Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

paaton

04.08.13 - klo:16:19 #375 Viimeisin muokkaus: 05.08.13 - klo:08:38 käyttäjältä paaton
Jäi kemoralla ajot vähiin luistokytkintä säädellessä ja keulaputken  vuodon vuoksi. Mutten olisi kyllä uskonut yhden luistokytkimen vaikuttavan noin paljoa. Aloin nyt kotimatkalla funtsimaan, mitä lauantaina tapahtui...

Takapainoinen ajoasento muuttui kerrasta normaaliksi, kun perä ei enää pomppinutkaan jarruissa. Mutta sen jälkeen vauhdin kasvaessa pomppiminen alkoi taas. Keula helähti pohjaan useassa jarrussa. Tajusin vasta nyt, että se johtuu painopisteen muutoksesta. Samoin perän pito heikkeni reilusti, liukkaalla renkaalla ajamisesta ei tullut yhtään mitään.

Nyt ajattelin viedä keulan shimmattavaksi, jotta saisin lisää varaa jarruihin. Samoin nostan nyt keulan takaisin vakio korkeuteen. Mullahan on ollut se 5mm alempana, koska mopo ei ole kääntynyt mihinkään.

Paljon vaikuttaa yksi pieni luistokytkin. Saa korjata, jos ajattelin jotain väärin.

murmela

Ku testasin bimmerii lauantaina, niin app kysy jotta kulkeeko se niinku ennenkin, vai onko jotain eroa. Totesin että muuten ok, mutta nopeissa mutkissa se vähän vatkaa. Mut sit rupesin tarkemmin aatteleen ett sen on pakko johtuu kuskista. Ja funtsin ett molemmissa alastaron vauhtimutkissa on pomppuja enemmän tai vähemmän; nykysin vissiin ihan sama mitä linjaa ajaa. Joten jos mopo pomppii, ja kuski roikkuu sarvissa, niin resultanttina tulee mopon vatkaus. Joten jos kuski lopettaa sarvissa roikkumisen, niin mopo lopettaa vatkauksen, kun resultanttiyhtälöstä puutuu toinen tekijä.

Joten eiku seuraavalla setillä testaamaan. Taiton jälkeen avaa vasemman käden sormet siten että ei purista kahvaa ollenkaan, jolloin koko käsi rentoutuu koska ei ole enää kiintopistettä missä roikkua. Samoin oikean käden on tavallaan pakko rentoutua, koska ei ole enää kompensoivaa vastavoimaa. Ja muutoinkin ihmisen anatomia taitaa ihan autonomisella tasollakin toimia siten että molemmat raajat tekee samalla tavalla automaattisesti peilaten.

Ja kas! Mopo lopetti vatkaamisen. Ihme ja kumma.  :)


Ja kyllä, tämän asian voi oppia joka vuosi uudelleen.  :))
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Voi tuota Mikaa. Ihan yhtä huono katseen käyttö kun mulla. Mitä se siellä etusen vieressä näkee?

Eikös joku täällä foorumilla vois auttaa Mika parkaa, niin saatais Moto2:ssa isompi rako perässä maaliin tuleviin  bike_leaning

tamik87

Markolla on kyllä nykyään upea ajoasento  peukku_1

jarska

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 29.08.13 - klo:07:55
Markolla on kyllä nykyään upea ajoasento  peukku_1

Samaa mieltä, sen on varmaan tuo uus penkki+takakate joka... innocent_1

marko_

Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.08.13 - klo:09:04
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 29.08.13 - klo:07:55
Markolla on kyllä nykyään upea ajoasento  peukku_1

Samaa mieltä, sen on varmaan tuo uus penkki+takakate joka... innocent_1

Mulla on nii hyvät "valmentajat"  wet-kiss-smiley

marko_

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.08.13 - klo:11:07

Muutamissa paikoissa tosin vielä liikut lisää sivulle just samalla kun taitat pyörän sisään, mutta eipä tuo ainakaan videolta näyttäny alustaa häiritsevän. Tämä vaan huomiona jos jossai vaiheessa pyörä tuntuu karvan epävakaalta mutkan alkuosassa.

Kiitos kommentista.  peukku_1
Vielä on heilumista, kun on sen verran vielä hakusessa tuo homma ettei meinaa kertaalleen siirtymällä päästä tuohon asentoon.

Tästä kun kattoo niin mulla on perse tosi takana, onkohan se kuinka "vaarallista" ?

app

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 29.08.13 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.08.13 - klo:11:07

Muutamissa paikoissa tosin vielä liikut lisää sivulle just samalla kun taitat pyörän sisään, mutta eipä tuo ainakaan videolta näyttäny alustaa häiritsevän. Tämä vaan huomiona jos jossai vaiheessa pyörä tuntuu karvan epävakaalta mutkan alkuosassa.

