Flash-tune, ecun ohjelmointi, R1

Aloittaja pienisopoapina, 25.09.14 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

okvp

Lainaus käyttäjältä: okvp - 05.06.17 - klo:21:30
Ajattelin flashata tai flashayttää R1 -08 ECU:n lähinnä moottorijarrun säädettävyyden vuoksi, jotta olisi mukavampi viedä mutkaan. Flassayksiä tarjoaa ainakin IFItech, (alkuperäinen YEC)  jossa on varmasti osaaminen kohdallaan, ainakin palautteen mukaan, hintahan on aika kova 350€/ flash. Ifitech sijaitsee Espanjassa ja ECU:n kiertoaika on yli viikon lisäksi vakiokartta on kisarännille, kun itse haluaisin säilyttää vakioputket.

Toinen vaihtoehto olisi Velox racing Briteissä joka tarjoaa Flash-tune ECU softapalveluja, ilmeisesti kyseessä ei ole alkuperäinen YEC, vaan vastaava. Pelkkä Softaus olisi halpa 130£ + vat, kiertoaika n. viikon, Mielenkiintoinen vaihtoehto olisi flash tune kit  http://www.veloxracing.com/wp/product/ftdl1-ftecu-flashtune-kit-for-yamaha-yzf-r1-07-08-r6-06-07-xt1200-11-12/?v=c7f4f0832f93     hinta 316£ + vat
Jolla voisi itse flashata ecun, mukaan tulee kolme base-karttaa ja mahdollisuus käyttä pc3 karttoja, tässä vaihtoehdossa ei tarvitsisi lähetellä ecua minnekään ja voisi itse säädellä parametreja tarvittaessa.

Onko jotain syytä miksi kannattaisi valita esim. Ifitec:n YEC softa flashtunen sijaan, tuo flash tune kit vaikuttaisi parhaimmalta vaihtoehdolta koska pyörällä ajetaan toisinaan kadullakin?  

Ostin sitten tuon Velox:n Flashtune kit:n, hintaa tuli postikuluineen 400€, en löytänyt mitään kovin negatiivistä tuosta, alkuaikojen tune-softissa oli ilmeisesti bugeja. Tuota voi itse säädellä mielensä mukaan ts. pääsee aivan omakätisesti bricaamaan ecun:n. Ifitec:n kiertoaika on kuitenkin yli viikon...

Missähän tuo kannattaisi penkittää, olettaisin että jokainen joka pystyy säätämään YEC:n map:n pystyy säätämään myös flash-tunen map:n?  Motoville? (varmasti tukossa), muita?
 

T1mppa

En oo nyt perehtynyt tähän sun flashaus-hommaan ollenkaan, tai mitä sillä edes haet takaa...

10-vuotta sitten oli tällainen läjä penkkejä. Nyt varmaan sama määrä, vaikka tästä listasta osa on laittanut lapun luukulle.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/224448-Dynopenkit

Kyllä sä sen penkkiajan aika nopeesti saat, jos et ole paikasta kovinkaan kranttu.

Suosittu ja hyväksi todettu säätöpaikka on Sami Vittaniemellä (Samin autopaja). Googlesta löytyy numero ja puhelimessa kun sedän kanssa juttelee, niin asiantuntemus välittyy mukavasti. Olettaen, että olet Etelä-Suomessa asusteleva...

okvp

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.06.17 - klo:14:14
En oo nyt perehtynyt tähän sun flashaus-hommaan ollenkaan, tai mitä sillä edes haet takaa...

10-vuotta sitten oli tällainen läjä penkkejä. Nyt varmaan sama määrä, vaikka tästä listasta osa on laittanut lapun luukulle.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/224448-Dynopenkit

Kyllä sä sen penkkiajan aika nopeesti saat, jos et ole paikasta kovinkaan kranttu.

Suosittu ja hyväksi todettu säätöpaikka on Sami Vittaniemellä (Samin autopaja). Googlesta löytyy numero ja puhelimessa kun sedän kanssa juttelee, niin asiantuntemus välittyy mukavasti. Olettaen, että olet Etelä-Suomessa asusteleva...

Moottorijarrun säätö tuossa oli alkuperäisenä ideana, lisäksi tulee YEC race-ecu avut mm. seokset suoraan ecuun, speedohealer, blipperi-mahdollisuuskin yms...
Lähinnä haen pajaa, jolla olisi flash-tune kokemusta ja vielä 07-08 R1 säätökokemusta radalle. Motoville nyt ensin tuli mieleen, mutta viime vuonna keväällä jonot taisivat olla yli neljä viikkoa, mutta suoraan pajasta kysymällähän se selviää...

