Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: MikkoS - 13.05.14 - klo:21:22
Koska en pääse ajamaan, enkä viiti enää ostaa aikani kuluksi enempää mopoon ruuvattavaa romua ebaysta, niin uhraan itseni tänne arvosteltavaksi.
Pari räpsyä omista kevään ajeluista on osunut siten, että noista saattais saada jotain selkoa ajoasennosta. Ei välttis mene joka kierroksella ees samalla tavalla mutta valkkasin parhaalta näyttävät.

Oon vähänku luullu roikottavani takamusta ihan reilusti, mutta vähän muuta tuolla näyttäis tapahtuvan. Mihin suuntaan tuota lähtis muuttelemaan vai odotetaanko että mopo ees kulkee kovasti?
Voisin toki lukea ajatuksen kanssa tätä ketjua 27 sivua taaksepäin, yrittää poimia ja sisäistää niistä uskottavat&tärkeät vinkit ja soveltaa niitä omiin tekemisiin mutta valkkaan nyt vaihtoehdon B.

Noista kuvista ei nyt kovin selkeästi näe sun clipareiden asentoa, mutta sun hartian ja käsien asennosta voisin kuvitella niiden olevan aikalailla vakio-asennossa / liian supussa.

Clipareita avaamalla enemmän auki, saat kädet rennommiksi ja sitä kautta pääset roikkumaan vapaammin, kun se sisäpuolen käsi ei ole ihan täysin luonnottomassa asennossa. Samalla saat paremmin ulkokäden suoraksi ja rannelihaksen tukemaan tankin päältä. Samalla kun saat kädet auki ja pääset yläkropalla roikkumaan paremmin, niin persekin tipahtaa melkoisen luontevasti enemmän ja saat ulkomutkan puoleisen reiden sinne tankin "syvennykseen" tukemaan ajo-asentoa.

Se mitä itse muutaman kilometrin R6R:llä ajellut, niin itse en ole koskaan kaivannut tankkiin mitään lisäpatteja tai stomp-grippejä, vaan tuosta laitteesta saa ihan riittävästi tukea, ainakin tällainen 181cm pitkä tapaus, kun cliparit ja jalkatapit on kohdallaan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

marko_

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.05.14 - klo:08:25

....Clipareita avaamalla enemmän auki, saat kädet rennommiksi ja sitä kautta pääset roikkumaan vapaammin, kun se sisäpuolen käsi ei ole ihan täysin luonnottomassa asennossa. Samalla saat paremmin ulkokäden suoraksi ja rannelihaksen tukemaan tankin päältä. Samalla kun saat kädet auki ja pääset yläkropalla roikkumaan paremmin, niin persekin tipahtaa melkoisen luontevasti enemmän ja saat ulkomutkan puoleisen reiden sinne tankin "syvennykseen" tukemaan ajo-asentoa....


Tästä voi olla montaa mieltä, kannattaa hakea se itelle sopiva cliparien asento kokeilemalla.

Mulle ei sopinu se että ne on auki, paljon hankalampaa ajaa kun olen pieni kokoinen.
Ulkokurvin käsi on tosi kaukana eikä yllä roikkua.
Mutkan jälkeen takaisin mopon päälle kiipeäminen oli paljon hankalampaa.
Pyörän vieminen mutkan läpi oli paljon hankalampaa kun cliparit kaukana edessä.

Nyt on cliparit aikalailla vakioasennossa tai ainakin niin kiinni kun ne voi kääntää niin tuntuu hyvältä.

Kaikista isoin parannus ajoasentoon on tullu mun kohdalla sillä kun muutin penkkiä, nostin sitä ylöspäin ja se levitin edestä, niinkö Murmela kehotti tekemään. Kiitosta vaan.
Nyt oon 3päivää ajanu sillä tolleen ja on tosi hyvä, pyörän päällä on paljon helpompi olla mitä ennen.


murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.05.14 - klo:08:25
Se mitä itse muutaman kilometrin R6R:llä ajellut, niin itse en ole koskaan kaivannut tankkiin mitään lisäpatteja tai stomp-grippejä, vaan tuosta laitteesta saa ihan riittävästi tukea, ainakin tällainen 181cm pitkä tapaus, kun cliparit ja jalkatapit on kohdallaan.
Sulla voi myöskin erinomaisen hyvä fyysinen kunto avittaa tossa tuen saamisessa. Eli kuski korvaa mopon puutteita, ja on tottunut siihen mopoon millä ajaa, ts ei sen takia kaipaa muutoksia siihen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