Kiitos kommentista.  peukku_1
Vielä on heilumista, kun on sen verran vielä hakusessa tuo homma ettei meinaa kertaalleen siirtymällä päästä tuohon asentoon.

Tästä kun kattoo niin mulla on perse tosi takana, onkohan se kuinka "vaarallista" ?


Eipä tuossa penkissä niin hirveesti pituussuunnassa tilaakaan ole, joten arvaisin sijainnin olevan ihan ok. Mulla oli, ja on edelleen hiukan etupainoinen oma asento.
Sit jos alkaa etunen lipsahtelemaan, voi korjata. Meillä varmaan tuo takasen pito useimmiten kehno, kun pidemmillä ja keskimittaisillakin menee  kai useimmin etupainoiseksi; tankissa kii koko ajan.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 29.08.13 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.08.13 - klo:11:07

Muutamissa paikoissa tosin vielä liikut lisää sivulle just samalla kun taitat pyörän sisään, mutta eipä tuo ainakaan videolta näyttäny alustaa häiritsevän. Tämä vaan huomiona jos jossai vaiheessa pyörä tuntuu karvan epävakaalta mutkan alkuosassa.

Kiitos kommentista.  peukku_1
Vielä on heilumista, kun on sen verran vielä hakusessa tuo homma ettei meinaa kertaalleen siirtymällä päästä tuohon asentoon.

Tästä kun kattoo niin mulla on perse tosi takana, onkohan se kuinka "vaarallista" ?


En usko, että on vaarallista. Ajoasennossa kuitenkin tärkeintä on se, että saa painon sivulle ja alas ja se tuntuu itselle hyvältä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

heippa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.08.13 - klo:12:11
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 29.08.13 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.08.13 - klo:11:07

Muutamissa paikoissa tosin vielä liikut lisää sivulle just samalla kun taitat pyörän sisään, mutta eipä tuo ainakaan videolta näyttäny alustaa häiritsevän. Tämä vaan huomiona jos jossai vaiheessa pyörä tuntuu karvan epävakaalta mutkan alkuosassa.

Kiitos kommentista.  peukku_1
Vielä on heilumista, kun on sen verran vielä hakusessa tuo homma ettei meinaa kertaalleen siirtymällä päästä tuohon asentoon.

Tästä kun kattoo niin mulla on perse tosi takana, onkohan se kuinka "vaarallista" ?


En usko, että on vaarallista. Ajoasennossa kuitenkin tärkeintä on se, että saa painon sivulle ja alas ja se tuntuu itselle hyvältä.

Ite en taas pysty laittaa itteeni alemmaksi, koska silloin pää on liian kallellaan ja mua pyörryttää, mutta kun pyörän asento ja kallistuskulma on ok, en jaksa siitä liikaa ressiä ottaa. Että ei kannata meikäläisen asentoon omaas verrata. Ihan hyvältä se näyttää ja jos tuntuu että on liian takana, voi tehä taakke sellasen mollukan mikä ei anna liukua liikaa taakse.
Nää on niin ajajakohtasia nää ajoasennot... Tollanenhan sun ajoasento ois kyl aika bueno, mut ei vaan kierrä enää veri päässä.

marko_

Lainaus käyttäjältä: heippa - 29.08.13 - klo:13:14

Ite en taas pysty laittaa itteeni alemmaksi, koska silloin pää on liian kallellaan ja mua pyörryttää, mutta kun pyörän asento ja kallistuskulma on ok, en jaksa siitä liikaa ressiä ottaa. Että ei kannata meikäläisen asentoon omaas verrata. Ihan hyvältä se näyttää ja jos tuntuu että on liian takana, voi tehä taakke sellasen mollukan mikä ei anna liukua liikaa taakse.
Nää on niin ajajakohtasia nää ajoasennot... Tollanenhan sun ajoasento ois kyl aika bueno, mut ei vaan kierrä enää veri päässä.

Ok, kiitos kommentista.
Ei tuossa mistään vertailusta oo kyse. Tuosta kuvasta vaan parhaiten näkee mun takapuolen paikan, enkä viittiny alkaa leikkaamaan sua pois, kun siinä ois menny hieno kuva pilalle.  bike_leaning

marko_

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 29.08.13 - klo:07:55
Markolla on kyllä nykyään upea ajoasento  peukku_1

Hyvältä sunki meno näyttää.
Viikonloppuna sit reenataa lisää.  airrev_1

app

Pää menosuuntaan on myös hyvä muistaa. Perse edelläkin on nääs kokeiltu.

marko_

Oliko perjantailta mitään viteoo mistä näkis miten ajo sujuu?  wet-kiss-smiley

juice09

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 15.09.13 - klo:12:03
Oliko perjantailta mitään viteoo mistä näkis miten ajo sujuu?  wet-kiss-smiley
juice ajo perässä, jos sait palautetta niin......
w...t veit hienosti mopoa

Powered by EzPortal