Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JTK

Lainaus käyttäjältä: app - 24.10.12 - klo:15:23
Lainaus käyttäjältä: app - 24.10.12 - klo:11:46
Mitä tulee B-ryhmäläiseten ralliautojen ajotyyliin, neliveto oli murrospiste auton viemisessä mutkissa, ja Heikki Mikkola ja Michelle Mouton opettelivat ensimmäisinä nelivedon salat pehmeällä alustalla. Seuraajinaan vatanen, Toivonen, ym.

Tulikin näköjään mjuistiwirhe tuohon aamuiseen tekstiin. Se meidän rallisankarimmehan on Heikki Kahila.
Hyvä ku korjasit. Kun mie jo meinasin kirjottaa että muistit rinkelimersulla ajelleen kuskin nimen väärin.
Quot homines, tot sententiae.

murmela

Rai rai rai:

Jarrut paskana, paha hidastaa.



T1mppa

Loppukesästä kun kaikki mennään kuvan mukaisella ajoasennolla, niin vuoden päästä aloittavilla rata-monneilla on ihmettelemistä;
"Jos haluaa ajaa kovaa, niin eikö enää riitä, että polvi laahaa maata???"



marko_

Sitä pitää alkaa suunnitteleen polvipalaa myös kyynerpäähän  idea_1

jarska

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 23.04.13 - klo:10:14
Sitä pitää alkaa suunnitteleen polvipalaa myös kyynerpäähän  idea_1

Älä nyt sekota, nehän ovat oikeaoppisesti kyynärpalat, eli elbow pads :P


Birke

On :) tyypillinen paskanjäykkänäkeväänekaratapäivä-asento. Kädet rennoiksi, päätä enemmän peilin paikalle, katseen käyttö kuntoon.

Ei se mitään, todennäköisesti annan itse samanlaisen tyylinäytteen Kemorassa. Ainakin itsellä auttaa, kun kunnolla keskittyy tekemiseen, ottaa rennosti ja fiilistelee homman taas tutuksi.

Cat

Hyvä hyvä. Kunnon kritiikkiä vaan, muuten ei voi kehittyä!

rranta

Lainaus käyttäjältä: Cat - 03.05.13 - klo:17:07
Hyvä hyvä. Kunnon kritiikkiä vaan, muuten ei voi kehittyä!
Aluksi saattais auttaa, ku laittaa rinnan kiinni tankkiin. Eikä tuo nyt ennen näkemättömän huonolta näytä. Tuosta on hyvä lähtä.

murmela

03.05.13 - klo:23:59 #236 Viimeisin muokkaus: 04.05.13 - klo:02:13 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Cat - 03.05.13 - klo:16:25
http://kamerankantajan.kuvat.fi/kuvat/Vapunp%C3%A4iv%C3%A4+Alastaro+2013+/IMG_9595.JPG
Veikkaisin että ekana sulla loppuu jalat, ihan parissa kierroksessa?
Koska sulla ei oo jaloista mitään apua eikä tukea, niin yläkroppa kiertyy mopon päälle, ja ainoa tuki on käsillä tangosta roikkuminen. Ja kädet loppuu muutamassa kierroksessa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Ukosta on kyllä mehut pois muutamassa kierroksessa. Kirjotin ylös ORGin puolelta Nitrousin kirjoittamat ajoasennon perusteet ja yleisimmät virheet, niitä on hyvä lueskella varikolla seuraavalla kerralla. Nyt pitää lähteä ihan uudella ilmeellä, unohdetaan se kierrosaika. Jalkojen puutumiseen en oo oikein kiinnittänyt huomiota..

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Cat - 04.05.13 - klo:00:42
Ukosta on kyllä mehut pois muutamassa kierroksessa. Kirjotin ylös ORGin puolelta Nitrousin kirjoittamat ajoasennon perusteet ja yleisimmät virheet, niitä on hyvä lueskella varikolla seuraavalla kerralla. Nyt pitää lähteä ihan uudella ilmeellä, unohdetaan se kierrosaika. Jalkojen puutumiseen en oo oikein kiinnittänyt huomiota..

Laita linkki. En itekään muista mitä oon höperihtiny tuosta ajoasennosta. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Cat

Ajoasennon perusteet:
1) Päkiä tapille
2) Kantapää pyörää vasten
3) Polvilla tuki tankista
4) Perse penkkiin, munat lähelle tankkia
5) Selkä ja vatsalihakset kantaa yläkropan painon
6) Yläkroppaa riittävän alas, että kädet ovat rennot ja luonnollisesti koukussa. Kyynervarsi ohjauksen suuntaisesti.
7) Katse riittävän kauas.

Kun nuo on kunnossa voi ruveta harkitsemaan polven ulos työntämistä ja ajoasennon hiomista rataisampaan suuntaan.

Yleisiä virheitä:
1) Päkiä ei tapilla -> varpaat maahan
2) Kantapäät/polvet ei ota tukea pyörästä -> levoton asento
3) Selkä ja vatsa ei kanna yläkroppaa -> paino käsille -> vaikea ohjata
Kun pystyt jarruttamaan perän ilmaan ajaen yhdellä kädellä, tiedät, että paino ei mene käsille. (En suosittele tätä ekaksi jarrutreeniksi.)
4) Yläkroppa pystyssä -> kädet suorana -> ohjaaminen vaikeaa -> paino liian takana
5) Katse liian lähellä -> Ajo kulmikasta (ajetaan mutteria). Katseen pitää olla n. 3-5sekuntia edellä koko ajan, myös mutkissa.
6) Yläkroppa keskellä pyörää tai ulkokaarteen puolella mutkassa -> Pyörän kallistusvarat ulosmitataan. Tämä on lähestulkoon yleisin virhe (noiden muiden lisäksi) mitä aloittelijoilla näkee.)

Vinkkejä aloittelijalle:
1) Älä aja liian kovaa, silloin ei opi mitään. Kehittymistä tapahtuu parhaiten kun ei aja täysillä, jolloin on aikaa miettiä, että missä on kehitettävää. Täysillä ajaessa kaikki keskittyminen menee ajamiseen, ei sen kehittämiseen.
2) Älä siirrä persettä yhtään ennen kuin yläkroppa automaattisesti hakeutuu sisäkurvin puolelle ja katse osoittaa oikeaan suuntaan.
3) Jätä suorilla repiminen pois ja keskity mutka-ajoon. Jarruton ajo ja mahdollisimman vähäinen vaihteiden käyttö on parasta mahdollista treeniä mutka-ajon ja kallistuskulman treenaamiseen alussa.
4) Kun kuitenkin alat siirtää persettä, älä siirrä sitä liikaa. Toinen kannikka pois penkiltä on enemmän kuin riittävästi.
5) Katso kuvia tunnetuista kisakuskeista (Stoner, Pedrosa, Rossi, Kallio yms.) ja vertaa omaa asentoa niihin. Yritä nähdä mikä on pielessä.
6) Kysele paljon kokeneemmilta ja etenkin kuuntele vastaukset.
7) Jossain vaiheessa joku todennäköisesti sanoo sinulle, että nyt kannattaisi himmata vähän, ettei satu mitään. Tuota varoitusta kannattaa totella, koska ajossa on silloin tod. näk. liikaa yritystä tai joku muu vaarantava virhe. Tässä vaiheessa kannattaa istahtaa alas ja miettiä, että ollaanko vielä sittenkään Rossin tasolla tässä hommassa.

Powered by EzPortal