Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Damsku

On tää taas vaikeeta. Botnialla supercorsa v2 sc2 tekee kummia. Kuudessa kohtaa renkaan kehää kuvan mukanen jälki. Ihan selkeeltä alustaongelmalta näyttäs, mut ei oo ikinä ennen tullu vastaavaa millään renkaalla. Samassa vauhdissa vanha sc1 kulu nätisti, vauhdin noustessa rupes kuluun tasasen rumasti. Pikasesti kerkesin kokeilla riparin muutosta kumpaanki suuntaan, mut ei näyttäny suuresti olevan vaikutusta. En tosin montaa kierrosta viittiny ajaa ettei tuhoo koko rengasta. Naapuriteltassa samalla renkaalla vastaava ongelma.

Murmela, mitä ruuvia mihin päin?!

murmela

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 08.05.15 - klo:21:14
On tää taas vaikeeta. Botnialla supercorsa v2 sc2 tekee kummia. Kuudessa kohtaa renkaan kehää kuvan mukanen jälki. Ihan selkeeltä alustaongelmalta näyttäs, mut ei oo ikinä ennen tullu vastaavaa millään renkaalla. Samassa vauhdissa vanha sc1 kulu nätisti, vauhdin noustessa rupes kuluun tasasen rumasti. Pikasesti kerkesin kokeilla riparin muutosta kumpaanki suuntaan, mut ei näyttäny suuresti olevan vaikutusta. En tosin montaa kierrosta viittiny ajaa ettei tuhoo koko rengasta. Naapuriteltassa samalla renkaalla vastaava ongelma.

Murmela, mitä ruuvia mihin päin?!
Onks rengas tasapainotettu?
Menee ihan arvailuks...:
Kokeilisin ensin lisätä painetta 0.1 tai 0.2.
Sit ottaa menovaimennusta pois.
Ja sit riparia lisää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Damsku

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.05.15 - klo:00:00
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 08.05.15 - klo:21:14
On tää taas vaikeeta. Botnialla supercorsa v2 sc2 tekee kummia. Kuudessa kohtaa renkaan kehää kuvan mukanen jälki. Ihan selkeeltä alustaongelmalta näyttäs, mut ei oo ikinä ennen tullu vastaavaa millään renkaalla. Samassa vauhdissa vanha sc1 kulu nätisti, vauhdin noustessa rupes kuluun tasasen rumasti. Pikasesti kerkesin kokeilla riparin muutosta kumpaanki suuntaan, mut ei näyttäny suuresti olevan vaikutusta. En tosin montaa kierrosta viittiny ajaa ettei tuhoo koko rengasta. Naapuriteltassa samalla renkaalla vastaava ongelma.

Murmela, mitä ruuvia mihin päin?!
Onks rengas tasapainotettu?
Menee ihan arvailuks...:
Kokeilisin ensin lisätä painetta 0.1 tai 0.2.
Sit ottaa menovaimennusta pois.
Ja sit riparia lisää.


Oli tasapainossa joo. Paineen lisäily helpotti ongelmaa vähän, 1.7 lämminpaineista lähin ja päädyin lopuks 2.0bar. Menovaimennukset on jo tosi löysät, niitä en uskaltanu enempää löysätä. Riparilla ei tuntunu olevan vaikutusta asiaan.. Semmonen huomio, että noi repeilyt alkaa aina tosta renkaan kuvion jälkeen pyörimissuunnassa, eli sliksillä ei ois ehkä ollu ongelmaa? Laitoin toisen samanlaisen renkaan, samaa tekee siinäki mut huomattavasti vähemmän ku alotin suoraan kahella baarilla.

qazwsx

Renkaista kysymys, Tuskin kellään kokemusta kun kaikilla kuitenkin pyörät lämpimässä tallissa, mutta kysyn kuitenkin :)
Pyörä seissyt kylmässä koko talven alla hyvät renkaat Pirelli SC1/2 renkaissa paineet sisällä eikä pyörää ole liikuteltu pakkasessa mihinkään.

