Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:16:05
Lainaus käyttäjältä: mic - 31.07.13 - klo:14:39
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:13:58
Kuskin pomppimisesta johtuen alusta saa koko ajan ylimääräistä häiriötä ja pyörä elää ja vatkaa vaikka vauhti on vaatimatonta.

Onhan tässä se hyvä puoli että tuntuu ainakin vauhti kovalta. Vaatimatonta se toki on joka tapaukseesa  :P

Eipä se oma vauhti koskaan mitään kuninkaallista ole ollut, mutta en koskaan ole siirtänyt persettä valmiiksi tai jäänyt roikkumaan.

On sillä kuitenkin juuri ja juuri päässyt pois keskiryhmästä...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tässä asiassa on tosiaan siis kovempienkin kuskien kesken monta tapaa tehdä asiat. Wehnän opissa olleena olen nyt päätynyt tähän nykyiseen tyyliin ajaa. Kallion Vesa taas vastasi kurssilla viime kesänä, kun asiasta kysyin; "teenkö väärin, kun siirrän perseen vasta jarrulle mennessä?" että "missäs muualla sitä persettä siirretään, kun kun jarrulle mennessä, eihän sitä keskellä suoraa ruveta pyörän päällä heilumaan".

Etteivät kuitenkin puhuisi suht samasta asiasta, kertovat sen vaan eritavalla. Lyhyillä suorilla joissa mopo tuppaa keulimaan jää siirto siihen just ennen kovan jarrun aloitusta. Tai sitten ei olla kaasulla/etupyörä on korkealla ilmassa. Esim. Kemoralla ennen kahvilan mutkaa joudun ottamaan keulan alas vasemmassa reunassa ja taittamaan mutkaa kohti, sitten vasta jarrutus. Tuossa just ennen jarrun aloitusta on se muutama kymmenys aikaa sirtää takapuolta tarvittavan muutaman sentin verran. Botnialla sama kikkamutkan jälkeen. Pitkillä suorilla taas ehtii tekemään homman rauhassa suoralla ennen jarrua.

Idea ainakin itellä on ettei tarttis persettä enää mutkassa siirtää ja voisi sen jarrutuksen viedä suht lähelle apeksia. Jarrutuksen aikana riittävällä jarruteholla en pysty persettä siirtämään. Pehmeässä jarrutuksessa onnistuu. Kemoralla tuo perseen siirto on helppoa kun ei ole kuin neljä kohtaa missä tarttee vaihtaa puolta, lopun aikaa pysyy paikallaan. Mutta mulla se perse onkin kokonaan penkillä roikuttaessakin.

Erästä kuninkaallisen nopeeta kuskia lainatakseni: "Perseen nosto penkistä on kuin laittaisi silmät kiinni." Yleensä tykkään ajaa silmät auki ja tietää mitä tapahtuu :P

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:16:09
Lainaus käyttäjältä: jarska - 31.07.13 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:08:38
Katsokaa nyt kun on mahdollisuus, Moto-gp:n ja pienempien luokkien uusien nousevien tähtien ajotyyliä. 

Tässähän se nouseva tähti Murmis näyttää mallia.
Rupisammakkotyylillä ja komeesti kyynerpää maassa...KROAK...KROAK!

Mies on niin sutjakka että mahtuu vaikka katteen väliin.



Murmelalla tuona päivänä uudet Dunlopin ntec-kumit alla, eli pitoa riitti. Olin paikalla.

Olis mielenkiintoista tietää moniko meistä teoriaoppaista pystyy tuon tempun karusellissa kaatumatta toistamaan.

Heleppoohan se tollasella hongakolistajalla on. :D Mulle toi on fyysinen mahdottomuus tai sit pitää nostaa tapit 10 senttiä nykyistä korkeemmalle, että yltää venyttämään pidemmälle. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.07.13 - klo:18:19
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:16:09
Lainaus käyttäjältä: jarska - 31.07.13 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:08:38
Katsokaa nyt kun on mahdollisuus, Moto-gp:n ja pienempien luokkien uusien nousevien tähtien ajotyyliä. 

