Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.03.12 - klo:11:03
Tai katsele oikesti nopeiden kuskien menoa ja apinoi heitä.

Sitä en tiedä miten asia oli tässä teidän jauhamassa asiassa, mutta minun mielestä on vähän turha jauhaa tosta ajoasennosta vielä näissä vauhdeissa mitä me ajetaan. Tietenkin jos ajoasento on ihan päin ass_1 niin silloin olisi syytä korjata heti alkuun, mutta muuten pääsee jo aika pitkälle suht pienellä kropan liikuttamisella.
Oli vaan puhetta Pennan kanssa asiasta kun olin hänen pitämällä kurssilla ja taisi Veskukin puhua samaa, kun olin Kallio Racingin vuorolla ajamassa.

Sitten kun alat ajamaan lähelle 1:20 niin voi olla jotain hyötyä roikkua kuin teikäläinen tekee nyt...
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha - 10.03.12 - klo:12:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.03.12 - klo:11:03
Tai katsele oikesti nopeiden kuskien menoa ja apinoi heitä.

Sitä en tiedä miten asia oli tässä teidän jauhamassa asiassa, mutta minun mielestä on vähän turha jauhaa tosta ajoasennosta vielä näissä vauhdeissa mitä me ajetaan. Tietenkin jos ajoasento on ihan päin ass_1 niin silloin olisi syytä korjata heti alkuun, mutta muuten pääsee jo aika pitkälle suht pienellä kropan liikuttamisella.
Oli vaan puhetta Pennan kanssa asiasta kun olin hänen pitämällä kurssilla ja taisi Veskukin puhua samaa, kun olin Kallio Racingin vuorolla ajamassa.

Sitten kun alat ajamaan lähelle 1:20 niin voi olla jotain hyötyä roikkua kuin teikäläinen tekee nyt...

Oletetaan että et käytä yläkroppaa:
Joissain tapauksissa tulee romua sen takia, turhaan.
Jossain vaiheessa se rupee rajottamaan sun vauhtia, ja sit joudut opettelemaan vanhasta pois.
Ja koska ajoasentosi muuttuu, niin koko ajaminen muuttuu.
Loppujen lopuks se yläkropan käytön opettelu on pieni asia, mutta mitä nopeammin/"pidemmälle" menee, niin sitä suurempi merkitys sillä yläkropan käytöllä alkaa olemaan.
Eli jos sä joskus haluat ajaa kovaa, niin sä teet asiat itselles vaan vaikeemmaks sillä, ett aluksi/"hitaissa" vauhdeissa opettelet ajamaan ilman yläkroppaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

Sen takia sanoinkin, että suhteellisen pienellä kropan käytöllä pääsee turvallisesti jo aika lujaa. Itse pääsen vasta juuri alle 1:30 Alastarolla ja radalla olen käynyt yhteensä joku 30 kertaa. Niistä vain muutama on ollut ns. koko päivän settejä. Useimmat käynnit ovat olleet 3-4h.

Ei se tietenkään väärin ole opetella roikkumista heti alkuun, mutta kun vauhdin puolesta sille ei ole tarvetta niin mielummin keskityn muihin asioihin ensiksi.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

jarska

Otin vapauksia itselleni ja poimin muutaman viestin "jäsenten väliset" ketjusta ja pistin erillisen topiikin "ajoasennot" pystyyn... kyyhkyläiset saa jäädä tonne kuhertelemaan.

Mulla on myös ongelmana edelleen liian pysty ajoasento ja lisäksi loppukesästä tuli eteen myös se että molemmat polvipalat laahasi jo turhaankin mutkissa.
Eli avaan ja työnnän liikaa polvea maata kohti+ mopo jo liiankin pystyssä, ehkä.

Nitrous muistaakseni jo jossain neuvoi, et pikkuhiljaa ja varovasti vedät polvea ylemmäs ja kroppaa eteen/alemmas, tai jotenkin noin?
Tuleeko jotain muutakin mieleen, millä saisin ton liiallisen polven laahaamisen poijes?

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.03.12 - klo:13:45
Otin vapauksia itselleni ja poimin muutaman viestin "jäsenten väliset" ketjusta ja pistin erillisen topiikin "ajoasennot" pystyyn... kyyhkyläiset saa jäädä tonne kuhertelemaan.