Ajattelin käydä noilla renkailla kokeilemassa jos nissä on pitoa enää tallella, mutta onko kokemusta kellään tekeekö pakkanen tuhoa renkaan kumirakenteelle jollei sitä liikutella kylmässä?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 09.05.15 - klo:20:28
Oli tasapainossa joo. Paineen lisäily helpotti ongelmaa vähän, 1.7 lämminpaineista lähin ja päädyin lopuks 2.0bar. Menovaimennukset on jo tosi löysät, niitä en uskaltanu enempää löysätä. Riparilla ei tuntunu olevan vaikutusta asiaan.. Semmonen huomio, että noi repeilyt alkaa aina tosta renkaan kuvion jälkeen pyörimissuunnassa, eli sliksillä ei ois ehkä ollu ongelmaa? Laitoin toisen samanlaisen renkaan, samaa tekee siinäki mut huomattavasti vähemmän ku alotin suoraan kahella baarilla.
Menovaimennusta löysäämällä ei käytännössä saa vahinkoa aikaseks.
Mutulla veikkaisin että takapampun riparin hitaan ja nopean suhde on hieman väärä, ts siihen tarvis shimmata joko vähemmän hidasta tai enemmän nopeeta. Sen takia riparin lisääminen säätimestä vois auttaa, koska se säädin lisää suhteellisesti enemmän nopeaa riparia (ellei pampussa ole erikseen hidas ja nopea ripari).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

10.05.15 - klo:15:43 #455 Viimeisin muokkaus: 10.05.15 - klo:15:45 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.05.15 - klo:12:24
Renkaista kysymys, Tuskin kellään kokemusta kun kaikilla kuitenkin pyörät lämpimässä tallissa, mutta kysyn kuitenkin :)
Pyörä seissyt kylmässä koko talven alla hyvät renkaat Pirelli SC1/2 renkaissa paineet sisällä eikä pyörää ole liikuteltu pakkasessa mihinkään.

Ajattelin käydä noilla renkailla kokeilemassa jos nissä on pitoa enää tallella, mutta onko kokemusta kellään tekeekö pakkanen tuhoa renkaan kumirakenteelle jollei sitä liikutella kylmässä?
Jos on pukeilla ollut niin ei varmaan vahinkoo, läskit tontissa sit varmaan vähän kysymysmerkki, vois kuvitella että runko ottaa hiukan osumaa. Itellä kylmästä säilytystallista ottelin renkaita niin melko kovakkaa tavaraa oli ja palautuivat elastisiksi vasta kun olivat lämpimässä maanneet muutaman päivän.

Damsku

Tolta näytti SC2 pienellä ylipaineella (lopuks päädyin 1.95 lämppäripaineeseen, about samassa pysy ajossa) Jos laski alemmas, rengas rumeni huomattavasti. Rengas ei vaan tuntunu yhtä luotettavalta noilla paineilla vs. 1.7. Kierrosajat nopeimmillaan 1.46. Kuluminen oli siinä mielessä symmetristä, että pyörimissuunnassa aina kuvion jälkeen tuli tommonen reilu 10cm rumempi kohta, sit taas tasasempi ruma.
Tossa muutama sivu sit olleessa linkissä puhuttiin:
Are the edges of the tread raised? – If you have a raised area on either the leading or back edge of the tread, this is a strong sign that rebound damping on the forks or shock is set either too fast or too slow. Usually if it's on the leading edge rebound is too slow, and if it's on the back edge it's too fast.
Mulla kohos selkeesti joka kuviossa edellä menevä reuna, joka ton mukaan tahtois sanoo että riparia ois liikaa? Onks murmelalla tosta omakohtasia havaintoja?

