Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiN

20.10.12 - klo:20:47 #195 Viimeisin muokkaus: 20.10.12 - klo:20:49 käyttäjältä SamiN
Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 20.10.12 - klo:19:23

Jokohan SamiN pää saatiin tarpeeksi sekaisin?

Ei sentään  :) mutta taidan kuitenkin unohtaa noiden cliparien rakentelun, tuntuu sen verran isolta projektilta. Ja onhan tuossa nyt se hyöty että kahvoista tulee pidettyä kevyesti kiinni kun ne ei oikein istu käteen.
Jalkatappisarjaa sen sijaan vois harkita, siitä voisi olla apua kun olen niin kankea etten saa leukaa tankkiin. Pari senttiä alas ja taakse vois auttaa... Pääsisi samalla eroon tuosta DJ:n linear travel sensorista (joka kylläkin on toiminut ihan hyvin).

Ratailu ei mulle ole niin kovin vakava asia, lähinnä ajotuntuman ylläpitoa ja fiilistelyä, mutta olis se toki hyvä jos pyörä tuntuis enemmän käteensopivalta.
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

jarska

Lainaus käyttäjältä: SamiN - 20.10.12 - klo:20:47
Ratailu ei mulle ole niin kovin vakava asia, lähinnä ajotuntuman ylläpitoa ja fiilistelyä, mutta olis se toki hyvä jos pyörä tuntuis enemmän käteensopivalta.

Ei vielä, mut odotahan kun ne ulko-ja sisäkautti ohittajat vähenee... kohta mopo kevenee ja cliparit on niin leveellä et kainalokarvat vaan lepattaa. :P

SamiN

Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.10.12 - klo:20:57
Lainaus käyttäjältä: SamiN - 20.10.12 - klo:20:47
Ratailu ei mulle ole niin kovin vakava asia, lähinnä ajotuntuman ylläpitoa ja fiilistelyä, mutta olis se toki hyvä jos pyörä tuntuis enemmän käteensopivalta.

Ei vielä, mut odotahan kun ne ulko-ja sisäkautti ohittajat vähenee... kohta mopo kevenee ja cliparit on niin leveellä et kainalokarvat vaan lepattaa. :P

No siinä vaiheessa sitten varmaan kannattaa harkita jo mopon vaihtoa :)
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

tuomas

Tuli bongattua omasta ratailusta pari kuvaa, ja ihan kiinnostaisi tietää muiden näkemys ajoasennosta:

http://miikos.bilder.fi/kuvat/ahvenisto/ahvenisto_2012-07-25/MikkoK/DSC_0985_1280.jpg/_full.jpg

Ajan siis kuvassa etualalla

Voi olla että tuo kuva on vähän huono, kun mopo peittää suurimman osan kuskista, mutta jos joku näkemys raadilta löytyisi?

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 23.10.12 - klo:06:05
Tuli bongattua omasta ratailusta pari kuvaa, ja ihan kiinnostaisi tietää muiden näkemys ajoasennosta:

http://miikos.bilder.fi/kuvat/ahvenisto/ahvenisto_2012-07-25/MikkoK/DSC_0985_1280.jpg/_full.jpg

Ajan siis kuvassa etualalla

Voi olla että tuo kuva on vähän huono, kun mopo peittää suurimman osan kuskista, mutta jos joku näkemys raadilta löytyisi?

-tuomas-

Ainakin hartialinja osottaa n. 60 astetta väärään suuntaan, eli ulkokurviin päin. Rintakehän pitäs osottaa about yhtä paljon sisäkurviin mitä se nyt osottaa ulkokurviin. Toi virhe varmaan lähtee siitä, että tiputat persettä penkiltä liikaa ja liukumalla tankin ympäri, jolloin sulle osottaa lantiolinjakin väärään suuntaan (ulkokurviin). Siirrä persettä vähemmän (max. toinen kannikka penkiltä pois) ja liiku suoraan sivulle, älä kierry tankin ympäri. Varmista lantiolinjan suuntaa avaamalla polvea riittävästi ja samalla työnnä pää peilin paikalle niin, että rintakehä osoittaa menosuuntaan. Tällä hetkellä menet mutkaan olkapää, et pää edellä kuten pitäisi. Noilla korjauksilla tod. näk. et saa polvea ihan hetkeen maahan kun saat reilsti lisää kallistusvaraa. Lisäksi päätä saa tuoda vielä enemmän alaspäin, mutta se tullee luonnostaan kun saat tuon asennon muutettua oikeaan suuntaan pois tuosta korkkiruuviasennosta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tuomas