Mulla on myös ongelmana edelleen liian pysty ajoasento ja lisäksi loppukesästä tuli eteen myös se että molemmat polvipalat laahasi jo turhaankin mutkissa.
Eli avaan ja työnnän liikaa polvea maata kohti+ mopo jo liiankin pystyssä, ehkä.

Nitrous muistaakseni jo jossain neuvoi, et pikkuhiljaa ja varovasti vedät polvea ylemmäs ja kroppaa eteen/alemmas, tai jotenkin noin?
Tuleeko jotain muutakin mieleen, millä saisin ton liiallisen polven laahaamisen poijes?

Sama meininki, nyt opetellaan roikkumaan, ja polvea saa jo joissain paikoissa nostella, muutenkin kun kanttarin takia. Mä koitan koko ajan keskittyä liiskaamaan itseäni alemmas mopon päällä, ja yläkroppaa niin voimakkasti sivulle kun kärsii.
Kunvkoitan ajaa maksimikierroksia, tyyliin tulee heti muutos, ja vaistomaisesti asento jää liian keskelle ja pystyyn. Tästä pitää oppia pois, ja luottaa että mopon geometria ja hyrrävoimat pitää kursin oikeana.

Gixutin

Tuntuu noita tyylejä olevan monia tuon roikkumisen suhteen, ilman suurta roikkumistakin taitaa päästä aika lujaa... Tai kenenkä mielestä Erkka nyt ajaa lujaa? Mitä olen seurannut keskusteluja ja kuljettajien ajoasentoja, niin Erkan ajoasento on aika pysty ja tuskin ihan hirveästi kaataa mopoaan sen takia, tai jos kaataa niin Murmelalla olisi paljon hänellekkin opetettavaa. En ihan noin jyrkästi tuomitsisi ajoasentoja ja analysoisi vian olevan siinä ja siinä, varsinkaan teoriapohjalta. Todella harvoin hyvä valmentaja on sellainen joka ei ole ollut hyvä pelaaja, kaippa sama pätee tässäkin? Jos kerran tietää kuinka pitäisi ajaa että pääsisi lujaa, niin kai sitä nyt itse tekisi sen, jos siihen ei ole henkisiä tai fyysisiä rajoitteita, mutta silloin ne taitaisi rajoittaa myös sitä neuvomista.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Gixutin - 10.03.12 - klo:14:22
Tuntuu noita tyylejä olevan monia tuon roikkumisen suhteen, ilman suurta roikkumistakin taitaa päästä aika lujaa... Tai kenenkä mielestä Erkka nyt ajaa lujaa? Mitä olen seurannut keskusteluja ja kuljettajien ajoasentoja, niin Erkan ajoasento on aika pysty ja tuskin ihan hirveästi kaataa mopoaan sen takia, tai jos kaataa niin Murmelalla olisi paljon hänellekkin opetettavaa. En ihan noin jyrkästi tuomitsisi ajoasentoja ja analysoisi vian olevan siinä ja siinä, varsinkaan teoriapohjalta.
Jos kaikki, miinus erkka, kovaa ajavat kuskit käyttää kroppaa ja varsinkin mitä kovempaa ajaa, niin sitä enemmän yläkroppaa. Niin minkälaisen johtopäätöksen vetäisit siitä?
Lainaa
Todella harvoin hyvä valmentaja on sellainen joka ei ole ollut hyvä pelaaja, kaippa sama pätee tässäkin? Jos kerran tietää kuinka pitäisi ajaa että pääsisi lujaa, niin kai sitä nyt itse tekisi sen, jos siihen ei ole henkisiä tai fyysisiä rajoitteita, mutta silloin ne taitaisi rajoittaa myös sitä neuvomista.
On aivan totta että osa ihmisistä pitää vain sellaisten ihmisten neuvoja arvoikkaina; jos he pystyvät jollain kriteerillä nostamaan sen neuvojan jalustalle yläpuolelleen.
Toimii myös toisin päin. Jos jonkun neuvojan pärstäkerroin ei jostain syystä miellytä, niin se riittää kriteeriksi pitää kyseisen henkilön neuvoja arvottomina.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

10.03.12 - klo:14:50 #7 Viimeisin muokkaus: 10.03.12 - klo:14:52 käyttäjältä Juha
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.03.12 - klo:13:45
Otin vapauksia itselleni ja poimin muutaman viestin "jäsenten väliset" ketjusta ja pistin erillisen topiikin "ajoasennot" pystyyn... kyyhkyläiset saa jäädä tonne kuhertelemaan.

