Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Riskitaso ja kierrosajat  (Luettu 46887 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 62
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #45 : 19.09.14 - klo:19:14 »
Edelleenkin se jarrutus on vain yksi osa sitä kierrosaikaa. En näe mitään järkeä jarrun viimeisten hifistelyjen painottamisella harrastelijatasolla. Ne joilla kierrosaikojen paraneminen on tuosta kaasu/jarru kymmenyksistä kiinni tietää sen varmaan ilman foorumeitakin.

Tismalleen samaa mieltä.
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.






Just näin. Vittuako sillä on väliä vaikka puol sekkaa kestää suoran päässä jarrulle meno siitä kun kaasun laskee. Sitä me hierotaan pitkään vielä, ettei liian aikasin mennä jarrulle, ja varsinkin meidän pitää toistoilla toistojen perään oppia pitään sitä jarrua kallellaan, ilman että mennään nurin. Turhaa sähläystä opetella jotain salamatekniikkaa oikeen käden ranteelle, kun joka mutkassa mennään kuitenkin vielä koko paska ihan liian hiljaa. Siis etitään jarrupaikkoja.

ja tämähän oli taas absoluuttinen totuus. Tossa dokumentit: ass_1

Poissa parjan_fin

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Maalis 2013
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:26.11.19 - klo:16:25
  • Yamaha WR250F (-17).
    • B2, 182
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 83
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #46 : 19.09.14 - klo:19:15 »
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Nyt varmaan ymmärrän kommentin väärin, kun kuulostaa niin erkoiselta. Mikäs on oikea jarrutustekniikka nopeaan ajamiseen?


Eli kaasulta ei suoraan hyökkää kuin ehkä just tasan Marquez täyteen jarrutukseen, mutta sellaisia on ihan turha vertailla normi kuolevaisten touhuun sekä kalustoon.

Itse ainakin oppinut nopeampaan ajoon niin, että ensiksi aloitetaan jarrutus rauhassa, jarrua tiukennetaan koko ajan ja kun alkaa apexi lähestymään ja vauhti siihen olemaan kokolailla kohdillaan, niin aletaan hiljaksiin päästämään jarrua löysemmälle ja apexissa ollaankin jo mahdollisesti vedolla.

Hyödyt tuosta on ne, että peli ei elä sinne mutkaan sisään mentäessä niin paljoa ja on oikeasti aikaa ja kapasiteettiä keskittyä siihen oleellisimpaan, eli mutkaan jarruttamiseen ja sen ajamiseen oikealla linjalla.

Sitten kun tulet nopeammaksi ja olet perusteissa hyvällä tasolla, niin tuo koko prosessi alkaa nopeutumaan, mutta ajatus on edelleen sama. Et lyö sitä jarrua heti jarrutuksen alussa täysille, etkä myöskään räpsäytä sitä irti. Rauhalliset teot siirtyvät, samoin kuin ne äkkipikaiset, pyörän käyttäytymiseen ja sitä kautta siihen kierrosaikaan.

Käsitykseni mukaan juuri tuon takia nopea kierros ei välttämättä aina näytä yhtään miltään, se on tylsää katsottavaa, mutta pelihän vaan etenee.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 58
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1502
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:17.01.22 - klo:20:25
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 613
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #47 : 19.09.14 - klo:19:37 »

Ja yhtenä esimerkkinä: Harrastelijan silmissä "älyttömän nopeita", siis semmosii mihin pystyy vaan nopeen ryhmän nopeimmat, kierrosaikoja pystyy ajamaan 50% avauksilla ja 50% jarruilla jos vaan ajolinja on millilleen kunnossa ja apeksinopeudet maksimaaliset.


Tämä on totta, mut kuskina sillon on myös se "älyttömän nopea" kuski joka ajelee puoliteholla, eli se tietää mitä tekee. Ihan käytännössä

Poissa paaton

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Kesä 2013
  • Viestejä: 261
  • Ikä: 45
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:15.05.17 - klo:14:52
  • r6 2006
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 6
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #48 : 19.09.14 - klo:19:44 »
Mullakin on sellainen heikko epäily, että se kierrosaika on jemmassa tuolla jarrumerkin ja apexin välillä.

