Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 30.07.13 - klo:21:41
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 30.07.13 - klo:21:17

Aloin katteleen tarkemmin, niin alakatteista lähteny siivua irti. Pitää tosiaan roikkua enemmän. Aattelin myös ehkä varovaisesti nostaa perää pari milliä ja lisätä keulaan hiukan esijännitysta, mutta ei paljoa. Sitä kun ajaa suu vaahdossa uudella mopolla, niin varmaan unohtunu välillä kroppa väärään paikkaan..

EDIT:



Siinä sitä varmaan suu vaahdossa ihmetellään leovincen murinaa ja ja shifterin toimintaa, eikä edes huomata että pyörä on lähes nurin ja mies torkkuu keskellä mopoa :D

Hitaana hyvä huudella, mut ei sitä takapuolta tossa mopossa tartte paljoa liikuttaa tai roikuttaa. Saa sitten pään paremmin mopon sisäpuolelle eikä mene ruoto kieroon. Liekö toi takapatti sulle vähän turhan iso?

Omakuva:


Tuosta patista lähtee muutama sentti pois kunhan innostun askartelemaan. Saa sen ruodon jo nyt oikeeseen paikkaan, mut kieltämättä vähän ahdas mulle. Avauksista toi pyörä tuntu paljon helpommalta työntää pystyyn kuin edellinen. Siinä ehkä isoin ero näin mutkan otossa.

Cat

No kyllähän siihen hevosia liittyy, mutta ne kehrää 17000 kierrosta minuutissa. Tämä nyt on suunnitelua, riippuu täysin onnistunko huomisessa siwan ryöstössä.

Tiedoksi KRP nettipoliisille niin se oli vitsi.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Cat - 30.07.13 - klo:21:55
No kyllähän siihen hevosia liittyy, mutta ne kehrää 17000 kierrosta minuutissa. Tämä nyt on suunnitelua, riippuu täysin onnistunko huomisessa siwan ryöstössä.

Tiedoksi KRP nettipoliisille niin se oli vitsi.

Vielä kun kerrot, että pyörä on 2-tahtinen, niin rupeaa kuulostamaan asialliselta! :)

Nitrous

31.07.13 - klo:00:47 #303 Viimeisin muokkaus: 31.07.13 - klo:00:52 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 30.07.13 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 30.07.13 - klo:21:41
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 30.07.13 - klo:21:17

Aloin katteleen tarkemmin, niin alakatteista lähteny siivua irti. Pitää tosiaan roikkua enemmän. Aattelin myös ehkä varovaisesti nostaa perää pari milliä ja lisätä keulaan hiukan esijännitysta, mutta ei paljoa. Sitä kun ajaa suu vaahdossa uudella mopolla, niin varmaan unohtunu välillä kroppa väärään paikkaan..

EDIT:



Siinä sitä varmaan suu vaahdossa ihmetellään leovincen murinaa ja ja shifterin toimintaa, eikä edes huomata että pyörä on lähes nurin ja mies torkkuu keskellä mopoa :D

Hitaana hyvä huudella, mut ei sitä takapuolta tossa mopossa tartte paljoa liikuttaa tai roikuttaa. Saa sitten pään paremmin mopon sisäpuolelle eikä mene ruoto kieroon. Liekö toi takapatti sulle vähän turhan iso?

Omakuva:


Tuosta patista lähtee muutama sentti pois kunhan innostun askartelemaan. Saa sen ruodon jo nyt oikeeseen paikkaan, mut kieltämättä vähän ahdas mulle. Avauksista toi pyörä tuntu paljon helpommalta työntää pystyyn kuin edellinen. Siinä ehkä isoin ero näin mutkan otossa.

Jos sivusuunnassa vaihdat pään ja perseen paikkaa niin on aika bueno. Siis ton mun vanhan mopon nykyinen omistaja. Rytkösessä lähtee joka tapauksessa siivu alakatteesta kun mopo on lintassa, mutta sillon pitäs myös olla polvi yhtä aikaa maassa ja tankissa kiinni.

