Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: SamiN - 20.10.12 - klo:00:49
Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.10.12 - klo:23:30

Mulla toimi parhaiten nopeamman perässä ajamalla.

Mulla ei.
Parhaat kierrosajat on tulleet aina kun edellä ei näy ketään ja tiedän ettei varsinkaan takana ole ketään.  pokal_bronze

Edit: hitauteni ei selity lyhyeydelläni, mutta tuosta kuvasta ehkä näkee polvikulman joka ahdistaa ajoasennossa (kantapää about takareidessä kiinni)  :P.


tldr; miten ajoasentoani voisi parantaa?

Klipareita vähän auki ja päätä reilusti enemmän eteen ja sivulle. Ainakaan tuosta kuvasta ei jalan asento näytä vielä pahalta. Tosin jos jalka tuntuu olevan liian koukussa niin sitten tappeja vaan alaspäin, että saa lisää tilaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.10.12 - klo:10:30
Klipareita vähän auki..

Tällä on yllättävän suuri vaikutus, juhannuksena Raaseri modasi enemmän auki ja heti konttasin. :D
Vitsivitsi, auttaa tosi paljon ajoasennon "avautumiseen", pääseepi jotenki rennommin pudottaan  ittensä sivulle ja koko mopo tuntuu tilavammalta.

app

20.10.12 - klo:11:51 #182 Viimeisin muokkaus: 20.10.12 - klo:11:53 käyttäjältä app
Tappien lasku tai penkin nosto parantaa huomattavasti matkustajan asemaa mopon päällä. Voi jopa tuntua parhaimmillaan siltä että on kuljettajan roolissa. Muutaman sentin korotus penkkiin antoi niin paljon tilaa lisää, että liikkuminen mahdollistui ajon aikana. Liian matalalla istuessa, kun kantapäät on melkein kankussa kiinni, liikkuminen on erittäin vaikeaa.

Aivan sama efekti tuli klipareiden eteenpäin viemisellä. Tankkiin muutaman sentin tyyny lisäksi, ja ihan eri tavalla tilaa käsille. Nyt huomaa välillä käden olevan tankkia vasten mutkissa.

Fasu

Kuvaa tuossa kattelin ja arvelin,ettei ole varaa laskea tappeja,karahtaa kenttään ja karkaa tappi räpylän alta. Mutta vakiopenkillä tulee tuo kyhmyrä tielle,
eikä pääse yhtään taakse. Saisi käsiä samalla suoremmaksi ja asennon matalammaksi. App:n maininta clipareiden kääntämisestä on hyvä ja antaa tilaa.
Testikuskit usein kehuu,kuinka kyynärpäällä saa hyvin tukea tankista ja voi "lepuuttaa kättä.
VV

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 20.10.12 - klo:12:45
Kuvaa tuossa kattelin ja arvelin,ettei ole varaa laskea tappeja,karahtaa kenttään ja karkaa tappi räpylän alta. Mutta vakiopenkillä tulee tuo kyhmyrä tielle,
eikä pääse yhtään taakse. Saisi käsiä samalla suoremmaksi ja asennon matalammaksi. App:n maininta clipareiden kääntämisestä on hyvä ja antaa tilaa.
Testikuskit usein kehuu,kuinka kyynärpäällä saa hyvin tukea tankista ja voi "lepuuttaa kättä.

En nyt ole varma puhutko nyt tuosta SamiN:n kuvasta vai jostain muusta, mutta klipareiden suurinpiirtein oikean asennon näkee helposti ranteen kulmasta. Samalla klipareiden avaaminen tuo usein tilaa, mutta pitkät kuskit tarvitsee sitten patin tankin takaosaan, että päästään kauemmas tankista ja yläkropalle tulee lisää tilaa.

SamiN:n kuvassa olisi varmaan varaa vielä laskea tappejakin varsinkin kun yläkropan asento korjaantuu niin mopo kulkee pystymmässä eikä mopo raavi maata niin helposti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

20.10.12 - klo:14:08 #185 Viimeisin muokkaus: 20.10.12 - klo:14:20 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: app - 20.10.12 - klo:11:51Muutaman sentin korotus penkkiin antoi niin paljon tilaa lisää, että liikkuminen mahdollistui ajon aikana. Liian matalalla istuessa, kun kantapäät on melkein kankussa kiinni, liikkuminen on erittäin vaikeaa.
Liikkumisen vaikeus voi johtua pääosin myös siitä että ei siirrä persettä ennen jarrua.

Mä nimenomaan laskin penkkiä huomattavasti alemmas, ett saisin selkäkulmaa pienemmäksi, jotta näkisin paremmin eteenpäin. Vakiopenkillä tahto yhdeks ongelmaks muodostuu se ett selkä oli liian vaakatasossa ja kypärän yläreuna peitti näkyvyyden ellei vääntäny niskaa ihan linkkuun, ei ollu hyvä ajaa.

Tos on kuva vakiopenkillä, silläkin jo oli polvikulma "nolla", mut ei se mun mielestä haittaa yhtään:
http://kamerankantajan.kuvat.fi/kuvat/ALASTARO+MP-tuen+ajoharjottelup%C3%A4iv%C3%A4/IMG_5765.jpg
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.10.12 - klo:13:33pitkät kuskit tarvitsee sitten patin tankin takaosaan, että päästään kauemmas tankista ja yläkropalle tulee lisää tilaa.