Mulla on myös ongelmana edelleen liian pysty ajoasento ja lisäksi loppukesästä tuli eteen myös se että molemmat polvipalat laahasi jo turhaankin mutkissa.
Eli avaan ja työnnän liikaa polvea maata kohti+ mopo jo liiankin pystyssä, ehkä.

Nitrous muistaakseni jo jossain neuvoi, et pikkuhiljaa ja varovasti vedät polvea ylemmäs ja kroppaa eteen/alemmas, tai jotenkin noin?
Tuleeko jotain muutakin mieleen, millä saisin ton liiallisen polven laahaamisen poijes?

Turhaan sitä polvipalaa laahaa maassa :)

Tässä on jokunen kuva kun tekijämiehet on asialla. Ei taida polvi käydä juuri tuota ulompana missään kohdin rataa, ja toisaalta onko sille mitään tarvetta?
Toki näillä kavereilla saattaa olla hieman parempi tuntemus siitä missä asennossa mopo menee ja kuinka paljon on varaa kallistaa innocent_1





K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha - 10.03.12 - klo:14:50
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.03.12 - klo:13:45
Otin vapauksia itselleni ja poimin muutaman viestin "jäsenten väliset" ketjusta ja pistin erillisen topiikin "ajoasennot" pystyyn... kyyhkyläiset saa jäädä tonne kuhertelemaan.

Mulla on myös ongelmana edelleen liian pysty ajoasento ja lisäksi loppukesästä tuli eteen myös se että molemmat polvipalat laahasi jo turhaankin mutkissa.
Eli avaan ja työnnän liikaa polvea maata kohti+ mopo jo liiankin pystyssä, ehkä.

Nitrous muistaakseni jo jossain neuvoi, et pikkuhiljaa ja varovasti vedät polvea ylemmäs ja kroppaa eteen/alemmas, tai jotenkin noin?
Tuleeko jotain muutakin mieleen, millä saisin ton liiallisen polven laahaamisen poijes?

Turhaan sitä polvipalaa laahaa maassa :)

Tässä on jokunen kuva kun tekijämiehet on asialla. Ei taida polvi käydä juuri tuota ulompana missään kohdin rataa, ja toisaalta onko sille mitään tarvetta?
Toki näillä kavereilla saattaa olla hieman parempi tuntemus siitä missä asennossa mopo menee ja kuinka paljon on varaa kallistaa innocent_1

Ja kun kuvia katselee, niin kannattaa miettiä sitäkin ett mitä leveempi takarengas ja mitä matalammalla painopiste on, niin sitä enemmän näennäisesti sitä mopoa joutuu kallistamaan että todellinen teholinen kallistuskulma ois sama kuin mitä kapealla renkaalla ja korkealla painopisteellä varustetussa mopossa.
Ja myös mopon paino vs kuskin paino vaikuttaa siihen paljonko se roikkuminen vaikuttaa eri vehkeillä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Gixutin

