Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

slowrider

Kiitos Marialle kuvista. Sai kerrankin kuvia ajoasennosta. Alkaa vissiin suunta olemaan jo oikea

http://www.mprata.fi/gallery/0/76-220812122820-7981940.jpeg

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:13:55
Kiitos Marialle kuvista. Sai kerrankin kuvia ajoasennosta. Alkaa vissiin suunta olemaan jo oikea

http://www.mprata.fi/gallery/0/76-220812122820-7981940.jpeg

Käännä vielä hartialinja mutkaa kohti. Eli lantiosta alkaen kroppa osoittamaan mutkan suuntaan. Tosin valo/varjot hämää tossa kuvassa sen verran, että ihan tarkasta kropan asennosta ei saa kiinni.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.08.12 - klo:14:08
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:13:55
Kiitos Marialle kuvista. Sai kerrankin kuvia ajoasennosta. Alkaa vissiin suunta olemaan jo oikea

http://www.mprata.fi/gallery/0/76-220812122820-7981940.jpeg

Käännä vielä hartialinja mutkaa kohti. Eli lantiosta alkaen kroppa osoittamaan mutkan suuntaan. Tosin valo/varjot hämää tossa kuvassa sen verran, että ihan tarkasta kropan asennosta ei saa kiinni.

Kiitos vinkistä. Pitää noi kuvat oikein ajatuksella käydä läpi kun niitä näkyy useampikin. Kännykän näytöltä huono kovin tarkkaa tutkia. Nyt ei enää kuiten yläkroppa ole tankin väärällä puolen
Tossa toinen:

http://www.mprata.fi/gallery/0/76-220812122738-785558.jpeg



murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:14:13
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.08.12 - klo:14:08
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:13:55
Kiitos Marialle kuvista. Sai kerrankin kuvia ajoasennosta. Alkaa vissiin suunta olemaan jo oikea

http://www.mprata.fi/gallery/0/76-220812122820-7981940.jpeg

Käännä vielä hartialinja mutkaa kohti. Eli lantiosta alkaen kroppa osoittamaan mutkan suuntaan. Tosin valo/varjot hämää tossa kuvassa sen verran, että ihan tarkasta kropan asennosta ei saa kiinni.

Kiitos vinkistä. Pitää noi kuvat oikein ajatuksella käydä läpi kun niitä näkyy useampikin. Kännykän näytöltä huono kovin tarkkaa tutkia. Nyt ei enää kuiten yläkroppa ole tankin väärällä puolen
Tossa toinen:

http://www.mprata.fi/gallery/0/76-220812122738-785558.jpeg

Kattelin samaa kans ett lantio on hieman kiertyny mopoon päin, jolloin automaattisesti ruotokin haluu osottaa mopoon päin.
Kunhan saat lantion osottamaan eteenpäin, nii se hartialinjaki oikenee.
Äläkä työnnä sitä sisäjalan polvee ulos. Sekin aiheuttaa lantion kiertymisen mopoo kohti.
Ja sit tiputat sisäkäden kyynerpään ja olkapään rentona alas.
Jos kädet tuntuu olevan sylissä, niin aukase klipareita lisää, tosin näyttäis ett sulla on jo tarpeeks tilaa käsille.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Miten toi hartialinja on täysin unohtunutkin. Olen nyt pikkuhiljaa koittanut vain saada tuota asentoa osumaan kohdalleen niin, että asento olisi valmis jo ennen taittamista ja menisi mutka ilman heilumisia. Nyt botnialla tuntui että viimeinkin alkoi sellasta rutiinia tulemaan. Se on hyvä rata harjoitella ylimääräisen heilumisen vähentämistä kun on paljon peräkkäisiä mutkia samaan suuntaan.

Vaatii vaan hurjasti toistoa että alkaa painumaan selkärankaan tuo asento. Mutta kun saa sen ylimääräisen heilumisen ja asennon vaihtelun pois niin kevenee ajaminen paljon. Aikaisemmin kunto loppunut 3-5 kierroksen jälkeen ja ajo mennyt takkuamiseksi. Eilen ajettiin reipasta possujunaa 14 kierrrosta ja sen jälkeen heti jatkoin 4 kierrosta "omaa ajoa" ja jokaisella niistä neljästä kierroksesta ennätys parani...