Edit. Perseen ei tosiaan paljon tartte liikkua. Ajoin ite esim. Kemoran kahvilanmutkaa perse keskellä penkkiä jos ravisteli edellisessä avauksessa, eikä saanu mopoo häiriimättä takamusta siirrettyä. Tahi välillä vaan ei jaksanu siirtää kun oli hapoilla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Cat - 30.07.13 - klo:21:02
Mut jos yritetään ajoo täpöö, niin eikös sillon vedetä niin kallellaan kun voi?

Voit olla enempi kalleellaan kun kropaa on oikeessa paikassa, jolloin mopo kääntyy nopeemmin ja saat avattua aiemmin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

31.07.13 - klo:08:38 #305 Viimeisin muokkaus: 31.07.13 - klo:09:06 käyttäjältä app
Perse kunnolla sivulle ennen mutkaan tuloa valmiiksi. käytännössä liiaan alas sitä ei ylety siirtämään. Katskokaa nyt hyvät ihmiset, miten nuo tosi nopeat (kv-taso) kuskit ajavat, niiden takakameroista. Se perse heitetään suoralla ennen jarrua reilusti ensin sivulle. kallistuskulam lisääntyessä perse ja yläkroppa vajoavat koko ajan alas päin, kuskin runkolinjan ollessa suunnilleen mopon rungon suuntainen. Ei paljoa puutu 60 asteen lukemissa, että tarvitaan kohta perseeseenkin kulutuspalat.


Mitä enemmän kroppa kuski pystyy kaallellaan alas viemään, sitä pystymmässä mopo kulkee, ja jousittamaton massa työntyy pystymmässä rataan.


Katsokaa nyt kun on mahdollisuus, Moto-gp:n ja pienempien luokkien uusien nousevien tähtien ajotyyliä. Rossillakin vaikeuksia oppia enää uutta nykyvauhtiin tarvittavaa asentoa, kun se perse jää wanhalta pierulta liian keskelle. Marguesin ajoa kun katseltiin murmelan kanssa aika-ajossa takakameran kuvaamana, näki kuinka kaveri seisoi koko mutkan ajan tapeilla, ja kropan käyttö erittäin aktiivista myös mutkaan mennessä maksimikallistukseen asti, perseen liukuessa koko ajan alas päin. Ne on menneitä aikoja (siis huipulla), kun satulassa istuttiin kuin leposohvalla mutkissa.

Me wanhat, veltot, motoriikaltamme ja fysiikaltamme weltot emme tietenkään pysty muuta kun istua köllöttämään penkissä siinä kohtaa, missä se siellä suoran lopussa oli, mutta te nuoret, aktiivista ja parhaimmillaan myös agressiivista kropan käyttöä peliin. KAIKKI PITÄÄ YRITTÄÄ TEHDÄ PARHAALLA MAHDOLLISELLA tavalla. Kompromisit vittuun, jos haluat menestyä, lajissa kuin lajissa.

Kunnon perseen siirto ennen mutkaa, ja sitten kun oikeen kovaa aletaan painaa, lisää vaan kallistuskulman lisääntyessä. Kroppaa on saatava tasan tarkkaan ja täsmälleen niin alas, ja lähelle asfalttia, kunnen se asfaltti tuntuu liukuvan polvea, kyynärpäätä, ja nyt jo jopa olkapäätä vasten.

perseen seutu, eli reisien yläosa, lantio, ja torson alaosa painavat yhteensä noin 30% koko kuskin painosta. Apinakin ymmärtää, että tämän massan jättäminen keskelle mopoa kurviin tullessa on tae siitä, että ketterämpi ja taitavampi vetää sen saman mutkan samalla mopolla reippaasti kovempaa.

UGH, olen kirjoittanut, enkä tätä enää kommentoi.

Tästä saa katsoa, kun mies vie takalistonsa niin syvälle alas, että ulkopuolen polvi rajoittaa asennon tullessaan tankkiin kiinni. Ja kaikkihan näin tekee...
http://www.thebikeinsurer.co.uk/video/bradl-marquez-and-pedrosa-up-close-at-austin-texas/


Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:00:47
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 30.07.13 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 30.07.13 - klo:21:41
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 30.07.13 - klo:21:17

Aloin katteleen tarkemmin, niin alakatteista lähteny siivua irti. Pitää tosiaan roikkua enemmän. Aattelin myös ehkä varovaisesti nostaa perää pari milliä ja lisätä keulaan hiukan esijännitysta, mutta ei paljoa. Sitä kun ajaa suu vaahdossa uudella mopolla, niin varmaan unohtunu välillä kroppa väärään paikkaan..

