Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teemu Tanila

Aika loppuun kaluttu aihe tämä ajo-asento mutta kyllähän noita asentoja on vaikka minkälaisia nopeillakin kuskeilla. Jonkinmoisen optimaalisen ajo-asennon metsästäminen tuntuu hieman turhalta hommalta vaikka kyllä mulla itsellänikin on ajatus siitä millanen ajo-asento on hyvä.

Itse yritän ajaa niin että persettä ei kovin paljoa siirretä. Ideana jotakuinkin se, että persvako menee siinä satulan reunan kohdalla eli että toinen kankku on aina tukevasti penkillä. Yläkroppaa sitten sinne mutkan suuntaan sen verran kun on tarvista. Sitä pyörää on tarkoitus kallistaa kunnolla, mitä enemmän se on kyljellään sitä paremmin/pienemmällä säteellä sillä on edellytykset :) mennä mutkan läpi. Järjen käyttö tietenkin suotavaa.

Tota sun kuvaa kun jarska katsoo niin vaikuttaa siltä että sulla on ideologiana heitellä hanuria puolelta toiselle yläkropan ollessa aika lailla paikallaan. Voin olla väärässäkin, ei yhdestä kuvasta sitä näe. Jos haluat enemmän sitä yläkroppaa alkaa siirteleen niin keskity siihen että liikutat aluks hiukan vähemmän sitä hanuria sivulle ja sitten oikein tietoisesti työnnät ulkopuolen kättä suoremmaksi jolloin sun yläkroppa menee väkisinkin sinne mutkan suuntaan reilummin. Sitten jos haluat oikein pro tyyliä hakea niin keskityt vielä siihen että pää ei hakeudu pystyasentoon eli taitu niskasta kun yläkroppa on siellä sivulla vaan on suorana kropan jatkeena.

Noi on jotenkin ei-luontevia asentoja ihmiselle ja motoriikka haraa siinä vastaan aluksi. Mun kokemuksen mukaan siinä pitää tavallaan tietoisesti/pakottaa se kroppa käyttäytymään tuolla lailla.

Teemu 

Birke

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 04.05.12 - klo:16:14
Ehkä tuo kahvilan mutka korostaa ongelmaa, muttei se ajoasento takana ajellessa miltään pahalta näyttänyt. Toki siinä oli hetken välissä erään foorumilaisen sininen Suzuki joka sitten samalla päätti näyttää miten karusellissa ohitetaan. Vissiin ihan vaan ettei jäänyt varikkokeskusteluista asia epäselväksi    :D

Tuosta kuvasta tuli semmonen mieleen, että väsyykö sulla kädet kovasti? Ainakaan kovin rennolta menolta toi ei näytä.
Krhöm :) Itsellä myös samaa ongelmaa, mutta parani paljon kun avasi clipareita ja pitää ajoasennon matalana. "Pää edellä" mutkaan. Kemoran karusellissa on tapana heilutella sormia, jotta ei tulisi puristettua tangoista rystyset valkoisena. Ajoasento ja paketti muuten kun on kasassa, niin kyllä siinä pyörän päällä pysyy putoamatta. Mutta ihan asiaakin, niin vaatii itsellä keskittymistä varsinkin näin alkukesästä.

app

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 04.05.12 - klo:16:50
Jos haluat enemmän sitä yläkroppaa alkaa siirteleen niin keskity siihen että liikutat aluks hiukan vähemmän sitä hanuria sivulle ja sitten oikein tietoisesti työnnät ulkopuolen kättä suoremmaksi jolloin sun yläkroppa menee väkisinkin sinne mutkan suuntaan reilummin. Sitten jos haluat oikein pro tyyliä hakea niin keskityt vielä siihen että pää ei hakeudu pystyasentoon eli taitu niskasta kun yläkroppa on siellä sivulla vaan on suorana kropan jatkeena.

Noi on jotenkin ei-luontevia asentoja ihmiselle ja motoriikka haraa siinä vastaan aluksi. Mun kokemuksen mukaan siinä pitää tavallaan tietoisesti/pakottaa se kroppa käyttäytymään tuolla lailla.