No sehän minua ihmetyttääkin että miksei sellaiset ihmiset sitten itse aja lujaa kun he kerran tietävät mitenkä ajetaan lujaa...
Johtopäätös: Roikkumatta ollaan suomen mestari Nordic Suberbikessa, joten roikkuminen ei ole välttämättömyys ja itseisarvo. On niitä muitakin jotka eivät roiku ja ajavat lujaa, mutta on myös niitä jotka roikkuvat ja ajavat lujaa. Johtopäätös?
Ilmeisesti sinä roikut paljon, joten mikset aja lujempaa koska kaikki edellytyksethän siihen ilmeisesti olisi? Minä en tiedä ajamisesta juuri mitään, en myöskään väitä tietäväni ja en aja lujaa. Onhan ihmisellä joka tekee itse niitä asioita mitä neuvoo ja on vielä niissä hyvä, enemmän auktoriteettia ja pohjaa mitä vasten tukea väitteitä. Toki ihminen joka sanoo lähes samoja asioita ilman omaa esitystä voi olla oikeassa, mutta käsittämätöntä siinä on se, että mikä niissä neuvoissa silloin on vikana kun ei itse pysty niitä hyödyntämään? Vai missä se vika on? Nämä yleisenä mielipiteenä, kohdistamatta näitä kehenkään.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Gixutin - 10.03.12 - klo:15:16
No sehän minua ihmetyttääkin että miksei sellaiset ihmiset sitten itse aja lujaa kun he kerran tietävät mitenkä ajetaan lujaa...
Johtopäätös: Roikkumatta ollaan suomen mestari Nordic Suberbikessa, joten roikkuminen ei ole välttämättömyys ja itseisarvo. On niitä muitakin jotka eivät roiku ja ajavat lujaa, mutta on myös niitä jotka roikkuvat ja ajavat lujaa. Johtopäätös?
Ilmeisesti sinä roikut paljon, joten mikset aja lujempaa koska kaikki edellytyksethän siihen ilmeisesti olisi? Minä en tiedä ajamisesta juuri mitään, en myöskään väitä tietäväni ja en aja lujaa. Onhan ihmisellä joka tekee itse niitä asioita mitä neuvoo ja on vielä niissä hyvä, enemmän auktoriteettia ja pohjaa mitä vasten tukea väitteitä. Toki ihminen joka sanoo lähes samoja asioita ilman omaa esitystä voi olla oikeassa, mutta käsittämätöntä siinä on se, että mikä niissä neuvoissa silloin on vikana kun ei itse pysty niitä hyödyntämään? Vai missä se vika on? Nämä yleisenä mielipiteenä, kohdistamatta näitä kehenkään.
Niin, tuossahan päästään juuri siihen että jos naamakerroin ei ole sopiva, on jutuissakin pakko olla jotain vikaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Gixutin

No sinuahan en tunne milläänlailla, joten tuon voit unohtaa ainakin minun kohdalta. Pointtini on, että jos tietää mitenkä ajetaan lujaa ja on rahkeita neuvoa muita, jopa nopeampia kuljettajia, niin eikö silloin pitäisi myös itse ajaa lujaa?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Gixutin - 10.03.12 - klo:15:44
No sinuahan en tunne milläänlailla, joten tuon voit unohtaa ainakin minun kohdalta. Pointtini on, että jos tietää mitenkä ajetaan lujaa ja on rahkeita neuvoa muita, jopa nopeampia kuljettajia, niin eikö silloin pitäisi myös itse ajaa lujaa?
Missä menee se lujaa ajamisen raja? Ja ajoipa mitä nopeutta hyvänsä, niin kuinka nopeita tai hitaita kuskeja saa neuvoa?
Otetaan vaikka hypoteettiseksi esimerkiksi kuski, joka ajaa jollain radalla kierroksen aikaan 1:25. Jos hän mielestään näkeen jonkun kuljettajan ajossa jonkin virheen, ja haluaisi neuvoa ko kuskia, niin millaisia kierrosaikoja ajavia kuskeja hän saa neuvoa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Gixutin

Vastataanko näin, minua saa tulla neuvomaan ajasta riippuen, mutta en kyllä itse kehtaisi mennä neuvomaan ketään joka ajaisi vaikka pari sekuntia nopeammin, kun olisi sellainen olo että ei minulla ole paljoa annettavaa hänelle, toisin kuin jollain muulla.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Juha - 10.03.12 - klo:14:50
Turhaan sitä polvipalaa laahaa maassa :)

Siis kamoon, eikö muka jokainen polvipalaansa ensimmäisen pienimmänkin naarmun saadessaan, ole yöllä potkaissut emännän sängystä lattialle ja nukkunut niiden vieressä, on se niin "maaginen" tapaus. :D

Hyviä kuvaesimerkkejä, tässä mun kuva, jossa näkyykin hyvin toi liiallinen polven työntäminen sivulle ja alas:

[smg id=10]

Powered by EzPortal