EDIT:



Siinä sitä varmaan suu vaahdossa ihmetellään leovincen murinaa ja ja shifterin toimintaa, eikä edes huomata että pyörä on lähes nurin ja mies torkkuu keskellä mopoa :D

Hitaana hyvä huudella, mut ei sitä takapuolta tossa mopossa tartte paljoa liikuttaa tai roikuttaa. Saa sitten pään paremmin mopon sisäpuolelle eikä mene ruoto kieroon. Liekö toi takapatti sulle vähän turhan iso?

Omakuva:


Tuosta patista lähtee muutama sentti pois kunhan innostun askartelemaan. Saa sen ruodon jo nyt oikeeseen paikkaan, mut kieltämättä vähän ahdas mulle. Avauksista toi pyörä tuntu paljon helpommalta työntää pystyyn kuin edellinen. Siinä ehkä isoin ero näin mutkan otossa.

Jos sivusuunnassa vaihdat pään ja perseen paikkaa niin on aika bueno. Siis ton mun vanhan mopon nykyinen omistaja. Rytkösessä lähtee joka tapauksessa siivu alakatteesta kun mopo on lintassa, mutta sillon pitäs myös olla polvi yhtä aikaa maassa ja tankissa kiinni.

Edit. Perseen ei tosiaan paljon tartte liikkua. Ajoin ite esim. Kemoran kahvilanmutkaa perse keskellä penkkiä jos ravisteli edellisessä avauksessa, eikä saanu mopoo häiriimättä takamusta siirrettyä. Tahi välillä vaan ei jaksanu siirtää kun oli hapoilla.

Painonsiirrot pyrin tekemään ennen mutkaa... Näin mutulla sanoisin, että tossa on ollut jäähdyttelykierros menossa tai joku hidas edessä ja keskittyminen on herpaantunu jonkun verran itse ajamisesta. Persetta siirtelen nyt ja jatkossa.. on vaan luontevaa. Tosin en ainakaan juuri enempää kuin kuvassa, koska muuten tuntuma renkaiden pitoon katoaa. Yläkroppa sitten tosta sellasen 15 astetta alaspäin... Helpottaa avauksiakin kun saa mopon nopeammin pystyyn ja taakse pitoa.
Ihan sama, kunhan tuntuu hyvältä, kalliit osat ei ota maahan ja saan vielä pari sekuntia pois kellosta :P

paaton

31.07.13 - klo:10:17 #307 Viimeisin muokkaus: 31.07.13 - klo:10:20 käyttäjältä jarska
Tuo kuvahan on kahvilan mutkan keskeltä. Ainakaan minä en siinä kohtaa vielä päätä työnnä yhtään mihinkään. Siirrän kanssa takapuolen reilusti sivulle jarruun tullessa ja yläkroppaa alaspäin ja sivulle vasta samalla kun kosken kaasuun. Ei mitään hajua toiminko oikein, mutta noin vaan teen... Hitaissa avauksissa olen myös alkanut tiputtaa painon perseelle. Olen vahvassa uskossa, että se lisää pitoa takaselle. :)


Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.07.13 - klo:09:14
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:00:47
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 30.07.13 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 30.07.13 - klo:21:41
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 30.07.13 - klo:21:17

Aloin katteleen tarkemmin, niin alakatteista lähteny siivua irti. Pitää tosiaan roikkua enemmän. Aattelin myös ehkä varovaisesti nostaa perää pari milliä ja lisätä keulaan hiukan esijännitysta, mutta ei paljoa. Sitä kun ajaa suu vaahdossa uudella mopolla, niin varmaan unohtunu välillä kroppa väärään paikkaan..

EDIT:



Siinä sitä varmaan suu vaahdossa ihmetellään leovincen murinaa ja ja shifterin toimintaa, eikä edes huomata että pyörä on lähes nurin ja mies torkkuu keskellä mopoa :D

Hitaana hyvä huudella, mut ei sitä takapuolta tossa mopossa tartte paljoa liikuttaa tai roikuttaa. Saa sitten pään paremmin mopon sisäpuolelle eikä mene ruoto kieroon. Liekö toi takapatti sulle vähän turhan iso?

