Alustan huoltoa ja öljyvalintoja

Aloittaja wbaum, 11.09.14 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wbaum

21.09.14 - klo:23:47 #45 Viimeisin muokkaus: 21.09.14 - klo:23:49 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.09.14 - klo:23:33
Mulle tuli nyt vasta mieleen semmonen, ett jos siin keulassa oli liikaa öljyä, niin se voi tehä siit semmosen tönkön ku mitä se oli siin pukeilla.
Tönkkö tönkkö joo... Ja eipä tuo nyt pohjannut ole, kun purkaessa tajusi ettei ole mitään hydraulistoppereita, vaan se vaan on mun kovimmis jarruis nostanu perän kevyeksi ja jättänyt 3cm chromista näkyviin. Ja mulla ei mitään superjarruja ole kun tuo on niin hel***in epävakaan oloinen niis jarruiskin...

Eli liikaa ölppää vois hyvinki olla yks syy.

parjan_fin

22.09.14 - klo:07:44 #46 Viimeisin muokkaus: 22.09.14 - klo:10:47 käyttäjältä parjan_fin
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.09.14 - klo:23:47
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.09.14 - klo:23:33
Mulle tuli nyt vasta mieleen semmonen, ett jos siin keulassa oli liikaa öljyä, niin se voi tehä siit semmosen tönkön ku mitä se oli siin pukeilla.
Tönkkö tönkkö joo... Ja eipä tuo nyt pohjannut ole, kun purkaessa tajusi ettei ole mitään hydraulistoppereita, vaan se vaan on mun kovimmis jarruis nostanu perän kevyeksi ja jättänyt 3cm chromista näkyviin. Ja mulla ei mitään superjarruja ole kun tuo on niin hel***in epävakaan oloinen niis jarruiskin...

Eli liikaa ölppää vois hyvinki olla yks syy.


Ja yks mikä tuon saattaa aiheuttaa myös on se, että etuakseli on kiristetty väärin ja keulaputket ei ole suorassa linjassa keskenään, vaan ovat joko V tai A -muodossa ja silloin tuota kanitusta esiintyy.

Ei meinaan olisi ensimmäinen keula, mistä etuakseli on keskitetty väärin tai mutterin vastaisen keulaputken "alahaarukka" ei pääse vapaasti liikkumaan etuakselin päällä ennen sen haarukan kiristystä.

Viitteitä tuosta voi nähdä keulaputken sisärojuista, silloin kun keula purettuna pöydällä, eli jos siellä on oudoissa paikoissa kulumia / hankaumia, niin todennäköisesti silloin keula ei ole kulkenut suorassa. Tuolloin tietenkin sitä ylimääräistä kitkaa on ollut ihan riittävästi, huonoimmassa tapauksessa se on "juminut" ihan kokonaan siellä loppupäässä.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

wbaum

Ahaa, pitääpä kiinnittää huomiota tuohon etuputkien ja akselin kinnaamiseen.

parjan_fin

22.09.14 - klo:14:36 #48 Viimeisin muokkaus: 22.09.14 - klo:14:46 käyttäjältä parjan_fin
Tuossa yhdeltä rataketulta tuli vinkkiä, että nyt kun keulaputket on levällään, niin kotikonstein tsekkaa onko ne suorat. Tuossa vinkkiä kuinka sen tehdä vaikka tolpat kasassa: http://miikasalo.blogspot.fi/2014/04/etuhaarukka-check.html

Eli tasapainotuspukille liukuputki pyörimään ja heittokellolla tsekkaat paljonko heittoa on. Molemmat päät sekä ulkokuori kannattaa tarkistaa. Jos on purettuna koko keula, niin toi tsekkaaminen on vaan helpompaa.

EDIT: Ja kolmiot on nyt kanssa helppo tarkistaa kun putket on irti. Ota yläkolmio pois, siirrä alakolmion alapuolelle väärinpäin ja laita toiseen reikään keulan ulkoputki paikoilleen, sitten vaan tutkailemaan onko keskireikä ja toinen keulaputken reikä paikoillaan. Näet tuollai ainakin suurinpiirtein onko ne kolmiot suorat.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

paaton

Minä olen tarkistanut alakolmion sorvissa, mutta sen vääntymisen tosiaan näkee siitäkin, jos etuakseli ahdistaa yhtään paikalleen laitettaessa. Putkista huomasin jo n. 0.5mm säteis heiton ahdistavan liukuja. Eli ne tosiaan saisi olla muutaman kympin tarkkuudella suorat irto-osina.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: paaton - 22.09.14 - klo:15:56
Minä olen tarkistanut alakolmion sorvissa, mutta sen vääntymisen tosiaan näkee siitäkin, jos etuakseli ahdistaa yhtään paikalleen laitettaessa. Putkista huomasin jo n. 0.5mm säteis heiton ahdistavan liukuja. Eli ne tosiaan saisi olla muutaman kympin tarkkuudella suorat irto-osina.
Hondan servicemanuska ilmotta service limitiksi keulaputkille 0,2mm, eli ei niissä kovin paljon kärsi olla heittoo ja tuota pienemmilläkin heitoilla voi jumittumista esiintyä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.09.14 - klo:23:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.09.14 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.09.14 - klo:20:21
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.09.14 - klo:20:06
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.09.14 - klo:01:38
Joo. Nyt hiukan harmittaa kun ei tullut kunnolla mitattua painaumaa silloin kun esijännitys oli toisessa laidassa. Ihan kauhea se oli kyllä ajaa.

