Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.05.12 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.12 - klo:10:29
Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.05.12 - klo:09:31
mä luulen että omalla kohdalla olen liiankin keskittynyt siirtään persusta, jolloin muu kroppa jää ikäänkuin vähemmälle huomiolle ja kiertyy väärään suuntaan.
Mites lantiolinja? Aukeeko ulkojalka tarpeeks, ett saat lantion auki jolloin ruoto lähtee ristiselästä asti suoraan eteenpäin?
Ts jos perse/lantio kiertyy sisäänpäin, niin siinäpä se ajoasento sitten olikin...

Jalka aukee joskus liikaakin, mut lantiota kierrän ilmeisesti sisäänpäin.

Ulkojalka on se minkä nivunen on tankkia vasten, sitä koipee tarkotin. En sisäjalkaa, jonka polvipalaa sä törkkäät rataan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.12 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.05.12 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.12 - klo:10:29
Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.05.12 - klo:09:31
mä luulen että omalla kohdalla olen liiankin keskittynyt siirtään persusta, jolloin muu kroppa jää ikäänkuin vähemmälle huomiolle ja kiertyy väärään suuntaan.
Mites lantiolinja? Aukeeko ulkojalka tarpeeks, ett saat lantion auki jolloin ruoto lähtee ristiselästä asti suoraan eteenpäin?
Ts jos perse/lantio kiertyy sisäänpäin, niin siinäpä se ajoasento sitten olikin...

Jalka aukee joskus liikaakin, mut lantiota kierrän ilmeisesti sisäänpäin.

Ulkojalka on se minkä nivunen on tankkia vasten, sitä koipee tarkotin. En sisäjalkaa, jonka polvipalaa sä törkkäät rataan.

Aaa, okei no en ole sitä jalkaa edes ajatellut, varmaan aika tiukasti tankissa kiinni.

nopea57

07.05.12 - klo:12:58 #77 Viimeisin muokkaus: 07.05.12 - klo:14:08 käyttäjältä JTK
Lainaus käyttäjältä: Turder - 07.05.12 - klo:10:38
"En tiedä sitten miten hyödyllisiä nuo MotoGP-esimerkit on perusharrastajalle kun on ihan eri laitteet, renkaat ja vauhdit "
Toki näin. Varsinkin tuon vauhtipuolen osalta on silti mielenkiintoista, että paljon puhutaan harrastajatasolla ettei uskalla roikkua, vauhtien ollessa kuitenkin aika mietoja. Roikkuahan voi vaikka suoralla. Sitten haetaan kuitenkin hitonmoista vauhtia, mikä ottaa aikaa, josta puolestaan seuraa helposti jumiutuminen tiettyihin tapoihin. Valokuvat ja videot omasta, ja muidenkin, ajosta ovat kyllä valaisevia. Teoretisointi end.

Kiinteät jalkatapit on vissiin aika välttämättömät roikuttaessa, ettei tappi taitu alta ja... ???
Normitapit on hyvin helppo muuttaa sellaisiksi.

app

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 07.05.12 - klo:12:58
"
Toki näin. Varsinkin tuon vauhtipuolen osalta on silti mielenkiintoista, että paljon puhutaan harrastajatasolla ettei uskalla roikkua, vauhtien ollessa kuitenkin aika mietoja. Roikkuahan voi vaikka suoralla. Sitten haetaan kuitenkin hitonmoista vauhtia, mikä ottaa aikaa, josta puolestaan seuraa helposti jumiutuminen tiettyihin tapoihin. Valokuvat ja videot omasta, ja muidenkin, ajosta ovat kyllä valaisevia. Teoretisointi end.


Taas me wanhat herrat löysimme apsinttitotuuden, joka kestää sekä Devilin, että jumalten edessä. Aina ja ..

Miksi opetella vasta 101:n lipan jälkeen roikkuminen, kun roikkumalla se käy vähemmällä nautiskelulla.

murmela

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 07.05.12 - klo:12:58
Kiinteät jalkatapit on vissiin aika välttämättömät roikuttaessa, ettei tappi taitu alta ja... ???
Normitapit on hyvin helppo muuttaa sellaisiksi.
Suurin osa painosta/tuesta pitäis olla penkin päällä/tankin takaosassa. Klipareissa ei yhtään, jalkatapeilla vain vähäsen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

http://photos.loukkola.net/alastaro_2012_05_13_harjoittelut/hd1b1ae2#hd1b1ae2
...ja toinen vika mikä on niin yläkroppa ihan liian keskellä, joten renkaan reuna joutuu liikaa töihin avauksessa. Päätä vois siirtää melkeimpä puol metrii sisäkurviinpäin, jolloin mopo kulkis parikyt senttii pystymmässä.
Toi yläkropan paikka kannattaa senkin takia opetella ajoissa ett se ei syöpyis selkärankaan jolloin sulla menee myöhemmin paljon enemmän aikaa sen poisopettelussa.
Ja sulla on varmaan kanttikaasukin, eli kun kurvin jälkeen latu vähän aukee, niin töksäytät kaasua auki.

