Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Mikko K.

03.06.14 - klo:09:51 #435 Viimeisin muokkaus: 03.06.14 - klo:09:53 käyttäjältä Mikko K.
Kai näin pienet miehet pääsee lyhkäsillä suorilla riittävästi tuulensuojaan vaikka oiskin perse vähän sivulla. Esim. Kemoran kahvilan mutkaa edeltävällä suoralla nojailen edelleen vasemmalle vielä kun kolmosvaihde menee sisään ja sitten vasta taiteillaan toiselle puolelle käymättä keskellä.

app

Tärkeintä on se ettei hanuri puudu kovassa penkissä. Siirtely puolelta toiselle jelppaa kummasti, ei niin väliä missä kohtaa. Voi myös mennä välilä radan varteen ruohikolle tai nurmelle istuskelemaan, ja pitkäkseenkin voi mennä. Ai että on mukava siinä pötköttää.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.06.14 - klo:09:51
Kai näin pienet miehet pääsee lyhkäsillä suorilla riittävästi tuulensuojaan vaikka oiskin perse vähän sivulla. 

Sanoo hän, jolla on takapallolla yli 70 heppaa enemmän kuin mulla... :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Cat

Lainaus käyttäjältä: app - 02.06.14 - klo:23:45


Olen kysynyt kahdelta eri ratakursseja pitävältä kuskilta tätä asiaa. Toisella on Kemoran tämän hetkinen rataennätys, toisella Alastaron. Heidän kantansa olivat yllättäen erilaiset; "Missäs muualla se perse siirretään kun jarrun alussa", toisen korostaessa että se on siirrettävä hyvissä ajoin ennen jarrulle menoa. Minua ei kiinnosta enää näistä alkaa vääntämään, mutta pienisopoapina toimii hyvin mopon päällä.

Vitut se nurin mene jarrun alussa ja avauksen lopussa, mopon ollessa lähes pystyssä, vaikka mitä rodeota harrastat satulassa. Mummon ja papan vauhdeilla varsinkaan.


Jos omassa päässä funtsin, niin otetaan esimerkiksi kemoran kakkonen: kuski laittaa perseen keskelle satulaa suoralla minimoidakseen ilmanvastuksen. Se on nopea mutka, tarkka linjasta, eikä jarrulla olla kun pikku hetki. Eihän siinä edes kerkeä persettä siirtää kun ollaan jo kolmosessa.. eli kyllä se on helppo siinä suoralla laittaa sivuun ja vetästä mopo kerralla sinne mutkaan. Tarkka mutka linjasta, kova vauhti = mielellään keskittyisin itse pelkkään pyörän taittamiseen sen sijaan, että liikuttelisin hanuria vielä siinä. Eli ei niin mustavalkoinen tuo toinenkaan tapa. Oon tosin ennenkin ollut väärässä.


Mutta sitten ei toinenkaan tapa aina päde mulla: Kemoran vika vasuri. Karusellistä kohti vasuria kova avaus, siinä on kusiaisellakin ohjelmaa, joten jätän perseen siirron jarruun, sen sijaan että siinä pikkusuoran pätkällä alan liikkumaan pyörän päällä. Ohjelmaa siinä on, kun raitaa tulee takasesta.




Hyvä huuto Mikko.K. Liian hätäsesti ei kannata ahnehtia sitä persettä mihinkään, vaan antaa olla, niin kauan että mopo elää elämäänsä. Juurikin kahvilassa on, kun pitää siirtää linjaa nopeesti, ja tonnari taitaa keuliakkin siinä. Niin paljon tekemistä, että jättää sinne myöhemmäks, jollon ollaan jo menossa jarrulle.

Sama Motoparkin vikaan shikaaniin kiihyttäessä; siinä avauksessa mennään kusiaisellakin pienessä luistossa, ja sitten tuleekin röykkyjä ja pientä keulan voblausta, niin jätän perseen siirron sinne nypyn taakse, jolloin shikaani näkyy jo. Tonnarilla sitä ohjelmaa taitaa vielä tulla tosta keulimisesta lisää.


Kunhan turisen omia ajatuksia, siinä samassa saa uusia näkökulmia kun vääntää aiheesta innocent_1



app

03.06.14 - klo:23:29 #439 Viimeisin muokkaus: 03.06.14 - klo:23:35 käyttäjältä app
Nimenomaan se on mutkasta ja sitä edeltävästä suorasta tai mutkayhdistelmästä kiinni. Vielä ottaisin kemoran paluusuoran, johon tullessa shikaanin keskellä heitetään hanuri puolelta toiselle. Itse annan hanurin tämän jälkeen valua vielä lisää jarrun aikana, koska siinä on kivasti aikaa tehdä se rauhallisesti. Jos heitän hanuriin jo shikaanissa äärilaitaan, asento paluusuoran avauksessa ei ola hyvä.

Lisäys: Jos katsotte tuon Mika kallion perskamerapätkän, näette kun hän nostaa lopussa maalisuoralle tullessa hanurin keskelle mopoa ja ylös jo silloin kun mopoi on vieläö 20-30 astetta kallellaan. Siinä kohtaa pito takaselta ei enää lähde ja kaasu on täysin auki. Tarkoituksen saada asento aerodynaamiseksi  mahdollisimman aikaisin. On siis aivan turhaa roikottaa hanuria suoralle tullessa tarpeettoman kauan aiheuttaen turhaa ilmanvastusta, ja "mopo pystyssä" tarkoittaa juuri tuota hetkeä kun Mika sen siinä tekee.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 03.06.14 - klo:23:29
Nimenomaan se on mutkasta ja sitä edeltävästä suorasta tai mutkayhdistelmästä kiinni. Vielä ottaisin kemoran paluusuoran, johon tullessa shikaanin keskellä heitetään hanuri puolelta toiselle. Itse annan hanurin tämän jälkeen valua vielä lisää jarrun aikana, koska siinä on kivasti aikaa tehdä se rauhallisesti. Jos heitän hanuriin jo shikaanissa äärilaitaan, asento paluusuoran avauksessa ei ola hyvä.

Se on suora eikä mikään shikaani ;) Ja jarrukin semmonen ettei pysty liikuttamaan kuin yläkroppaa mopon kallistamisen yhteydessä.

Jatkakaa :D

app

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.06.14 - klo:23:33
Lainaus käyttäjältä: app - 03.06.14 - klo:23:29
Nimenomaan se on mutkasta ja sitä edeltävästä suorasta tai mutkayhdistelmästä kiinni. Vielä ottaisin kemoran paluusuoran, johon tullessa shikaanin keskellä heitetään hanuri puolelta toiselle. Itse annan hanurin tämän jälkeen valua vielä lisää jarrun aikana, koska siinä on kivasti aikaa tehdä se rauhallisesti. Jos heitän hanuriin jo shikaanissa äärilaitaan, asento paluusuoran avauksessa ei ola hyvä.

Se on suora eikä mikään shikaani ;) Ja jarrukin semmonen ettei pysty liikuttamaan kuin yläkroppaa mopon kallistamisen yhteydessä.

Jatkakaa :D

Shikaanipas. Enpäs jatka  :P

app

Vielä tuosta paluusuoran jarrusta; koitin treenata sitäjarrupaikkaa sunnuntaina kohdilleen, ja toiseks viimeisellä setillä sain siinä ekaa kertaa never absin toimimaan. 2 kertaa nyppäs kahva peräkanaa, vajoten alas päin. Varikolla katsoin etuputken herjarengasta, ja pojhassahen se. En ole kemorassa ennen keulaakaan saanut pohjaamaan, vaan sellainen 10 mm on jäänyt käyttämättä.
Siinä perseen siirto unohtui kyllä täysin. Kuitenkin taittui hyvin mutkaan, eikä edes levinnyt pahasti.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 03.06.14 - klo:23:29
Lisäys: Jos katsotte tuon Mika kallion perskamerapätkän, näette kun hän nostaa lopussa maalisuoralle tullessa hanurin keskelle mopoa ja ylös jo silloin kun mopoi on vieläö 20-30 astetta kallellaan. Siinä kohtaa pito takaselta ei enää lähde ja kaasu on täysin auki. Tarkoituksen saada asento aerodynaamiseksi  mahdollisimman aikaisin. On siis aivan turhaa roikottaa hanuria suoralle tullessa tarpeettoman kauan aiheuttaen turhaa ilmanvastusta, ja "mopo pystyssä" tarkoittaa juuri tuota hetkeä kun Mika sen siinä tekee.