Kattoo nyt jos sais sen jousen ja laitettua läjään keulan niin vois mittailla.
Paljos mopo painaa?
Entäs sinä?
Mitkä keulajouset?
Keulakulmasta hajua? (Keula ja perä vakiokorkeudella?)
jonkin verran vähemmän ku vakio, eli varmaan vajaa 200kg

ajokamppeissa 84.5kg ens kesänä

tn. vakiot eli 0.976 kg/mm

keulaa nostettu 5mm
Jos laskee tommosilla arvoilla, mopo 190, kuski 75, keula 24, jouset 9.5N, esijännitys 15 mm, niin painaumaks tulee 33,3 mm, olettaen ett painojakauma 50-50.
Et sattumoisin mitannu öljyn määrää purkaessa? /Oliko edellisen jäljiltä?
Siis laskitko tuon nyt topoutin kanssa?

Eipä tullut mitattua. Ihmetytti muutenkin kun nätin punaista oli öljy, videoissa se on mustaa paskaa.
Laskimpa väärin. Uus yritys.
Jos laskee tommosilla arvoilla, mopo 190kg, kuski 75kg, kamppeet 10kg, keula 24ast, keulan jousittamaton massa 15kg, jouset 9.5N, esijännitys 15 mm, niin painaumaks tulee 42,8 mm, olettaen ett painojakauma 50-50.
Joku vois viel tarkistaa ton, kiits.

Huoltomanuskaa kun kattoo, niin kahteen kertaan käsketään täyttämään etuputki kokonaan täyteen (512ml per putki). Ja viimeseks mittaamaan öljypinnaksi 124 mm. Ett jos joku seppä on ton ite tehny ja jättäny putken "täyteen" öljyä, tai mitannu sinne sen 512 ml, niin se kyl selittäis sen ett miks se keula oli ihan tönkkö.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

juhu

Ei selvinnyt aikasemmista postauksista ollenkaan, onko öljyn määrää mitattu ollenkaan kun on ruvettu keulaa purkaan eli öljyn pinnan korkeutta?


wbaum

Lainaus käyttäjältä: juhu - 22.09.14 - klo:16:46
Ei selvinnyt aikasemmista postauksista ollenkaan, onko öljyn määrää mitattu ollenkaan kun on ruvettu keulaa purkaan eli öljyn pinnan korkeutta?
Ei ole mitattu. Se mitta pitäis ottaa pelkkä cartridge sisällä, eli jouset yms vielä irti. Tuon jos olis tienny niin olis ollu ihan kiva tietty.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.09.14 - klo:16:24
Laskimpa väärin. Uus yritys.
Jos laskee tommosilla arvoilla, mopo 190kg, kuski 75kg, kamppeet 10kg, keula 24ast, keulan jousittamaton massa 15kg, jouset 9.5N, esijännitys 15 mm, niin painaumaks tulee 42,8 mm, olettaen ett painojakauma 50-50.
Joku vois viel tarkistaa ton, kiits.
Muistanko nyt, että keulassa oli 36mm lastattu painauma, silloin kun topout oli kiskottu nippuun yläasennossa.

wbaum

Iskariseppä katseli etupään shimmit ja meinasi ettei ole vakio. Rebari puolella enemmän ja comppia vähän vähemmän jäykistetty. Takaiskarin aukaisee tänään ja modataan niin että rebari toimisi jatkossa niin, että perä nousisikin joskus.

Tänään etupään kasausta tiedossa. Topout vieteristä 10mm pois.

wbaum

24.09.14 - klo:13:20 #56 Viimeisin muokkaus: 24.09.14 - klo:14:01 käyttäjältä wbaum
Tasapainotuslaite ja heittokello olisi, keksisi vaan jonkun patentin millä sen saisi paikalleen suoruustarkistuksia varten.

Ja miten tiedän onko tuo sisä- ja ulkoputken välinen holkki toleranssissaan?

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 24.09.14 - klo:13:14
Topout vieteristä 10mm pois.
Tuossa vaan voipi olla probleemi?
Eli keulan kokonaisjoustomatka kasvaa myöskin 4,8(?) milliä (10/(65,3/31,5)), jos lyhennät top-outtia 10 milliä. Ja jos pääjousen esijännitys orginaali top-outti kasassa oli noin nolla, niin lyhennetyllä top-outilla siellä on sit pahimmassa tapauksessa se 4,8(?) milliä väljää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.09.14 - klo:16:56
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 24.09.14 - klo:13:14
Topout vieteristä 10mm pois.
Tuossa vaan voipi olla probleemi?
Eli keulan kokonaisjoustomatka kasvaa myöskin 4,8(?) milliä (10/(65,3/31,5)), jos lyhennät top-outtia 10 milliä. Ja jos pääjousen esijännitys orginaali top-outti kasassa oli noin nolla, niin lyhennetyllä top-outilla siellä on sit pahimmassa tapauksessa se 4,8(?) milliä väljää.
Meikäläisenkin logiikalla toi vaatii vähintään jonkun holkin väliin?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

TommoKe

Pidempi jousi laitettava tai holkkia väliin...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal