Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Riskitaso ja kierrosajat  (Luettu 46267 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 58
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1502
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:20.11.21 - klo:16:28
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 613
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #15 : 19.09.14 - klo:13:56 »

Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.


Tästä olen eri mieltä. Minusta nimenomaan juuri päinvastoin. Eli jopa vähän aiemmin löysää kaasun, antaa mopon rauhassa rullata ja sitten vasta jarruttaa (mieluummin vähän myöhemmin kun ennen.) Näin ei tule yhdelle hetkelle niin paljoa ohjelmaa,mopo ei elä niin paljoa kaasulta/jarrulle vaihdossa ja todennäköisemmin se jarrupaikka on silloin lähempänä oikeaa. Ainakin minulla pää pistää aikasemmin vastaan jos yritän kaasulla olla sinne jarruun asti kun vertaa siihen että rauhassa rullaa siihen jarrupaikkaan.

Liikaa hosumalla sen jarrun aloittaa sitten liian aikaisin kun häsää sen kaasu/jarru siirron kanssa ja vauhti kuolee liikaa. Sitten kun sen jarrupaikan saa hierottua sopivaksi niin alkaa lyhentämään rullausaikaa.....

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #16 : 19.09.14 - klo:14:05 »

Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.


Tästä olen eri mieltä. Minusta nimenomaan juuri päinvastoin. Eli jopa vähän aiemmin löysää kaasun, antaa mopon rauhassa rullata ja sitten vasta jarruttaa (mieluummin vähän myöhemmin kun ennen.) Näin ei tule yhdelle hetkelle niin paljoa ohjelmaa,mopo ei elä niin paljoa kaasulta/jarrulle vaihdossa ja todennäköisemmin se jarrupaikka on silloin lähempänä oikeaa. Ainakin minulla pää pistää aikasemmin vastaan jos yritän kaasulla olla sinne jarruun asti kun vertaa siihen että rauhassa rullaa siihen jarrupaikkaan.

Liikaa hosumalla sen jarrun aloittaa sitten liian aikaisin kun häsää sen kaasu/jarru siirron kanssa ja vauhti kuolee liikaa. Sitten kun sen jarrupaikan saa hierottua sopivaksi niin alkaa lyhentämään rullausaikaa.....
No justhan sä sanoit ett on kiva ku mopo elää?
Vastaa lainaamalla
Jännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 58
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1502
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:20.11.21 - klo:16:28
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 613
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #17 : 19.09.14 - klo:14:16 »

Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.


Tästä olen eri mieltä. Minusta nimenomaan juuri päinvastoin. Eli jopa vähän aiemmin löysää kaasun, antaa mopon rauhassa rullata ja sitten vasta jarruttaa (mieluummin vähän myöhemmin kun ennen.) Näin ei tule yhdelle hetkelle niin paljoa ohjelmaa,mopo ei elä niin paljoa kaasulta/jarrulle vaihdossa ja todennäköisemmin se jarrupaikka on silloin lähempänä oikeaa. Ainakin minulla pää pistää aikasemmin vastaan jos yritän kaasulla olla sinne jarruun asti kun vertaa siihen että rauhassa rullaa siihen jarrupaikkaan.

Liikaa hosumalla sen jarrun aloittaa sitten liian aikaisin kun häsää sen kaasu/jarru siirron kanssa ja vauhti kuolee liikaa. Sitten kun sen jarrupaikan saa hierottua sopivaksi niin alkaa lyhentämään rullausaikaa.....
No justhan sä sanoit ett on kiva ku mopo elää?
Vastaa lainaamalla
Jännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D

No ihan miten vain. Fakta vaan on se et jos siinä kaasu/jarru hommassa sössit paniikissa sen jarrun sekunnin aikasemmin ja vertaat siihen et rullaat sen sekunnin 200km/h, niin jälkimmäisellä tavalla on kovempi kierrosaika ja parempi mutkanopeus

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #18 : 19.09.14 - klo:14:39 »
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Kunhan ehdin illalla, niin laitan tuonne Motopark-dataa -keskusteluun ihmeteltäväksi mun 1:27.4 kierrosajan viime syksyltä. Jos sen vaan jostain vielä löydän, kun läppäri otti ja porsi kesällä ukkosen takia. Siitä voi ihmetellä jarrutuksia, avauksia yms. tuossa vauhdissa ja suhteuttaa niitä sitten miten haluaa omiin aikoihinsa sekä omaan tekemiseen.