Teemu

Tämä oli hyvä vinkki. Sama vika mulla, että jää koko kroppa sinne eteen, ja molemmat kädet koukussa. Kurssilla viikonloppuna sanoi minulle vetäjä, että hiukan pystympään avauksessa (olen pää pleksissä), ja enemmän yläkroppaa sivulle. Tuohon ulkokurvin käteen pitääkin kiinittää huomio, niin ei käy päin vastoin, eli sisempi käsi alkaa työtämään sarvea.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 04.05.12 - klo:16:50
Aika loppuun kaluttu aihe tämä ajo-asento mutta kyllähän noita asentoja on vaikka minkälaisia nopeillakin kuskeilla. Jonkinmoisen optimaalisen ajo-asennon metsästäminen tuntuu hieman turhalta hommalta vaikka kyllä mulla itsellänikin on ajatus siitä millanen ajo-asento on hyvä.

Itse yritän ajaa niin että persettä ei kovin paljoa siirretä. Ideana jotakuinkin se, että persvako menee siinä satulan reunan kohdalla eli että toinen kankku on aina tukevasti penkillä. Yläkroppaa sitten sinne mutkan suuntaan sen verran kun on tarvista. Sitä pyörää on tarkoitus kallistaa kunnolla, mitä enemmän se on kyljellään sitä paremmin/pienemmällä säteellä sillä on edellytykset :) mennä mutkan läpi. Järjen käyttö tietenkin suotavaa.

Tota sun kuvaa kun jarska katsoo niin vaikuttaa siltä että sulla on ideologiana heitellä hanuria puolelta toiselle yläkropan ollessa aika lailla paikallaan. Voin olla väärässäkin, ei yhdestä kuvasta sitä näe. Jos haluat enemmän sitä yläkroppaa alkaa siirteleen niin keskity siihen että liikutat aluks hiukan vähemmän sitä hanuria sivulle ja sitten oikein tietoisesti työnnät ulkopuolen kättä suoremmaksi jolloin sun yläkroppa menee väkisinkin sinne mutkan suuntaan reilummin. Sitten jos haluat oikein pro tyyliä hakea niin keskityt vielä siihen että pää ei hakeudu pystyasentoon eli taitu niskasta kun yläkroppa on siellä sivulla vaan on suorana kropan jatkeena.

Noi on jotenkin ei-luontevia asentoja ihmiselle ja motoriikka haraa siinä vastaan aluksi. Mun kokemuksen mukaan siinä pitää tavallaan tietoisesti/pakottaa se kroppa käyttäytymään tuolla lailla.

Teemu

Juu mä tiedän, yhtä loppuun kaluttu aihe kuin seksi ja aina siitä vaan jaksaa puhua...ja näin vanhempana vaan puhua. :-[ :D

Mut asiaan, kiitos Teemu, tuossa oli pirun hyviä vinkkejä ja helppoja näin maallikonkin tajuta. shakehands_1
Ens viikolla opetteleen Botnialle... airrev_1

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 04.05.12 - klo:16:20
No tattista vaan, hyvä jos ei ihan kauheelta näyttäny, mä vaan olen niin itsekriittinen. :D

Ettei jää liian positiivinen kuva kommentista, niin lisätään, että ajoasennon sijaan/lisäksi kannattaa keskittyä ajolinjoihin. Jotain samaa oli linjoissa havaittavissa kuin itsellä toissa kesänä. Eli vähän sellaista pyöreetä rullailua  ajelu_1

Toki nyt oli vasta kauden ekat päivät ja omakin tekeminen ihan mitä sattuu. Pitäs taas kasata pakettia toistettavuuden ja ajolinjojen kautta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 04.05.12 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: jarska - 04.05.12 - klo:16:20
No tattista vaan, hyvä jos ei ihan kauheelta näyttäny, mä vaan olen niin itsekriittinen. :D

Ettei jää liian positiivinen kuva kommentista, niin lisätään, että ajoasennon sijaan/lisäksi kannattaa keskittyä ajolinjoihin. Jotain samaa oli linjoissa havaittavissa kuin itsellä toissa kesänä. Eli vähän sellaista pyöreetä rullailua  ajelu_1

Toki nyt oli vasta kauden ekat päivät ja omakin tekeminen ihan mitä sattuu. Pitäs taas kasata pakettia toistettavuuden ja ajolinjojen kautta.

No en mä ehtiny tuosta kovin ylypistyä, maan pinnalla ollaan vielä. :)
Ajolinjat oli mulla akilleen kantapäänä viimekin kesänä nopeessa, nekin menee tarkkailun alle.

nopea57

Vielä vähän teoretisointia tuon edellisen pohjalta. Meillä useimmillahan on ahteri raskaampi kuin yläkroppa. Jälkimmäisen siirtely sivusuunnassa on muutenkin nopeampaa, sen kun käsillä 'työntää' pyörää sivullepäin, pystympään. Kädethän meillä kaikilla on tosi vikkelät, right? Jonkin verran tietysti kankun painopistettäkin joutuu muuttamaan, mutta ei välttämättä tarvii paljoa muljahdella satulassa.

