen, niin ajattelin kokeilla Pirellin 200/60 renkulia, SC2 seoksella.
Jos vertaa tuota 190/55 samaiseen seokseen, niin saanko avauspidossa merkittävää etua, vähän etua, ei juur olleskaan?
Hintaeroa noilla ei kauheesti ole, mut mahtuuko 200/60 edes pyörimään kymppiärrässä, kukaan kokeillu?

Viime kesän ajoin Pirelleillä. Hyvä ja loogisesti toimiva rengas kunhan ei yritä merkkiä aivan loppun asti ajaa.  
SC2 takana toimi Kemorassa ja Jurvassa hyvin, Motoparkissa SC1.  Pyöränä -08 10r

Jos noiden seoksien kanssa lähtee ihmettelemään, niin kannattaa tutustua noihin valmistajien taulukkoihin. Esim. sivulla 10 on noita Pirellin kuviokumien lämpötila-seos taulukoita.

http://www.pirelli.com/mediaObject/pirellityre/gb/en/extra-catalogue/motorcycle/technical_data_book/PIRELLI_TDB2013_low/original/PIRELLI_TDB2013_low.pdf

En tiedä kuinka monta kuljettajaa tuo yllättää, mutta esim. kuumalla kelillä tulisi edessä käyttää SC2:sta ja takana SC0:aa, eli seokset heittää häränpyllyä etu ja takapään välillä.

Muistini mukaan Motoparkin kisassa olisi ollut jotain 18 - 20 astetta lämmintä sunnuntaina ja ajoin sen kisan SC1:llä. Se alkoi luistamaan meikäläisellä toisella kierroksella ja luisteli koko kisan ajan sen jälkeen, vauhtien ollessa jotain 29-alkuisia. Kärkiukot ajoi SC0:lla ja menivät ihan eri suuntaan.

Toki tuollaiseen luistamiseen ja lipsumiseen vaikuttaa monia asia ja niiden summat myös, mutta jo pelkästään oikean seoksen valkkaaminen oikealle kelille tuo paljon lisämarginaalia siihen ajoon. Ajoipa mitä kyytiä sitten tahansa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

juhu

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 01.12.13 - klo:11:35
 Kärkiukot ajoi SC0:lla ja menivät ihan eri suuntaan.
Kärkiukot ajoi SC1 ei nollalla

Powered by EzPortal