Jarrujen äkillinen lukkiutuminen / jarrunesteen laajeneminen

Aloittaja pienisopoapina, 17.09.14 - klo:09:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

Nostanpa tämän vanhan jutun aiheen uudelleen esille.

Alastarossa sattui eräälle kuskille kaato, kun eturengas lähti palmassa alta. Paikka oli sellainen jossa ei enää jarruteltu, vaan pikkuhiljaa mietiskeltiin kaasun avausta. Lyhyen pohdiskelun jälkeen aloimme epäillä jarrunesteen lämpölaajenemisen aiheuttamaa palojen puristumista jarrulevyä vasten. Tätä päätelmää tuki se, että eturengas oli jumissa kun sitä työnnettiin kärryyn, mutta varikolla, nesteen jäähdyttyä, rengas pyöri.
@murmela  pyydettiin paikalle asiantuntijalausuntoa antamaan. Melkoisella varmuudella lukkiutuminen oli aiheutunut liian täydestä jarrunestesäiliöstä, jolloin lämpölaajentunut jarruneste ei mahtunut säiliöön vaan lisääntynyt paine puristi paloja. Puristumista edisti myös vanha jarruneste, joka saattaa sisältää kondensiovettä.

Muistakaa huolehtia jarrunesteiden oikeasta määrästä ja vaihtakaa se riittävän usein ! Tapaus ei ollut ensimäinen eikä luultavasti viimeinenkään.

Murmela korjannee asiavirheet.

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Juha_K

Kun vaihtaa kahvoja on syytä tarkistaa, että männän tappi pääsee vapaasti ylös. Aika moni on mennyt turvalleen kahvojen vaihdon jälkeen.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 17.09.14 - klo:09:39
Nostanpa tämän vanhan jutun aiheen uudelleen esille.

Alastarossa sattui eräälle kuskille kaato, kun eturengas lähti palmassa alta. Paikka oli sellainen jossa ei enää jarruteltu, vaan pikkuhiljaa mietiskeltiin kaasun avausta. Lyhyen pohdiskelun jälkeen aloimme epäillä jarrunesteen lämpölaajenemisen aiheuttamaa palojen puristumista jarrulevyä vasten. Tätä päätelmää tuki se, että eturengas oli jumissa kun sitä työnnettiin kärryyn, mutta varikolla, nesteen jäähdyttyä, rengas pyöri.
@murmela  pyydettiin paikalle asiantuntijalausuntoa antamaan. Melkoisella varmuudella lukkiutuminen oli aiheutunut liian täydestä jarrunestesäiliöstä, jolloin lämpölaajentunut jarruneste ei mahtunut säiliöön vaan lisääntynyt paine puristi paloja. Puristumista edisti myös vanha jarruneste, joka saattaa sisältää kondensiovettä.

Muistakaa huolehtia jarrunesteiden oikeasta määrästä ja vaihtakaa se riittävän usein ! Tapaus ei ollut ensimäinen eikä luultavasti viimeinenkään.

Murmela korjannee asiavirheet.


Tarkemmin ottaen mun veikkaus oli ett liiallinen jarruneste esti pääsylinterin männän palautumista ääriasentoonsa, ja se mäntä jäi peittämään pääsylinterissä olevaa paluureikää, ja paine pääs nousemaan satuloiden puolella.

Ja tosiaan kuski oli hitaassa ihan körököröä ajeleva, suorilla jarrutteleva, ja keula lähti las palmasissa apeksin jälkeen noin 40 kmh vauhista kallistuskulman ollessa ehkä jotain 20-30 astetta.

En tosiaan huomannut tarkistaa tuota männän tapin sijaintia jarrukahvassa. Huomio kiinnittyi heti aivan täynä nestettä olevaan jarrunestesäiliöön.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

myös kaadon jälkeen ehjältä näyttävä kahva voi tehdä tuon. se tappi vähän vinossa tms eli pääsee kanittamaan.  kaadon ja kahvojen vaihdon jälkeen voi vaikka käyttää jarrupalat pois,merkata nesteen korkeus säiliössä, painaa männät pohjaan ja tarkistaa nesteen pinnan nousu säiliöstä....

sillon tietää varmasti nesteen nousevan pääsylkän läpi säiliöön niinkuin kuuluu

Powered by EzPortal