Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

04.05.13 - klo:14:55 #240 Viimeisin muokkaus: 04.05.13 - klo:14:57 käyttäjältä murmela
Nuo Nitron ohjeet taitaa olla lähes täysin katukuskeille/ katuajoon suunnattuja.

Rata-ajosta/ ajoasennosta puhuttaessa, yleensä paremmin toimii se lähtökohta, että ulkomutkan puoleinen tappi ei ole päkiän kohdalla, vaan enneminkin jalkaholvin kohdalla, ja jalkaterä on kääntyneenä osoittamaan samaan suuntaan kuin reisi.
Ja tuki otetaan ulkojalan nivusella, ei reidellä tai polvella, ts tukipiste on tankin takaosassa, ei tankin sivussa. Jalat pitää olla tarpeeks auki ett pääsee sammakkoasentoon, jolloin lantio pysyy kohtisuorassa mopoon, ja siitä lähtevä selkäranka pysyy mopon suuntasena.

Jos kädet väsyy, kroppa on kierossa, lantio kiertyneenä jne, niin se on yleensä vain seurausta siitä että yrittää väkisin pitää päkiää jalkatapilla.

Toki sen päkiän voi pitää siinä tapilla. Mutta se sitten määrää myöskin sen että persettä ei voi montaa millä sivuun siirtää. Toimii se niinkin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

04.05.13 - klo:21:24 #241 Viimeisin muokkaus: 04.05.13 - klo:21:26 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.05.13 - klo:14:55
Nuo Nitron ohjeet taitaa olla lähes täysin katukuskeille/ katuajoon suunnattuja.
Jeps, aikalailla ensikertalaisen ratailuun suunnattu ohjepaketti, jossa ei liikaa ratailua ole painotettu. Suurin osa perusasioista kuitenkin toimii myös rata-ajoon. Pitänee joskus näpytellä samanlainen rata-ajoasennosta.
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.05.13 - klo:14:55
Toki sen päkiän voi pitää siinä tapilla. Mutta se sitten määrää myöskin sen että persettä ei voi montaa millä sivuun siirtää. Toimii se niinkin.

Persjalkanen saavuttaa kaksi etua pitämällä päkiän tapilla:
1) Tapit voi pitää alempana, jolloin niistä saa paremman tuen jarruissa ja avauksissa, jolloin jalat ei väsy liian nopeasti, jolloin yläkroppa ei joudu tekemään jalkojen työtä.
2) Voi roikkua enemmän kun ulkojalka yltää tapille vaikka tapit on suhteellisen alhaalla.

Tärkeintähän alakropan asennossa on se, että lantio osoittaa mutkan suuntaan, jolloin myös yläkroppa on luonnollisesti menossa oikeaan suuntaan ja ranka on suorassa. Päkiän pitäminen tapilla voi joillain raajojen mittasuhteilla vaikeuttaa tätä lantion suuntaamista, mutta siihen auttaa perseen siirtäminen pari senttiä taaemmas.

Edit. Perseen sijainnillahan ei ole kovin paljo merkitystä, jos yläkroppa löytää luonnollisesti oikean paikkansa. Lisäksi yläkropan siirtely on huomattavasti energiatehokkaampaa kuin perseen hilaaminen, vaikka perse näistä se kevyempi paketti onkin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.05.13 - klo:19:30
Miksi sulla hartialinja osoittaa ulkokurviin? Hirveen vaikee kääntää päätä tarpeeks kun koko muu ruoto on menossa väärään suuntaan. Iskee vielä joku skolioosi tuolla menolla kun on ranka kierossa kuin korkkiruuvi, vai onko se vaan sun sisäinen savolainen joka ajaessa puskee esiin? ;)

No väliin tuntu että joka osa kropasta vääntää väärään suuntaan...selkä jumissa, niska jumissa, uus puku kiristi palleja, hanskat hiersi ja lainakengät puristi...ja sitä rataa.
Pitääpä taas keskittyä myös hartialinjaan, on tosiaan vinksallaan.

nopea57

Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.05.13 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.05.13 - klo:19:30
Miksi sulla hartialinja osoittaa ulkokurviin? Hirveen vaikee kääntää päätä tarpeeks kun koko muu ruoto on menossa väärään suuntaan. Iskee vielä joku skolioosi tuolla menolla kun on ranka kierossa kuin korkkiruuvi, vai onko se vaan sun sisäinen savolainen joka ajaessa puskee esiin? ;)

No väliin tuntu että joka osa kropasta vääntää väärään suuntaan...selkä jumissa, niska jumissa, uus puku kiristi palleja, hanskat hiersi ja lainakengät puristi...ja sitä rataa.
Pitääpä taas keskittyä myös hartialinjaan, on tosiaan vinksallaan.

