Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja  (Luettu 92546 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #30 : 21.09.14 - klo:01:02 »
Topoutti on 2,5x  jäykempi kuin esim. R1. Kyllä saa varmaan ettiä varikolta pyöriä, joissa pitää vetää 15mm ulos keulaa (ja ihan koko painollani sain roikkua siinä), että se on auki.
Ok ok, mitäs aattelit tehä sille ja paljonko?

Ja toi paljonko minkäkin pyörän keulaa pitää vetää ulos riippuupi siitä mitkä jouset siel on ja paljonko esijännitystä inssi on speksannu siihen holkilla ja säätimellä. Eli jos tosta sun moposta ruuvaa esijännityksen tappiin, niin veikkaisin että keulassa on lähemmäs 0 milliä ulosvedettävää. Noin äkkiseltään mutulla se on ollu inssin tavote.
Toki sit painauma ei oo enää riittävä sun painoselle kuskille, mut se top-out on varmaanki mitotettu silleen ett se riittää koko esijännityssäätimen alueella, eli huono just sulle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #31 : 21.09.14 - klo:01:16 »
Topoutti on 2,5x  jäykempi kuin esim. R1. Kyllä saa varmaan ettiä varikolta pyöriä, joissa pitää vetää 15mm ulos keulaa (ja ihan koko painollani sain roikkua siinä), että se on auki.
Ok ok, mitäs aattelit tehä sille ja paljonko?

Ja toi paljonko minkäkin pyörän keulaa pitää vetää ulos riippuupi siitä mitkä jouset siel on ja paljonko esijännitystä inssi on speksannu siihen holkilla ja säätimellä. Eli jos tosta sun moposta ruuvaa esijännityksen tappiin, niin veikkaisin että keulassa on lähemmäs 0 milliä ulosvedettävää. Noin äkkiseltään mutulla se on ollu inssin tavote.
Toki sit painauma ei oo enää riittävä sun painoselle kuskille, mut se top-out on varmaanki mitotettu silleen ett se riittää koko esijännityssäätimen alueella, eli huono just sulle.
Jos saman pituinen topout, niin tyyliin 50% köykäsempi. Tietty, jos katkaisis n.10mm pois ja olettais että jousivakio ei muutu, niin sitten sillä. En mä tiä onko tästä mitään hyötyä, mutta ainakin saisin enemmän "aktiivista" painaumaa käyttöön. Jotenkin mulla ei usko riitä, että tuo käyttää oikeesti tuota 15millimetriä  missään vaiheessa kun etunen on kevyenä.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #32 : 21.09.14 - klo:01:24 »
Jos saman pituinen topout, niin tyyliin 50% köykäsempi. Tietty, jos katkaisis n.10mm pois ja olettais että jousivakio ei muutu, niin sitten sillä. En mä tiä onko tästä mitään hyötyä, mutta ainakin saisin enemmän "aktiivista" painaumaa käyttöön. Jotenkin mulla ei usko riitä, että tuo käyttää oikeesti tuota 15millimetriä  missään vaiheessa kun etunen on kevyenä.
Mä tiedän hyvän systeemin millä saat sen käytännössä mitattua, mitä se oikeesti tekee.  innocent_1

Mutta joo, kyllähän tuo on ihan järkevää modata/vaihtaa, jos pitää etujousen ja esijännityksen samana/ painauma on sillä sulle tontilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #33 : 21.09.14 - klo:01:38 »
Hah. Jos mä tietäisin varmasti että ajan tuolla vielä pitempään niin laittaisin kyl RaceDacin. Sen verran tää insinööriporno kiinnostaa.

Joo. Nyt hiukan harmittaa kun ei tullut kunnolla mitattua painaumaa silloin kun esijännitys oli toisessa laidassa. Ihan kauhea se oli kyllä ajaa.

Kattoo nyt jos sais sen jousen ja laitettua läjään keulan niin vois mittailla.