Kemoran paluun vasurissa tämän näkee helpoiten. Omasta mielestä en edes jarruta sinne kovaa, mutta siltikin/sen vuoksi voin ohitella siinä ulko kautta. 

Ja tässä on minusta myös syy siihen, miksei hi/lo nopeuksilla tee oikein mitään. Jos ajat koko paluun vasurin sitä hitainta vauhtia, niin aikaa kuluu takuulla enemmän mitä rullailussa ennen jarrua.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:eilen kello 21:25
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #49 : 19.09.14 - klo:20:07 »
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.
Tai ehkä sä sait tolla tavalla korjattua sen varsinaisen virheen mikä oli väärä ajolinja? Jonka takia sä olit joutunu tappamaan sen vauhdin?


Juu saattoi korjata, mut se 100% varmaa ettei olisi sitä virhettä korjannut on/off jarrulla. Kiesus et joillain on vaikea myöntää olleensa väärässä

Kiesus että joillakin on pakonomainen tarve lukea ja ymmärtää teksti ihan päin hel****iä.
Näytä mulle kohta, missä neuvoin jarskaa korjaamaan ongelmansa jarrulla, niin voit paukutella henkeleitäs lisää.

Sitä odotellessa, Ne Muut voi vaivihkaa vaikkapa lukaista tuon uudelleen:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=825.msg29305#msg29305
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 52
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #50 : 19.09.14 - klo:20:14 »
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Nyt varmaan ymmärrän kommentin väärin, kun kuulostaa niin erkoiselta. Mikäs on oikea jarrutustekniikka nopeaan ajamiseen?


Eli kaasulta ei suoraan hyökkää kuin ehkä just tasan Marquez täyteen jarrutukseen, mutta sellaisia on ihan turha vertailla normi kuolevaisten touhuun sekä kalustoon.

Itse ainakin oppinut nopeampaan ajoon niin, että ensiksi aloitetaan jarrutus rauhassa, jarrua tiukennetaan koko ajan ja kun alkaa apexi lähestymään ja vauhti siihen olemaan kokolailla kohdillaan, niin aletaan hiljaksiin päästämään jarrua löysemmälle ja apexissa ollaankin jo mahdollisesti vedolla.

Hyödyt tuosta on ne, että peli ei elä sinne mutkaan sisään mentäessä niin paljoa ja on oikeasti aikaa ja kapasiteettiä keskittyä siihen oleellisimpaan, eli mutkaan jarruttamiseen ja sen ajamiseen oikealla linjalla.

Sitten kun tulet nopeammaksi ja olet perusteissa hyvällä tasolla, niin tuo koko prosessi alkaa nopeutumaan, mutta ajatus on edelleen sama. Et lyö sitä jarrua heti jarrutuksen alussa täysille, etkä myöskään räpsäytä sitä irti. Rauhalliset teot siirtyvät, samoin kuin ne äkkipikaiset, pyörän käyttäytymiseen ja sitä kautta siihen kierrosaikaan.

Käsitykseni mukaan juuri tuon takia nopea kierros ei välttämättä aina näytä yhtään miltään, se on tylsää katsottavaa, mutta pelihän vaan etenee.

Eli suht samoilla linjoilla asiasta taidetaan olla. Tekstistä vaan jää monesti asiat väärin ymmärretyiksi. Itse kyllä kuitenkin miellän asian niin, että kun jarrumerkki ja vauhti jolla siihen tullaan alkaa olla kohdallaan, niin jarrutus aloitetaan suoraan aikas isolla teholla jos se vain siinä paikassa on mahdollista. Siitä sitten jarrua loppua kohti keventäen sinne mutkaan. Vauhtia jolla mutkaan mennään sovitetaan enemmän siellä jarrun keskivaiheissa tai vähän jälkeen kuin alussa. Jarrun aloitus ei monessakaan paikassa tarvi olla kovin pehmeä ainakaan omilla jarrutehoilla ja alustalla. Tärkeydeltään ihan eri suuruusluokkaan on se pehmeys jarrun päästämisessä ja kaasun avaamisessa kuin kaasun sulkemisessa ja jarrun aloituksessa. Askel kerrallaan kun kiristää jarrun aloitusta, niin aika hyvin pääsee tontille kuinka kovaa voi jarrulle mennä.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 58
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1502
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:17.01.22 - klo:20:25
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 613
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #51 : 19.09.14 - klo:20:26 »
Ei mulla ainakaan onnistu millään viedä mopoa urku auki tarpeeksi lähelle mutkaa, jotta se Rempojen kaamea puristus osuis kohdalleen, vaan joka kerta vauhti kuoli ihan liikaa ja koko kallellaan ajo piti opetella uudelleen.
Kun aloitin jarruttamisen samasta paikkaa (+ehkä aavistus rullaamista), mutta vähensin jarrupainetta, alkoi mutkavauhdit osumaan ja kierrosnopeudet nousta.
Tai ehkä sä sait tolla tavalla korjattua sen varsinaisen virheen mikä oli väärä ajolinja? Jonka takia sä olit joutunu tappamaan sen vauhdin?


Juu saattoi korjata, mut se 100% varmaa ettei olisi sitä virhettä korjannut on/off jarrulla. Kiesus et joillain on vaikea myöntää olleensa väärässä

Kiesus että joillakin on pakonomainen tarve lukea ja ymmärtää teksti ihan päin hel***tiä.
Näytä mulle kohta, missä neuvoin jarskaa korjaamaan ongelmansa jarrulla, niin voit paukutella henkeleitäs lisää.

Sitä odotellessa, Ne Muut voi vaivihkaa vaikkapa lukaista tuon uudelleen:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=825.msg29305#msg29305


Itse puutuin tohon kaasulta jarrulle siirtymiseen mistä oli puhe laajemminkin. Pilkut saat nussia ihan ite

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 28
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #52 : 19.09.14 - klo:21:04 »
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.
Muistelenko oikein, että tosta juteltiin keväällä? "Eka mutkanopeus, sitten jarruttaminen."


Joo, kyllä mä sitä ongelmaa monelle oon kirvannut. Oikeastaan kehitys tapahtui, kun kisatreeneissä ja kisoissa huomasi, että v***u nuo sukeltaa kovaa tuonne mutkaan. Sitten piti vain löytää tapa saada itellekkin se vauhti.

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 130
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1593
  • Ikä: 56
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.11.21 - klo:11:46
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #53 : 19.09.14 - klo:21:09 »
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.01.22 - klo:22:37
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #54 : 19.09.14 - klo:21:11 »
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
Mut molemmissa se jarru pitäs vetää samalla tavalla, että rutiini tekemiseen kehittyy.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 58
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1502
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:17.01.22 - klo:20:25
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 613
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #55 : 19.09.14 - klo:21:17 »
Ehkä nämä erimielisyydet on paras jättää tähän omalta osalta. Jatkossa kattellaan vain sivusta

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 28
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #56 : 19.09.14 - klo:21:29 »
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?


Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.


Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?




Poissa paaton

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Kesä 2013
  • Viestejä: 261
  • Ikä: 45
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:15.05.17 - klo:14:52
  • r6 2006
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 6
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #57 : 19.09.14 - klo:21:32 »
Ehkä nämä erimielisyydet on paras jättää tähän omalta osalta. Jatkossa kattellaan vain sivusta

Pöh, muuten rata on kohta täynnä on/off jarruttelevia mopoilijoita.
Minusta tämä oli tosi aiheellinen aloitus sinulta ja varsinkin tuota catin kirjoitusta arvostan tosi paljon. Aika vähissä on tuollaiset kaverit, jotka osaavat ja voivat tehdä muutoksia ajamiseensa noin nopeasti. Ja sitten kun se lopputulos näkyy vielä kellossakin...

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:eilen kello 21:25
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #58 : 19.09.14 - klo:21:38 »
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.

Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.

Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.01.22 - klo:22:37
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Riskitaso ja kierrosajat
« Vastaus #59 : 19.09.14 - klo:21:47 »
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.

Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.

Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.


Tolla tavalla ei koskaan opi ajamaan sitä mutkaa, koska vauhti loppuu kesken. Ensin pitää opetella ajamaan mutka, sitten opetella menemään sinne jarrulla sisään ja viimeisenä ruvetaan hieromaan sitä jarrutehoa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020