Tuon asennon noteerasin myös kuvasta. On kyllä todella yleinen ilmiö, kun kuvia ja videoita kattelee. Perse kyllä siirtyy, mutta pää pysyy keskellä. Silloinhan hartialinja menee väkisinkin väärään suuntaan ja kurviin katsominen on vaikeampaa, vähän kuin taakse yrittäisi kurkkia.

Nimim. 'teoriapohjalta' ja 'työnnä se pyörä pystyyn'

murmela

15.05.13 - klo:15:45 #244 Viimeisin muokkaus: 15.05.13 - klo:15:48 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.05.13 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.05.13 - klo:19:30
Miksi sulla hartialinja osoittaa ulkokurviin? Hirveen vaikee kääntää päätä tarpeeks kun koko muu ruoto on menossa väärään suuntaan. Iskee vielä joku skolioosi tuolla menolla kun on ranka kierossa kuin korkkiruuvi, vai onko se vaan sun sisäinen savolainen joka ajaessa puskee esiin? ;)

No väliin tuntu että joka osa kropasta vääntää väärään suuntaan...selkä jumissa, niska jumissa, uus puku kiristi palleja, hanskat hiersi ja lainakengät puristi...ja sitä rataa.
Pitääpä taas keskittyä myös hartialinjaan, on tosiaan vinksallaan.

Se vähä, muutama kymmen ehkä sata pari, kuskia minkä kans noita korkkiruuviongelmia on setvitty, niin suurin yksittäinen syy on ollut ulkojalan päkiän väkisin jalkatapilla pitäminen. Sitä seuraava on sit ollu; perse liian takana jolloin tukipiste ei oo nivunen vaan reisi tai polvi. Siit sit jäykkä sisäkäsi; olka ja kyynerpää rennoks + tiputtaa ne alas (pitkillä ongelma yleensä tossa se ett orkkiskliparit on "väärässä" paikassa).
Sit on ollu ruoto oikosena.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.05.13 - klo:15:45
Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.05.13 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.05.13 - klo:19:30
Miksi sulla hartialinja osoittaa ulkokurviin? Hirveen vaikee kääntää päätä tarpeeks kun koko muu ruoto on menossa väärään suuntaan. Iskee vielä joku skolioosi tuolla menolla kun on ranka kierossa kuin korkkiruuvi, vai onko se vaan sun sisäinen savolainen joka ajaessa puskee esiin? ;)

No väliin tuntu että joka osa kropasta vääntää väärään suuntaan...selkä jumissa, niska jumissa, uus puku kiristi palleja, hanskat hiersi ja lainakengät puristi...ja sitä rataa.
Pitääpä taas keskittyä myös hartialinjaan, on tosiaan vinksallaan.

Se vähä, muutama kymmen, kuskia minkä kans noita korkkiruuviongelmia on setvitty, niin suurin yksittäinen syy on ollut ulkojalan päkiän väkisin jalkatapilla pitäminen. Sitä seuraava on sit ollu; perse liian takana jolloin tukipiste ei oo nivunen vaan reisi tai polvi. Siit sit jäykkä sisäkäsi; olka ja kyynerpää rennoks + tiputtaa ne alas (pitkillä ongelma yleensä tossa se ett orkkiskliparit on "väärässä" paikassa).
Sit on ollu ruoto oikosena.

No niin. Heti löytyi omasta asennosta ainakin kaksi virhettä.  Pitää Kemorassa treenailla toi huono tapa pois

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.05.13 - klo:15:45
Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.05.13 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.05.13 - klo:19:30
Miksi sulla hartialinja osoittaa ulkokurviin? Hirveen vaikee kääntää päätä tarpeeks kun koko muu ruoto on menossa väärään suuntaan. Iskee vielä joku skolioosi tuolla menolla kun on ranka kierossa kuin korkkiruuvi, vai onko se vaan sun sisäinen savolainen joka ajaessa puskee esiin? ;)

No väliin tuntu että joka osa kropasta vääntää väärään suuntaan...selkä jumissa, niska jumissa, uus puku kiristi palleja, hanskat hiersi ja lainakengät puristi...ja sitä rataa.
Pitääpä taas keskittyä myös hartialinjaan, on tosiaan vinksallaan.

Se vähä, muutama kymmen ehkä sata pari, kuskia minkä kans noita korkkiruuviongelmia on setvitty, niin suurin yksittäinen syy on ollut ulkojalan päkiän väkisin jalkatapilla pitäminen. Sitä seuraava on sit ollu; perse liian takana jolloin tukipiste ei oo nivunen vaan reisi tai polvi. Siit sit jäykkä sisäkäsi; olka ja kyynerpää rennoks + tiputtaa ne alas (pitkillä ongelma yleensä tossa se ett orkkiskliparit on "väärässä" paikassa).
Sit on ollu ruoto oikosena.

Tuohon kun vielä lisätään tankin ympäri (ei suoraan sivulle) liukuminen persettä siirtäessä ja liian lähellä tankkia istuminen alkaa olemaan kaikki virheet kasassa. Tuosta päkiästä tosin olen sun kanssa edelleen eri mieltä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

nopea57

Hei selittäkääs nyt vielä kertaalleen, että miten se ulkokurvin jalka pitää olla, kun päkiä ei saa olla tapilla. Onko siis jalka ollenkaan tapilla vaiko eri tavalla tapilla? Ja jos ei ole suuri vaiva, niin suosituksia yleensäkin jalkaterän asennolle molemmilla puolilla.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 16.05.13 - klo:08:55
Hei selittäkääs nyt vielä kertaalleen, että miten se ulkokurvin jalka pitää olla, kun päkiä ei saa olla tapilla. Onko siis jalka ollenkaan tapilla vaiko eri tavalla tapilla? Ja jos ei ole suuri vaiva, niin suosituksia yleensäkin jalkaterän asennolle molemmilla puolilla.
Tähän tyylin.


K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 16.05.13 - klo:08:55
Hei selittäkääs nyt vielä kertaalleen, että miten se ulkokurvin jalka pitää olla, kun päkiä ei saa olla tapilla. Onko siis jalka ollenkaan tapilla vaiko eri tavalla tapilla? Ja jos ei ole suuri vaiva, niin suosituksia yleensäkin jalkaterän asennolle molemmilla puolilla.

Sisäjalka niin, ettei raavi maahan, ulkojalka just niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Ehdottomasti molemmat jalat tapeilla, muuten ei oikein saa tukea moposta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

nopea57

Niin, Pedro vetää lähes päkiä tapilla, tai ehkä se tappi sittenkin on enemmän jalkaterän puolivälissä? Stonerilla selkeämmin jalan keskellä. Jotain näiden kaltaistahan noilla kisakuskeilla yleensä näkee.

Siis siten kuin hyvältä tuntuu, hmm, aika loogista. Mutta mikä oli se yleinen virhe sitten?

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 16.05.13 - klo:10:13
Niin, Pedro vetää lähes päkiä tapilla, tai ehkä se tappi sittenkin on enemmän jalkaterän puolivälissä? Stonerilla selkeämmin jalan keskellä. Jotain näiden kaltaistahan noilla kisakuskeilla yleensä näkee.

Siis siten kuin hyvältä tuntuu, hmm, aika loogista. Mutta mikä oli se yleinen virhe sitten?

Ja Stonerilla Pedrosalla osoittaa vielä hartialinja rumasti ulkokurviin... Sitä vois käydä vähän neuvomassa. Taitaa yleisin virhe olla, että ajetaan vaan liian hiljaa ja liian vähän. Viime reissulla unohdin koko ajoasennon ja keskityin olemaan pyörän päällä "mukavasti" ja tekemään mahdollisimman vähän töitä. En tiedä miltä näytti, mutta 4 sekuntia lähti noin minuutin mittasesta kierroksesta aika äkkiä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 16.05.13 - klo:10:13
Mutta mikä oli se yleinen virhe sitten?

Yritetään nettiohjeiden mukaan olla väkisin epäluonnollisessa asennossa.


Ei mulla näistä ole mitään hajua, oma ulkojalka nykyään on ihan miten sattuu tapille osumaan. Yleensä tapin pää on päkijällä ja jalkaterä sekä polvi suht samassa suunnassa. Sisäjalka oleellisempi kun ottaa muuten herkästi maahan. Katsekin vaan seuraavassa parissa merkissä eikä puoltakierrosta edempänä ;)

nopea57

Pedrosa on kovin pieni kaveri, ei yllä kädet tankoon jos laittaa hartialinjan kuntoon...

jarska

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 16.05.13 - klo:10:57
Ja Stonerilla Pedrosalla osoittaa vielä hartialinja rumasti ulkokurviin... Sitä vois käydä vähän neuvomassa. Taitaa yleisin virhe olla, että ajetaan vaan liian hiljaa ja liian vähän. Viime reissulla unohdin koko ajoasennon ja keskityin olemaan pyörän päällä "mukavasti" ja tekemään mahdollisimman vähän töitä. En tiedä miltä näytti, mutta 4 sekuntia lähti noin minuutin mittasesta kierroksesta aika äkkiä.

Ihan sama hartialinja ku mullaki.
Odotettavissa että kohta menen samoja vauhteja, rennosti.

Powered by EzPortal