Viikonlopun MotoGP-ajoja oikein urakalla seuranneena oli mielenkiintoista seurata varsinkin Stonerin ja Marquesin roikkumista. Äijät työntää monesti pyörän aivan sivulle, vähän kuin sivuvaunusta ohjastusta. Vaikka kallellaan ajo toki on välttämätöntä, niin kaasulla ja jarrulla voi olla vahvemmin jos pyörä on hitusen pystymmässä tuon roikkumisen kautta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 07.05.12 - klo:09:21
Vielä vähän teoretisointia tuon edellisen pohjalta. Meillä useimmillahan on ahteri raskaampi kuin yläkroppa. Jälkimmäisen siirtely sivusuunnassa on muutenkin nopeampaa, sen kun käsillä 'työntää' pyörää sivullepäin, pystympään. Kädethän meillä kaikilla on tosi vikkelät, right? Jonkin verran tietysti kankun painopistettäkin joutuu muuttamaan, mutta ei välttämättä tarvii paljoa muljahdella satulassa.

Viikonlopun MotoGP-ajoja oikein urakalla seuranneena oli mielenkiintoista seurata varsinkin Stonerin ja Marquesin roikkumista. Äijät työntää monesti pyörän aivan sivulle, vähän kuin sivuvaunusta ohjastusta. Vaikka kallellaan ajo toki on välttämätöntä, niin kaasulla ja jarrulla voi olla vahvemmin jos pyörä on hitusen pystymmässä tuon roikkumisen kautta.

Hyvä pointti, mä luulen että omalla kohdalla olen liiankin keskittynyt siirtään persusta, jolloin muu kroppa jää ikäänkuin vähemmälle huomiolle ja kiertyy väärään suuntaan.
Jos kokeilis keskittyä siirtään kroppaa ja "töniin" pyörää, niin eiköhän se persekkin sieltä perässä tule...tai ainakin maltillisempi siirto alkuun. idea_1

app

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 07.05.12 - klo:09:21
Vielä vähän teoretisointia tuon edellisen pohjalta. Meillä useimmillahan on ahteri raskaampi kuin yläkroppa. Jälkimmäisen siirtely sivusuunnassa on muutenkin nopeampaa, sen kun käsillä 'työntää' pyörää sivullepäin, pystympään. Kädethän meillä kaikilla on tosi vikkelät, right? Jonkin verran tietysti kankun painopistettäkin joutuu muuttamaan, mutta ei välttämättä tarvii paljoa muljahdella satulassa.

Viikonlopun MotoGP-ajoja oikein urakalla seuranneena oli mielenkiintoista seurata varsinkin Stonerin ja Marquesin roikkumista. Äijät työntää monesti pyörän aivan sivulle, vähän kuin sivuvaunusta ohjastusta. Vaikka kallellaan ajo toki on välttämätöntä, niin kaasulla ja jarrulla voi olla vahvemmin jos pyörä on hitusen pystymmässä tuon roikkumisen kautta.

Ja iskaritkin työntää enempi alas päin renkaita pinnan eläessä, kuin sinne nurmikon suuntaan.

Vuorela

Aiheeseen liittyen esimerkki omasta ajosta. Alastaron eka tai toka setti tänä vuonna. Katseen käyttö jopa usean sentin eturenkaasta, ajolinja menossa  leveäksi ja hurjat kallistusvarat tourinki ajoasennossa.

http://kamerankantajan.kuvat.fi/kuvat/6.5.+MOTORG++Alastaro/IMG_1144.jpg

app

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.12 - klo:09:59
Aiheeseen liittyen esimerkki omasta ajosta. Alastaron eka tai toka setti tänä vuonna. Katseen käyttö jopa usean sentin eturenkaasta, ajolinja menossa  leveäksi ja hurjat kallistusvarat tourinki ajoasennossa.

http://kamerankantajan.kuvat.fi/kuvat/6.5.+MOTORG++Alastaro/IMG_1144.jpg

Ei paha! Mulla virheenä, että pää liian edessä, eikä yläkroppaa riittävästi sivulla. Sinulla on riittävän pysty asento tuossa kohtaa, ja minulla pää pleksissä, ja aivan liian keskellä. Maestro moneen kertaan sanoi kurssilla nyt, että avauksessa ei liian eteen sitä kroppaa, että saa takarenkaalle painoa. Kehott siirtymään jakkarallakin taakse päin tämän takia.
Suunta sulla on selvästi yläkropalla oikea, hiukan lisää vaan sivulle, mutta hionosäätöä vaan vajaa.

Tämä 31:n ratapuolipäivän rautaisella rutiinilla. Taidanpa siirtyä valmennuspuolelle.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.12 - klo:09:59
Aiheeseen liittyen esimerkki omasta ajosta. Alastaron eka tai toka setti tänä vuonna. Katseen käyttö jopa usean sentin eturenkaasta, ajolinja menossa  leveäksi ja hurjat kallistusvarat tourinki ajoasennossa.

http://kamerankantajan.kuvat.fi/kuvat/6.5.+MOTORG++Alastaro/IMG_1144.jpg

No on sullakin itsekritiikki kohdillaan ja sanoissasi on kyllä perääkin vaikka jäävi olen sanomaan. :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.05.12 - klo:09:31
mä luulen että omalla kohdalla olen liiankin keskittynyt siirtään persusta, jolloin muu kroppa jää ikäänkuin vähemmälle huomiolle ja kiertyy väärään suuntaan.
Mites lantiolinja? Aukeeko ulkojalka tarpeeks, ett saat lantion auki jolloin ruoto lähtee ristiselästä asti suoraan eteenpäin?
Ts jos perse/lantio kiertyy sisäänpäin, niin siinäpä se ajoasento sitten olikin...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.12 - klo:10:29
Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.05.12 - klo:09:31
mä luulen että omalla kohdalla olen liiankin keskittynyt siirtään persusta, jolloin muu kroppa jää ikäänkuin vähemmälle huomiolle ja kiertyy väärään suuntaan.
Mites lantiolinja? Aukeeko ulkojalka tarpeeks, ett saat lantion auki jolloin ruoto lähtee ristiselästä asti suoraan eteenpäin?
Ts jos perse/lantio kiertyy sisäänpäin, niin siinäpä se ajoasento sitten olikin...

Jalka aukee joskus liikaakin, mut lantiota kierrän ilmeisesti sisäänpäin.

Turder

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 07.05.12 - klo:09:21Viikonlopun MotoGP-ajoja oikein urakalla seuranneena oli mielenkiintoista seurata varsinkin Stonerin ja Marquesin roikkumista. Äijät työntää monesti pyörän aivan sivulle, vähän kuin sivuvaunusta ohjastusta. Vaikka kallellaan ajo toki on välttämätöntä, niin kaasulla ja jarrulla voi olla vahvemmin jos pyörä on hitusen pystymmässä tuon roikkumisen kautta.

Varsinkin Stonerin ajotapa tuntuisi perustuvan mahdollisimman aikaiseen ja kovaan kaasuun avaukseen. Kun radan varresta katsoo, niin aussi hyppää kaasulle x metrejä aiemmin kuin kukaan muu (riippuen hieman mutkasta). Samaahan Kalliokin sanoi kun Ducatilla ajaessaan pääsi tutkimaan Stonerin dataa: Stoner on kaasulla paljon aiemmin. Uskoisin, että tuosta johtuu hänen ajotyylinsä eli kova roikkuminen ja pyörä melko pystyssä sekä sisäkanttareiden yli ajaminen kun pitää etsiä mahdollisimman "suora" ajolinja ulostulossa.  Nyt mm. Estorilin kisassa näkyi hyvin Lorenzon onboardista kuinka Stoner ajoi viimeisen pitkän mutkan. Keskimutkassa Lorenzo sai Stonerin kiinni, melkein pystyi ulkokautta ajamaan rinalle, mutta sitten loppupuolella Stonerin Honda alkoi piirtämään lakua ja sisäkanttarin kautta karkuun.

Pedrosa myös nostaa pyörän hanakasti pystyyn. Varmaan syynä parempi pito ja luistoneston toiminta kun pyörän kallistuskulma vaikuttaa siihen. Pyörä pystyyn ja TC puuttuu vähemmän tehontuottoon. Toki ne voi noita ohjelmoida miten haluavat, mutta karkea periaate on tuo (enemmän kallistusta, enemmän luistonestoa).

En tiedä sitten miten hyödyllisiä nuo MotoGP-esimerkit on perusharrastajalle kun on ihan eri laitteet, renkaat ja vauhdit confused_thinking

Powered by EzPortal