Alustan huoltoa ja öljyvalintoja

Aloittaja wbaum, 11.09.14 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

wbaum

11.09.14 - klo:15:48 Viimeisin muokkaus: 11.09.14 - klo:15:54 käyttäjältä wbaum
Jännä kun tästä aiheesta ei ollut ketjua. Mulle nyt alkaa valjeta että noita alustoja pitäis vähän huoltaakkin välillä.
Ehkä saan tuon työkalun tehtyä, millä etujousen saa alas... Mitäs öljyä noihin kikserin keuloihin kannattaa tunkea?

Keulan osalta tilanne on se että se pohjaa helposti, esijännitys on minimissä, jolloin painauma on suunnilleen oikea. Alusta välittää jokaisen radan pinnanmuodon kuljettajalle varsin lahjakkaasti tällä hetkellä :D

Vuorela

Saahan tuon itsekkin tietty tehtyä, mutta kun alusta on niin loppu kuin sulla niin vie se jollekin ammattilaiselle joka käy alustan muutenkin läpi kuin öljyjen osalta.

wbaum

No lähinnä täs on se ideologia, että jatkossa olis aina pelit ja rensselit kunnossa kun voisi itse tsekata tilanteen ja jos loppuu tietotaito niin sitten ammattilaiselle niinku takapamppu nyt lähteekin. Koitetaan nyt mennä näin ja kun ei ole varmuutta jatkuuko ens kesä samalla kalustolla niin ei viitti uutta öötä asentaa vanhaan ratsuun.
Ja tässä nyt olis joka tapauksessa katukalustonkin huoltoa edessä niin sama sitä itse ihmetellä alkuun...

Nitrous

Kyllä se keulakin kannattas huollattaa kunnolla eikä tehdä pelkkää öljynvaihtoa. Kunnon huollossa tuo puretaan oikeasti osiin ja esim. shimmien väliin mahdollisesti jääny lika putsataan jne. Vähän sama kuin vaihtas moottoriin öljyt mut ajas samalla suodattimella koko kesän.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Kyllä se onkin tarkoitus purkaa, eihän se kädenkäänteessä hoidu, mutta asioita oppii (virheitä) tehdessä. Saattaahan olla että mulla palaa käämit alta aikayksikön jolloin se lähtee kyllä osaavimpiin käsiin.

Tällä hetkellä mulla ei oo mitään tietoa mitä siellä sisällä on.

murmela

11.09.14 - klo:16:43 #5 Viimeisin muokkaus: 11.09.14 - klo:16:47 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 11.09.14 - klo:15:48
Jännä kun tästä aiheesta ei ollut ketjua. Mulle nyt alkaa valjeta että noita alustoja pitäis vähän huoltaakkin välillä.
Ehkä saan tuon työkalun tehtyä, millä etujousen saa alas... Mitäs öljyä noihin kikserin keuloihin kannattaa tunkea?

Keulan osalta tilanne on se että se pohjaa helposti, esijännitys on minimissä, jolloin painauma on suunnilleen oikea. Alusta välittää jokaisen radan pinnanmuodon kuljettajalle varsin lahjakkaasti tällä hetkellä :D
Noissa ollee perus cartridge keula, niin ota ny ainakin sit se cartridge irti. Lähtee sillä yhellä pultilla pohjasta. Cn pohjatulppa puolestaan ollee lukkosokalla paikoillaan. Eli sokka pois ja tulppa vetämällä irti. Mukana tulee yksi mäntä. Jos senkin purat niin, pujota osat irti ottaessasi vaikkapa nippusiteeseen ja side kiinni, niin järjestys pysyy ja osien putsaaminen on silti helppoo.
Sit viel vähintään 150 astetta lämpöö cn yläosan juureen, niin se lähtee kiertämällä irti siitä cn putkesta. Ja saat viimesenkin männän esille.

Jos siin yläosassa eli hydraulistopparin kupissa ei oo reikii, niin poraa siihen kylkiin "pohjalle" molemmin puolin 4 mm reijät. Ei sitä tarvi radalla. Kipon pohjalle taiteilet jonkun pohjaanlyöntikumin.

Ota kuvia purkaessas ctä. Niihin ei yleensä löydy räjäytyskuvia. Ja top-out jousen suunnalla voi olla väliä, koska toinen pää voi ollasen verran leveä, että se hirttää itsensä kiinni sinne cn yläpäähän. Eli kun on kasannut sen cn niin kokeile sen jouston toiminta ennen kuin lyöt sen kiinni liukuputkeen ja kasaat koko pampun.

Öljyksi esim Motul Factory 5W Motonetistä.
Jos pohjaaminen on ongelma, niin kasatessas voisit ehkä pistää öljynpinnan vakiota esim 10 mm korkeammalle.
Jos pohjaaminen ei ole ongelma, niin heität sen v**un nipparin siitä liukuputkesta mäkeen ja lopetat sen pohjaamisen täysin turhan ihmettelyn.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Waille

Joskus tossa kesällä törmäsin tuubissa tällasiin Race Techin videosarjoihin joissa puretaan ja kasataan etu- ja takaiskarit perusteellisesti. On jo vähän päässy yksityiskohdat unohtumaan, mutta muistaakseni oli ihan mielenkiintoset ja asiapitoset videot. Noissa on toki kyseessä kuramopon iskarit eikä liene edes ihan tuoreimmasta päästä, mutta aika samaa kamaa ne tekniikaltaan taitaa olla, ja perusrakenne tosta taitaa silti käydä ilmi.

Tässä keulasarjan ensimmäinen osa. Kaikki osat on tuolla senku jatkaa seuraavasta, mutta en tietenkään tähän niitä laita.
http://www.youtube.com/watch?v=gAYO4FIlv1Q&list=UUptuAbsYk5oP38jpoLFChUw

Ja tässä takaiskarista sama.
http://www.youtube.com/watch?v=Xne5oazDHKo&list=UUptuAbsYk5oP38jpoLFChUw

wbaum

Baumin alustahoitola on heti alkuunsa ongelmissa, kyllä on yllättävä käänne...  :D

Siis kun painan tota muoviputkee alaspäin niin pitääkö tuon yläosanki laskeutua mukana? Sitä pitää edelleen kiskoa ylöspäin aika reippaasti, että pääsisi mutteriin kiinni. Pitääkö alapäästä ottaa pultti irti ennen tätä (joka vissiin pitää cartridgee)? Sieltähän tulee öljyt jo ulos sitten? häh. Missään videos mitä oon kattonu niin tuo ei lähde mukana alaspäin.

murmela

14.09.14 - klo:22:36 #8 Viimeisin muokkaus: 14.09.14 - klo:22:40 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 14.09.14 - klo:22:19
Baumin alustahoitola on heti alkuunsa ongelmissa, kyllä on yllättävä käänne...  :D

Siis kun painan tota muoviputkee alaspäin niin pitääkö tuon yläosanki laskeutua mukana? Sitä pitää edelleen kiskoa ylöspäin aika reippaasti, että pääsisi mutteriin kiinni. Pitääkö alapäästä ottaa pultti irti ennen tätä (joka vissiin pitää cartridgee)? Sieltähän tulee öljyt jo ulos sitten? häh. Missään videos mitä oon kattonu niin tuo ei lähde mukana alaspäin.
Juu tarvii kiskoo, koska top-out vetää sitä alapäin, mitä pitempi, sitä enempi, tajuut sit jos purat Cn. Toisaalta, paina työkalulla sitä muoviputkee reippaasti alaspäin. Niin kyl se mutteri näkyviin tulee.
Se alapään pultti kannattaa pyöräyttää pyssyllä auki sillon kun koko pamppu on korkkeineen kasassa, ja sen jälkeen pyöräyttää se pultti takas abaut momenttiin 0.1Nm. Niin sen saa sit heplosti auki kun on kaatanu öljyt pois.
Videot huijaa sua. Lyhyt top-out, niin vähän, pitkä top-out niin paljon.

ks http://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg22304#msg22304
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Joo-o. Ärsyttää kun on niin pitkä tuo top-out jousen matka. Kaverin trumpassa se ei ollu juuri edes mitattavissa ja mulla on varmaan vajaa 15milliä tuo kun painaumia mitattiin. No pitää nyt jollain kiskoa tuota sitten. Alapään pultti irtos kohtuu helpolla momentista.

wbaum

Jonku elämää strömsöössä-blogin tästäkin varmaan saa. Pikkuhiljaa taas se fiilis että ammattilaiset ovat ihan palkkansa ansainneet.

wbaum

16.09.14 - klo:19:57 #11 Viimeisin muokkaus: 16.09.14 - klo:20:07 käyttäjältä wbaum
Elikkäs en kyl mitään sokkia näe, ihan pyörittämälläkö tuon nyt pitäis aueta? Lämpöä ja vääntöä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 16.09.14 - klo:19:57
Elikkäs en kyl mitään sokkia näe, ihan pyörittämälläkö tuon nyt pitäis aueta? Lämpöä ja vääntöä.
Joo, ei tos oo. Lämpöö vähintään se 150 jotta lukite antautuu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

okoo. Onko toi keskimmäinen kuva jo se hydraulistoppari, mihin kupin alareunaan voisi reiät tehdä?

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 16.09.14 - klo:20:46
okoo. Onko toi keskimmäinen kuva jo se hydraulistoppari, mihin kupin alareunaan voisi reiät tehdä?
Sepä se. Mä virittelin sitä silleen ett viimeset 3 mm jäi jäljelle ja sitä edeltävät 2 mm progressiivinen hydraulilukko. Viri-viri. Ku en jaksanu kumia säveltää. On se kestäny jo 3-4 kautta joten ei se ihan paske voi olla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal