Alustan huoltoa ja öljyvalintoja

Aloittaja wbaum, 11.09.14 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.09.14 - klo:16:58
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.09.14 - klo:16:56
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 24.09.14 - klo:13:14
Topout vieteristä 10mm pois.
Tuossa vaan voipi olla probleemi?
Eli keulan kokonaisjoustomatka kasvaa myöskin 4,8(?) milliä (10/(65,3/31,5)), jos lyhennät top-outtia 10 milliä. Ja jos pääjousen esijännitys orginaali top-outti kasassa oli noin nolla, niin lyhennetyllä top-outilla siellä on sit pahimmassa tapauksessa se 4,8(?) milliä väljää.
Meikäläisenkin logiikalla toi vaatii vähintään jonkun holkin väliin?
Mielummin 5 millii pitemmät pääjouset, tai sopivan mittaset top-outit (pienemmällä jousivakiolla).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Muoviin voisi sorvata päähän lisäholkin tai tehdä uusi kokonaan joo. Meni ajatusleikki vähän väärin kun alunperin mietin, että sitä pitää lyhentää. Cartridget alkaa olla läjässä pian, ja 10mm topout otin pois.

wbaum

25.09.14 - klo:02:32 #62 Viimeisin muokkaus: 25.09.14 - klo:02:36 käyttäjältä wbaum
Tolpat kasassa. Toisesta puuttuu vielä prikka jousen ja esijännitysmuovin välistä ja jommasta kummasta unohtui rebari-neulan palautusjousi. Jälkimmäinen on muuten viimeinen osa mikä lähtee cartridgestä irti. Itkettäis jos ei naurattais niin paljon. Saattaa joutua molemmat putket purkaan a:sta ööhön :D Pienesti pisti vituttamaan myös jousenpuristustyökalun antautuminen just ku oli ekan kerran tolpat läjässä.

Sinänsä kyl tuntuvat molemmat herkiltä nyt. Harjoitusta kasaamiseenki on tullut, kerran unohtu jousi ja kerran reboundin putki siinä vaiheessa kun tolppa oli jo kasassa. Pöytää siivotessa osu vielä tuo palautusjousi rebarista silmään... toivottavasti sen pystyy tunnustella kummasta se uupuu... huoh.

lähetys strömsööstä päättyy tähän, saattaa olla että pitää vähän rauhottua ennenku seuraavaksi menee tallille.

wbaum

Takapamppu kävi iskarisepällä. Eniten valittelin että rebari-klikkerillä ei oo mitään vaikutusta pamppuun. No eihän sillä ole kun koko ohivirtausvena rebarista on tukittu :D Sitten vastaavasti on kevyempi shimmitys pampussa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 25.09.14 - klo:18:02
Takapamppu kävi iskarisepällä. Eniten valittelin että rebari-klikkerillä ei oo mitään vaikutusta pamppuun. No eihän sillä ole kun koko ohivirtausvena rebarista on tukittu :D
Mikä pamppu ja miten?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 25.09.14 - klo:18:02
Takapamppu kävi iskarisepällä. Eniten valittelin että rebari-klikkerillä ei oo mitään vaikutusta pamppuun. No eihän sillä ole kun koko ohivirtausvena rebarista on tukittu :D Sitten vastaavasti on kevyempi shimmitys pampussa.
Mikähän seppä sen on tehny?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Vakio takapamppu. Männästä ei tietoa, mutta shimmitys oli varsin kevyt. Seppä laittoi vielä ohuempaa rebariin nyt mun pyynnöstä. Ei viitti avata klikkeriä kun ei tiedä paljonko tuonne pitää kasata shimmejä sitten.

Edellisen omistajan mukaan kallio racing. Eipä näistä tiedä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 25.09.14 - klo:22:53
Vakio takapamppu. Männästä ei tietoa, mutta shimmitys oli varsin kevyt. Seppä laittoi vielä ohuempaa rebariin nyt mun pyynnöstä. Ei viitti avata klikkeriä kun ei tiedä paljonko tuonne pitää kasata shimmejä sitten.

Edellisen omistajan mukaan kallio racing. Eipä näistä tiedä.
Voihan viritys...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

26.09.14 - klo:02:33 #68 Viimeisin muokkaus: 26.09.14 - klo:02:35 käyttäjältä wbaum
Pamput kasassa. Taas. Piti loppujen lopuksi purkaa molemmat kun molemmista puuttui se rebarin jousi. Takapamppukin on valmis... hyvällä tavalla. Mopon sais pyörilleen sitten varmaan huomenna...

Vähän otantaa on pumppujen purusta ja kasauksesta. Tommonen reilu tunti menis. Hiukan lisäaikaa tulee kun valuttelee öljyä ja kaataa astian niin, että öljyjä on vajaa puoli litraa kaikilla työkaluilla, työtasolla, lattialla ja vaatteissa. Kun siivousshow oli ohi niin lopulta mutteri cartridgen päähän löytyi alimpana roskiksesta. Kun tuon pumpun nyt sai kasaan niin piti etsiä toinen jousi rebariin jostain. Tämä 15mm pitkä jousi löytyikin lopulta toiselta puolelta tallia, mutta ei siitä sen enempää.

Nyt kun pumput on taas kasassa niin hienoisesti alkaa vi***taa kun tajusi että unohti tarkistaa öljypinnan toisesta.

Noh, ihan ok päivä silti, sain tehtyä paremman työkalun jousenpuristimeksi.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.09.14 - klo:00:32

Voihan viritys...

Nyt meni jo murmelankin hiljaiseksi :D

En mä oikein tiedä mitä täs pitäis tehdä. Ei mulla eikä asentajalla ole mitään tietoa mitä tuonne tulee. Vakio busan rebassa on 7 shimmiä, tässä oli nyt 3. Jos nyt avais tuon klikkerin niin tuohan on löysä kuin pellen tasku. Vakiona tuota kikserin pamppua nimenomaan mollataan rebarista.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 26.09.14 - klo:02:42
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.09.14 - klo:00:32
Voihan viritys...
Nyt meni jo murmelankin hiljaiseksi :D

En mä oikein tiedä mitä täs pitäis tehdä. Ei mulla eikä asentajalla ole mitään tietoa mitä tuonne tulee. Vakio busan rebassa on 7 shimmiä, tässä oli nyt 3. Jos nyt avais tuon klikkerin niin tuohan on löysä kuin pellen tasku. Vakiona tuota kikserin pamppua nimenomaan mollataan rebarista.
Rupee säätö oleen jo semmosissa sfääreissä ett jää metri-mitan kanssa heiluneet bemari-pojatkin kirkkaasti toiseks.  facepalm

Yks vaihtoehto ois: Racetekin gold valve setti ja riparin takaiskuventtiili. Niillä se pamppu ainakin menee tontille vaimennusten suhteen ja jopa tottelee säätöjä.
Ja sit jos sitä haluaa löysätä tai kiristää jompaan kumpaan suuntaan, niin siinä setin mukana tulee ylimääräsiä simmejä, ja simmipakkakartta, jolla pakkaa voi muuttaa vaikka ihan itte suuntaan tahi toiseen askeleen kerrallaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 26.09.14 - klo:02:42
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.09.14 - klo:00:32

Voihan viritys...

Nyt meni jo murmelankin hiljaiseksi :D

En mä oikein tiedä mitä täs pitäis tehdä. Ei mulla eikä asentajalla ole mitään tietoa mitä tuonne tulee. Vakio busan rebassa on 7 shimmiä, tässä oli nyt 3. Jos nyt avais tuon klikkerin niin tuohan on löysä kuin pellen tasku. Vakiona tuota kikserin pamppua nimenomaan mollataan rebarista.
Puhelinta kauniiseen käteen ja soittokierrosta iskareita tekevillä pajoille tahi sitten jollekin gixerillä ajavalle niin eiköhän jollain oo lapulla toimiva shimmitys tollaseen olemassa. Aota nyt vaikka Moto-Villestä niin saat jotain tolkkua siihen pamppuun.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

No olishan tuo varmaan jees, pitäis kysellä. Mutta tuskin ammattilaisia kiiinnostaa kertoa niitten "ammattisalaisuuksia". Kyllähän tuossa on nyt tehty yks ratkaisu jonkun taholta, luulis ettei moiseen modifiointiin lähde ihan mistään mitään tietämättä.

Vaikuttaakos tuo comppi-klikkeri nyt hiukan rebaan, kun reba taisi vaikuttaa hiukan comppiin?

T1mppa

26.09.14 - klo:11:58 #73 Viimeisin muokkaus: 26.09.14 - klo:12:12 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 26.09.14 - klo:11:30
luulis ettei moiseen modifiointiin lähde ihan mistään mitään tietämättä.

Itsellä tulee mieleen, että jos ei pyörän historiassa ole ollut yhtään joka on ajanut kilpaa tai muuten tunnettu tietäjä, niin sinne on saatettu tehdä ihan mitä sattuu.

Joku kun on oikein vakuuttavasti kertonut, että "kolmellä shimmilevyllä tulee paras tulos. Ainakin mun pyörässä se toimi", niin sitten joku on saattanut uskoa ja tehdä modauksen.
Nuo shimmikartat kun ovat tosiaan näitä "ammattisalaisuuksia" niin ei niitä kaikkia ole valmiina jaossa. Teoriaa löytyy, mutta aika paljon pitiäsi perehtyä ja opiskella, jotta tulisi täysi varmuus asian ymmärtämisestä. Lisäksi pitäisi vielä testata käytännössä muutoksien vaikutus.

edit:
Sit voi olla tätä mainostusta tai mahdollisesti parempaa laatua:
"Fewer shims, same damping

Thanks to Sandvik's close tolerances, you can have fewer shims in the stack without losing any shock absorbing capability, which can be an effective way of reducing costs while simplifying the shock absorbers."
http://www.smt.sandvik.com/Global/Downloads/Products_downloads/strip-steel-and-strip-based-products/strip-steel-for-shock-absorber-shims(S-ST017-ENG.July.2008).pdf

edit2: Mainitsit, että vakio busan pampussa (takaiskari) on 7 shimmilevyä ja sulla 3. Voisiko näissä olla vuosimallien välillä eroa? Jos sulla on joku vanha pamppu?

wbaum

Kyllä tuolla on jotain ajettu varmistuslangoista ja foameista päätellen. Mut mitäpä näistä tietää.

Mjoo. No jos sais varmasti oikeaan suuntaan menevän shim-pakan speksit klikkerin kanssa niin voishan ne sinne laittaa. 5baria siel oli painetta, laitettiin nyt 7.

Hemmetti kun pääsis vielä koeajaan tuon alustan...

Powered by EzPortal