Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:12:40
Kunhan saan paikat kuntoon, rikon kaikki ennätykseni

Ota nyt alkuun edes pari settiä rauhallisesti. Ja kun olet ilmeisesti menossa hitaaseen/keskinopeeseen, niin ota muut radallaolijat erityishuomioon.
Turvallisuusasiat minulla vaan mielessä.

mic

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.07.13 - klo:11:05Näkee jonkun verran kuljettajia jotka suoralla jarrutuksen jälkeen käyttävät aikaa ajoasennon hakemiseen ennen mutka-ajamisen aloittamista. Osalla näistä on kyllä todella hyvännäköinen ajoasento keskimutkassa, mutta häviävät useamman sekunnin kierroksella tuohon hakemiseen.

Johtuu yleensä, lähes aina, siitä että ko kuski siirtää perseen vasta jarrun jälkeen, kun se pitäis siirtää ennen jarrua, jolloin ei tuu sitä perseen siirron vaatimaa taukoa jarrun jälkeen.

Voi sitä siirrellä jarrun aikanakin.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2


raukkis

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.07.13 - klo:11:05Näkee jonkun verran kuljettajia jotka suoralla jarrutuksen jälkeen käyttävät aikaa ajoasennon hakemiseen ennen mutka-ajamisen aloittamista. Osalla näistä on kyllä todella hyvännäköinen ajoasento keskimutkassa, mutta häviävät useamman sekunnin kierroksella tuohon hakemiseen.

Johtuu yleensä, lähes aina, siitä että ko kuski siirtää perseen vasta jarrun jälkeen, kun se pitäis siirtää ennen jarrua, jolloin ei tuu sitä perseen siirron vaatimaa taukoa jarrun jälkeen.

Muutoin ei asentoihin osaa kommentoida kuin tuo yllä oleva tuli todettua botnialla sen 180 asteisen jälkeisen vasurin jarru meni kokonaista kerran apeksiin asti ja pääsi suoraan kaasulle kun olin asennon ottanut normaalia aiemmin vähän kuin puolivahingossa. No eihän se tietystikään enää uudestaan onnistunut. Muutoin se oli just tuota asennon hakemista joko kesken jarrun, sen jälkeen tai molempia yhtä aikaa.

app

Lainaus käyttäjältä: mic - 31.07.13 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.07.13 - klo:11:05Näkee jonkun verran kuljettajia jotka suoralla jarrutuksen jälkeen käyttävät aikaa ajoasennon hakemiseen ennen mutka-ajamisen aloittamista. Osalla näistä on kyllä todella hyvännäköinen ajoasento keskimutkassa, mutta häviävät useamman sekunnin kierroksella tuohon hakemiseen.

Johtuu yleensä, lähes aina, siitä että ko kuski siirtää perseen vasta jarrun jälkeen, kun se pitäis siirtää ennen jarrua, jolloin ei tuu sitä perseen siirron vaatimaa taukoa jarrun jälkeen.

Voi sitä siirrellä jarrun aikanakin.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Joissain kohtaa mun myös on pakko; esim Kemoran viimeisen vasurin jälkeen avatessa pystyy perseen siirtämään vasta kun on jarrulle siirto. Ei kerta kaikkiaan onnistu siinä avatessa. Samalla radalla paluusuoran jarrussa siirrän myös lisää persusta sivulle. Siinä puolenvaihdossa shikaanissa ei vaan saa luonnollisesti menemään kertaheitolla riittävän vasemmalle.

app

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 31.07.13 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:12:40
Kunhan saan paikat kuntoon, rikon kaikki ennätykseni

Ota nyt alkuun edes pari settiä rauhallisesti. Ja kun olet ilmeisesti menossa hitaaseen/keskinopeeseen, niin ota muut radallaolijat erityishuomioon.
Turvallisuusasiat minulla vaan mielessä.

Se on nyt sil viissi, että tämä paikka (olkapää) on vasta talvella kunnossa. Menen sitten, kunhan radalle pääsen seuraavan kerran, keskiryhmään. Olen ajellut keskiryhmässä tällä kaudella kaksi päivää jo ennen viimeisintä kierrostani. Teen niin aina, kun treenaan jotain uutta juttua, kuten noissa tapauksissa keskityin ajoasennon harjoitteluun.

"Turvallisuus"? Jotenkin tuttu termi, mutta eipä ole siwistyssanakirjaa nyt tässä käsillä, joten harjoitellaan sitä sitten joskus toiste.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: mic - 31.07.13 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.07.13 - klo:11:05Näkee jonkun verran kuljettajia jotka suoralla jarrutuksen jälkeen käyttävät aikaa ajoasennon hakemiseen ennen mutka-ajamisen aloittamista. Osalla näistä on kyllä todella hyvännäköinen ajoasento keskimutkassa, mutta häviävät useamman sekunnin kierroksella tuohon hakemiseen.