marko_; Siksipä laitoinkin oman pituuteni tuohon viestiini mukaan. Ei se clipareiden aukaisu välttämättä autuaaksi tee, jos on mittaa miehellä 155cm sulka päässä. Voi tuntua aikamoiselta apinakiikulta koko keksintö. Mutta jos raajat antaa myöden, niin jo pienikin clipareiden avaus voi aukasta "jäkityksen" sisämutkan kädestä ja ulkomutkan käsi pääsee suoraksi sekä samalla ottamaan tankista tukea. Saattaa tuntua jopa helpommalta ajaa, kun saa käsiä oikastua, silloin kun ei tartte olla koko aikaa pienessä staattisessa rutistuksessa käden, vaan sen voi päästää vapaasti suoraksi. Ja puhun siis ulkomutkan kädestä. Tällöin sillä vaan pikkasen nyppästään ukkoa takaisin mopon päälle vs. se koko mutkan läpi kestävä staattinen pieni koukku.

murmela; No ehkä tänä vuonna kuntopohja alkaa olla hyvä, mutta ei se 2003 - 2008 mitenkään perusjantteria erityisempi ollut.

Aika pitkältihän nämäkin asiat on sellaisia mitkä joutuu itse kokeilemaan sopiviksi itselleen. Ajo-asento kuitenkin määräytyy aika pitkälti kuskin fyysisten ominaisuuksien mukaan sekä myös osin mieltymyksien. Ja tuo roikkuminen sitten taasen tulee ihan sieltä fyysisistä ominaisuuksista myös. Jos esimerkiksi katselette Kallion Veskusta kuvia, niin ei paljoa roikuta mihinkään suuntaan, mutta eipä mies oikein voisikaan kun loppuu raajat kesken. Silti ajaa ihan törkysen lujaa ja komeasti.

Ja sellainen vielä, että monesti kuskit nostaa itseään ylös pyörän päälle pelkillä käsillä. Se käy raskaaksi. Mutta kun otat nivusen, päkiät, koivet sekä painonsiirron kokonaisuudessaan käyttöön, niin alkaa homma helpottua aika merkittävästi.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.05.14 - klo:11:57

Ja sellainen vielä, että monesti kuskit nostaa itseään ylös pyörän päälle pelkillä käsillä. Se käy raskaaksi.
Ja lisäksi tuossa aiheuttaa tahattomia ohjausliikkeitä, joilla saadaan koko alusta elämään avauksessa ja sitten ihmetellään, että missä vika kun on niin epävakaata menoa. Itse olen pyrkinyt tuota toteuttamaan niin, että kaikki yläkropan liikkeet hoituu selkä- ja vatsalihaksilla ja vasta sen jälkeen kun perse on siirtynyt paikoilleen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.05.14 - klo:12:10
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.05.14 - klo:11:57

Ja sellainen vielä, että monesti kuskit nostaa itseään ylös pyörän päälle pelkillä käsillä. Se käy raskaaksi.
Ja lisäksi tuossa aiheuttaa tahattomia ohjausliikkeitä, joilla saadaan koko alusta elämään avauksessa ja sitten ihmetellään, että missä vika kun on niin epävakaata menoa. Itse olen pyrkinyt tuota toteuttamaan niin, että kaikki yläkropan liikkeet hoituu selkä- ja vatsalihaksilla ja vasta sen jälkeen kun perse on siirtynyt paikoilleen.

Tai jos vielä pidemmälle menee, niin avauksessa työntää pyörää pystympään käsillä ja painaa ulkomutkan jalkatapista samalla, niin pääsee helpommalla ja sivutuotteena sitä ikäänkuin "siirtyy" itsekin pystyyn pyörän mukana. Helpottaa sitä pyörän päälle nousemista aika paljon. Ts. koko ukko tulee myöhässä siihen pyörän päälle.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.05.14 - klo:13:09
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.05.14 - klo:12:10
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.05.14 - klo:11:57

Ja sellainen vielä, että monesti kuskit nostaa itseään ylös pyörän päälle pelkillä käsillä. Se käy raskaaksi.
Ja lisäksi tuossa aiheuttaa tahattomia ohjausliikkeitä, joilla saadaan koko alusta elämään avauksessa ja sitten ihmetellään, että missä vika kun on niin epävakaata menoa. Itse olen pyrkinyt tuota toteuttamaan niin, että kaikki yläkropan liikkeet hoituu selkä- ja vatsalihaksilla ja vasta sen jälkeen kun perse on siirtynyt paikoilleen.

Tai jos vielä pidemmälle menee, niin avauksessa työntää pyörää pystympään käsillä ja painaa ulkomutkan jalkatapista samalla, niin pääsee helpommalla ja sivutuotteena sitä ikäänkuin "siirtyy" itsekin pystyyn pyörän mukana. Helpottaa sitä pyörän päälle nousemista aika paljon. Ts. koko ukko tulee myöhässä siihen pyörän päälle.
No nyt kun otit tuon esille niin joudun heti korjailemaan sanomisiani. :D Eli käsillä kyllä työnnän mopon avauksessa pystyyn (ja alkukaudesta jään roikkumaan tangossa kuin apina seuraavaan jarruun asti), mutta muuten siis pyörän päällä riehkaaminen mahdollisimman vähillä käsillä. (Tämä ei liity sitten meikäläisen kädettömyyteen mopon viemisessä, se on ihan toinen tarinansa. :P)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Oli pakko ottaa kantaa tuohon cliparien avaamiseen kun vuosi sitten keväällä luin jostain absoluuttisentotuuden että cliparit pitää olla auki.
Yli puoli kesää sitten ajoin niin ennenkuin ne käännettiin itselleni parempaan asentoon ja ajaminen helppottui kummasta.
Koittaa vaan laittaa oman kokemuksen eteenpäin ettei kukaan muu tee yhtä tyhmästi...

Mahdollisimman vähän koittaa aina käyttää käsiään pyörän päälle kiipeämiseen mutta mulla jos on cliparit auki ja kädet liian edessä niin se vaikeuttaa kummasti mopon päälle kiipeämistä vaikka ei käsillään itseään sinne mopon päälle vetäiskään.

app

Sarvista pitää puristaa niin lujaa kun pystyy. Ja tämä oli taas absoluuttinen totuus.  stoppie_gif

jarska

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 14.05.14 - klo:18:51
Oli pakko ottaa kantaa tuohon cliparien avaamiseen kun vuosi sitten keväällä luin jostain absoluuttisentotuuden että cliparit pitää olla auki.
Yli puoli kesää sitten ajoin niin ennenkuin ne käännettiin itselleni parempaan asentoon ja ajaminen helppottui kummasta.
Koittaa vaan laittaa oman kokemuksen eteenpäin ettei kukaan muu tee yhtä tyhmästi...

Mahdollisimman vähän koittaa aina käyttää käsiään pyörän päälle kiipeämiseen mutta mulla jos on cliparit auki ja kädet liian edessä niin se vaikeuttaa kummasti mopon päälle kiipeämistä vaikka ei käsillään itseään sinne mopon päälle vetäiskään.

Vaikka mulla on kädet kuin orangilla, ei sopinut tännekään että cliparit on ihan levällään.
Tuli fiilis että koko mopo on liian kaukana, enkä päässyt minäkään helposti takas satulaan.
Renttaalien pituuskin auttaa jo asiassa, enkä mä niitä paljoa alkuperäisten asennosta auki ottanu.

app

Säädin syksyllä moneen kertaan saman päivän aikana. Ensin oli mullakin pitkään liian auki. Olkapää pakotti osaltaan vekslaamaan, mutta se määräsi asennon sellaiseksi, ettei joudu mutkissa jännittämään hartioita.

Kannattaa kokeilla käännellä klipareita settien välissä moneen eri asentoon, ja jättää siihen miss tuntuu parhaalta. Tässä hommassa ei liene sen kummempia tiukkoja sääntöjä. Ja jos onkin, en muuta enää.

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.05.14 - klo:08:25
Noista kuvista ei nyt kovin selkeästi näe sun clipareiden asentoa, mutta sun hartian ja käsien asennosta voisin kuvitella niiden olevan aikalailla vakio-asennossa / liian supussa. 
Miulla on klipareita avattu aavistuksen verran ja kolmisen senttiä vakiota pidemmät putket. Sisäkurvin kyynärpää osui joskus polven kanssa yhteen enkä oikeen keksinyt onko parempi pitää sitä polven sisä-vai ulkopuolella ja oon sitten pidellyt sitä enempiä miettimättä tossa missä on kuvissakin. Taidan koittaa avata klipareita hieman lisää ja koitella tuntuuko paremmalta.

Sisäkurvin jalan ylimääräinen aukominen on ollut mielessä itselläkin, hapottaa ainakin nopeemmin/enemmän. Nyt kun joku muukin asian mainitsee niin alkaa hiffailemaan ettei tuosta taida olla muuta kun harmia...

Tankkipatin väsääminen on ollut joskus mietinnässä, jäänyt tekemättä osin silkkaa laiskuutta, osin siksi etten oo nähnyt yhdessäkään ärkutosessa semmosta käytössä (tää nyt ei oo ihan vedenpitävä todiste sille, etten itse semmosesta mitään hyötyis). Ei oo mikään mahdoton ajatus kokeilla, perus solukumi+teippiviritelmällä sais varmaan helpolla koeversion aikasiksi joka lähtis helpolla myös pois jos ei miellytä. 

Kiitoksia vinkeistä, tuli hyvää mietittävää.





parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: MikkoS - 15.05.14 - klo:22:13
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 14.05.14 - klo:08:25
Noista kuvista ei nyt kovin selkeästi näe sun clipareiden asentoa, mutta sun hartian ja käsien asennosta voisin kuvitella niiden olevan aikalailla vakio-asennossa / liian supussa.
Miulla on klipareita avattu aavistuksen verran ja kolmisen senttiä vakiota pidemmät putket. Sisäkurvin kyynärpää osui joskus polven kanssa yhteen enkä oikeen keksinyt onko parempi pitää sitä polven sisä-vai ulkopuolella ja oon sitten pidellyt sitä enempiä miettimättä tossa missä on kuvissakin. Taidan koittaa avata klipareita hieman lisää ja koitella tuntuuko paremmalta.

Sisäkurvin jalan ylimääräinen aukominen on ollut mielessä itselläkin, hapottaa ainakin nopeemmin/enemmän. Nyt kun joku muukin asian mainitsee niin alkaa hiffailemaan ettei tuosta taida olla muuta kun harmia...

Tankkipatin väsääminen on ollut joskus mietinnässä, jäänyt tekemättä osin silkkaa laiskuutta, osin siksi etten oo nähnyt yhdessäkään ärkutosessa semmosta käytössä (tää nyt ei oo ihan vedenpitävä todiste sille, etten itse semmosesta mitään hyötyis). Ei oo mikään mahdoton ajatus kokeilla, perus solukumi+teippiviritelmällä sais varmaan helpolla koeversion aikasiksi joka lähtis helpolla myös pois jos ei miellytä.

Kiitoksia vinkeistä, tuli hyvää mietittävää.

Sotketaan vielä pikkasen lisää :)

Tiedätkö millä kulmalla sun cliparit on?

Itse kokeillut 7 asteella, 11 asteella ja 5 asteella. 7 muistaakseni aika liki vakiota. 5 asteeseen itse lopunkaiken päädyin. Vakiotkaan ei huonot mulle olleet, mutta tuntui jotenkin niputtavan liikaa suppuun käsiä. Eli kun ranteet taipuu alemmaksi, niin samalla kyynärpäät taipuu alemmaksi ja sitä kautta käsien asento jää nippuun enemmän. Moni voisi väittää, ettei kahden asteen eroa huomaa, mutta kyllä sen itse ainakin huomasin.

Muistaakseni Wehnä noiden clipareiden kulmien kanssa touhus aikonaan aika paljonkin ja sorvailivat itse noita istukoita sopivilla kulmilla.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 16.05.14 - klo:08:24
Itse kokeillut 7 asteella, 11 asteella ja 5 asteella. 7 muistaakseni aika liki vakiota. 5 asteeseen itse lopunkaiken päädyin. Vakiotkaan ei huonot mulle olleet, mutta tuntui jotenkin niputtavan liikaa suppuun käsiä. Eli kun ranteet taipuu alemmaksi, niin samalla kyynärpäät taipuu alemmaksi ja sitä kautta käsien asento jää nippuun enemmän. Moni voisi väittää, ettei kahden asteen eroa huomaa, mutta kyllä sen itse ainakin huomasin.

Muistaakseni Wehnä noiden clipareiden kulmien kanssa touhus aikonaan aika paljonkin ja sorvailivat itse noita istukoita sopivilla kulmilla.

Ja jos Wehnä ei noita myy(?), niin Gilles:ltä löytyy Variobar, jonka kulma on säädettävissä 4 asteen välein.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 16.05.14 - klo:08:24
Tiedätkö millä kulmalla sun cliparit on? 
Ne on halvimmat eli parhaat mitä satuin joskus kliparipäissäni löytämään. Kulma on pikkusen vakiota loivempi, joten tolleen tuntumalla heittäisin että vitonen. Tallilla ei oo astemittaa niin en ihan tarkaks osaa sanoa.
Oon hiukan miettinyt onko ote mennyt turhan leveeksi, noissa tuli aika pitkät putket mukana eikä niitä saa kauheena työnenttyä sisäänpäin kun alkaa ottamaan virtalukon sylinteriin kiinni.
Mitehä se lyhentäminen tuntuu niin vaikeelta asialta =)

Powered by EzPortal