Omakuva:


Tuosta patista lähtee muutama sentti pois kunhan innostun askartelemaan. Saa sen ruodon jo nyt oikeeseen paikkaan, mut kieltämättä vähän ahdas mulle. Avauksista toi pyörä tuntu paljon helpommalta työntää pystyyn kuin edellinen. Siinä ehkä isoin ero näin mutkan otossa.

Jos sivusuunnassa vaihdat pään ja perseen paikkaa niin on aika bueno. Siis ton mun vanhan mopon nykyinen omistaja. Rytkösessä lähtee joka tapauksessa siivu alakatteesta kun mopo on lintassa, mutta sillon pitäs myös olla polvi yhtä aikaa maassa ja tankissa kiinni.

Edit. Perseen ei tosiaan paljon tartte liikkua. Ajoin ite esim. Kemoran kahvilanmutkaa perse keskellä penkkiä jos ravisteli edellisessä avauksessa, eikä saanu mopoo häiriimättä takamusta siirrettyä. Tahi välillä vaan ei jaksanu siirtää kun oli hapoilla.

Painonsiirrot pyrin tekemään ennen mutkaa... Näin mutulla sanoisin, että tossa on ollut jäähdyttelykierros menossa tai joku hidas edessä ja keskittyminen on herpaantunu jonkun verran itse ajamisesta. Persetta siirtelen nyt ja jatkossa.. on vaan luontevaa. Tosin en ainakaan juuri enempää kuin kuvassa, koska muuten tuntuma renkaiden pitoon katoaa. Yläkroppa sitten tosta sellasen 15 astetta alaspäin... Helpottaa avauksiakin kun saa mopon nopeammin pystyyn ja taakse pitoa.
Ihan sama, kunhan tuntuu hyvältä, kalliit osat ei ota maahan ja saan vielä pari sekuntia pois kellosta :P

Perässä muutaman kierroksen viikonloppuna ajaneena voi kyllä sanoa että todella hyvältä se näytti. Kuvien katselu on sinänsä huonoa että kertovat vain sen yhden kohdan eikä kokonaisuutta. Takana ajavan videoo kun saisi omasta ajosta näkisi hyvin mitä tulee tehtyä. Varsinkin jos ei tiedä takana ajavan kuvaavan.

app:n huuteluun vastahuutelua. Aivan turhaa meille ikälopuille harrastelijoille, nuoret vauhdikkaat lupaukset sitten erikseen. Yleensäkin mielestäni ajoasentoon kiinnitetään ihan liian paljon huomiota, perusteet niin asennon kuin ajoitusten osalta kuntoon ja keskittymään niihin asioihin miksi hävitään sekunteja kilometrillä rataennätykselle. Vaikkapa meinkäläisen kuvasta riittävä keskimutkan roikkumisen määrä, ulostulossa sitten päätä lisää ulos että saa mopoa nopeammin avauksessa pystyyn ja pääsee paremmin kaasulle. Tuossa lopussa on itsellä tekemistä kun ei vaan keskittyminen ihan kaikkeen riitä. Ajoituksissa näkyy ohitettavilla olevan selvästi tekemistä, siirrellään takapuolta missä sattuu ja moneen kertaan. Näkee jonkun verran kuljettajia jotka suoralla jarrutuksen jälkeen käyttävät aikaa ajoasennon hakemiseen ennen mutka-ajamisen aloittamista. Osalla näistä on kyllä todella hyvännäköinen ajoasento keskimutkassa, mutta häviävät useamman sekunnin kierroksella tuohon hakemiseen. Ei ne tämän maan kärkiukotkaan liikaa roiku, kun kuvia tai kisoja katselee. Ajoasento onkin varmaan ainoa osa-alue missä voi tämmönen harrastelija päästä lähelle heidän tasoaan. Sitten kun ollaan pyörän hallinnassa lähellä maan kärjen tasoa alkaa kymmenysten tai sadasosien hakeminen ajoasennosta.


murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 31.07.13 - klo:10:17
yläkroppaa alaspäin ja sivulle vasta samalla kun kosken kaasuun

Samaa vauhtia kun hölläät jarrua niin tuuppaat sitä päätä eteen/alas/sivulle. Jolloin se on valmiina siel ku meet kaasulle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.07.13 - klo:11:05Näkee jonkun verran kuljettajia jotka suoralla jarrutuksen jälkeen käyttävät aikaa ajoasennon hakemiseen ennen mutka-ajamisen aloittamista. Osalla näistä on kyllä todella hyvännäköinen ajoasento keskimutkassa, mutta häviävät useamman sekunnin kierroksella tuohon hakemiseen.