Tässähän se nouseva tähti Murmis näyttää mallia.
Rupisammakkotyylillä ja komeesti kyynerpää maassa...KROAK...KROAK!

Mies on niin sutjakka että mahtuu vaikka katteen väliin.



Murmelalla tuona päivänä uudet Dunlopin ntec-kumit alla, eli pitoa riitti. Olin paikalla.

Olis mielenkiintoista tietää moniko meistä teoriaoppaista pystyy tuon tempun karusellissa kaatumatta toistamaan.

Heleppoohan se tollasella hongakolistajalla on. :D Mulle toi on fyysinen mahdottomuus tai sit pitää nostaa tapit 10 senttiä nykyistä korkeemmalle, että yltää venyttämään pidemmälle. :D

Joo, mulle fyysisesti mahdollista nippa nappa, muttaa vaatis tällä tekniikalla ehdottomasti myös kokonaisvaltaisemman suorituksen: Polvi, olkapää, pää, selkä, perse, ja näitä vuoron perään, kunnes vauhti pysähtyy.

murmela

Lainaus käyttäjältä: mic - 31.07.13 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.07.13 - klo:11:05Näkee jonkun verran kuljettajia jotka suoralla jarrutuksen jälkeen käyttävät aikaa ajoasennon hakemiseen ennen mutka-ajamisen aloittamista. Osalla näistä on kyllä todella hyvännäköinen ajoasento keskimutkassa, mutta häviävät useamman sekunnin kierroksella tuohon hakemiseen.

Johtuu yleensä, lähes aina, siitä että ko kuski siirtää perseen vasta jarrun jälkeen, kun se pitäis siirtää ennen jarrua, jolloin ei tuu sitä perseen siirron vaatimaa taukoa jarrun jälkeen.

Voi sitä siirrellä jarrun aikanakin.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Juu voi toki, mutta silloin joutuu käsillä työntämään, ja mopon ohjaus taasen ei tykkää siitä yhtään.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

mic

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:20:22
Lainaus käyttäjältä: mic - 31.07.13 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.07.13 - klo:11:05Näkee jonkun verran kuljettajia jotka suoralla jarrutuksen jälkeen käyttävät aikaa ajoasennon hakemiseen ennen mutka-ajamisen aloittamista. Osalla näistä on kyllä todella hyvännäköinen ajoasento keskimutkassa, mutta häviävät useamman sekunnin kierroksella tuohon hakemiseen.

Johtuu yleensä, lähes aina, siitä että ko kuski siirtää perseen vasta jarrun jälkeen, kun se pitäis siirtää ennen jarrua, jolloin ei tuu sitä perseen siirron vaatimaa taukoa jarrun jälkeen.

Voi sitä siirrellä jarrun aikanakin.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Juu voi toki, mutta silloin joutuu käsillä työntämään, ja mopon ohjaus taasen ei tykkää siitä yhtään.

Tais mulla olla outo mopo kun ei se siitä itseensä ottanut. Eikä tunnu toi nykyinenkään siitä vikuroivan. Niin kuin sanoin... jokainen tyylillään ja mulle sopii jarruissa siirtyminen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2


app

Minä työnnän aina käsillä vastaan kun jarrutan. Enkä varmasti mitään jalkatekniikoita ala opiskelemaan. Tässä ensimmäisessäkin tyylissä vielä opeteltavaa, kun ei tahdo vehkeet ja luut kestää.

Mites se oli? "50 etunojapunnerrusta kun menee, niin riittää kädet"

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:21:28
Minä työnnän aina käsillä vastaan kun jarrutan. Enkä varmasti mitään jalkatekniikoita ala opiskelemaan. Tässä ensimmäisessäkin tyylissä vielä opeteltavaa, kun ei tahdo vehkeet ja luut kestää.

Mites se oli? "50 etunojapunnerrusta kun menee, niin riittää kädet"

Kyllähän renkaanvaihtokin on helppoo ku rautakangella vääntää. Sillon ei tarvi tekniikasta välittää ku voima riittää.
Yks vaihtoehto on sit hentoset tinalusikat ja oikee tekniikka.