Johtuu yleensä, lähes aina, siitä että ko kuski siirtää perseen vasta jarrun jälkeen, kun se pitäis siirtää ennen jarrua, jolloin ei tuu sitä perseen siirron vaatimaa taukoa jarrun jälkeen.

Voi sitä siirrellä jarrun aikanakin.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Voihan sitä siirrellä, mutta yleensä aina kuskin liikkuminen pyörän päällä häiritsee alustan toimintaa, mikä aiheuttaa ylimääräistä pyörän elämistä ja heikentää pitoa.

Varsinkin keskiryhmässä näkee tosi paljon kuskeja jotka jumppaavat pyörän päällä ihan turhan paljon ja koko ajan näyttää olevan kiire, että ehtii tehdä kaiken. Tyypillisin esimerkki on perseen turha nostaminen pyörän päälle suorilla ja perseen vippaaminen takaisin sivuun samaan aikaan kun aletaan kääntää pyörää mutkaan. Mutkan jälkeen on sitten hirveä kiire saada perse takaisin penkkiin ja se pitää tehdä juuri kovimman avauksen aikana, jolloin takaiskari saadaan pumppaamaan samalla kun roikutaan käsillä ohjaustangossa. Kuskin pomppimisesta johtuen alusta saa koko ajan ylimääräistä häiriötä ja pyörä elää ja vatkaa vaikka vauhti on vaatimatonta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:13:58
Kuskin pomppimisesta johtuen alusta saa koko ajan ylimääräistä häiriötä ja pyörä elää ja vatkaa vaikka vauhti on vaatimatonta.

Onhan tässä se hyvä puoli että tuntuu ainakin vauhti kovalta. Vaatimatonta se toki on joka tapaukseesa  :P

mic

Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:13:58
Kuskin pomppimisesta johtuen alusta saa koko ajan ylimääräistä häiriötä ja pyörä elää ja vatkaa vaikka vauhti on vaatimatonta.

Onhan tässä se hyvä puoli että tuntuu ainakin vauhti kovalta. Vaatimatonta se toki on joka tapaukseesa  :P

Eipä se oma vauhti koskaan mitään kuninkaallista ole ollut, mutta en koskaan ole siirtänyt persettä valmiiksi tai jäänyt roikkumaan.

On sillä kuitenkin juuri ja juuri päässyt pois keskiryhmästä...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2


paaton

Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:13:36
Lainaus käyttäjältä: mic - 31.07.13 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.07.13 - klo:11:05Näkee jonkun verran kuljettajia jotka suoralla jarrutuksen jälkeen käyttävät aikaa ajoasennon hakemiseen ennen mutka-ajamisen aloittamista. Osalla näistä on kyllä todella hyvännäköinen ajoasento keskimutkassa, mutta häviävät useamman sekunnin kierroksella tuohon hakemiseen.

Johtuu yleensä, lähes aina, siitä että ko kuski siirtää perseen vasta jarrun jälkeen, kun se pitäis siirtää ennen jarrua, jolloin ei tuu sitä perseen siirron vaatimaa taukoa jarrun jälkeen.

Voi sitä siirrellä jarrun aikanakin.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Joissain kohtaa mun myös on pakko; esim Kemoran viimeisen vasurin jälkeen avatessa pystyy perseen siirtämään vasta kun on jarrulle siirto. Ei kerta kaikkiaan onnistu siinä avatessa. Samalla radalla paluusuoran jarrussa siirrän myös lisää persusta sivulle. Siinä puolenvaihdossa shikaanissa ei vaan saa luonnollisesti menemään kertaheitolla riittävän vasemmalle.

Jep, tuossa on sellainen kohta, jossa liima penkki ei tunnu kovin hyvältä, kun takapuolta joutuu nostamaan kovan jarrun aikana ylös. Tykkään kyllä tuosta kohdasta aika paljon ja tulen ulostulossa yleensä keskelle rataa. Tiedä sitten ajanko itse mutkan liian hiljaa...

Nyt kun alan tuotakin miettimään, niin itse kyllä taidan useasti siirtää kovissa jarruissa takapuolta vasta jarrun loppuvaiheessa. Ilman toimivaa luistokytkintä olen liimannut takapuolen takakatteeseen kiinni ja enimmän pomppisen laantuessa olen ehkä liikauttanut samalla perseen sivulle ja hieman edemmäs. No, nyt kemoralla pitäisi kytkimen luistaa ja kunnolla, ehkä jarrun aikana ehtii nyt tehdä muutakin, kuin pelätä niin perkeleesti.