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.10.12 - klo:08:32
Ainakin hartialinja osottaa n. 60 astetta väärään suuntaan, eli ulkokurviin päin. Rintakehän pitäs osottaa about yhtä paljon sisäkurviin mitä se nyt osottaa ulkokurviin. Toi virhe varmaan lähtee siitä, että tiputat persettä penkiltä liikaa ja liukumalla tankin ympäri, jolloin sulle osottaa lantiolinjakin väärään suuntaan (ulkokurviin). Siirrä persettä vähemmän (max. toinen kannikka penkiltä pois) ja liiku suoraan sivulle, älä kierry tankin ympäri. Varmista lantiolinjan suuntaa avaamalla polvea riittävästi ja samalla työnnä pää peilin paikalle niin, että rintakehä osoittaa menosuuntaan. Tällä hetkellä menet mutkaan olkapää, et pää edellä kuten pitäisi. Noilla korjauksilla tod. näk. et saa polvea ihan hetkeen maahan kun saat reilsti lisää kallistusvaraa. Lisäksi päätä saa tuoda vielä enemmän alaspäin, mutta se tullee luonnostaan kun saat tuon asennon muutettua oikeaan suuntaan pois tuosta korkkiruuviasennosta.


Jees! Hyvä homma. Jotain tälläistä vastausta mä odotinkin. Kun vielä muistaisi ensikesänä tämän =)

-t-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

nopea57

Vaikka en mikään asiantuntija olekaan, niin juuri samankaltaisen käsityksen olen saanut siitä mihin ajo-asentoon pitäisi pyrkiä. Itse kun olen yksinkertainen, niin typistän Nitrousin yksityiskohtaista kuvausta seuraavasti. Työnnä pyörää 'pystyyn' käsillä ja pidä päätä alhaalla. Eli vie itsesi matalana rintamasuunta edellä kurviin sisään, samalla kun 'työnnät' pyörää itsestä poispäin käsillä. Näin se pää tulee siihen 'peilin paikalle' ja mutkaan mennään rinta edellä. Eikä sisäkurvin olkapää mene edellä (mainittu korkkiruuvi-asento) kun vain ahteria on siirretty.

Jos pyörää ei yhtään työnnä käsillä ulospäin, niin keskipakovoima kyllä pitää yläkropan tankin päällä, ellei jopa ulkokurvin puolella, ja pyörä jää tarpeettoman kallelleen.

Yritin tässä vaan keskittää ajatusta yhteen asiaan, joka mielestäni monilla harrastajilla on hankalaa.


app

"Työnnä se mopo pystyyn" sanoi Eeki K. minulle myös kesällä. Avauksessa pitää myös muistaa, ettei heti hätäile sinne päälle takaisin kipuamista, vaan päin vastoin, silloin kun tuntuisi luontevalta mennä takaisin pleksin taakse, niin ulkokättä vaan suoraksi, jotta saadaan avausta tehokkammaksi. Tuntuu tosi oudolta kun keula kevenee, ja kroppa on aivan eri paikassa kuin mopo, mutta kyllä siellä selässä vaan pysyy. Tämän treenaamiseen pitää keskittyä vielä tulevana kesänä korostetusti.
Ja toinen juttu itsellä, että se per*****n laho latva siellä pleksin takana suorilla, ettei kallirarvoiset naavat korvista lennä taivaan tuuliin.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 23.10.12 - klo:08:41
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.10.12 - klo:08:32
Ainakin hartialinja osottaa n. 60 astetta väärään suuntaan, eli ulkokurviin päin. Rintakehän pitäs osottaa about yhtä paljon sisäkurviin mitä se nyt osottaa ulkokurviin. Toi virhe varmaan lähtee siitä, että tiputat persettä penkiltä liikaa ja liukumalla tankin ympäri, jolloin sulle osottaa lantiolinjakin väärään suuntaan (ulkokurviin). Siirrä persettä vähemmän (max. toinen kannikka penkiltä pois) ja liiku suoraan sivulle, älä kierry tankin ympäri. Varmista lantiolinjan suuntaa avaamalla polvea riittävästi ja samalla työnnä pää peilin paikalle niin, että rintakehä osoittaa menosuuntaan. Tällä hetkellä menet mutkaan olkapää, et pää edellä kuten pitäisi. Noilla korjauksilla tod. näk. et saa polvea ihan hetkeen maahan kun saat reilsti lisää kallistusvaraa. Lisäksi päätä saa tuoda vielä enemmän alaspäin, mutta se tullee luonnostaan kun saat tuon asennon muutettua oikeaan suuntaan pois tuosta korkkiruuviasennosta.