T1mppa

11.05.15 - klo:14:19 #457 Viimeisin muokkaus: 11.05.15 - klo:14:22 käyttäjältä T1mppa
Liittyiskös tästä "Alustasta johtuva kuluminen"
http://www.mprata.fi/index.php?page=rengasrepeamat

Mukavan poliittisesti kaikki ohjeet ottaa tämän "Joko vaimennusta on liikaa tai liian vähän"
Mutta vähän näyttää siltä, että vika on vaimennuksessa. Mahdollisesti myös paineissa tai jos asfalttia voi moittia, niin siinäkin :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 11.05.15 - klo:13:50
Tolta näytti SC2 pienellä ylipaineella (lopuks päädyin 1.95 lämppäripaineeseen, about samassa pysy ajossa) Jos laski alemmas, rengas rumeni huomattavasti. Rengas ei vaan tuntunu yhtä luotettavalta noilla paineilla vs. 1.7. Kierrosajat nopeimmillaan 1.46. Kuluminen oli siinä mielessä symmetristä, että pyörimissuunnassa aina kuvion jälkeen tuli tommonen reilu 10cm rumempi kohta, sit taas tasasempi ruma.
Tossa muutama sivu sit olleessa linkissä puhuttiin:
Are the edges of the tread raised? – If you have a raised area on either the leading or back edge of the tread, this is a strong sign that rebound damping on the forks or shock is set either too fast or too slow. Usually if it's on the leading edge rebound is too slow, and if it's on the back edge it's too fast.
Mulla kohos selkeesti joka kuviossa edellä menevä reuna, joka ton mukaan tahtois sanoo että riparia ois liikaa? Onks murmelalla tosta omakohtasia havaintoja?

Sen perusteella että toi repimiskuvio on leveyssuunnassa erittäin epätasainen; viittais siihen että alusta elää liikaa jousen varassa, se taas yleensä tarkottaa sitä ett riparia on liian vähän.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wehna

Jos on ongelmia Dunloppien kanssa niin heittäkää kokemuksia tähän ja yritän miettiä vastauksia.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

T1mppa

En ole itse tähän aikaisemmin törmännyt, mutta Pirellilta on tainnut tulla uusi harrastajarengas?
http://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/sheet/diablo-superbike-pro#/description

"A perfect synthesis between racing setup, sporty carcass and long-lasting compounds."
"Tyre warmers not necessary." Tämä hieman mietityttää :)

Mutta josko noi kestäisi hyvin ja toimisi harrastajan vauhdeissa?

Damsku

Lahti tulee nyt 5v muuta maailmaa jäljessä!

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/news/2010/04/01/new-diablo-superbike-pro-prepares-amateur-and-club-racers-for-competition-with-pirelli-wsbk-technology/

Ei oo hyvä. Varmaan kestää mut ei pidä. Mielummin vaikka supercorsa SP.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.05.15 - klo:13:28
Mutta josko noi kestäisi hyvin ja toimisi harrastajan vauhdeissa?
Riippuu varmaan siit harrastajan vauhdista?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Ehkä Lahti saa jossain vaiheessa muun maailman kiinni.
On kyllä melkoinen rengas, jos SP on suositeltavampi :D

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.05.15 - klo:13:28
En ole itse tähän aikaisemmin törmännyt, mutta Pirellilta on tainnut tulla uusi harrastajarengas?
http://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/sheet/diablo-superbike-pro#/description

"A perfect synthesis between racing setup, sporty carcass and long-lasting compounds."
"Tyre warmers not necessary." Tämä hieman mietityttää :)

Mutta josko noi kestäisi hyvin ja toimisi harrastajan vauhdeissa?

Kestää kyllä, mutta ei pidä. Tuossa on pintaa joku (ulkomuistista) 7mm kulutettavaksi. Yhtä takasta kokeilin viime syksynä botnia/pesämäki radoilla, kun halvalla sai ja tuolla on pitoa pirusti tarjolla radan puolesta. Ajoin yhden setin botnialla lyhyttä rataa ja olihan se jännää kun jarruissakin elää takapää ihan toiseen malliin SC2:een verrattuna. Avauksista nyt ei tuon kanssa voinut puhua oikein mitään luistamisen takia. Käytössä oli uusi rengas ja vastaavasti SC2 ei minulla botnialla luista kuin kuluneena. Helppo tuolla sinänsä oli ajaa, kun käyttäytyin loogisesti, mutta mihinkään en päässyt. Lyhyellä radalla setin parhaaksi jäi 1:13 alkuinen, suurin osa kierroksista kuitenkin 1:15 alkuisia.

Powered by EzPortal