Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa

Arkistoista löytyi tämmönen. Tässä täydellinen esimerkki huonosta ajoasennosta. 
Kävin muuten eilen katsomassa kyseistä pyörää. Hienosti on rakennettu uusiksi ja moottori kuulosti hyvältä.

http://photos.loukkola.net/alastaro_2012_05_13_harjoittelut/h3aa60cab#h3aa60cab

Jaria

Puuh kun alkaa ärsyttämään toi munien liukuminen tankkiin kovissa jarruissa. 194cm pituutta, niin tulee kliparit liian lähelle ja joutuu vääntämään keskellä mutkaa kohtuuttomasti ajoasentoa taas sopivammaksi. Tietäiskö joku onko 2004 R1:seen olemassa mitään aftermarket tankkipattia vai väännänkö ite solukumista?

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 30.05.14 - klo:19:37
Puuh kun alkaa ärsyttämään toi munien liukuminen tankkiin kovissa jarruissa. 194cm pituutta, niin tulee kliparit liian lähelle ja joutuu vääntämään keskellä mutkaa kohtuuttomasti ajoasentoa taas sopivammaksi. Tietäiskö joku onko 2004 R1:seen olemassa mitään aftermarket tankkipattia vai väännänkö ite solukumista?

solukumia etrasta ja teippirulla. Sit kun muoto on mieleinen niin voi alkaa koristelemaan. Noilla mennään tässä tallissa.

Jaria

Täytyy käydä maanantaina hakemassa Etrasta - en löytäny nimittäin millään mitään aftermarket palikkaa. Kohta näyttää vaan kilpipyörä niin ratapyörältä  :-\

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 30.05.14 - klo:19:47
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 30.05.14 - klo:19:37
Puuh kun alkaa ärsyttämään toi munien liukuminen tankkiin kovissa jarruissa. 194cm pituutta, niin tulee kliparit liian lähelle ja joutuu vääntämään keskellä mutkaa kohtuuttomasti ajoasentoa taas sopivammaksi. Tietäiskö joku onko 2004 R1:seen olemassa mitään aftermarket tankkipattia vai väännänkö ite solukumista?

solukumia etrasta ja teippirulla. Sit kun muoto on mieleinen niin voi alkaa koristelemaan. Noilla mennään tässä tallissa.


Cat

02.06.14 - klo:20:59 #424 Viimeisin muokkaus: 02.06.14 - klo:21:01 käyttäjältä Cat
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 30.05.14 - klo:22:52
Ja valkeus tuli - ja ilo.
Kiva päivä. Moni kaveri veti hirveen määrän kierroksia. Ensin sateisilla ja sitten slickseillä. Kukaan ei kaatunut - raatoautokuski oli työttömänä ja sain itekki vedettyä 3 settiä. Rata piti, mutta korvien välissä liikaa jarrua. Ihan tyytyväinen kuitenkin.

Takapuolivideo tunnelmapalaksi: https://www.youtube.com/watch?v=78Lj6E4u-WA

Jos jotain palautetta haluat niin liikut pyörän päällä ihan liikaa/turhaa. Suosittelen wehnän kurssia pyörän päällä liikkumisesta.  Itekki käynyt sen.


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Cat - 02.06.14 - klo:20:59
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 30.05.14 - klo:22:52
Ja valkeus tuli - ja ilo.
Kiva päivä. Moni kaveri veti hirveen määrän kierroksia. Ensin sateisilla ja sitten slickseillä. Kukaan ei kaatunut - raatoautokuski oli työttömänä ja sain itekki vedettyä 3 settiä. Rata piti, mutta korvien välissä liikaa jarrua. Ihan tyytyväinen kuitenkin.

Takapuolivideo tunnelmapalaksi: https://www.youtube.com/watch?v=78Lj6E4u-WA

Jos jotain palautetta haluat niin liikut pyörän päällä ihan liikaa/turhaa. Suosittelen wehnän kurssia pyörän päällä liikkumisesta.  Itekki käynyt sen.

