Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heino

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.08.12 - klo:10:28
4) Jarrua kevennetään lineearisesti kallistuksen kasvaessa ja samalla viedään yläkroppaa sisäkurvin puolelle

Huomasin muuten eilen tämän tulevan itselläni mukavan luonnollisesti, kun sain roikuttua kunnolla. Lantiosuunnan ja kropan ollessa oikeassa asennossa, sain mutkaa lähestyessä jarruvoiman avulla aseteltua yläkropan sisäkurvin puolella. En tosin kunnolla onnistunut tässä kuin Palmasissa Alastarolla, mutta eiköhän tuon muissakin koordinaateissa saa toimimaan, kun vähän treenaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.08.12 - klo:11:38
Taas sitä ollaan viisaampia. Ei tarvi enää kun siirtää käytäntöön. Näin taas jälkikäteen ajateltuna tuossa jarrun ylimääräisessä asennon vaihdossa selitys perän elämiseen. Olen pistänyt swn vain kovemman vauhdin piikkiin kun vain pidemmillä suorilla tulee perse siirrettyä keskelle. Samaan suuntaan menevissä mutkissa asento onkin ollut oikea ennen jarrua...

Nämä on kyllä just niitä mitä hankala huomata jos ei vartavasten asiaa mieti ajaessa. Pari kertaa kävi tossa botnialla et app kysyi esim. Jarrutatko siinä ja siinä jne... ei auttanut kun vastata et ootappa käyn kokeilemassa ja kerron sitten :)

Jos sä siirrät persettä vasta jarrussa, niin sä joudut työntämään käsillä, ja se häiritsee ohjausta/mopoa, ja saa mopon kiemurtelemaan ihan liikaa ku se ei tykkää yhtää tommosesta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 24.08.12 - klo:13:04
Sehän se tässä hauskaa et taaskaan en tiennyt koko vikaa olevan. Kannattaa näköjään kysellä jne vaikka vähän sitten tyhmältä vaikuttaakin :)

Kysymyksiä vaan peliin. Yllättävänkin pienistä jutuista se vauhti ja varmuus kertyy ajanmittaan. Vielä paremmin pääsee perille kun käy kouluttautumassa rata-ajokurssilla missä vetäjä suoraan voi kertoa mitä kannattaa kokeilla.

Tango

Lainaus käyttäjältä: Birke - 24.08.12 - klo:12:29
Itsellä vähän samaa opettelua kuin slowriderilla, tahtoo olla liikaa ohjelmaa kun lähestyy mutkaa. Pitäisi vain ottaa hyvä asento jo ennen jarrun aloitusta, eikä ensin polvet tankissa rystyset valkoisena ja sitten kun pitäisi alkaa kallistamaan, persus ulos. Ei tarvitse ihmetellä jos pyörä elää alla. Kun asento on kohillaan jo ennen jarrun aloitusta, on mielestäni huomattavasti helpompi jarruttaa mutkaan sisään pidemmälle. Vanhojen tapojen poisoppiminen on välillä hankalaa.

Olen tässä samoilla linjoilla ja näinhän monasti opetetaan. Otetaan kuitenkin yksi erityistapaus, joita tosin on kaikilla radoilla: Jarrutus yli 200 km/h nopeudesta mutkaan, jossa nopeus on selvästi alle 100 km/h. Tutuin esimerkki on ehkä Palmasin jarru.

Itse tulen siihen pyörä pystyssä ja aloitan jarrun polvet tankissa ja nostan yläkropan mahdollisimman korkealle, jolloin saan lisää jarrutehoa kasvaneesta ilmanvastuksesta. Tässä takapyörä irtoaa ja elää, mutta pystyssä ollessa se ei häiritse. Tiistaina seurasin vastaavaa jarrutusta, kun Penna tuli Botniaringillä kuutosmutkaan ja mopo kiemurteli suunnilleen kylttien 100 m ja 50 m välisen matkan.

Seuraava vaihe on jarrun pieni löysääminen ja perseen siirto sivulle ja yläkropan siirto eteen (mutta vielä keskellä). Koska nopeus on paljon alhaisempi, ei ilmanvastuksen takia ole hyötyä pystyssä olemisesta.

Viimeinen vaihe on yläkropan siirto sivulle ja alas, jarrun löysäys ja taitto. Tämä kaikki tapahtuu suunnilleen samaan aikaan.

Antakaa nyt nopeammat kuskit kommentteja.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Tango - 24.08.12 - klo:15:25
Lainaus käyttäjältä: Birke - 24.08.12 - klo:12:29
Itsellä vähän samaa opettelua kuin slowriderilla, tahtoo olla liikaa ohjelmaa kun lähestyy mutkaa. Pitäisi vain ottaa hyvä asento jo ennen jarrun aloitusta, eikä ensin polvet tankissa rystyset valkoisena ja sitten kun pitäisi alkaa kallistamaan, persus ulos. Ei tarvitse ihmetellä jos pyörä elää alla. Kun asento on kohillaan jo ennen jarrun aloitusta, on mielestäni huomattavasti helpompi jarruttaa mutkaan sisään pidemmälle. Vanhojen tapojen poisoppiminen on välillä hankalaa.

Antakaa nyt nopeammat kuskit kommentteja.

Paha sanoo oonko nopeempi kun en naamaa nimimerkin takaa tunne, mutta itse jarrutan kaikki jarrut samalla tyylillä Eli perse sivulle ennen jarrua  ja pyrin välttämään liian reilua nousemista katteen takaa. Esim. Palmasin jarruun tullessa perse on edellisen nopean jäljiltä jo valmiiksi siellä sivulla. Toinen vastaava paikka on Kemoran paluusuoran jarru. Perän kuuluukin vähän elää kovissa jarruissa, koska siellä ei ole yhtään painoa niin pienikin epätasapaino tai epätasaisuus liikuttaa perää. Hyvä ajoasento auttaa kyllä perä elämiseenkin ja parhaiten sen ehkä huomaa jos innostuu treenaamaan endoja (jossain muualla kuin radalla). Jos endon aikana pystyy liikuttamaan alakroppaa häiritsemättä pyörää, on jo aika fakiiri myös stunttihommissa. Sama pätee mielestäni noihin koviin jarruihin.

Itsehän siis jarrutin aiemmin tolla tyylillä mitä sinäkin, mutta tänä kesänä totesin sen olevan ihan hanurista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Tango - 24.08.12 - klo:15:25Otetaan kuitenkin yksi erityistapaus, joita tosin on kaikilla radoilla: Jarrutus yli 200 km/h nopeudesta mutkaan, jossa nopeus on selvästi alle 100 km/h. Tutuin esimerkki on ehkä Palmasin jarru.

Itse tulen siihen pyörä pystyssä ja aloitan jarrun polvet tankissa ja nostan yläkropan mahdollisimman korkealle, jolloin saan lisää jarrutehoa kasvaneesta ilmanvastuksesta. Tässä takapyörä irtoaa ja elää, mutta pystyssä ollessa se ei häiritse. Tiistaina seurasin vastaavaa jarrutusta, kun Penna tuli Botniaringillä kuutosmutkaan ja mopo kiemurteli suunnilleen kylttien 100 m ja 50 m välisen matkan.

Seuraava vaihe on jarrun pieni löysääminen ja perseen siirto sivulle ja yläkropan siirto eteen (mutta vielä keskellä). Koska nopeus on paljon alhaisempi, ei ilmanvastuksen takia ole hyötyä pystyssä olemisesta.

Viimeinen vaihe on yläkropan siirto sivulle ja alas, jarrun löysäys ja taitto. Tämä kaikki tapahtuu suunnilleen samaan aikaan.

Antakaa nyt nopeammat kuskit kommentteja.

Eli toisin sanoen joudut ottamaan kirjaimellisesti aika-lisän jarrussa, jossa saat säädettyä ajoasentoa toisen kerran jarrun aikana.
Häviit ehkä kymmenyksen tai kaks per jarru, eli jonku sekunnin tai kaks per kierros, ton tupla-muuvin takia. Noin lonkalta mutulla veikaten.

Minäkin olen joskus luullut että jarrussa pitää tankista ottaa tukea molemmilla jaloilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

mako

mulla on ongelma ton selän taiton kanssa sekä pään viemisessä peilin paikalle .epäilen että tuon liikaa itseni eteen. mahtaiskohan toi tankin takaosan paksu pehmuste mitä joillakin näkee olevan, auttaa just siihen vai onko se vaan isoaseisille(magnum44) kavereille pehmikkeenä .

pienisopoapina

Varastan vähän ketjua, mutta olen saanut kritiikkiä persesyndroomasta. Nyt on mielestäni parempi.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 29.08.12 - klo:23:35
Varastan vähän ketjua, mutta olen saanut kritiikkiä persesyndroomasta. Nyt on mielestäni parempi.

Onhan se tuon kuvan perusteella parempi. Pitäs oikeastaan nähdä paikanpäällä ajamista että vois sanoa mitään.

Seuraavaksi sitten ajolinjojen ja ajon rauhoittamisen kimppuun. Ihan noin mutuna ja ohitus esimerkkivideostasi katsottuna.

murmela

Orgin rata-kurssilla kuultua:
Mika Kallio sanoi että kannattaa ihan alusta asti opetella se ajoasento ja koko kropan käyttö, varsinkin yläkropan, koska se vaikuttaa niin paljon siihen mopon käytökseen ja sitä kautta koko ajamiseen.
Plus jos aluksi opettelee "väärin", niin sitten joutuu myöhemmin ensin opettelemaan vanhasta pois, joka on vaikeaa, ja sitten opettelemaan asiat uusiksi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: mako - 24.08.12 - klo:18:03
mulla on ongelma ton selän taiton kanssa sekä pään viemisessä peilin paikalle .epäilen että tuon liikaa itseni eteen. mahtaiskohan toi tankin takaosan paksu pehmuste mitä joillakin näkee olevan, auttaa just siihen vai onko se vaan isoaseisille(magnum44) kavereille pehmikkeenä .

Auttoi penkin korotuksen ja kliponeiden eteen viennin kanssa paljonkin, kun sai kädet ja jalat tilaa. Mulla oli suurin ongelma se kun jarrussa tankkiin kiinni mentyäni ei jäänyt käsille tilaa. On huomattavasti helpompi mennä sivulle, ulkosyrjän käsi tankkiin kiinni, kun on väljää tilaa edessä.
Pituus 178.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 29.08.12 - klo:23:35
Varastan vähän ketjua, mutta olen saanut kritiikkiä persesyndroomasta. Nyt on mielestäni parempi.

Yhden kuvan perusteella huomattavasti parempi, mutta pitäisi nähdä ajossa, että voi sanoa varmaksi. Seuraavana kehityskohteena tuon perusteella on varpaiden pitäminen lähempänä pyörää. Nyt näyttäs ottavan maahan samaan aikaan kuin polvi. Ja tuo Vuorelan vinkki pienestä ajon rauhoittamista ja ajolinjoihin panostamisesta on pirun hyvä. Itseasiassa tuo vinkki pätee varmaan yli 90% tälle palstalle kirjoittelevista allekirjoittanut mukaan luettuna.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.08.12 - klo:09:10
Orgin rata-kurssilla kuultua:
Mika Kallio sanoi että kannattaa ihan alusta asti opetella se ajoasento ja koko kropan käyttö, varsinkin yläkropan, koska se vaikuttaa niin paljon siihen mopon käytökseen ja sitä kautta koko ajamiseen.
Plus jos aluksi opettelee "väärin", niin sitten joutuu myöhemmin ensin opettelemaan vanhasta pois, joka on vaikeaa, ja sitten opettelemaan asiat uusiksi.

Sen verran tähän kommenttiin pitää lisätä, että saa asiayhteydesta kiinni. Ymmärtääkseni Kallio tarkoitti, että kun aloittaa rata-ajon opettelun, kannattaa alusta asti opetella oikea ajoasento ja kropan käyttö. Tämä pätee silloin kun alusta asti opetellaan asiat oikein. Usein vain näkee, että ihmiset opettelevat alkuun omin päin ihan mitä sattuu ja esim. perseen roikottamissyndroomaan on mielestäni tehokkain lääke kieltää alkuun se perseen liikuttaminen kokonaan ja keskittyä pelkkään yläkroppaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

oukkis

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.08.12 - klo:10:16
Sen verran tähän kommenttiin pitää lisätä, että saa asiayhteydesta kiinni. Ymmärtääkseni Kallio tarkoitti, että kun aloittaa rata-ajon opettelun, kannattaa alusta asti opetella oikea ajoasento ja kropan käyttö. Tämä pätee silloin kun alusta asti opetellaan asiat oikein. Usein vain näkee, että ihmiset opettelevat alkuun omin päin ihan mitä sattuu ja esim. perseen roikottamissyndroomaan on mielestäni tehokkain lääke kieltää alkuun se perseen liikuttaminen kokonaan ja keskittyä pelkkään yläkroppaan.

Komppaan Nitrousta tässä, huomasin myös herran ilmeen koulutuksessa tuossa vaiheessa ;)

Mika puhui tuossa rata-ajon opettelusta kisatarkoituksella, ja on kyllä varmasti oikeassa. Mutta sitten jos opetetaan rata-ajoa katukuskeille, jotka tulevat paikalle nakupyörillä tai muilla kikottimilla, niin ainakin itselle tuo persuksen paikallaanpitämisneuvo auttoi tosi paljon. Nimittäin kun alussa tietysti sen Rossin ja Stonerin vauhtiin pääsee parhaiten työntämällä se takamus sisäkurviin, otsa ulkokurviin ja toivomalla että kyllä se siitä kääntyy...

Eli konteksti ja kuulijakunta kannattaa pitää mielessä. Nettivääntöähän tästä löytyy arkistosta vaikka kuinka :)

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.08.12 - klo:10:12
Seuraavana kehityskohteena tuon perusteella on varpaiden pitäminen lähempänä pyörää. Nyt näyttäs ottavan maahan samaan aikaan kuin polvi.
Hyvin huomattu. Tuota ongelmaa olen parilla viime kerralla yrittänyt ratkaista. Ei tahdo pää riittää. Muka keskityin asiaan ja huomasin aina keskellä mutkaa, että varvas unohtu. Viimeksi otin radalle rautasahankin mukaan: jos ei varvas usko pysyä sisällä, niin sahaan jalkatapin lyhyemmäksi. Ei tarvinu kuitenkaan sahata. Ilmeisesti köyhän pää ajatteli, jotta se hullu oikeesti sahaa kalliin jalkatapin, jos en saa varvasta kuriin.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Powered by EzPortal