Kaikki ihan perus virheitä mitä suurin osa kuskeista tekee/ on tehnyt.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

16.05.12 - klo:22:07 #81 Viimeisin muokkaus: 16.05.12 - klo:22:20 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.05.12 - klo:21:51
http://photos.loukkola.net/alastaro_2012_05_13_harjoittelut/hd1b1ae2#hd1b1ae2
...ja toinen vika mikä on niin yläkroppa ihan liian keskellä, joten renkaan reuna joutuu liikaa töihin avauksessa. Päätä vois siirtää melkeimpä puol metrii sisäkurviinpäin, jolloin mopo kulkis parikyt senttii pystymmässä.
Toi yläkropan paikka kannattaa senkin takia opetella ajoissa ett se ei syöpyis selkärankaan jolloin sulla menee myöhemmin paljon enemmän aikaa sen poisopettelussa.
Ja sulla on varmaan kanttikaasukin, eli kun kurvin jälkeen latu vähän aukee, niin töksäytät kaasua auki.

Kaikki ihan perus virheitä mitä suurin osa kuskeista tekee/ on tehnyt.

itseasiassa tämän kokeilin/huomasin päivän aikana. Harmi vaan ku ainoastaan tuo yksi kuva sattui koko päivälle ja sekin mutkassa mikä oli mielestäni "ei paha" ja johon ei tullut erikoisemmin keskityttyä ja jossa mopo ei muutenkaan ole kovin vinossa.  Palmasin ja lemminkäisen avauksessa huomasin kyllä tuon painonsiirron edun ja se paransi "sujuvaa" ajoa jo paljon. vanhasta muistista kyllä aluksi yritin "roikkua" ja laahata polvea, mutta tutkin että se teki ajosta kulmikkaampaa/huterampaa eikä mikään osa osunut maahan eli sensuhteen ei ollut mopon nostolle pakottavaa tarvetta.

kanttikaasua en tunnusta.  TL1000S  radalla opetti aikoinaan pois tosta kanttikaasusta :D lisäksi kytkin luisti pirusti sunnuntaina eli avaukset oli todella "pikkuhiljaa" kiihdytettyjä. esim. pääsuoran max 170km/h

Nitrous

16.05.12 - klo:22:20 #82 Viimeisin muokkaus: 17.05.12 - klo:07:28 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.05.12 - klo:21:51
http://photos.loukkola.net/alastaro_2012_05_13_harjoittelut/hd1b1ae2#hd1b1ae2
...ja toinen vika mikä on niin yläkroppa ihan liian keskellä, joten renkaan reuna joutuu liikaa töihin avauksessa. Päätä vois siirtää melkeimpä puol metrii sisäkurviinpäin, jolloin mopo kulkis parikyt senttii pystymmässä.
Toi yläkropan paikka kannattaa senkin takia opetella ajoissa ett se ei syöpyis selkärankaan jolloin sulla menee myöhemmin paljon enemmän aikaa sen poisopettelussa.
Ja sulla on varmaan kanttikaasukin, eli kun kurvin jälkeen latu vähän aukee, niin töksäytät kaasua auki.

Kaikki ihan perus virheitä mitä suurin osa kuskeista tekee/ on tehnyt.

Tämä seuraava on tarkoitettu ihan ystävälliseksi neuvoksi vaikka voikin kuulostaa vähän jyrkältä:
Kuvassa olevan kaverin tulisi tehdä ajoasennolleen seuraavat:
1) Perse keskelle penkkiä
2) Päätä ruvetaan viemään peilin paikalle.
3) Paino pois käsiltä ja päätä reilusti alas
4) Hartialinja pitäisi kääntää mutkan suuntaan, ei siitä pois päin kuten nyt
5) Kun kohdat 2-4 onnistuu joka mutkassa ja ilman ajattelua, voi kuvitella perseen hilaamista sivuun.

Jos näitä muutoksia ei tee nyt, on tuloksena lähes varmasti kaato seuraavan viiden ratapäivän kuluessa. Tuolla nykyisellä ajoasennolla mopon kallistusvarat ulosmitataan, koska kuski jää väärälle puolelle kurvia ja lisäksi ajoasento on niin pysty, että etusella ei ole riittävästi painoa.

Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 16.05.12 - klo:22:07
kanttikaasua en tunnusta.  TL1000S  radalla opetti aikoinaan pois tosta kanttikaasusta :D lisäksi kytkin luisti pirusti sunnuntaina eli avaukset oli todella "pikkuhiljaa" kiihdytettyjä. esim. pääsuoran max 170km/h
Takarenkaasi vaan väittää toisin. Jos et muutoin usko, niin pistä mopoos vaikkapa racedakki, niin se kertoo objektiivisesti absoluuttisen totuuden tosta sun kaasun käytöstä.
Kuten eräs rdacin omistaja juuri totesi:
"Sama homma tuntuu toistuvan eri alueilla, luulee tekevänsä jotain ja data kertoo kuinka väärässä on."
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

En väitä etteikö näistä tiedonkeruu-ohjelmista hyötyä olisi, mutta se kehitys käy ilman näitäkin yhtä hyvin. Avauksissa vaan niin paljon siitä kaasua auki, kun pito riittää. Ei kai kukaan pumppaa kaasua avatessa.. Luiskahtelujen kautta oppii sen missä kohtaa pito ei riitä.
Ilman luitonestoja ja absia olen ajanut parhaat aikani etelän radoilla tähän mennessä.
Rohkeutta vaan sekä avauksissa, että jarruissa. Meillä jokaisella on riittävästi itsesuojelukytkentöjä keskushermostossa, mutta joskus voi olla aivossa rajoittimet ja luistonestot säädetty hiukan liian pehmeälle menolle.
Ihan sieltä maksimikallistuksesta vaan kieli keskellä suuta, koko ajan tasaisesti kahvasta auki vääntäen. Siinä kaikki.

jarska

Entäs tässä kuvassa oleva terhakka urheilijanuorukainen Wper, sallinet että käytän esimerkkinä.
Näiden oppien mukaan, onko ajoasento hieman liian takana, eli kikkeli tankkiin?


app

17.05.12 - klo:09:46 #86 Viimeisin muokkaus: 17.05.12 - klo:09:48 käyttäjältä app
Ihan hyvä kun pää on kuitenkin lähellä pleksiä, ja muutenkin painopiste sisäpuolella.
Mulle Wehnä sanoi Kemoran kurssilla, että ahteria enemmän taakse päin, kun istun liian edessä. Ajoin siis liian edessä, tankilla maaten. Riski että takapää luiskahtelee alta.
Lisäksi neuvoi keskittymään yläkropan viemiseen kallistuksen mukana reilusti enemmän sivulle.
Ulkokurvin käsi lähes suorana kertonee eritäin hyvin kouliintuneesta asennosta.

Nitrous

^Taitaa olla aika isokokonen kuski kyseessä? Periaatteessa tuo asento näyttää aika hyvältä, jonkin verran voisi kyllä viedä painoa eteenpäin, mutta yhden kuvan perusteella on aika hankala sanoa mitään tarkempaa. Isoimpana korjauksena ottaisin polvea n. 20 senttiä sisäänpäin, että mahtuu mopo kallistumaan. ;)
Saattaa kuvakulma hämätä, mutta eihän vaan sisäkädelle jää painoa? Jos jää, se vetää hartian helposti lukkoon. "Tiputanssi" mutkassa auttaa yleensä tuohon käsien rentouden hakemiseen. Perse kyllä liikkuu aika paljon pyörän sivuun, mutta toisaalta ruoto on hyvin linjassa, joten tuon ei pitäisi aiheuttaa ongelmia.

Edit. app ehti väliin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

17.05.12 - klo:09:52 #88 Viimeisin muokkaus: 17.05.12 - klo:11:10 käyttäjältä jarska
http://photos.loukkola.net/alastaro_2012_05_13_harjoittelut/e3e8e36a1#h25fa7942

Tosin mikäpä minä tässä olen neuvomaan kun oma ajoasentokaan ei ole siellä päinkään. En kyllä ymmärrä, että millä h*lvetillä toi pää on noin keskellä pyörää vaikka oli roikkuvinaan kuin Stoner konsanaan.  :o
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Helevetin hyvä asento Nitrous! Kuva hiukan yläviistosta otettu, joten näyttää olevan keskemällä.
Sitä paitsi: Kun yrittää parasta mahdollista kierrosaikaa, asento on vielä tällä meidän kokemuksella varovaisempi, ja hieman keskemmällä.

Powered by EzPortal