Tämä kyllä hyvä kun näitä jaksaa näin jälkikäteen tutkia ja etsiä virheitä. On sitten jotain tiettyä korjattaa seuraavalle reissulle. Pikkuhiljaa tämä varmaan varmemmaksi ja turvallisemmaksi menee. Kiitokset varsinkin murmelalle ja nitroukselle. Paljon tässä vielä työmaata, mutta on tässä nyt kesän aikana jotain tapahtunutkin:

kuva alkukesästä
http://photos.loukkola.net/alastaro_2012_05_13_harjoittelut/hd1b1ae2#hd1b1ae2

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:19:58
kuva alkukesästä
http://photos.loukkola.net/alastaro_2012_05_13_harjoittelut/hd1b1ae2#hd1b1ae2

Tuo hartialinjan virhe näkyy jo tässä kuvassa ja vieläpä melko korostetusti, kun lantiosta alkaen on koko mies väärään suuntaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:19:58
Miten toi hartialinja on täysin unohtunutkin. Olen nyt pikkuhiljaa koittanut vain saada tuota asentoa osumaan kohdalleen niin, että asento olisi valmis jo ennen taittamista ja menisi mutka ilman heilumisia.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.08.12 - klo:14:29
Ja sit tiputat sisäkäden kyynerpään ja olkapään rentona alas.
Jos kädet tuntuu olevan sylissä, niin aukase klipareita lisää, tosin näyttäis ett sulla on jo tarpeeks tilaa käsille.

Tätä neuvoa kannattaa kuunnella. Mulla oli vielä kierompi asento kun sulla ja tuo klipareiden aukaisu toi itsestään tuon ylävartalon parempaan asentoon. Samalla loppu käsien puutuminen ja ajosta tuli rennompaa. Persesyndrooma iski jonkin aikaa päälle, mutta nyt sekään ei ole enää paha.

Sairaan siisti tuo sun mopo.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:19:58
Olen nyt pikkuhiljaa koittanut vain saada tuota asentoa osumaan kohdalleen niin, että asento olisi valmis jo ennen taittamista ja menisi mutka ilman heilumisia.
En oo ny iha varma miten sä tota tarkotat, mut mun miälest ei sitä asentoo kannata valmiiks pistää ennen taittoo. Koska; siinä vaiheessa kun sä relaat sen sisäkäden ja se tippuu alas, niin samanaikaisesti se taitto tulee ihan itestään siin kohtaa.
Ja varsinki jos sä ajat jarrulla apeksiin, nii mun miälest mopo tavallaan taittuu sen koko jarrun ajan ja samalla yläkroppa laskee samaa tahtii ku jarru kevenee, ja sit kääntöpisteessä se sisäkäsi tippuu lopullisesti alas ja kääntää mopon.
Eri asia on sit jos sä jarrutat suoralla, mut siinäki se sisäkäden lopullinen tiputtaminen pitää tehä vast taitossa/ se taittaa sen mopon.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

22.08.12 - klo:21:34 #143 Viimeisin muokkaus: 22.08.12 - klo:22:17 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.08.12 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:19:58
Olen nyt pikkuhiljaa koittanut vain saada tuota asentoa osumaan kohdalleen niin, että asento olisi valmis jo ennen taittamista ja menisi mutka ilman heilumisia.
En oo ny iha varma miten sä tota tarkotat, mut mun miälest ei sitä asentoo kannata valmiiks pistää ennen taittoo. Koska; siinä vaiheessa kun sä relaat sen sisäkäden ja se tippuu alas, niin samanaikaisesti se taitto tulee ihan itestään siin kohtaa.
Ja varsinki jos sä ajat jarrulla apeksiin, nii mun miälest mopo tavallaan taittuu sen koko jarrun ajan ja samalla yläkroppa laskee samaa tahtii ku jarru kevenee, ja sit kääntöpisteessä se sisäkäsi tippuu lopullisesti alas ja kääntää mopon.
Eri asia on sit jos sä jarrutat suoralla, mut siinäki se sisäkäden lopullinen tiputtaminen pitää tehä vast taitossa/ se taittaa sen mopon.