Toinen vaihtoehto on ajaa yläkroppa hieman pystymmässä mutkissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.10.12 - klo:14:08
Lainaus käyttäjältä: app - 20.10.12 - klo:11:51Muutaman sentin korotus penkkiin antoi niin paljon tilaa lisää, että liikkuminen mahdollistui ajon aikana. Liian matalalla istuessa, kun kantapäät on melkein kankussa kiinni, liikkuminen on erittäin vaikeaa.
Liikkumisen vaikeus voi johtua pääosin myös siitä että ei siirrä persettä ennen jarrua.

Mä nimenomaan laskin penkkiä huomattavasti alemmas, ett saisin selkäkulmaa pienemmäksi, jotta näkisin paremmin eteenpäin. Vakiopenkillä tahto yhdeks ongelmaks muodostuu se ett selkä oli liian vaakatasossa ja kypärän yläreuna peitti näkyvyyden ellei vääntäny niskaa ihan linkkuun, ei ollu hyvä ajaa.

Tos on kuva vakiopenkillä, silläkin jo oli polvikulma "nolla", mut ei se mun mielestä haittaa yhtään:
http://kamerankantajan.kuvat.fi/kuvat/ALASTARO+MP-tuen+ajoharjottelup%C3%A4iv%C3%A4/IMG_5765.jpg

Wehnän kehoituksesta nostettiin penkkiä. Se vaan on tuossa vakiossa liian matalalla. Kuparisen Eekillä on vieläkin korkeammmalla kun mulla oli vanhassa. Uudessa on nyt sama penkki kun Eekillä. Ollaan saman mittasia.

Mä lähden näissä tuunauksissa mieluiten matkimis-linjalla eteen päin. Jousitustakin on koitettu laittaa lähemmäs kovaa ajavien tyyliä, kuin välttämättä itselle olisi mukavin tai aluksi nopein. Ajatuksena se että kun pyörä on valmis kovaan kyytiin, enää tarvii koittaa rimmätä äjä paremmalle suoritustasolle.
Teoretisoinnit suoritettakoon sitten radan varressa hiekkaa suusta syleksiessä  stoppie_gif

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 20.10.12 - klo:15:18
Wehnän kehoituksesta nostettiin penkkiä. Se vaan on tuossa vakiossa liian matalalla. Kuparisen Eekillä on vieläkin korkeammmalla kun mulla oli vanhassa. Uudessa on nyt sama penkki kun Eekillä. Ollaan saman mittasia.

Mikä tos penkin nostamisessa on se juju? Mitä se liian matala penkki aiheuttaa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Kun liaan tiukka polvikulma saadaan aukeamaan, on helpompoi esimerkiksi siirrellä sitä paljon puhuttua persettä. On hankalaa jos on krampin partaalla väsyneet koivet.

SamiN

Kiitos vinkeistä. Tappeja pystyy varmaan vähän laskemaan, vois muutenkin olla parempi sen jälkeen. Cliparien kääntelystä mulla ei ole mitään kokemuksia, että saako niitä tuosta edes säädettyä?
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

jarska

Lainaus käyttäjältä: SamiN - 20.10.12 - klo:17:19
Cliparien kääntelystä mulla ei ole mitään kokemuksia, että saako niitä tuosta edes säädettyä?

Kympissä piti ottaa pultit pois yläkolmion alta jotta lähtivät kääntyyn, kliparit oli niillä kiinnitetty ja totesimme ne turhiksi.
Ohjaustehostimeen kiinni tulevasta tukivarresta joutui vielä jyrsimään palan pois, et myös oikeen puoleinen kääntyi tarpeeksi, mut tuo on vaan kympin onkelma.
Bemun RR:ssä joutuu sahaamaan tukitapit poikki, joten taitaa olla jokaisessa jotain pientä modattavaa jos ei sitten laita oikeita clipareita.

SamiN

Vaatii siis askartelua, tänks.
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

murmela

Lainaus käyttäjältä: SamiN - 20.10.12 - klo:17:19
Kiitos vinkeistä. Tappeja pystyy varmaan vähän laskemaan, vois muutenkin olla parempi sen jälkeen. Cliparien kääntelystä mulla ei ole mitään kokemuksia, että saako niitä tuosta edes säädettyä?
Sul on mopossa vähä hankalat kliparit:
http://www.cornwallkawasaki.co.uk/shop/shop.php?cmd=showdiagram&id=22963
Toki noista orginaaleistakin voi viritellä, tai teettää sopivat palikat.
Helpointa lienee ostaa jotku sopivat raiserimalliset kliparit jotta tankojen korkeus pysyy samana, ellet sit haluu laskee niit.
Tai sit pistät siihen kunnon rähinätangon. :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Fasu

Nitrousta lainaten, SamiN laittamaa kuvaa kattelin ja siitä päättelin kun saman tyylisellä ajelin viime kaudella. Tanko kiinnikkeineen meni heti vaihtoon.
Tankoja saa erilaisia ainakin LSL Motortechnikiltä ja on varmasti muitakin. Näillä oli vaan hyvä valikoima samaan pyörään,eri käyttötarkoituksiin.
Pyörät yleensä on hyvin henkilökohtasesti soviteltavia kamppeita ja toisinaan tallissa kylmätestattu ei olekkaan istunut käteen tositoimissa.
Murmelan mainitsema selän vaaka asento ei ole myöskään hyvä juuri näkyvyyden vuoksi. Lohtuna on,ettei samassa asennossa saa pitkään olla.

Jokohan SamiN pää saatiin tarpeeksi sekaisin?
VV

Powered by EzPortal