Koitan yhtä iskariseppää saada vielä kiinni osaako se kertoa mulle noi shimmit ja mahdollisesti vinkit millä saan vähän lisää poweria säätöihin. Ja takapamppukin olisi vietävä sinne, mutta nyt ei oo tietoa puuttuuko siitä rebari-säätö siksi että se on paskana vai siksi että se on vakio.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #34 : 21.09.14 - klo:01:42 »
Ja yks asia mitä voisit mitata, niin kasaa niit palikoita sen verran ett näät paljoko pääjousen esijännitys on kasattuna. Esim silleen ett jättää molemmat jouset pois, pistää männänvarren maksimiin ts mitä se ois sillon ku top-out on kasassa, ja mittaa esijännitysholkin ja hydstopparin välisen etäisyyden, vs pääjousen vapaa pituus.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #35 : 21.09.14 - klo:17:04 »
Kun cartridge mutteri on manuaalin speksaamassa 11mm etäisyydellä rodin kierteen päästä, johon siis putken korkki tulee, on esijännitys minimissä 239mm tilaa jouselle. Siis jos topout kasassa. Minimi noin 10mm vähemmän tietty. Jousen pituus 240mm

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #36 : 21.09.14 - klo:20:06 »
Joo. Nyt hiukan harmittaa kun ei tullut kunnolla mitattua painaumaa silloin kun esijännitys oli toisessa laidassa. Ihan kauhea se oli kyllä ajaa.

Kattoo nyt jos sais sen jousen ja laitettua läjään keulan niin vois mittailla.
Paljos mopo painaa?
Entäs sinä?
Mitkä keulajouset?
Keulakulmasta hajua? (Keula ja perä vakiokorkeudella?)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #37 : 21.09.14 - klo:20:21 »
Joo. Nyt hiukan harmittaa kun ei tullut kunnolla mitattua painaumaa silloin kun esijännitys oli toisessa laidassa. Ihan kauhea se oli kyllä ajaa.

Kattoo nyt jos sais sen jousen ja laitettua läjään keulan niin vois mittailla.
Paljos mopo painaa?
Entäs sinä?
Mitkä keulajouset?
Keulakulmasta hajua? (Keula ja perä vakiokorkeudella?)
jonkin verran vähemmän ku vakio, eli varmaan vajaa 200kg

ajokamppeissa 84.5kg ens kesänä

tn. vakiot eli 0.976 kg/mm

keulaa nostettu 5mm

Poissa paaton

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Kesä 2013
  • Viestejä: 261
  • Ikä: 45
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:15.05.17 - klo:14:52
  • r6 2006
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 6
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #38 : 21.09.14 - klo:20:50 »
Kun cartridge mutteri on manuaalin speksaamassa 11mm etäisyydellä rodin kierteen päästä, johon siis putken korkki tulee, on esijännitys minimissä 239mm tilaa jouselle. Siis jos topout kasassa. Minimi noin 10mm vähemmän tietty. Jousen pituus 240mm

Eli sitä esijännitystä ei kannata alkaa viilailemaan vähemmäksi, kun varoja ei ole. Tätä yritin aiemmin udella.

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #39 : 21.09.14 - klo:21:13 »
Juu, eipä tuossa nyt jos tilanne olis, niin että topout on kasassa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #40 : 21.09.14 - klo:22:10 »
Joo. Nyt hiukan harmittaa kun ei tullut kunnolla mitattua painaumaa silloin kun esijännitys oli toisessa laidassa. Ihan kauhea se oli kyllä ajaa.

Kattoo nyt jos sais sen jousen ja laitettua läjään keulan niin vois mittailla.
Paljos mopo painaa?
Entäs sinä?
Mitkä keulajouset?
Keulakulmasta hajua? (Keula ja perä vakiokorkeudella?)
jonkin verran vähemmän ku vakio, eli varmaan vajaa 200kg

ajokamppeissa 84.5kg ens kesänä

tn. vakiot eli 0.976 kg/mm

keulaa nostettu 5mm
Jos laskee tommosilla arvoilla, mopo 190, kuski 75, keula 24, jouset 9.5N, esijännitys 15 mm, niin painaumaks tulee 33,3 mm, olettaen ett painojakauma 50-50.
Et sattumoisin mitannu öljyn määrää purkaessa? /Oliko edellisen jäljiltä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa TommoKe