Jees! Hyvä homma. Jotain tälläistä vastausta mä odotinkin. Kun vielä muistaisi ensikesänä tämän =)

-t-

Jotain tuollaista taisin sanoa sulle jo pari vuotta sitten. On se kai vähän parantunut siitä. Ensi kesänä sitten taas vähän lisää.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

nopea57

Teen tässä rinnastuksen kuntosalitreeniin. Alkuaikoina tutkin ohjeita eri liikeiden tekemiseen ja siellä puhuttiin paljon siitä missä kohden kutakin liikettä hengitetään sisään ja missä ulos. No eihän sellaisesta tule hittojakaan, kun on liian paljon asioita. Edelleen näen porukan kulkevan laput kourassa ja lukevan monimutkaisi selityksiä eri liikkeistä, ilman perusteluja. Kuitenkin kyse on vain siitä, että tehdään se liike (mikä tahansa) kontrollin kanssa lihasvoimalla, eli liike voidaan periaatteessa pysäyttää missä kohden tahansa. Ja hengitys niin, että ennen lihasten supistamista vedetään ilmat sisään. Ei tarvii miettiä milloin puhalletaan ilmat ulos. Sehän tapahtuu kuitenkin, jälleen hallitusti, automaattisesti ennen uuden ilman sisäänottoa.

Tuo kehoitus 'työnnä se pyörä pystyyn' on yksinkertainen, mutta sekin pitää sisäistää. Joitakin asioita tulee siinä mukana, mutta ei kaikkea. Niiden kimppuun sitten taas johdonmukaisesti.

app

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 23.10.12 - klo:12:23
Teen tässä rinnastuksen kuntosalitreeniin. Alkuaikoina tutkin ohjeita eri liikeiden tekemiseen ja siellä puhuttiin paljon siitä missä kohden kutakin liikettä hengitetään sisään ja missä ulos. No eihän sellaisesta tule hittojakaan, kun on liian paljon asioita. Edelleen näen porukan kulkevan laput kourassa ja lukevan monimutkaisi selityksiä eri liikkeistä, ilman perusteluja. Kuitenkin kyse on vain siitä, että tehdään se liike (mikä tahansa) kontrollin kanssa lihasvoimalla, eli liike voidaan periaatteessa pysäyttää missä kohden tahansa. Ja hengitys niin, että ennen lihasten supistamista vedetään ilmat sisään. Ei tarvii miettiä milloin puhalletaan ilmat ulos. Sehän tapahtuu kuitenkin, jälleen hallitusti, automaattisesti ennen uuden ilman sisäänottoa.

Tuo kehoitus 'työnnä se pyörä pystyyn' on yksinkertainen, mutta sekin pitää sisäistää. Joitakin asioita tulee siinä mukana, mutta ei kaikkea. Niiden kimppuun sitten taas johdonmukaisesti.

Jatketaanpa vielä: Siinä kohtaa kun tuntuu oikalta kiivetä takaisin sinne mopon päälle, tuttuun ja turvalliseen keskikohtaan, pitää muistaa "työnnä...", niin homma alkaa mennä oikeaan suuntaan. Kun olen katsellut loppukesän kuvia omasta ajosta, ihan liian aikaisin on kuski pyörän päällä taas.
Tunuu luonnottomalta ja epämiellyttävältä roikkua aluksi alhaalla, ja vieläkin oudommalta jäädä sinne kun apeksi on jo kaukana takana, mutta pikku hiljaa siitä tulee rutiinia. Siihen vaan pitää pakottaa itsensä. Se mikä on helpoin ja luontevin paikka mopon päällä, ei anna mahdollisuutta käyttää kaikkea pitoa hyväksi.