Joo, hirvee kiire on jostain syystä nousta pyörän päälle heti mutkan jälkeen. Kemoralla tonnarilla ajellessa oikeastaan ainut paikka missä perseen voi nostaa keskelle pyörää on tuo katsomosuora, muuten se on joka paikassa sivussa satulalta. Esim. 2-4 mutkat pitäs perse pitää koko ajan sivussa oikealla ja sit paluusuoralle tullessa siirtää perse vasemmalle, jossa se pidetään paluusuoran vasurin ja karusellin väliin asti. Turha liikkuminen vain häiritsee alustaa ja väsyttää kuskia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.06.14 - klo:21:58
Lainaus käyttäjältä: Cat - 02.06.14 - klo:20:59
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 30.05.14 - klo:22:52
Ja valkeus tuli - ja ilo.
Kiva päivä. Moni kaveri veti hirveen määrän kierroksia. Ensin sateisilla ja sitten slickseillä. Kukaan ei kaatunut - raatoautokuski oli työttömänä ja sain itekki vedettyä 3 settiä. Rata piti, mutta korvien välissä liikaa jarrua. Ihan tyytyväinen kuitenkin.

Takapuolivideo tunnelmapalaksi:

Jos jotain palautetta haluat niin liikut pyörän päällä ihan liikaa/turhaa. Suosittelen wehnän kurssia pyörän päällä liikkumisesta.  Itekki käynyt sen.

Joo, hirvee kiire on jostain syystä nousta pyörän päälle heti mutkan jälkeen. Kemoralla tonnarilla ajellessa oikeastaan ainut paikka missä perseen voi nostaa keskelle pyörää on tuo katsomosuora, muuten se on joka paikassa sivussa satulalta. Esim. 2-4 mutkat pitäs perse pitää koko ajan sivussa oikealla ja sit paluusuoralle tullessa siirtää perse vasemmalle, jossa se pidetään paluusuoran vasurin ja karusellin väliin asti. Turha liikkuminen vain häiritsee alustaa ja väsyttää kuskia.

Johtunee siitä että kuski haluaa jarrun alussa pitää perseen keskellä penkkiä (mikä on väärin), ja siirtää perseen sivulle vasta jarrussa (mikä on väärin/ seurausta tuosta edellisestä).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Kemoran vikan vasurin jälkeen kohti kahvilanmutkaa kiihdyttäessä siirrän perseen oikeelle ja pidän sen paluusuoralle asti. Tai näin ainakin luulen tekeväni, kamera saattais todistaa muuta. Ja ennenkaikkea tuo turha liikuttelu vie keskitymistä; kun tullaan mutkaan niin ei tarvi enää siirrellä persettä vaan voi keskittyä vaan olennaiseen.


pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Cat - 02.06.14 - klo:20:59
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 30.05.14 - klo:22:52
Ja valkeus tuli - ja ilo.
Kiva päivä. Moni kaveri veti hirveen määrän kierroksia. Ensin sateisilla ja sitten slickseillä. Kukaan ei kaatunut - raatoautokuski oli työttömänä ja sain itekki vedettyä 3 settiä. Rata piti, mutta korvien välissä liikaa jarrua. Ihan tyytyväinen kuitenkin.

Takapuolivideo tunnelmapalaksi:

Jos jotain palautetta haluat niin liikut pyörän päällä ihan liikaa/turhaa. Suosittelen wehnän kurssia pyörän päällä liikkumisesta.  Itekki käynyt sen.

Joo. Pari muutakin palstalaista kommentoi asiaa - ja, tavoistani poiketen, ymmärsin pointin. Eli palaute lyhyesti: turhaan palauttelen takapuoltani keskelle jakkaraa mutkien välissä ja mutkien jälkeen siirrän sen keskelle ennen kuin avaan reippaammin. Kyllä se tästä kesän mittaan paranee. Toivottavasti jo ens viikolla.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.06.14 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.06.14 - klo:21:58
Turha liikkuminen vain häiritsee alustaa ja väsyttää kuskia.

Johtunee siitä että kuski haluaa jarrun alussa pitää perseen keskellä penkkiä (mikä on väärin), ja siirtää perseen sivulle vasta jarrussa (mikä on väärin/ seurausta tuosta edellisestä).