  • Harhaanjohtaja
  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 9
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 428
  • Paikkakunta: Pirkkala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:15.10.21 - klo:20:24
  • Kawasaki ZX 10 R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 50
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #41 : 21.09.14 - klo:22:24 »
K7-8 tonnisissahan on siellä teleskoopin alapäässä se comppisäädin hiukan erilainen kuin vanhemmissa. Senkin toimintaan hyvä paneutua...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #42 : 21.09.14 - klo:23:25 »
Joo. Nyt hiukan harmittaa kun ei tullut kunnolla mitattua painaumaa silloin kun esijännitys oli toisessa laidassa. Ihan kauhea se oli kyllä ajaa.

Kattoo nyt jos sais sen jousen ja laitettua läjään keulan niin vois mittailla.
Paljos mopo painaa?
Entäs sinä?
Mitkä keulajouset?
Keulakulmasta hajua? (Keula ja perä vakiokorkeudella?)
jonkin verran vähemmän ku vakio, eli varmaan vajaa 200kg

ajokamppeissa 84.5kg ens kesänä

tn. vakiot eli 0.976 kg/mm

keulaa nostettu 5mm
Jos laskee tommosilla arvoilla, mopo 190, kuski 75, keula 24, jouset 9.5N, esijännitys 15 mm, niin painaumaks tulee 33,3 mm, olettaen ett painojakauma 50-50.
Et sattumoisin mitannu öljyn määrää purkaessa? /Oliko edellisen jäljiltä?
Siis laskitko tuon nyt topoutin kanssa?

Eipä tullut mitattua. Ihmetytti muutenkin kun nätin punaista oli öljy, videoissa se on mustaa paskaa.

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:17.11.20 - klo:15:01
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #43 : 21.09.14 - klo:23:27 »
K7-8 tonnisissahan on siellä teleskoopin alapäässä se comppisäädin hiukan erilainen kuin vanhemmissa. Senkin toimintaan hyvä paneutua...
Jaa noinko on. Ei ole tullut kuin hipelöityä tuota rebaria neuloineen ja sen periaate on varsin selkeä.

Niin hidas ja nopee comp löytyy, sitäkö tarkoitat?

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Alustan huoltoa ja öljyvalintoja
« Vastaus #44 : 21.09.14 - klo:23:33 »
Joo. Nyt hiukan harmittaa kun ei tullut kunnolla mitattua painaumaa silloin kun esijännitys oli toisessa laidassa. Ihan kauhea se oli kyllä ajaa.

Kattoo nyt jos sais sen jousen ja laitettua läjään keulan niin vois mittailla.
Paljos mopo painaa?
Entäs sinä?
Mitkä keulajouset?
Keulakulmasta hajua? (Keula ja perä vakiokorkeudella?)
jonkin verran vähemmän ku vakio, eli varmaan vajaa 200kg

ajokamppeissa 84.5kg ens kesänä

tn. vakiot eli 0.976 kg/mm

keulaa nostettu 5mm
Jos laskee tommosilla arvoilla, mopo 190, kuski 75, keula 24, jouset 9.5N, esijännitys 15 mm, niin painaumaks tulee 33,3 mm, olettaen ett painojakauma 50-50.
Et sattumoisin mitannu öljyn määrää purkaessa? /Oliko edellisen jäljiltä?
Siis laskitko tuon nyt topoutin kanssa?

Eipä tullut mitattua. Ihmetytti muutenkin kun nätin punaista oli öljy, videoissa se on mustaa paskaa.
Top-outin joustomatka 33,8. Eli sen vaikutus loppuu abaut just sopivasti.

Mulle tuli nyt vasta mieleen semmonen, ett jos siin keulassa oli liikaa öljyä, niin se voi tehä siit semmosen tönkön ku mitä se oli siin pukeilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020