Joo, ei irtoo enää pito jos kuski osaa liikkua riehumatta, rata on tasainen ja kuiva ja alusta toimii. Meille kädettömille on parempi (varsinkin tonnisella) odottaa se 20-30 astetta ennen kuin raahaa persettä mihinkään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.06.14 - klo:08:09
Lainaus käyttäjältä: app - 03.06.14 - klo:23:29
Lisäys: Jos katsotte tuon Mika kallion perskamerapätkän, näette kun hän nostaa lopussa maalisuoralle tullessa hanurin keskelle mopoa ja ylös jo silloin kun mopoi on vieläö 20-30 astetta kallellaan. Siinä kohtaa pito takaselta ei enää lähde ja kaasu on täysin auki. Tarkoituksen saada asento aerodynaamiseksi  mahdollisimman aikaisin. On siis aivan turhaa roikottaa hanuria suoralle tullessa tarpeettoman kauan aiheuttaen turhaa ilmanvastusta, ja "mopo pystyssä" tarkoittaa juuri tuota hetkeä kun Mika sen siinä tekee.

Joo, ei irtoo enää pito jos kuski osaa liikkua riehumatta, rata on tasainen ja kuiva ja alusta toimii. Meille kädettömille on parempi (varsinkin tonnisella) odottaa se 20-30 astetta ennen kuin raahaa persettä mihinkään.

Mun mielestä on its as paljon helpompaa, kun apeksin jälkeen keskittyy pelkästään sen kaasun avaamiseen, ja vasta kun mopo on "pystyssä" nii alkaa häseltää kropalla.

Jorgen viimesintä ajoa ku katto perskamerasta, niin siinä pisti silmään yhessä kohtaa se että se ei siirtäny edes yläkroppaa keskelle, vaan kallisti mopon siinä mutkien välissä "väärälle puolelle" jotta sai koko kropan pidettyä koko ajan abaut samassa asennossa.

Yks mielenkiintonen kuriositeetti taasen pisti silmään erään nopeen kuskin alastarodatasta. Kahvilanmutkasta apeksista sekuntti ja mopon runko on 40 asteen kallistuksessa ja kuski "täydellä" kaasulla, joka tässä kohtaa tarkottaa sitä että mopon kiihtyvyys eteenpäin oli maksimaalinen. Ts kiihtyvyys ei enää kasvanut vaikka mopon kallistuskulma pieneni siitä eteenpäin.
Pointti lähinnä se ett kuin hel***in aikasin pystyy meneen kunnolla kaasulle sillon ku pitää sen kropan siellä sivulla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Nyt täytyy olla tyytyväinen. Oon alkukauden keskittynyt, että otan tukea tankista kädellä ja reidellä myös ja yrittänyt roikkua. Oikein tuntee, että nyt on hyvä asento ja kyllä se nyt näyttääkin paremmalta kun viime vuonna.


T1mppa

09.06.14 - klo:15:24 #446 Viimeisin muokkaus: 10.06.14 - klo:08:18 käyttäjältä T1mppa
Minä olen mutkan keskellä pyörän sivussa ja sisäkurvin jalka on usein katteen lähellä tai siinä kiinni. Mutkan ulostuloa kohti sitten työnnän käsillä pyörää pystyyn ja pidän kroppani sivulla. Saan jopa ulkokäden suoraksi ja otettua tukea tankista. Pitäisikö tuossa keskellä mutkaa olla myös ulkokäsi suorana? Kaikissa hitaissa mutkissa sama juttu. En tiedä mikä mutka on kuvassa, mutta Motoparkista se on.
Onko mun cliparit liian korkealla tai tankki liian matalalla, sillä jotenkin tankista tukeminen ei luonnistunut vaikka yritin. En kuitenkaan usko, että olen liian edessä, vaikka tuolla penkin takaosassa onkin tilaa.

edit. Toinen kuva on eri pyörällä ja eri kuvakulmasta. Sama päivä, sama rata.


pienisopoapina

Alastaron kisaan ilmottauduttu !! Laitoin itseni sikanopeaan ryhmään, ku tuunasin susukiin selkänojan. Huomasin valokuvissa olevani pyörän päällä perse pitkällä ku joku kiihytysajaja. Ny pysyy pylly paikallaan ja vauhti paranee. Tuo selkänoja on ensiapulaukku, joten turvallisuuskin paranee.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

paaton

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 04.07.14 - klo:14:38
Alastaron kisaan ilmottauduttu !! Laitoin itseni sikanopeaan ryhmään, ku tuunasin susukiin selkänojan. Huomasin valokuvissa olevani pyörän päällä perse pitkällä ku joku kiihytysajaja. Ny pysyy pylly paikallaan ja vauhti paranee. Tuo selkänoja on ensiapulaukku, joten turvallisuuskin paranee.

Sika hieno. Muistitko ottaa laukusta sakset pois?

paaton

Minä istun itsekkin kauhean takana.
Pyörän käytös muuten muuttuu tosi paljon, jos alat istuakkin yht äkkiä edempänä.

Powered by EzPortal