Ajolinjat, jarrut ja avaus ne sen ajan kuitenkin tekee. Nyt tulevana viikonloppuna yritän muuttaa kemoran kahvilan mutkaa pyöreämmäksi, olen tainnut ajaa sen vähän liian terävästi. Millaisia aikoja tuohon viimeiselle sektorille pitäisi kuussatasella saada? Omani näyttää nyt 9s.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: mic - 31.07.13 - klo:14:39
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:13:58
Kuskin pomppimisesta johtuen alusta saa koko ajan ylimääräistä häiriötä ja pyörä elää ja vatkaa vaikka vauhti on vaatimatonta.

Onhan tässä se hyvä puoli että tuntuu ainakin vauhti kovalta. Vaatimatonta se toki on joka tapaukseesa  :P

Eipä se oma vauhti koskaan mitään kuninkaallista ole ollut, mutta en koskaan ole siirtänyt persettä valmiiksi tai jäänyt roikkumaan.

On sillä kuitenkin juuri ja juuri päässyt pois keskiryhmästä...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Olis pitäny jättää toi quote pois kun kirjotin kuitenkin yleisellä tasolla, enkä varsinaisesti sun ajosta. Eli ei mitään henkilökohtasta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

31.07.13 - klo:15:44 #325 Viimeisin muokkaus: 31.07.13 - klo:15:45 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:08:38
Katsokaa nyt kun on mahdollisuus, Moto-gp:n ja pienempien luokkien uusien nousevien tähtien ajotyyliä. 

Tässähän se nouseva tähti Murmis näyttää mallia.
Rupisammakkotyylillä ja komeesti kyynerpää maassa...KROAK...KROAK!

Mies on niin sutjakka että mahtuu vaikka katteen väliin.


mic

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:15:18
Lainaus käyttäjältä: mic - 31.07.13 - klo:14:39
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:13:58
Kuskin pomppimisesta johtuen alusta saa koko ajan ylimääräistä häiriötä ja pyörä elää ja vatkaa vaikka vauhti on vaatimatonta.

Onhan tässä se hyvä puoli että tuntuu ainakin vauhti kovalta. Vaatimatonta se toki on joka tapaukseesa  :P

Eipä se oma vauhti koskaan mitään kuninkaallista ole ollut, mutta en koskaan ole siirtänyt persettä valmiiksi tai jäänyt roikkumaan.

On sillä kuitenkin juuri ja juuri päässyt pois keskiryhmästä...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Olis pitäny jättää toi quote pois kun kirjotin kuitenkin yleisellä tasolla, enkä varsinaisesti sun ajosta. Eli ei mitään henkilökohtasta.

En sitä todellakaan niin ottanutkaan. Tyylejä on monia. Jos joku on joskus seurannut Erkan ajoa niin eipä siinä paljoa perseet siirtyile. Taitaa Erkkakin jo ajella nopeassa ryhmässä :))

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2


app

Lainaus käyttäjältä: mic - 31.07.13 - klo:14:39
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:13:58
Kuskin pomppimisesta johtuen alusta saa koko ajan ylimääräistä häiriötä ja pyörä elää ja vatkaa vaikka vauhti on vaatimatonta.

Onhan tässä se hyvä puoli että tuntuu ainakin vauhti kovalta. Vaatimatonta se toki on joka tapaukseesa  :P

Eipä se oma vauhti koskaan mitään kuninkaallista ole ollut, mutta en koskaan ole siirtänyt persettä valmiiksi tai jäänyt roikkumaan.

On sillä kuitenkin juuri ja juuri päässyt pois keskiryhmästä...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tässä asiassa on tosiaan siis kovempienkin kuskien kesken monta tapaa tehdä asiat. Wehnän opissa olleena olen nyt päätynyt tähän nykyiseen tyyliin ajaa. Kallion Vesa taas vastasi kurssilla viime kesänä, kun asiasta kysyin; "teenkö väärin, kun siirrän perseen vasta jarrulle mennessä?" että "missäs muualla sitä persettä siirretään, kun kun jarrulle mennessä, eihän sitä keskellä suoraa ruveta pyörän päällä heilumaan".



app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 31.07.13 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:08:38
Katsokaa nyt kun on mahdollisuus, Moto-gp:n ja pienempien luokkien uusien nousevien tähtien ajotyyliä. 

Tässähän se nouseva tähti Murmis näyttää mallia.
Rupisammakkotyylillä ja komeesti kyynerpää maassa...KROAK...KROAK!

Mies on niin sutjakka että mahtuu vaikka katteen väliin.



Murmelalla tuona päivänä uudet Dunlopin ntec-kumit alla, eli pitoa riitti. Olin paikalla.

Olis mielenkiintoista tietää moniko meistä teoriaoppaista pystyy tuon tempun karusellissa kaatumatta toistamaan.

Heino

Kyllä on asento kunnossa!

Powered by EzPortal