tuomas

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 23.10.12 - klo:11:50
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 23.10.12 - klo:08:41
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.10.12 - klo:08:32
Ainakin hartialinja osottaa n. 60 astetta väärään suuntaan, eli ulkokurviin päin. Rintakehän pitäs osottaa about yhtä paljon sisäkurviin mitä se nyt osottaa ulkokurviin. Toi virhe varmaan lähtee siitä, että tiputat persettä penkiltä liikaa ja liukumalla tankin ympäri, jolloin sulle osottaa lantiolinjakin väärään suuntaan (ulkokurviin). Siirrä persettä vähemmän (max. toinen kannikka penkiltä pois) ja liiku suoraan sivulle, älä kierry tankin ympäri. Varmista lantiolinjan suuntaa avaamalla polvea riittävästi ja samalla työnnä pää peilin paikalle niin, että rintakehä osoittaa menosuuntaan. Tällä hetkellä menet mutkaan olkapää, et pää edellä kuten pitäisi. Noilla korjauksilla tod. näk. et saa polvea ihan hetkeen maahan kun saat reilsti lisää kallistusvaraa. Lisäksi päätä saa tuoda vielä enemmän alaspäin, mutta se tullee luonnostaan kun saat tuon asennon muutettua oikeaan suuntaan pois tuosta korkkiruuviasennosta.


Jees! Hyvä homma. Jotain tälläistä vastausta mä odotinkin. Kun vielä muistaisi ensikesänä tämän =)

-t-

Jotain tuollaista taisin sanoa sulle jo pari vuotta sitten. On se kai vähän parantunut siitä. Ensi kesänä sitten taas vähän lisää.

Joo, hitaasti hyvä tulee :) Kierrosajat kuitenkin on parantuneet ilman suurempia happipaikkoja 1:34 tasolle ahvenistolla sieltä parin vuoden takaisesta 1:50 tilanteesta.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.10.12 - klo:08:32Varmista lantiolinjan suuntaa avaamalla polvea riittävästi
Tossa polven ulos työntämisessä voi käydä silleen ett juuri se on se tekijä joka kiertää lantion väärään suuntaan. Tärkeempää on saada ulkokurvin puoleinen jalka tarpeeks auki jolloin sen tankin tukipisteen saa mahollisimman lähelle kroppaa.
Varsinkin kun loppujenlopuks sitä sisäpolvea ei juurikaan avata, jos koko kroppa on tarpeeks sivulla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.10.12 - klo:13:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 23.10.12 - klo:08:32Varmista lantiolinjan suuntaa avaamalla polvea riittävästi
Tossa polven ulos työntämisessä voi käydä silleen ett juuri se on se tekijä joka kiertää lantion väärään suuntaan. Tärkeempää on saada ulkokurvin puoleinen jalka tarpeeks auki jolloin sen tankin tukipisteen saa mahollisimman lähelle kroppaa.
Varsinkin kun loppujenlopuks sitä sisäpolvea ei juurikaan avata, jos koko kroppa on tarpeeks sivulla.

Tätä juurikin tarkotin. Kiitokset selvennyksestä. Omassa ajossakaan ei polvi ole varmaan yli 15 senttiä irti pyörästä missään vaiheessa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

23.10.12 - klo:18:13 #209 Viimeisin muokkaus: 23.10.12 - klo:18:17 käyttäjältä app
Olen huomannut että viime aikoina en enää juuri edes ole korostuneesti sisäpuolen jalkaa, tai sitten sitä ei vaan enää tiedosta. Sisäkanttarin korokkeeseen kun muutaman kerran kolauttaa polvensa, sitä ei enää vaistomaisesti työnnä niin ulos.
Perseen siirto tuli ceparikurssilla ajankohtaiseksi, ja siinä on työmaata edelleen tulevalle kesälle. Ei se vaan riitä että yläkroppaa koittaa työntää kuinka alas, vaan kyllä koko kroppa pitää olla mukana.
'Taas kun katseli viikonloppuna gp-startteja, näki kuinka sitä ahteria vaan pitää siirrellä, jotta painopisettä saadaan merkittävästi sivulle. Ei hyödytä middää kun näyttää siistiltä, jos ei konkreettisesti saa mopon kallistuskulmaa ylös, ja sen jälkeen vauhtia lisää ja samaksi kuin roikkumatta.

Pitää olla vakiopaikka ahterille. Sisäreiden yläosa aivan tankissa kiinni, ja ulomman takareiden päällä paino. Oikea kohta suunnillen siihen mistä teurastajasetä tai täti leikkaisi penkin reunaa myöten ruhon kahtia joupöytään passeliksi.

Powered by EzPortal