Alustan huoltoa ja öljyvalintoja

Aloittaja wbaum, 11.09.14 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wbaum

Nyt kun otin silmän käteen niin tässähän on poistettu tuo mokkula cartridgen varresta, mikä normaalisti menisi hydraulistopperin kuppiin vastustamaan. Eli tässähän on jo modi tehty toisella tavalla. Antaa olettaa että tää saattais olla ihan oikeesti shimmattukin, kun kallio on tuohon tarransa liimannut, jousetkin tuntuvat näppituntumalta vähän jäykemmiltä kuin 08 r1:n jouset. Tieteellistä tutkimista.

wbaum

http://www.peterverdone.com/archive/05fork.htm

Tosi huonosti löytää mielenkiintoista matskua pumppujen modaukseen. Tuossa nyt yksi linkki missä tehdään jotain muutakin kuin vaihdetaan stefoja...

wbaum

No niin, nyt on hilpettä esillä. Liekö toi kasa nyt sitten vakiota, otappa nyt selvää...?

Vielä pitäisi putkesta saada topoutti pois. Tai vaihtoehtoisesti toi rodin möykky... Tai cartriden toinen pää...

wbaum

Virtuaalibisse sille joka keksii miten tuon saa irti. Se pyörii vapaasti tuossa akselinsa päällä, eli ei ole jumissa. Ei lähde kumpaakaan suuntaan lyömällä irti ainakaan järkevillä voimilla.

http://www.mprata.fi/index.php?action=dlattach;topic=1144.0;attach=3856;image

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 18.09.14 - klo:01:24
Virtuaalibisse sille joka keksii miten tuon saa irti. Se pyörii vapaasti tuossa akselinsa päällä, eli ei ole jumissa. Ei lähde kumpaakaan suuntaan lyömällä irti ainakaan järkevillä voimilla.

http://www.mprata.fi/index.php?action=dlattach;topic=1144.0;attach=3856;image
Miksi sää sen irti haluut?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.09.14 - klo:11:03
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 18.09.14 - klo:01:24
Virtuaalibisse sille joka keksii miten tuon saa irti. Se pyörii vapaasti tuossa akselinsa päällä, eli ei ole jumissa. Ei lähde kumpaakaan suuntaan lyömällä irti ainakaan järkevillä voimilla.

http://www.mprata.fi/index.php?action=dlattach;topic=1144.0;attach=3856;image
Miksi sää sen irti haluut?
No katselin että se olis helpoin tapa päästä topout jouseen kiinni kun sais tuon tangon työnnettyä cartridgen läpi. Toisessa putkessa topout jousi oli irti, tosin nyt se näemmä loksahti koloonsa kun pumppailin tuota. Mitä nyt ite tutkin niin tuossa on alapuolelta prässätty holkki tuohon, ja ehjänä tuo ei irti lähde.

Tosin, mä varmaan tilaisin lyhyemmät topout jouset tähän jos ne saisin esille. Nyt sä varmaan kysyt että miksi, mutta mä sanon vaan että mä haluan :D Kyllähän tuo monessa paikassa sanotaan että lyhyempää ja jäykempää vaan tilalle näihin.

Mutta toki vois tuon cartridgen yläkorkinki aukaista, taitaa olla vaan aika lujassa kun sitä vasten väänsin tuon alapään auki. kts. kuva


murmela

18.09.14 - klo:12:24 #21 Viimeisin muokkaus: 18.09.14 - klo:12:36 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 18.09.14 - klo:11:57
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.09.14 - klo:11:03
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 18.09.14 - klo:01:24
Virtuaalibisse sille joka keksii miten tuon saa irti. Se pyörii vapaasti tuossa akselinsa päällä, eli ei ole jumissa. Ei lähde kumpaakaan suuntaan lyömällä irti ainakaan järkevillä voimilla.

http://www.mprata.fi/index.php?action=dlattach;topic=1144.0;attach=3856;image
Miksi sää sen irti haluut?
No katselin että se olis helpoin tapa päästä topout jouseen kiinni kun sais tuon tangon työnnettyä cartridgen läpi. Toisessa putkessa topout jousi oli irti, tosin nyt se näemmä loksahti koloonsa kun pumppailin tuota. Mitä nyt ite tutkin niin tuossa on alapuolelta prässätty holkki tuohon, ja ehjänä tuo ei irti lähde.

Tosin, mä varmaan tilaisin lyhyemmät topout jouset tähän jos ne saisin esille. Nyt sä varmaan kysyt että miksi, mutta mä sanon vaan että mä haluan :D Kyllähän tuo monessa paikassa sanotaan että lyhyempää ja jäykempää vaan tilalle näihin.

Mutta toki vois tuon cartridgen yläkorkinki aukaista, taitaa olla vaan aika lujassa kun sitä vasten väänsin tuon alapään auki. kts. kuva


Noniin, nyt kuuulostaa paremmalta. Lämpöö vaan kunnolla, niin kyl se yläpääkin auki lähtee.

Ja jos tarvit saada sen sylinterin kiinni, etkä teetä alumiinista sopivia leukoja, niin pari klapia kovaa puuta, paksu pahvi väliin, pylväsporalla ja reikäporalla tms sopiva kolo jne.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Dodiin, kaikki nyt purettu. Vielä shimmien paksuus pitää mitata ja mahdollisesti katkaisen tai etsin tuohon lyhyemmän topout-jousen. Tuo on 65mm, ulko 19mm, sisä 14mm. Racetechin mukaan 0.98 kg/mm, mutta kuulostaa reilulta lukemalta.

tamik87

Miksi lyhyemmän top out jousen haluut? Oon ymmärtänyt että se tekee pyörän levottomammaksi avauksissa.
Sent from my Lumia 1020

wbaum

20.09.14 - klo:19:11 #24 Viimeisin muokkaus: 20.09.14 - klo:19:15 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.09.14 - klo:19:04
Miksi lyhyemmän top out jousen haluut? Oon ymmärtänyt että se tekee pyörän levottomammaksi avauksissa.
Sent from my Lumia 1020
Se on nähdäkseni liian jytky tässä ja mopo menee nokallaan sen takia. Pyörää nostettu kolmioista vielä 5mm, mutta haluisin vielä nostaa sitä. Saattaa olla että lyhennän myös esijännitys-muoviputkea, kun sen säätö on tapissa.

Nähdäkseni tuo on nimenomaan k7 kikserin fuula.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.09.14 - klo:17:52
Dodiin, kaikki nyt purettu. Vielä shimmien paksuus pitää mitata ja mahdollisesti katkaisen tai etsin tuohon lyhyemmän topout-jousen. Tuo on 65mm, ulko 19mm, sisä 14mm. Racetechin mukaan 0.98 kg/mm, mutta kuulostaa reilulta lukemalta.
Kuinka pitkä se on kiinni puristettuna?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

Fiksummat kertoivat, että tuo todellinen esijännitys kannattaisi mitata. Mutta sen olet varmaan jo mitannutkin, koska suunnittelet sen vähentämistä "nolla" tasosta.

wbaum

Katsotaan mitä sitä keksii... Kun keula on nyt pöydällä niin hyvä tehdä edes jotain...

Topout vapaana 65.3mm, kasassa 31.5mm

Muistelen että painuma oli 15mm pidempi kun topout oli venytetty kasaan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.09.14 - klo:22:44
Katsotaan mitä sitä keksii... Kun keula on nyt pöydällä niin hyvä tehdä edes jotain...

Topout vapaana 65.3mm, kasassa 31.5mm

Muistelen että painuma oli 15mm pidempi kun topout oli venytetty kasaan.
Eli top-outin joustomatka on (65,3-31,5) 33,8 milliä. Ihan keskivertonormi siis.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.09.14 - klo:23:19
Eli top-outin joustomatka on (65,3-31,5) 33,8 milliä. Ihan keskivertonormi siis.
Juujuu, mutta ei tässä nyt mitään normia ollakkaan tekemässä jibii_gif

Topoutti on 2,5x  jäykempi kuin esim. R1. Kyllä saa varmaan ettiä varikolta pyöriä, joissa pitää vetää 15mm ulos keulaa (ja ihan koko painollani sain roikkua siinä), että se on auki.

Noh, asiasta kukkaruukkuun, kirjasin ylös shimmit.

Holkki
prikka
shim 11mm (sis. 8mm) paksuus 0,20mm
shim 16mm paksuus 0,10mm
shim 18mm paksuus 0,10mm
mäntä
shim 16mm (sis. 5.9mm) paksuus 0,10mm
shim 16mm paksuus 0,10mm
shim 16mm paksuus 0,15mm
shim 14mm paksuus 0,15mm
shim 13mm paksuus 0,15mm
shim 9mm paksuus 0,30mm
prikka
mutteri

Ylemmät siis kai comppia ja alemmat rebaria.

Powered by EzPortal