Kokeilimpa juuri vuoden/vuosien tauon jälkeen; kylmiltään menee 20 punnerrusta. Pari/muutaman jos väkisin lisää pusertais nii ois kirjaimellisesti viikon kipee. Nyttenkin kädet on aika banaania ku naputtaa tätä tekstiä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:22:00
Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:21:28
Minä työnnän aina käsillä vastaan kun jarrutan. Enkä varmasti mitään jalkatekniikoita ala opiskelemaan. Tässä ensimmäisessäkin tyylissä vielä opeteltavaa, kun ei tahdo vehkeet ja luut kestää.

Mites se oli? "50 etunojapunnerrusta kun menee, niin riittää kädet"

Kyllähän renkaanvaihtokin on helppoo ku rautakangella vääntää. Sillon ei tarvi tekniikasta välittää ku voima riittää.
Yks vaihtoehto on sit hentoset tinalusikat ja oikee tekniikka.

Kokeilimpa juuri vuoden/vuosien tauon jälkeen; kylmiltään menee 20 punnerrusta. Pari/muutaman jos väkisin lisää pusertais nii ois kirjaimellisesti viikon kipee. Nyttenkin kädet on aika banaania ku naputtaa tätä tekstiä.

Kaveri sano joskus, että jos menee 50x50kg penkistä, niin voi alkaa hiihtämään. No menihän se. Sukset jalkaan ja 10km lenkin jälkeen meinasin pätkiä ne takan sytykkeeksi. Kädet väsyi kanssa joskus ajaessa... Nyt ei jaksa mennä enää minkään "mallin" mukaan siellä mopon päällä ja puutuminen loppu siihen.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:22:00

Kyllähän renkaanvaihtokin on helppoo ku rautakangella vääntää. Sillon ei tarvi tekniikasta välittää ku voima riittää.
Yks vaihtoehto on sit hentoset tinalusikat ja oikee tekniikka.
.

Kelpaako?

https://www.facebook.com/photo.php?v=616061821748785&set=vb.200968013258170&type=2&theater

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 31.07.13 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.07.13 - klo:22:00

Kyllähän renkaanvaihtokin on helppoo ku rautakangella vääntää. Sillon ei tarvi tekniikasta välittää ku voima riittää.
Yks vaihtoehto on sit hentoset tinalusikat ja oikee tekniikka.
.

Kelpaako?

https://www.facebook.com/photo.php?v=616061821748785&set=vb.200968013258170&type=2&theater

No ei helvetissä kelpaa. Noihan on iha orpoja tumppuja. Tossa tuplasti hässäkämpi referenssi:

http://www.youtube.com/watch?v=jv-YLQ6KxoE
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

Mulla on ihan sama vika kuin app:lla. Olen jarruttanut kädet tönkkönä jo vuodesta 2006 :)

Kaikki menisi uusiksi alustaa ja ajoasentoa myöten. Olisi ehkä helpointa vaihtaa koko pyörä ja opetella oikea jarrutustekniikka samaan oksennukseen...

Ei minua tuo tönkköjarru häiritse, mutta kovissa jarruissa ajoasentoa ei tosiaan saa ajoissa kohdilleen. Samoin, jos jarru pamahtaa pitkäksi, niin silloin asento jää perseelleen. Eli kaato on enemmän kuin lähellä. Kele...

app

Lainaus käyttäjältä: paaton - 01.08.13 - klo:10:30
Mulla on ihan sama vika kuin app:lla. Olen jarruttanut kädet tönkkönä jo vuodesta 2006 :)

Kaikki menisi uusiksi alustaa ja ajoasentoa myöten. Olisi ehkä helpointa vaihtaa koko pyörä ja opetella oikea jarrutustekniikka samaan oksennukseen...

Ei minua tuo tönkköjarru häiritse, mutta kovissa jarruissa ajoasentoa ei tosiaan saa ajoissa kohdilleen. Samoin, jos jarru pamahtaa pitkäksi, niin silloin asento jää perseelleen. Eli kaato on enemmän kuin lähellä. Kele...