EDIT: Sen verran lisää vielä, että missään kohden ei tuolla kyseisellä kierroksella tuntunut siltä, että peli lähtee lapasesta, se ei pysähdy tai käänny, eikä missään kohden ollut kiire tekemään mitään. Eikä edes takarengas luistanut kertaakaan. Kyseessä siis uusi Pirellin SC1 seoksen 180/60 rinkula silloin.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa paaton

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Kesä 2013
  • Viestejä: 261
  • Ikä: 45
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:15.05.17 - klo:14:52
  • r6 2006
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 6
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #19 : 19.09.14 - klo:14:40 »
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 52
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #20 : 19.09.14 - klo:14:55 »
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Nyt varmaan ymmärrän kommentin väärin, kun kuulostaa niin erkoiselta. Mikäs on oikea jarrutustekniikka nopeaan ajamiseen?

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 28
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #21 : 19.09.14 - klo:15:05 »
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 18:23
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #22 : 19.09.14 - klo:15:07 »
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.
Muistelenko oikein, että tosta juteltiin keväällä? "Eka mutkanopeus, sitten jarruttaminen."
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #23 : 19.09.14 - klo:15:43 »
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #24 : 19.09.14 - klo:15:44 »
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.
Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #25 : 19.09.14 - klo:15:46 »
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.
Se mitä olen sinua paljon nopeampien kuskien dataa katsellut, niin sen perusteella väittäisin että olet täysin väärässä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 948
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.11.21 - klo:15:50
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #26 : 19.09.14 - klo:15:51 »
Kahteen kertaan on tullut vedettyä keula alta jarrun alusta viimeisestä kolmesta kaadosta. Toisen kerran laitan liian löysän keulan piikkiin. Ei se romujen keräily paljoa kehitä ja omalla kohta olen havainnut tuon markee tyylisen kaasulta jarrulle menon turhan haastavaksi ja riskialttiiksi tavaksi kehittää omaa vauhtia. Tulosta tulee kevyemmällä jarrulla johon sitten joskus kyllästyy ja se merkki siirtyy kuin itsestään.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #27 : 19.09.14 - klo:16:02 »
Kahteen kertaan on tullut vedettyä keula alta jarrun alusta
Missä paikoissa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa paaton

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Kesä 2013
  • Viestejä: 261
  • Ikä: 45
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:15.05.17 - klo:14:52
  • r6 2006
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 6
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #28 : 19.09.14 - klo:16:03 »
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?

No en. Ei sitä minusta vaan voi tehdä näinpäin. Koko mutka menee ketuiksi, jos jarruttelee sillä suoralla vauhdin pois liian kovalla jarrulla. Minä teen juuri niinkuin cat, eli hilaan ensin tuon mutkaan sisään menon järkeväksi ja yritän sitten koventaa jarruja. Yritykseksihän se minulla jää, koska jarruttelen vaan aika löysästi.

Poissa Taffu

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 10
  • -Saadut: 6
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 243
  • Paikkakunta: Tampere
  • Paikalla:23.09.21 - klo:12:55
  • Honda CBR1000RR -08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 79
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #29 : 19.09.14 - klo:16:26 »
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.

Ompa muuten jotenki hyvä idea, ens kesänä testiin.  peukku_1

Omaa dataa katoin, ni mulla kemoran pääsuoralla 1s maksimikiihdytyksestä -1,26G jarruun.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020