Huonosti ilmaisin asian. Treenasin juuri tuota apeksiin jarrulla tuloa ja jarrua löysäten ylökropan siirtoa peilin paikalle. Mutta tuolla asennon hakemisella kohdalleen tarkoitin sitä että haen alakropan kerralla paikalleen. Ulkopuolen jalka tiukkaan tankkiin ja asento niin että alakroppaa ei tarvi liikuttaa mutkan aikana. Eli vähän niin että sitä mukaa kun jarru vähenee niin yläkroppa painuu vastaavasti alaspäin... ennen tossa yhtälössä roikotti alakroppaakin eikä sillon linja pysyny yhtään...

edittiä:

Siis tavallaan yritin selkeyttää ajamista ja saada mutkiin selkeän "työnkulun" niin että koko tapahtuma liikkeineen olisi ns. yhtä suoraviivaista liikettä. Eli kaikki ylimääräinen hakeminen,korjaaminen yms arpominen jäisi pois. Jotenkin tähän tyyliin

1.Suoralla kypärä tankkia vasten kaasu auki
2.yläkroppa ylös,reisillä puristus tankkiin,kädet rennoksi ja kova jarru
3.jarrun kevennys ja kun mahdollista niin alakropan asennon haku. Perseen siirto senverran sisäpuolelle, että saa ulkopuolen reiden tiukkaan asentoon tankkia vasten, sisäpuolen jalkaa vähän ulos
4.jarrua löysäten taittoa kohti sisäkanttaria ja samalla ulkopuolen kättä suoremmaksi ja yläkropan taittoa sisälle alaspäin "peilin paikalle"
5. kun jarru loppu niin asteittain kaasua ja kun latu on tarpeeksi suora, ulkopuolen käsi suoraksi ts.mopon nosto pystympään kun itse vielä sivulla ja kaasua lisää/torvi auki
6. kun mopo suorassa niin kun vaihteiden potkimiselta ehtii niin takaisin yläkroppa pleksin taakse ja perseen siirto jos seuraava mutka eri suuntaan

jne

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:21:34
2.yläkroppa ylös,reisillä puristus tankkiin,kädet rennoksi ja kova jarru
3.jarrun kevennys ja kun mahdollista niin alakropan asennon haku. Perseen siirto senverran sisäpuolelle, että saa ulkopuolen reiden tiukkaan asentoon tankkia vasten, sisäpuolen jalkaa vähän ulos
Kaikki motogp/wsbk/kisakuskit siirtää perseen sivulle ennen jarrua.
Tee sinäkin niin.
Syyn ja seurauksen olet jo löytänyt.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

M1uQ

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.08.12 - klo:13:11
Mun mielest noi ohjeet on kyl vähä päi v***ua:
http://www.youtube.com/watch?v=lSz2edKnu78

Noin nätti tyttö saa mun puolesta antaa mitä ohjeita tykkää

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:21:34
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.08.12 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.08.12 - klo:19:58
Olen nyt pikkuhiljaa koittanut vain saada tuota asentoa osumaan kohdalleen niin, että asento olisi valmis jo ennen taittamista ja menisi mutka ilman heilumisia.
En oo ny iha varma miten sä tota tarkotat, mut mun miälest ei sitä asentoo kannata valmiiks pistää ennen taittoo. Koska; siinä vaiheessa kun sä relaat sen sisäkäden ja se tippuu alas, niin samanaikaisesti se taitto tulee ihan itestään siin kohtaa.
Ja varsinki jos sä ajat jarrulla apeksiin, nii mun miälest mopo tavallaan taittuu sen koko jarrun ajan ja samalla yläkroppa laskee samaa tahtii ku jarru kevenee, ja sit kääntöpisteessä se sisäkäsi tippuu lopullisesti alas ja kääntää mopon.
Eri asia on sit jos sä jarrutat suoralla, mut siinäki se sisäkäden lopullinen tiputtaminen pitää tehä vast taitossa/ se taittaa sen mopon.