Murmelalta ja Nitroonilta täysin oikea diagnoosi. Mulla on kuitenkin sen verran vähän ratakilometrejä ja vanha pää, että menee aikaa oikean ajotekniikan omaksumiseen. Jotenkin vain vieläkin tuntuu että turvallisin tapa kiihdyttää ja jarruttaa on perse keskellä. Vaihteiden vaihto alkaa jo sujua kallellaankin. Sekin oli vielä vähän aikaa sitten vaikeaa ja siksi jätinkin vaihtamatta vaikka se olisi ollut hyödyksi.
Kyllä mää vielä opin em. asiat, niinkuin tulen vielä hyppäämään taaksepäin voltin seinästä hyppäämällä. Oon sitä talven hinkannu ja aina tulee käännyttyä ilmassa väärin. Pää ei anna periksi.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.06.14 - klo:22:01

Johtunee siitä että kuski haluaa jarrun alussa pitää perseen keskellä penkkiä (mikä on väärin), ja siirtää perseen sivulle vasta jarrussa (mikä on väärin/ seurausta tuosta edellisestä).

Olen kysynyt kahdelta eri ratakursseja pitävältä kuskilta tätä asiaa. Toisella on Kemoran tämän hetkinen rataennätys, toisella Alastaron. Heidän kantansa olivat yllättäen erilaiset; "Missäs muualla se perse siirretään kun jarrun alussa", toisen korostaessa että se on siirrettävä hyvissä ajoin ennen jarrulle menoa. Minua ei kiinnosta enää näistä alkaa vääntämään, mutta pienisopoapina toimii hyvin mopon päällä.

Vitut se nurin mene jarrun alussa ja avauksen lopussa, mopon ollessa lähes pystyssä, vaikka mitä rodeota harrastat satulassa. Mummon ja papan vauhdeilla varsinkaan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 02.06.14 - klo:23:27
Jotenkin vain vieläkin tuntuu että turvallisin tapa kiihdyttää ja jarruttaa on perse keskellä.
Joo, onhan se sillon helppoa ku mopo on pystyssä. Mutta siinä onkin se juju, ett nyt ku sä lähet apeksista, niin sä odotat/hidastelet sen avauksen ja kaasun kans niin kauan että sä saat mopon pystyyn JA perseen keskelle, ja vasta sen jälkeen avaat. Eli sä häviit joka avauksessa sen odottamisen verran.
Kun taasen jos sä haluut alkaa avaamaan kunnolla heti suoraan apeksista, niin oikea tapa on pitää se perse ja yläkroppa siellä sisällä, ja avata niin kauan että mopo on pystyssä, ja vasta sen jälkeen siirtää yläkroppaa pleksin taakse, perseen edelleen ollen siellä sivussa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

Taitaa olla Kallion veljeksillä samanlainen ajotyyli kun siirtävät hanuria ennen jarrua.

http://www.youtube.com/watch?v=hih_NseHUJ8
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Cat - 02.06.14 - klo:22:08
Kemoran vikan vasurin jälkeen kohti kahvilanmutkaa kiihdyttäessä siirrän perseen oikeelle ja pidän sen paluusuoralle asti. Tai näin ainakin luulen tekeväni, kamera saattais todistaa muuta. Ja ennenkaikkea tuo turha liikuttelu vie keskitymistä; kun tullaan mutkaan niin ei tarvi enää siirrellä persettä vaan voi keskittyä vaan olennaiseen.

Ite ajoin tuon muistaakseni tonnarilla samoin, mutta kusiaisella nostan perseen pyörän päälle heti katsomosuoran alussa kun kuvittelen, että sillä sais paremman aeromystiikan tuohon vajaatehoseen vessaan.

Mut ylipäänsä ajatuksena tuossa pyörän päällä liikkumisessa tai sen minimoinnissa on se, että me kädettömät ei osata liikkua pyörän päällä niin pehmeesti, ettei häirittäs alustaa. Ja mikäs sen parempi tapa heittää haisiideri tai vetää etunen alta kuin saada kesken kovan avauksen tai jarrun pyörän alusta elämään turhaan omalla härväämisellä. Sit jos osaa liikkua riittävän pehmeesti niin ei oikeestaan oo väliä, että missä kohtaa härvää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.06.14 - klo:08:48

Mut ylipäänsä ajatuksena tuossa pyörän päällä liikkumisessa tai sen minimoinnissa on se, että me kädettömät ei osata liikkua pyörän päällä niin pehmeesti, ettei häirittäs alustaa. Ja mikäs sen parempi tapa heittää haisiideri tai vetää etunen alta kuin saada kesken kovan avauksen tai jarrun pyörän alusta elämään turhaan omalla härväämisellä. Sit jos osaa liikkua riittävän pehmeesti niin ei oikeestaan oo väliä, että missä kohtaa härvää.

Tässä hyvä kiteytys !
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Powered by EzPortal