Sama vika ainakin parilla SB A:n sm-taistossa olevalla myös. olen kysynyt  :D

app

01.08.13 - klo:10:53 #342 Viimeisin muokkaus: 01.08.13 - klo:10:58 käyttäjältä app
Mä en enää iman kroisia huumoria jaksa näistä ajotekniikkaväännöistä kirjottaa, mutta ihan oikeesti:

Viime kesänä kävin kolmen eri SB:n suomen mesteruuden voittanee kuskin järjestämällä kurssilla. Täällä palstalla me tekniikkavirtuoosit olimme jo väitelleet tästä teemasta "nojataanko käsiin kovissa jarruissa" niinpä tietysti kysyin (kahdelta heistä) aiheesta, ja kysymys aiheutti lähinnä ihmettelyä, mutta molemmat tekivät selväksi, että totta kai nojataan käsiin. Toinen heistä mietti hetken, ja sanoi ensi ettei edes ole tullut miettineeksi koko asiaa, mutta sanoi pääpainon olevan ilman  muuta käsillä, ja ehkä 25% perseellä penkistä, ja ~25% jaloilla autetaan, ja 50% käsillä.
Heitti tyynesti perään heitti tuon sloganin "jos menee 50 etunojapunnerrusta, niin riittää.

Toinen sanoi hymyillen lyhyesti "mihis muuhun sä nojaat"

Että tää tästä. Kunhan saan olkapääni kuntoon, ja talveksi taas liikuntaa alle riittävästi, ei mun tartte miettiä siellä kemoran paluusuoralla, miten jalkojanin asettelisin polkimille, kun käet ei kestä. Toisella nypin vaihteita pienemmiksi, ja toinen tod. näk. auttaa tahattomasti työntämällä tapilta vastaan.

Seuraavaksi alkakaamme vääntää avauksesta; Ööööö, eikös se niin mennyt, että kaikki paino vedetään klipareista. Mä menen nyt aamupaskalle, ja kahville.

Ja niistä punnerruksista. Ei ole kummoinenkaan suoritus tuo 50 toistoa, jos treenaa jonkun kuukauden. Jokainen foorumin jäsen, jolla ei vammat rajoita, pystyy tulevana suvena tekemään viiden kympin sarjoja, jos pari kolme kertaa viikossa alottaa syssyllä treenaamaan.

Nii vielä sellainen: Yksi kouluttaja huomautti, että ei lukkosuoraksi ne kädet jarrun alussakaan, niin ei haittaa suoritusta. En itsekään suorista aivan täysin. Pysyy tuntuma (kai) parempana.

paaton

Joo. Ei kai ne mullakaan lukkoon asti mene. Täytyy nyt kemoralla ihan miettiä, missä vaiheessa otan ajoasennon. Joka tapauksessa käsiin minä nojaan. Istun takakatteessa kiinni ja tankin sivuissakaan ei ole pitoteippejä.

app

01.08.13 - klo:11:22 #344 Viimeisin muokkaus: 01.08.13 - klo:11:24 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: paaton - 01.08.13 - klo:11:16
Joo. Ei kai ne mullakaan lukkoon asti mene. Täytyy nyt kemoralla ihan miettiä, missä vaiheessa otan ajoasennon. Joka tapauksessa käsiin minä nojaan. Istun takakatteessa kiinni ja tankin sivuissakaan ei ole pitoteippejä.

Murmela teki mulle keväällä tankkiin eteen sellaisen pehmeän patjan, joka estää mua liukumasta jarruissa liian lähelle tankkia (virhe mun ajotekniikassa, joka korjattiin näin), ja se patti on solukumia, ja laittoi sivuille myös ohuelti sitä kumia. Varmastikkin antaa ulkoreidelle tukea/pitoa mutkissa, ja on muutenkin tosi hyvä. Mä en vaan kerta kaikkiaan mahtunut sinne pleksin ja katteen väliin, enkä edes yrittänyt opetella pysymään keskemmällä penkkiä jarruissa. Johti siihen että takapää aivan liian kevyt avauksissa, ja luisti liian herkästi.

Powered by EzPortal