1.Suoralla kypärä tankkia vasten kaasu auki
2.yläkroppa ylös,reisillä puristus tankkiin,kädet rennoksi ja kova jarru
3.jarrun kevennys ja kun mahdollista niin alakropan asennon haku. Perseen siirto senverran sisäpuolelle, että saa ulkopuolen reiden tiukkaan asentoon tankkia vasten, sisäpuolen jalkaa vähän ulos
4.jarrua löysäten taittoa kohti sisäkanttaria ja samalla ulkopuolen kättä suoremmaksi ja yläkropan taittoa sisälle alaspäin "peilin paikalle"
5. kun jarru loppu niin asteittain kaasua ja kun latu on tarpeeksi suora, ulkopuolen käsi suoraksi ts.mopon nosto pystympään kun itse vielä sivulla ja kaasua lisää/torvi auki
6. kun mopo suorassa niin kun vaihteiden potkimiselta ehtii niin takaisin yläkroppa pleksin taakse ja perseen siirto jos seuraava mutka eri suuntaan

jne

Kohta 1. menee oikein, mutta sen jälkeen alkaa menemään metsään ja kovaa.

Oikea tapa olisi tämä:
2) Perseen siirto sivulle riittävän ajoissa ennen jarrua.
3) Ylärkroppa ylös ja jarrun aloitus pyörä pystyssä. Annetaan painon valua tankkia vasten, sisäreisi, perse ja jalat ja selkälihakset kantaa pääasiallisen painon, kädet jelppaa jos on tarvetta
4) Jarrua kevennetään lineearisesti kallistuksen kasvaessa ja samalla viedään yläkroppaa sisäkurvin puolelle
5) Jarru on kokonaan pois apexissa ja siitä siirrytään suoraan kaasulla. (Käytännössä kaikilla tulee tässä välissä pieni rullaus, mutta tuohon pitäisi pyrkiä.

Kohta 6) sulla oli taas suurinpiirtein oikein, mutta muista siirtää perse reilusti ennen jarrua.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Taas sitä ollaan viisaampia. Ei tarvi enää kun siirtää käytäntöön. Näin taas jälkikäteen ajateltuna tuossa jarrun ylimääräisessä asennon vaihdossa selitys perän elämiseen. Olen pistänyt swn vain kovemman vauhdin piikkiin kun vain pidemmillä suorilla tulee perse siirrettyä keskelle. Samaan suuntaan menevissä mutkissa asento onkin ollut oikea ennen jarrua...

Nämä on kyllä just niitä mitä hankala huomata jos ei vartavasten asiaa mieti ajaessa. Pari kertaa kävi tossa botnialla et app kysyi esim. Jarrutatko siinä ja siinä jne... ei auttanut kun vastata et ootappa käyn kokeilemassa ja kerron sitten :)

Birke

24.08.12 - klo:12:29 #148 Viimeisin muokkaus: 24.08.12 - klo:12:31 käyttäjältä Birke
Itsellä vähän samaa opettelua kuin slowriderilla, tahtoo olla liikaa ohjelmaa kun lähestyy mutkaa. Pitäisi vain ottaa hyvä asento jo ennen jarrun aloitusta, eikä ensin polvet tankissa rystyset valkoisena ja sitten kun pitäisi alkaa kallistamaan, persus ulos. Ei tarvitse ihmetellä jos pyörä elää alla. Kun asento on kohillaan jo ennen jarrun aloitusta, on mielestäni huomattavasti helpompi jarruttaa mutkaan sisään pidemmälle. Vanhojen tapojen poisoppiminen on välillä hankalaa.

slowrider

Sehän se tässä hauskaa et taaskaan en tiennyt koko vikaa olevan. Kannattaa näköjään kysellä jne vaikka vähän sitten tyhmältä vaikuttaakin :)

Powered by EzPortal