Johtuu yleensä, lähes aina, siitä että ko kuski siirtää perseen vasta jarrun jälkeen, kun se pitäis siirtää ennen jarrua, jolloin ei tuu sitä perseen siirron vaatimaa taukoa jarrun jälkeen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

31.07.13 - klo:12:20 #311 Viimeisin muokkaus: 31.07.13 - klo:12:22 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.07.13 - klo:11:05
app:n huuteluun vastahuutelua. Aivan turhaa meille ikälopuille harrastelijoille, nuoret vauhdikkaat lupaukset sitten erikseen.

Niinhän minä kirjoitinkin, että meidän toivottomien turilaiden, jumalan hylkäämien hylkeiden/hylkyjen, asenteettomien arkajalkojen + käsien, on turha yrittääkkään yltää pidemmälle kehityksen asfaltoidulla radalla. Suuntasin viestini todellakin vain niille, joilla keskushermosto ei vielä 100%sti naavoittunut, homehtunut, oluen ja stressin rapauttama, kuten meillä kohtalon kolhimilla.


app

31.07.13 - klo:12:40 #312 Viimeisin muokkaus: 31.07.13 - klo:12:48 käyttäjältä app
Silti olemme kehityksen tiellä kaikki, vaikka tässä liirumlaarumin puolelle välillä meneekin. Kunhan saan paikat kuntoon, rikon kaikki ennätykseni, tai (tähän voi jokainen keksiä omat vaihtoehtonsa, joita kokeiltu jo RRiittävästi pariin viime kauteen.

Niin teette te muutkin. Kukin vuorollaan ja ajallaan. Siis parannatte aikojanne. Minä parannan paikkojani nyt alkuun.

Mutta ihan asiaakin tähän loppuun: Olen keskittynyt alkukaudeasta oikein tosissani asennon saamiseen valmiiksi ennen jarrulle menoa PERSEEN osalta, ja tästä jo kouluttajan hyväksynnänkin ihan kameravalvonnan alaisuudessa. Alastarossa on jo selkäytimessä ne paikat missä siirretään ahteri, ja missä ei. Alastarossa kokeilin viimeisinä päivinä toisinaan vetää koko pääsuoran perse sivulla (peräkkäiset oikeat), mutta totesin jotenkin helpommaksi nostaa se suosiolla keskelle suoralla. Missään muualla ei saman suuntaisissa, perättäisissä mutkissa siellä, eikä Kemorassakaan tartte turhaan nousta keskelle pyörää. Tupla- tai jopa tripla-perseensiirroista pääsee yllättävän nopeasti eroon, kunhan malttaa uhrata päivän pari vaan tähän asiaan.
Huomattavasti jää tosiaan aikaa mutkaan tullessa keskittyä siihen jarruun, ja yrittää hieroa vaan tarkkuutta linjaan, ja vakautteen menoon kallellaan

jarska

Lisää liirumia...
syksyllä ostan puuhevosen, johon asennan cliparit.
Koko hoito olohuoneeseen ja talven roikun siinä katellen telkkaria, katse oikeaoppisesti.
Johan on kumma jos ei keväällä pääse pyörän sivulle, kauniisti ja helposti. >:(

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 31.07.13 - klo:12:48
Lisää liirumia...
syksyllä ostan puuhevosen, johon asennan cliparit.
Koko hoito olohuoneeseen ja talven roikun siinä katellen telkkaria, katse oikeaoppisesti.
Johan on kumma jos ei keväällä pääse pyörän sivulle, kauniisti ja helposti. >:(

Kermitti keskelle olohuonetta telkkarin eteen. Toukokuussa 2014 menee takuulla heti eka kierros kotoradalla alle 1.10.

Powered by EzPortal