Nitrous

^Villellä ei itellään ole penkkiä vaan penkitykset hoitaa toinen paja, jota en tähän hätään muista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

okvp

19.06.17 - klo:15:40 #109 Viimeisin muokkaus: 19.06.17 - klo:15:49 käyttäjältä okvp
Niinhän siinä kävi että Flash-tune kit joutui tullin kynsiin, Jersey on kyllä EU:n tullialuetta, mutta suomen alvi on noista maksettava, hinta tuolle r1-08 kit:lle on siis n. 400€+alv.
Nyt kun posti ehkä vihdoin ja viimein tuo paketin kotiin, niin tein valmiin set-up:n ecua varten. Pohjana käytin Generic derestricted map:a joka poikkeaa EU versiosta ilmeisesti pääasiassa vain puuttuvan ajoneston verran. Implementoin fuel-karttaan PC-V:n vakioputkille ja kat+o2 deletelle tarkoitetun kartan. Velox:lla käskivät kopioida Fuel kartat restricted ecu:sta derestricted ecuun, koska näissä on eroa. Kun vertailin fuel karttoja keskenään en kuitenkaan huomannut mitään eroja restricted ja derestricted välillä (flashtunen comparison tool). Ehkä niitä ei 07-08 R1:n fuel kartoissa ole. Sen sijaan ignition mapissa oli eroja.
Kun vertailin PC-V:n mapilla lisättyä TPS-mappia alkuperäiseen, ihmetystä herätti että sopan määrää oli pienennetty aika suurillakin kaasunasennoilla, voisi kuvitella että seosta ei laihennettaisi, varsinkaan kun kat-on poistettu ja halutaan saada lisää tehoa. Lambda on poistettu mutta sen ja MAP-anturin ei kai noilla kaasunasennoilla pitäisi enää vaikuttaa?


Moottorijarrun saa flash-tunessa kätevästi säädettyä kierrosalueen läpi decel-map:llä. Kyselin Velox:lta valmista yleistä mappiä moottorijarrun säätöön, he ilmoittivat että niihin on käytetty niin paljon dynoaikaa että eivät halua laittaa niitä jakoon. Tosin kun kyse on vanhasta pyörästä ja yksinkertaisesta mapistä niin arvelen ettei heiltä sellaista vain heti kättelyssä löydy...
Löytyisikö jostain joku perus decel-map rata-ajoon R1-07-08?
itse en googlaamalla sellaista onnistunut löytämään, helppohan sellainen sinällään on tehdä pikkuhiljaa säätämällä ja flashaamalla, mutta jos jostain löytyisi maltillinen valmiiksi ajettu map se säästäisi todennäköisesti reilusti aikaa...



T1mppa

20.06.17 - klo:08:33 #110 Viimeisin muokkaus: 20.06.17 - klo:12:23 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: okvp - 19.06.17 - klo:15:40
ihmetystä herätti että sopan määrää oli pienennetty aika suurillakin kaasunasennoilla, voisi kuvitella että seosta ei laihennettaisi, varsinkaan kun kat-on poistettu ja halutaan saada lisää tehoa.

Mun pyöriin on aina tehty kartat penkissä ja aina ne on hyvinkin paljon laihemmalla käyviä mitä tehtaalta tulleet versiot, vaikka moottoreita on viritetty ja pakoputket laitettu suoriksi.
Leaner the meaner once again.

AF-ratio on se tärkein!

Nitrous

Jep, ainut tapa saada kartat kohdilleen on ajaa ne penkissä. Tommonen valmis kartta voi olla kohdillaan, mutta suuremmalla todennäköisyydellä se ei ole.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Ite tuos laskeskelin racedac ja laajislambdan avulla uudet kartat. Riippuu mihin tähtää, mut ei se aina rikkaampaan suuntaan ole. Koitin 12.5 AFR osua ainaki isoilla TPS arvoilla. 

http://ibb.co/jC31oQ

Kuvassa siis 0.1 tarkoittaa 10pinnaa lisää jne. 

T1mppa

20.06.17 - klo:11:54 #113 Viimeisin muokkaus: 20.06.17 - klo:12:22 käyttäjältä T1mppa
Minkälainen sulla tuo labda-setti on ja miten siitä saa dataa talteen?


okvp

Kyllä nyt vastustaa oikein kunnolla tänään postissa saapunut FT-ecu piuha ei suostu flashaamaan ecua. Ilmottaa vain no connection. Pinnit olen tarkastanut moneen kertaan, oikeissa paikoissa ovat, samoin ajurit on paikallaan ja konetta restartattu. Tunnistaa kyllä ilmeisesti ecun numeron koska haluisi naittaa sen lisenssiin, mutta sitten, no connection, mikähän bitti tuolla on poikittain?

Keulaputken korkin vein koneistamoon, jotta holkittaisivat sen, olivat hitsanneen täytön ja tehneet kierteet, mutta olivat hävittäneet korkin sisältä compin säätimen sisukset eli pyörässä ei ole nyt comppia toisessa putkessa, ei välttämättä kovin kiva ajettava...   

pienisopoapina

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

wbaum

Lainaus käyttäjältä: okvp - 20.06.17 - klo:22:12
Kyllä nyt vastustaa oikein kunnolla tänään postissa saapunut FT-ecu piuha ei suostu flashaamaan ecua. Ilmottaa vain no connection. Pinnit olen tarkastanut moneen kertaan, oikeissa paikoissa ovat, samoin ajurit on paikallaan ja konetta restartattu. Tunnistaa kyllä ilmeisesti ecun numeron koska haluisi naittaa sen lisenssiin, mutta sitten, no connection, mikähän bitti tuolla on poikittain?
Ainakin omien kokemuksien mukaan noi FT-usb-serial ajurit ovat vähän vammaisia, tai sitten kaapelit ovat mitä sattuu. Kannattaa koittaa vanhemmalla ajurilla, uusin ei läheskään aina ole hyvä/oikea. FTclean tai joku softa oli millä sai helvettiin ajurinjämät niin sai uutta tulille, voin huomenna officen koneelta sendiä omia luotettavaksi koettuja ajureita, jos tässä olis tuollaisesta kysymys. Näähän on siis ihan universal-kamaa.

Lainaa
Keulaputken korkin vein koneistamoon, jotta holkittaisivat sen, olivat hitsanneen täytön ja tehneet kierteet, mutta olivat hävittäneet korkin sisältä compin säätimen sisukset eli pyörässä ei ole nyt comppia toisessa putkessa, ei välttämättä kovin kiva ajettava...
:o

Olisko kuitenkin reban tai esijännityksen sälää?

wbaum

20.06.17 - klo:23:26 #117 Viimeisin muokkaus: 20.06.17 - klo:23:28 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 20.06.17 - klo:11:54
Minkälainen sulla tuo labda-setti on ja miten siitä saa dataa talteen?
Käytän bazzazin auto fuel modulea ja sen lambdaa, kun noi nyt hyllyssä oli ja ei paljon paina ja sekoita muita systeemeitä. Loggaan siitä jännitettä racedacin inputtiin 20hz taajuudella ja sieltä kaivan AFR ulos.

Sitten tein skriptin millä luen matlabbiin .vbo-tiedoston racechronosta, ja sieltä poimin nopeuden, RPM, vaihde, TPS ja AFR.

Sitten ecusta fuel-map ulos, vastaavat RPM-TPS,solut matlabbiin, jakaa datan oikeisiin soluihin jne.

Sitten suodatellaan dataa, esim alle 30km/h pois, eka/toka kerros pois (lambda ehkä kylmä viel), kalibroidaan vähän TPS, isoin näyttämä -> 100%, lasketaan pieni viive pois lambdalta (50ms mun nähdäkseni olis sinneppäin), otetaan vaikka eka vaihde ja vapaa(sifteri liipaisee) pois laskennasta myös.

Lopuksi nyt voi plottailla miten haluaa dataa, mut nyt siis voin laskea joka setille vaikka erikseen noi. Ne on lähes samat samoina päivinä, pientä eroa tuntuu olevan kun vertaa eri päivien tuloksia keskenään, mutta semmosta se varmaan onkin. Tohon karttaan nyt oon yhdistellyt 4-5settiä dataa ja siihen antanut sitten mediaanisuodatusta ja konvoluutiota pinnan yli (smoothaa vähän tuloksia).

Yleisesti ottaaen tulee ihan helvetisti dataa missä kaasu on lähes tönöllään ja RPM 10000+. Paljon vaikeampia saada otantaa johonkin 30 tai 60% kaasua ja kierrokset 8000. Otannasta tulee kans kuva, joten voi antaa painoarvoa paljon paremmin jollekkin solun mittausarvolle. Dataa sinänsä tulee tuhansia mittauksia per setti.

Skripti pullauttaa uuden karttaehdotuksen lähes suoraan sitten kun antaa vaan sille raamit. Nyt vaan pitäis saada se työnnettyä tonne ecuun niin kaiken järjen mukaan pitäis olla nätti AFR-käyrä koko kierrosalueella ja kaikilla kaasunasennoilla.

okvp

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.06.17 - klo:23:10
Ainakin omien kokemuksien mukaan noi FT-usb-serial ajurit ovat vähän vammaisia, tai sitten kaapelit ovat mitä sattuu. Kannattaa koittaa vanhemmalla ajurilla, uusin ei läheskään aina ole hyvä/oikea. FTclean tai joku softa oli millä sai helvettiin ajurinjämät niin sai uutta tulille, voin huomenna officen koneelta sendiä omia luotettavaksi koettuja ajureita, jos tässä olis tuollaisesta kysymys. Näähän on siis ihan universal-kamaa.

:o

Olisko kuitenkin reban tai esijännityksen sälää?

Testasin volttimittarilla ja kolmospinni näyttää viittä volttia vain kun kaapelia taivuttaa, voisivat hieman panostaa kaapelien laatuun, niin että asiakkaiden ei tarvitsisi toimia testaajina...

Aivan oikein reparihan se, my bad...

okvp

Lainaus käyttäjältä: okvp - 20.06.17 - klo:23:31


Testasin volttimittarilla ja kolmospinni näyttää viittä volttia vain kun kaapelia taivuttaa, voisivat hieman panostaa kaapelien laatuun, niin että asiakkaiden ei tarvitsisi toimia testaajina...

Aivan oikein reparihan se, my bad...

Ja flashi onnistui kun piti kaapelia väännettynä alaspäin ja konekin käynnistyi, jotain sentään sai toimimaan...

Powered by EzPortal